Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Automobilist = God?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jan 2010 15:03

[quote="marco39"]Heb een wapenvergunning, en denk er wel eens over na om een pistool mee te nemen op trainingsritjes, met de vuisten de boel corrigeren doe ik niet meer, tweemaal op het politiebureau belandt, tegenstander bij de ehbo trouwens. Nederland verhardt, prima, ik ben er klaar voor.

Gr[/quote]

Een spiegel van een auto afslaan kan ik nog inkomen, maar om met iemand te gaan vechten en rake klappen uit te delen... Ik snap niet hoe je het zover kan laten escaleren. :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid

campasuper 15 jan 2010 08:28

[quote="Amclassic-fan"][quote="marco39"]Heb een wapenvergunning, en denk er wel eens over na om een pistool mee te nemen op trainingsritjes, met de vuisten de boel corrigeren doe ik niet meer, tweemaal op het politiebureau belandt, tegenstander bij de ehbo trouwens. Nederland verhardt, prima, ik ben er klaar voor.

Gr[/quote]

Een spiegel van een auto afslaan kan ik nog inkomen, maar om met iemand te gaan vechten en rake klappen uit te delen... Ik snap niet hoe je het zover kan laten escaleren. :rolleye:[/quote]

Met "Gr" bedoelt hij vast "Grrrrrrrr"
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 27 jan 2010 19:57

[quote="TJB"]Ik merk wel door zelf netjes te rijden en gewoon maar te stoppen overal je veel veiliger rijdt[/quote]

Inderdaad. Het scheelt heel veel als je erg defensief rijdt:
- Geen voorrang nemen tenzij je zeker weet dat de auto stopt (als hij laat remt, dan sta ik (bijna) stil en rijdt ik daarna weg, duurt voor ons allebei langer, dus hopelijk leren ze het dan wel af)
- Niet inhalen als het niet kan
- Geen ruimte geven aan auto's om in te halen als het niet kan (om te voorkomen dat ze hun auto tussen een tegenligger en jou gaan persen)
- Niet door rood tenzij je echt heel zeker bent van je zaak (weinig verkeer en goed overzicht)
- Blijf zo ver mogelijk van vrachtwagens vandaan. Ze hebben gigantische dooie hoeken en je komt er veel makkelijker onder dan bij een personenauto. Als je er bij een stoplicht naast gaat staan heb je een goede kans dat de chauffeur dat niet ziet en als hij dan afslaat ben je plat.
- Continu opletten waar het andere verkeer is en anticiperen. Vooral als je erg moe bent kun je tunnelvisie krijgen en kun je ongemerkt jezelf in gevaar brengen.
- Niet stressen, veel mensen doen gevaarlijke dingen om 30 seconden eerder op hun werk te zijn ofzo. Iets later komen overleef je ook wel. Als je moet stoppen voor een stoplicht noem je dat gewoon intervaltraining en erger je je niet meer :D

Door zo te rijden heb ik eigenlijk niet zoveel last van auto's, de laatste tijd heb ik meer last van voetgangers die zomaar de weg oversteken zonder te kijken. Die mensen kijken altijd erg verschrikt als je dan langszoeft. Daar begrijp ik toch niets van in een fietsland als nederland. Je weet toch dat je als voetganger niet op je gehoor kan vertrouwen.

mispoes
Forum-lid

mispoes 07 feb 2010 14:32

Vandaag op de terugweg na een rondje op de racefiets had ik een soort van "bijna doodervaring"; ik kom van rechts, van links nadert zo'n opgevoerde honda met spoiler en sportuitlaat en in plaats van dat die kerel afremt om mij voorrang te verlenen, remt ie af en op 't moment dat ik wil optrekken geeft ie een spuit gas. Ik kon nog net op tijd van m'n fiets afspringen... Het laatste stukje naar huis kwam ik bijna niet meer vooruit, zo erg trilden m'n benen.

Wat hebben verkeersregels eigenlijk voor zin als de meest kwetsbare partijen er niet van op aan kunnen dat automobilisten zich aan die regels houden?
In feite ben je als fietser gewoon vogelvrij.

http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 07 feb 2010 14:47

Klinkt typisch als een eikel die even fietsertje wilde pesten en angst aanjagen. Zielig volk.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 07 feb 2010 14:48

[quote="mispoes"]Vandaag op de terugweg na een rondje op de racefiets had ik een soort van "bijna doodervaring"; ik kom van rechts, van links nadert zo'n opgevoerde honda met spoiler en sportuitlaat en in plaats van dat die kerel afremt om mij voorrang te verlenen, remt ie af en op 't moment dat ik wil optrekken geeft ie een spuit gas. Ik kon nog net op tijd van m'n fiets afspringen... Het laatste stukje naar huis kwam ik bijna niet meer vooruit, zo erg trilden m'n benen.

Wat hebben verkeersregels eigenlijk voor zin als de meest kwetsbare partijen er niet van op aan kunnen dat automobilisten zich aan die regels houden?
In feite ben je als fietser gewoon vogelvrij.

[/quote]

Gelukkig doe jij je forumnaam eer aan! ;)

Het is niet alleen op de fiets, ook als je met de auto bent is het altijd oppassen. Er rijdt nu eenmaal een categorie mensen rond die denken dat ze alles kunnen maken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2010 16:27

Gisteren was bij ons ook 2x raak. Op een smal boerenweggetje probeerde iemand in een Zafira met 60-80 door de bocht te rijden, terwijl wij daar al met z'n 12'en reden. 1 iemand tikte met z'n bovenbeen/heup de spiegel aan, helaas niet hard genoeg om 'm af te laten breken.
Nog geen 10 km verder op was 't weer raak. Een oude Mercedes vond 't niet nodig om op de betonnenstroken te gaan rijden, je kan beter een groep fietsers van de weg afrijden. M'n hand was onderweg om de spiegel er af te tikken, maar toch maar terug getrokken, het risico om te vallen vond ik wat te groot en dat is 't niet waard.
Op beide momenten reden we netjes 2 aan 2 zoals nagenoeg de hele training, dus wij gedraagde ons wel netjes en er was echt geen enkele aanleiding om ons 2 keer de berm in te rijden.

Ik ga donderdag wel weer in Duitsland trainen, daar rijden ze wel fatsoenlijk, hebben ze respect en verlenen ze altijd voorrang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2010 16:40

[quote="Amclassic-fan"].....Op beide momenten reden we netjes 2 aan 2 zoals nagenoeg de hele training, dus wij gedraagde ons wel netjes .........[/quote]

Niet om het gedrag van de automobilisten goed te praten want dat zijn natuurlijk gewoon horken. Maar toch even een opmerking over deze zin. De wetgever acht het niet toegestaan om naast elkaar te rijden. Dat mag alleen als er voldoende ruimte voor is. Uit jouw verhaal begrijp ik dat er niet zoveel ruimte was gezien je het hebt over smalle boerenweggetjes.
Live fast; die young. mijn blog

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 07 feb 2010 16:47

Tijd om te verhuizen :D
Het is toch van de zotte dat ze in Duitsland wel normaal auto kunnen rijden dan. Zou het toch gewoon liggen aan een groter sociaal besef oid?

Wellicht worden er in Duitsland betere rijexamens afgenomen?

Andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat Nederland vergeven is van de fietspaden waarbij automobilisten niet op hoeven te letten totdat......het fietspad in ene ophoudt of fietsers en auto's plots gemengd worden op een rotonde (waar we er ook tig van hebben).

Ook uit mijn vroegere Franse ervaring is het daar geen probleem om over de Route National te rijden. Omgeving Valence/Privas/Aubenas. Alle auto's gaan keurig om je heen met ten minste 1 meter ruimte (is volgens mij verplicht daar).

Ik hoor of zie niet al te veel berichten uit Belgie. Hoe is het daar gesteld met de fietsveiligheid?

Mvg, Zorro

We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

tjb
Forum-lid

Gebruikersavatar tjb 07 feb 2010 21:34

[quote="Amclassic-fan"]Gisteren was bij ons ook 2x raak. Op een smal boerenweggetje probeerde iemand in een Zafira met 60-80 door de bocht te rijden, terwijl wij daar al met z'n 12'en reden. 1 iemand tikte met z'n bovenbeen/heup de spiegel aan, helaas niet hard genoeg om 'm af te laten breken.
Nog geen 10 km verder op was 't weer raak. Een oude Mercedes vond 't niet nodig om op de betonnenstroken te gaan rijden, je kan beter een groep fietsers van de weg afrijden. M'n hand was onderweg om de spiegel er af te tikken, maar toch maar terug getrokken, het risico om te vallen vond ik wat te groot en dat is 't niet waard.
Op beide momenten reden we netjes 2 aan 2 zoals nagenoeg de hele training, dus wij gedraagde ons wel netjes en er was echt geen enkele aanleiding om ons 2 keer de berm in te rijden.

Ik ga donderdag wel weer in Duitsland trainen, daar rijden ze wel fatsoenlijk, hebben ze respect en verlenen ze altijd voorrang.[/quote]

Zie je ook vaak ja, mensen die hun auto belangrijker vinden, of hem niet vies willen maken. En dan moet je met je fiets maar door het gras gaan rijden ofzo. Ik heb er zo'n hekel aan als ze dat doen!!!
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

whocares
Forum-lid

whocares 08 feb 2010 07:13

[quote="TJB"]

Zie je ook vaak ja, mensen die hun auto belangrijker vinden, of hem niet vies willen maken. En dan moet je met je fiets maar door het gras gaan rijden ofzo. Ik heb er zo'n hekel aan als ze dat doen!!!
[/quote]

Meestal van die showbakken , BMW , Mercedes etc.

Vorig jaar had ons clubje ook zo'n type , in de buurt vanDommelen , reden wij ook 2 aan 2 . Komt er ook een BMW ( ? ) van achteren aan en die moest met zijn 2 linker banden door de berm en kwaad dat ie was . Om ons dat te laten merken rijd ie even verder met zijn 2 rechterbanden door de berm om wat stof op te doen waaien .
Erg zo'n gasten.
Met een groep proberen wij , mits we het aan zien komen , axhter elkaar te gaan rijden op de wegen die niet alk te breed zijn . Maar ik zeg altijd dat de voorsten het laatst achter elkaar moeten gaan rijden zodat de anderen de tijd hebben dit te doen , anders razen de auto's gewoon door en kan het wel eens link worden . En bij auto's van achteren moeten de 2 laatsten pas als laatsten achter elkaar gaan rijden ,anders heb je het zelfde effect dat de auto's voorbij razen.

Ik heb genoeg gevallen gezien dat auto's met volle snelheid je voorbij rijden en dat er niet veel ruimte tussen de fietser en hem zat
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

hjvk
Forum-lid

hjvk 13 feb 2010 19:10

[quote="colnagofreak"]Niet alleen automobilisten vertonen asociaal gedrag maar ook andere weggebruikers, waaronder dus ook fietsers. Het is een afspiegeling van de maatschappij.[/quote]
+1!
Oh en God = God en dus niet de automobilist of de medefietser ;)
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

Plaats reactie