Compact of Triple
Als je roep om perfectie hoog is dan zou je in de polder prima een zwaarder verzet dan 50/34 kunnen monteren.
Als het niet zo krekt komt (zoals bij mij) dan volstaat voor duurtrainingen in de polder (en uiteraard de buitenlandse ritjes) bij mij de 50-34 in combinatie met een bergcassette 12-27 (shimano 10sp, campa 11sp) of 13-29 (campa 10sp). Heb in Nederland nog nooit last gehad van de roep om 39 ipv 34 omdat ik de 34 alleen gebruik in Limburg of de Motieweg bij Holten.
Voor echt snelle tijdrittrainingen in de polder gebruik ik geen compact maar een 52/42 en een per tand verspringende cassette..... Maar ja, dan fietsen we ook sneller dan 45 en gebruik ik het liefst een zwaar verzet met de 180mm crank.
Als je langzamer dan 45 fietst dan is voor de gemiddelde niet-wedstrijdfietser een compact icm een bergcassette geen enkel probleem in de polder (imho).
En in de bergen is een compact voor mij prima te doen voor ritjes tot 6 uur..... Daarna slaat de vermoeidheid toe en als je dan nog een zware beklimming voor de boeg hebt dan heb ik menigmaal gewenst voor een triple met een 30-27. De campa compact met een 34-29 (alleen in 10sp helaas) voldoet me in zulke gevallen ook prima.
En als je echt last van overgewicht hebt, en graag lange tochten in de bergen wilt doen dan is een atb-triple misschien wel de beste optie; cassette als een gatenkaas, maar je hoeft je in ieder geval niet uitgebreid het zuur in te stoempen.
Als het niet zo krekt komt (zoals bij mij) dan volstaat voor duurtrainingen in de polder (en uiteraard de buitenlandse ritjes) bij mij de 50-34 in combinatie met een bergcassette 12-27 (shimano 10sp, campa 11sp) of 13-29 (campa 10sp). Heb in Nederland nog nooit last gehad van de roep om 39 ipv 34 omdat ik de 34 alleen gebruik in Limburg of de Motieweg bij Holten.
Voor echt snelle tijdrittrainingen in de polder gebruik ik geen compact maar een 52/42 en een per tand verspringende cassette..... Maar ja, dan fietsen we ook sneller dan 45 en gebruik ik het liefst een zwaar verzet met de 180mm crank.
Als je langzamer dan 45 fietst dan is voor de gemiddelde niet-wedstrijdfietser een compact icm een bergcassette geen enkel probleem in de polder (imho).
En in de bergen is een compact voor mij prima te doen voor ritjes tot 6 uur..... Daarna slaat de vermoeidheid toe en als je dan nog een zware beklimming voor de boeg hebt dan heb ik menigmaal gewenst voor een triple met een 30-27. De campa compact met een 34-29 (alleen in 10sp helaas) voldoet me in zulke gevallen ook prima.
En als je echt last van overgewicht hebt, en graag lange tochten in de bergen wilt doen dan is een atb-triple misschien wel de beste optie; cassette als een gatenkaas, maar je hoeft je in ieder geval niet uitgebreid het zuur in te stoempen.
ponsteen schreef:Toen mijn broer voor het eerst een 13-29 had gemonteerd, was de kettinglengte veel te lang. De derailleur (Campa) kon 34 - 14 en 15 niet meer schakelen. Een langere derailleur bracht overigens de oplossing, niet de ketting.
Kijk, daar was ik al een beetje bang voor... Maar als je met een beetje beleidt schakelt dan kan je die 34x14/15 wel vermijden. Toch maar eens proberen dan...
- stampertje
- Forum-lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
- Locatie: Madrid
Nespresso schreef:Het crankstel wil ik dan alleen voor de bergen wisselen aangezien ik de 53x39 graag wil blijven gebruiken voor training en wedstrijden hier in 't vlakke landje. Ga ik met die 50x34 + 13-29 dan problemen krijgen met de derailleur (korte kooi)/kettinglengte? (want die wil ik niet vervangen)
Schakelt je compact set-up dan nog wel soepel? De voorderailleur staat dan afgesteld op de hoogte van je 53 buitenblad.
mrcoffee schreef:Ach daar gaan we weer! Heerlijk die stammenstrijd.
Als je er nuchter naar kijkt:
Triple
+ meer versnelling met een groter bereik en altijd aanwezig
+ Weinig sleutelwerk met wisselen van bladen
- Meer gewicht en iets grotere Q-factor (Bracket is iets breder)
- Imago (Interesseert mij helemaal niks maar sommige mensen zijn er gevoelig voor)
- Iets meer moeite in steken voor de goede afstelling.
Dubbel:
+ Imago: net als de helden van TV en je hoeft bij de start van een cyclo of tourtocht in iedergeval niks uit te leggen tenzij je bij de eerste hairpin geparkeerd staat.
+ Minder gewicht
+ eenvoudig af te stellen
- Vraagt behoorlijk veel vermogen/Kg om er fatsoenlijk mee bergop te rijden (rpm >60)
Compact:
+ Imago: Je lijkt net op de helden van TV en je hoeft bij de start van een cyclo of tourtocht in iedergeval niks uit te leggen
+ Minder gewicht
+ Eenvoudig af te stellen
- Verre van ideaal in het vlakke polderland tenzij je gaat:
- Sleutelen om de voorbladen/casette aan te passen aan het terrein
- Iets kleiner bereik (marginaal) maar wel beduidend minder efficient dan een triple (grotere gaten tussen de versnellingen)
De compact en de triple hebben dezelfde doelgroep nl. de wielertoerist die niet het vermogen/kg heeft om met een normale dubbel fatsoenlijk bergop te rijden.
Kies gewoon wat je zelf het beste lijkt, uit welke (ir)rationele motieven danook.
Top uitgelegd mrcoffee ! Helder en duidelijk. Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe fiets, en daar bij kwamen bij mij dus ook dit soort vragen op. Voor mij gaat het dus een triple worden, aangezien ik eens per jaar vier weken in Noord-Italië ben te vinden en daar dus ook wil gaan fietsen....
Stevens SCF2 BlackWhiteGold- Ultegra Triple-Ritchey WCS-Mavic Ksyrium Elite SL
mrcoffee schreef:De compact en de triple hebben dezelfde doelgroep nl. de wielertoerist die niet het vermogen/kg heeft om met een normale dubbel fatsoenlijk bergop te rijden.
Kies gewoon wat je zelf het beste lijkt, uit welke (ir)rationele motieven danook.
dat hangt eigenlijk af van je trapfrequentie. Je hebt heel wat souplesse gecombineerd met vermogen/kg nodig om aan 95 omwentelingen/minuut een col van +/-10% op te rijden... Heeft dus niets te maken met al dan niet wielertoerist zijn.
Een vlakke rit van 100km in groep afwerken aan 37km/u gemiddeld (heb je de 52 nodig, rij je constant boven de 40km/u) alsook enkele dagen later een col oprijden met een triple (heb je de 30 nodig) aan 15km/u zou best kunnen.
mouse schreef: dat hangt eigenlijk af van je trapfrequentie. Je hebt heel wat souplesse gecombineerd met vermogen/kg nodig om aan 95 omwentelingen/minuut een col van +/-10% op te rijden... Heeft dus niets te maken met al dan niet wielertoerist zijn.
Dat lijkt mij de grootst mogelijke kolder die je daar verklaart!
Als een renner van 70 kilo met 8 kilo fiets met 34x29 een helling van 10% omhoog rijdt met 95 rpm (14km/u) dan levert hij een vermogen van ca 335 Watt.
Dat is 4.8 Watt/kg.... Als je dat op een lange col kunt rij je zeker top 20 in de marmotte.
Profs rijden met een compact op extreme klimmen als de Angligu, Zoncolan of die absurde klimtijdrit naar Plan Corones uit de giro van 2008. Inderdaad om nog fatsoenlijk omhoog te rijden. Maar 95 rprt rijden ze daar op dat soort klimmen ook niet 34x29.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Een triple is voor mannen die hun verstand gebruiken.
(naar de verslaggever van Sporza)
Ook ik ga voor de triple (ook op mijn nieuwe) i.p.v. een compact. Heb Alpe'd Huez op de triple en de compact gedaan, en de triple geniet mijn voorkeur. Ik kan nog blijven trappen terwijl ik met de compact bijna geparkeerd sta.
Voor er discussies ontstaan over de gemonteerde kransjes etc. Alles standaard van fabriek afgemonteerd.
Marc
(naar de verslaggever van Sporza)
Ook ik ga voor de triple (ook op mijn nieuwe) i.p.v. een compact. Heb Alpe'd Huez op de triple en de compact gedaan, en de triple geniet mijn voorkeur. Ik kan nog blijven trappen terwijl ik met de compact bijna geparkeerd sta.
Voor er discussies ontstaan over de gemonteerde kransjes etc. Alles standaard van fabriek afgemonteerd.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, ik heb t uitgetest eergisteren. Afgereisd naar Stein (super P-spot met douches op het nabij gelegen tennispark, nuttig na afloop een cola en een mars en je mag gratis douchen). En vanuit Stein een tocht van 140 km door z-limland. Alle bekende klimmetjes gehad.
Conclusie: ik merk geen verschil tussen mijn oude triple > nieuwe compact, ik heb het 'middenblad' niet gemist. En in vergelijking met wat mederijders met triple was er geen - of + te noemen. Natuurlijk telt de vorm van de dag ook mee, die was goed, maar als training voor een alpentochtje is mijn compact indruk goed. Alleen zei een mederijder dat ik misschien beter een 39 zou moeten monteren ipv de 34? Ik ben nog maagd voor wat betreft de franse alpen (d'huezz, deux-alp, galibier, telegraph) zou een 39 te doen zijn?
Conclusie: ik merk geen verschil tussen mijn oude triple > nieuwe compact, ik heb het 'middenblad' niet gemist. En in vergelijking met wat mederijders met triple was er geen - of + te noemen. Natuurlijk telt de vorm van de dag ook mee, die was goed, maar als training voor een alpentochtje is mijn compact indruk goed. Alleen zei een mederijder dat ik misschien beter een 39 zou moeten monteren ipv de 34? Ik ben nog maagd voor wat betreft de franse alpen (d'huezz, deux-alp, galibier, telegraph) zou een 39 te doen zijn?