Pagina 5 van 8
Geplaatst: 01 sep 2009 10:53
door jacksshadow
Hallo mensen, bedankt voor jullie reacties!
Zelf had ik toen ik deze aanvraag binnenkreeg over het algemeen dezelfde reactie als de meesten hier, één van verontwaardiging. Ik ben nl. een woonwerkfietser die ook elke (werk)dag zo'n 45 km op de fiets zit, en recreatieve fietspaden (niet langs een drukke autoweg) genieten toch echt mijn voorkeur, mede wegens de schone lucht/stilte.
Wat betreft de 100 post voordat men om input kan vragen: ik wilde ook juist wielrenners hun mening laten geven. In ieder geval, ik zal trachten wat vaker te reageren op vragen van andere forumleden (mits mijn mening hout snijdt - dit naar eigen inzicht
)
Overigens komen er geen wildroosters in het fietspad, maar veeroosters. Dat zijn die betonnen bakken van een halve meter diep en 3m1 breed met roosters haaks op het fietspad. Dit om de schapen op de dijk te houden.
Al met al blijkt er dus niet echt een goede oplossing te zijn voor dit 'probleem'.
Geplaatst: 01 sep 2009 12:54
door bibske
Tja, ik snap wel dat de bepaalde gemeenten een "traag" fietspad willen. Dan is het wel aangeraden om mensen een alternatief te bieden zodat ze ook met wat hogere snelheid in het gebied kunnen recreëren.
- Geef aan wat de doelgroep is van een bepaald pad
- Zorg dat de verschillende doelgroepen genoeg alternatieven hebben zodat ze uit vrije wil de meest geschikte route kiezen.
Geplaatst: 01 sep 2009 13:03
door de zwarten
Ik zou gewoon zorgen dat er een goed alternatief is voor de snelle fietser. Deze willen immers geen massa recreanten op 'zijn' fietspad.
Ik begrijp ook wel dat er bepaalde delen fietspad wat 'trager' moeten, maar de inrichting zou ik niet daarop aanpassen, dat maakt het fietsen voor iedereen onaangenaam. Gewoon een leuke pijl (leuk zodat mensen het begrijpen en zich er kunnen mee vereenzelvigen, geen verbods- of gebiedende informatie) zetten met bvb. naar links: 'snelle fietsers' en naar rechts: 'snelheid minderen'.
Stel je ook voor dat je het fietspad 'onaangenaam' maakt voor de racefiets, dat er in de winter geen kat op de baan is (behalve dan diezelfde racefietser, want die rijdt zomer en winter), dan is het helemaal niet erg dat die er over rijdt, en dan is het ook jammer dat de spreekwoordelijke 'eenzame fietser' niet mag genieten van het uitzicht op de dijk op een mooi glad fietspad.
In de duinen tussen Hoek van Holland en Wassenaar rijden wij ook 'noodgedwongen' tussen de recreanten zodra het mooi weer is. Als het slecht weer is, zijn we de koning te rijk. Met goed weer is het ook voor ons niet aangenaam. Een tweede fietspad (parallel of gewoon een eind van het eerste) voor snelle fietsers zou dan een mooie oplossing zijn.
Geplaatst: 01 sep 2009 13:19
door corniel
Ik snap heel goed dat beleidsmakers met een dergelijke gedachte zitten. Wielrennen is moeilijk verenigbaar met gewoon fietsverkeer op een fietspad. Mensen die dat niet inzien, hebben mijnsinziens een beperkt vermogen tot reflexie.
De oplossing - zoals door anderen ook aangegeven - is echter niet het 'wielrenners onvriendelijk' maken van het fietspad, maar het bieden van een goed alternatief. Dat kan een 60km weg zijn, met fietsstroken, maar wellicht biedt de lokale situatie betere alternatieven.
Verder wil ik de TS bedanken voor het stellen van de vraag: het lijkt me een hele nuttige discussie. En het feit dat ons gedrag zo'n beeld achter laat bij beleidsmakers geeft natuurlijk wel te denken...
Geplaatst: 01 sep 2009 13:26
door jannak
Hier in Midden Limburg hebben ze de fietspaden ongeveer uitgevonden met de knooppunten routes. Kortom we hebben er wel een paar
Voor mij is het simpel. Van eind oktober tot eind april is het geen probleem om er op te fietsen, niemand te zien. In de zomer maanden kan het alleen met goed fatsoen als het slecht weer is. Tijdens de andere dagen is het simpel, ik zet gewoon een route uit zonder fietspaden! Ik neem aan dat dit in de andere delen van Nederland ook mogelijk is. Je hebt van niemand last en niemand heeft last van jou.
Het wordt wel lastig voor de opdrachtgever want er is ook een tussengroep. Vaak ga ik met de vrouw recreatief fietsen, we hebben dan onze gewone kledij aan maar zitten op een tot straatfiets omgebouwde mountainbike. Onze snelheid ligt dan tussen wielrenners en recreanten in. Krijgen wij nu ook een eigen fietspad
Ik wil hier maar mee zeggen, wat een flauwekul! Hou gewoon rekening met elkaar, klaar. Is dat nou zo moelijk! Als je als racefietser nou zo nodig op drukke fietspaden wil rijden (waarom eigenlijk?) gebruik het dan nuttig. Passeer recreanten voorzichtig en langzaam en trek dan weer zo snel mogelijk op naar trainings snelheid, je hoeft je dan niet te ergeren en doet gelijk aan interval. Een heel klein belletje op je racefiets (wordt je echt niet minder "cool" van hoor...) is ook een nuttig attribuut.
Overigens heb ik hier nog een leuke anecdote over (al zal hij bij vele misschien al bekend zijn).
Ik fietste verleden week met een groep mee die een groepje fietsende dames moest passeren. De eerste renner riep luikeels: "pardon dames" waarop de voorste dame geergerd om keek en zei "kun je niet bellen"? Waarop de renner gevat antwoorde, "dat wil ik wel, maar ik heb je nummer niet"...... De dame in kwestie schoot gelijk in de lach!
Jan
Geplaatst: 01 sep 2009 13:30
door pfff
Ik denk dat waneer het om een gebied gaat wat enigzins toeristisch is, dit gebied bij mooi weer zowieso al gemeden word door de gemiddelde wielrenner. Hier in de buurt is ook een mooi paadje langs het water, erg leuk om te fietsen, alleen weet iedere wielrenner hier in de buurt ook dat dat paadje vermeden moet worden als er ook maar de geringste kans is op mooi weer. Ook de mensen op de gewone fiets vinden dat een leuk paadje.
Als je er dan toch langs wil fietsen met mooi weer, moet je ook accepteren dat je gemiddelde instort tot dramatische waarden
Als je met een grotere groep gaat fietsen moet je je route daar ook op aanpassen, dan kies je toch ook geen single-track-fietspaden maar juist wat bredere fietspaden of B-wegen. Datzelfde criterium kan net zo goed worden gebruikt voor mooi weer dagen.
En ja dan kun je zeggen dat we net zo veel recht hebben als die anderen, dat heb je ook maar dan moet je je ook aanpassen aan het feit dat je honderden recreanten tegenkomt die heeeeel ontspannen om zich heen kijken.
Geplaatst: 01 sep 2009 13:36
door andromeda
Het is eigenlijk een hele trieste ontwikkeling, een gemeente die het nodig vindt om racefietsers te weren. Want daar komt het eigenlijk op neer.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de tolerantie hier in Nederland, we gunnen elkaar echt NIETS meer, en omdat we daardoor gaan klagen bij verschillende instanties vinden die het nodig om deze maatregelen te overwegen, echt triest...
Zelf kom ik net terug uit Frankrijk waar ik ook regelmatig op de fiets gezeten heb, buiten het feit dat daar een prachtig fietspad lag (van zo'n 40 km) waar fietsers en rollers toegestaan waren en ik echt geen ongetogen woord gehoord heb, en waar je daar op de openbare weg rijdt als er geen fietspad is.
Daar wordt dus gewoon gewacht tot ze er op een verantwoorde manier voorbij kunnen, dus gewoon achter je blijven rijden tot er geen tegenliggers zijn en met een grote boog om je heen (zowel bij racefiets als recreanten). Dit gaat uiteraard over automobilisten maar zegt mi wel iets over de benadering van andere verkeersdeelnemers.
De enige die je daar afsnijden zijn, jawel, Nederlanders...
Volgens mij kunnen ze het geld dus beter stoppen in een goeie campagne mbt tolerantie (niet alleen in verkeer) dan in een fietspad met roosters, chicane's, vluchtheuvels, glaspassage's en uitstekende metalen randen in het wegdek.....
Geplaatst: 01 sep 2009 13:52
door frankslack
Wielrenners zijn het probleem niet, dat zijn juist 99% procent van de overige fietsers. Op een racefiets heb ik weliswaar een hogere snelheid, maar daarom kijk ik wel altijd heel goed uit en ben ik me te allen tijde volledig bewust van alles wat er om me heen gebeurt. Dit in tegenstelling tot veel andere fietsers.
Als twee fietsers naast elkaar fietsen zijn die meestal met elkaar in gesprek en hebben ze totaal geen benul van wat er achter hen gebeurt. Nóóit kom ik op een smal fietspad voorbij twee fietsers zonder te hoeven bellen. En hoe vaak is het me wel niet gebeurd dat een enkele fietser op het oog keurig rechts reed, maar nét als ik er dan voorbij wil, hij/zij om de een of andere vage reden precies dan ineens naar links zwiept met een bijna aanrijding als gevolg.
Veel fietsers moeten gewoon beter opletten. Op een normale fiets rij ik ook meestal iets harder dan anderen waardoor ik vaak moet inhalen en last heb van dezelfde situaties als hierboven beschreven. Ben ik dan op een normale fiets ook niet welkom op zo'n nieuw fietspad? De enige goede oplossing is zoveel mogelijk brede fietspaden te maken met een stippellijn in het midden; vaak zie je dat mensen over het algemeen rechts daarvan blijven, ook als ze naast elkaar fietsen. En als ze dat niet doen is er nog steeds voldoende ruimte om zonder veel moeite te kunnen passeren. Veeroosters in een fietspad aanbrengen, laat me niet lachen zeg :rolleye:
Geplaatst: 01 sep 2009 14:27
door ericpeters
FrankSlack schreef:
Als twee fietsers naast elkaar fietsen zijn die meestal met elkaar in gesprek en hebben ze totaal geen benul van wat er achter hen gebeurt. Nóóit kom ik op een smal fietspad voorbij twee fietsers zonder te hoeven bellen. En hoe vaak is het me wel niet gebeurd dat een enkele fietser op het oog keurig rechts reed, maar nét als ik er dan voorbij wil, hij/zij om de een of andere vage reden precies dan ineens naar links zwiept met een bijna aanrijding als gevolg.
Daar ben ik op zich het helemaal mee eens, maar wij hebben het hier toch over een luxe probleem. In zo een beetje de rest van de wereld zijn ze al blij als er ergens een fietspad te vinden is, wij klagen over het feit dat we soms op drukke smalle fietspaden in de remmen moeten bellen. Die fietsers letten niet op omdat wij een infrastructuur hebben die de veiligheid van de fietsers zodanig bevorderd dat ze (vinden dat ze) niet hoeven op te letten. In andere landen kun je niet anders dan heel goed uitkijken of je wordt overhoop gereden.
Als je dan ook buitenlandse literatuur leest dan kom je regelmatig initiatieven tegen waar ze, bv in de USA rond de grote steden, met lange termijn plannen bezig zijn om er een fietspaden netwerk aan te leggen "just like Holland".
Dus wat moeten wij doen: nog een stap verder gaan en de fietspaden alleen maar breder en beter begaanbaar houden en ook fysiek scheiden van het gemotoriseerd verkeerd. Dan heb je meer ruimte om ook sneller te rijden zonder dat je anderen lastig valt. En voor de in groepen schoolgaande jeugd geld dat ze met zovelen naast elkaar fietsen als er plaats is, als de paden breder worden kunnen ze met meer naast elkaar en kom je dus vanzelf minder groepjes tegen.
Geplaatst: 01 sep 2009 14:31
door scepticus
andromeda schreef:Zelf kom ik net terug uit Frankrijk
Daar is de bevolkingsdichtheid iets lager dan hier :p
Geplaatst: 01 sep 2009 15:12
door .jeroen.
FrankSlack schreef:Wielrenners zijn het probleem niet, dat zijn juist 99% procent van de overige fietsers. Op een racefiets heb ik weliswaar een hogere snelheid, maar daarom kijk ik wel altijd heel goed uit en ben ik me te allen tijde volledig bewust van alles wat er om me heen gebeurt. Dit in tegenstelling tot veel andere fietsers.
Als twee fietsers naast elkaar fietsen zijn die meestal met elkaar in gesprek en hebben ze totaal geen benul van wat er achter hen gebeurt. Nóóit kom ik op een smal fietspad voorbij twee fietsers zonder te hoeven bellen. En hoe vaak is het me wel niet gebeurd dat een enkele fietser op het oog keurig rechts reed, maar nét als ik er dan voorbij wil, hij/zij om de een of andere vage reden precies dan ineens naar links zwiept met een bijna aanrijding als gevolg.
Veel fietsers moeten gewoon beter opletten. Op een normale fiets rij ik ook meestal iets harder dan anderen waardoor ik vaak moet inhalen en last heb van dezelfde situaties als hierboven beschreven. Ben ik dan op een normale fiets ook niet welkom op zo'n nieuw fietspad? De enige goede oplossing is zoveel mogelijk brede fietspaden te maken met een stippellijn in het midden; vaak zie je dat mensen over het algemeen rechts daarvan blijven, ook als ze naast elkaar fietsen. En als ze dat niet doen is er nog steeds voldoende ruimte om zonder veel moeite te kunnen passeren. Veeroosters in een fietspad aanbrengen, laat me niet lachen zeg :rolleye:
Zeker niet waar, wielrenners maken er ook een potje van hoor. Zonder te bellen/schreeuwen etc. zich er gewoon langs wringen op punten waar het gewoon niet hoord. (denk aan onoverzichtelijke bocht o.i.d). Of dat volk dat denk dat ze de Tour de France aan het rijden zijn. En dus volle bak de Emmapyramide afdalen op zondag middag... En zo ken ik nog genoeg voorbeelden.
Als ik op een los-rij-training rustig naast een maat fiets, en we gezellig samen aan het keuvelen zijn, dan kijk ik toch echt geregeld om. En zo zijn er meer mensen.
Een breder fietspad is geen oplossing! Neem als voorbeeld scholieren. Op punten waar het smal is gaan ze 2/3 dik, en als het breed is nemen we toch gewoon de hele weg in beslag? Gezellig, met z'n 5e naast elkaar!
Als ik me aan die 'idioten' zou gaan ergeren, dan word het leven zo vervelend.
Gewoon een beetje begrip naar elkaar. En genieten van die prachtige smalle fietspaden!
Geplaatst: 01 sep 2009 16:01
door andromeda
Scepticus schreef:andromeda schreef:Zelf kom ik net terug uit Frankrijk
Daar is de bevolkingsdichtheid iets lager dan hier :p
Op de weg rond Annecy (waar ik het over heb) is het overdag net zo druk als op zaterdagmiddag op de Coolsingel....