Bochtentechniek
MDA1 schreef:...
2) het schuin hangen op de fiets en motor is er voor om de middelpuntvliedende krachten te compenseren dmv de zwaartekracht. Dit effect wordt bepaald door de curve radius en je snelheid in het kwadraat...
Kan het niet laten even te reageren op het bijna altijd verkeerde gebruik van het krachtenspel...
De middelpuntvliedende kracht (of beter gezegd de centripetaal kracht) is een kracht die naar het MIDDEN van de bocht is gericht. Het is de kracht die een lichaam een cirkelbeweging laat maken. Valt de kracht weg, zal het lichaam een rechtlijnige beweging volgen. Vb touw met steen en ronddraaien: Touw oefent op steen een trekkracht uit die steen dwingt een cirkelbeweging te maken. Dus enige kracht op steen (luchtwrijving en zwaarte kracht ff niet meenemende) is een kracht naar middelpunt. Laat ik touw los, zal steen een rechte lijn gaan volgen.
Terug on topic, door schuin te hangen laat je deel zwaarte kracht als centripetaal kracht werken.
Centrifugaal is middelpunt vliedend.
Centripetaal is middelpunt zoekend.
Als de wasmachine aan het centrifugeren is, wordt het water weggeslingerd naar buiten de tommel.
Als er 1 kracht op een massa staat, dan wordt deze versneld. Dat geldt ook als de resulterende kracht van alle krachten niet nul is.
Centripetaal is middelpunt zoekend.
Als de wasmachine aan het centrifugeren is, wordt het water weggeslingerd naar buiten de tommel.
Als er 1 kracht op een massa staat, dan wordt deze versneld. Dat geldt ook als de resulterende kracht van alle krachten niet nul is.
Roger 68: Terug on topic, door schuin te hangen laat je deel zwaarte kracht als centripetaal kracht werken.
Als niet natuurkundig geschoolde klinkt me dat verstandig.
Zijn er nog andere natuurkundige fenomenen die een rol spelen? Of zijn (op de minimale wrijvingsverliezen na) dit de krachten die voor het grootste deel bepalend zijn.
Volgens mij gaat het bij bochtenrijden om drie doelen/functionele eisen:
- middelpuntvliedende kracht hanteren
- controleren versus snelheid meenemen
- snelle tussentijdse correcties kunnen maken
Daarbij spelen mogelijk een rol:
- Hoek tov wegdek
- Lichaamszwaartepunt (LZ) dichtbij of veraf tov contactplek met wegdek,
in horizontale vlak dus
- Hoogte LZP tov wegdek
- Hoe zit het horizontale en verticale vectoren?
- Massa: door knikken gaat er minder massa scherp door de bocht, maar neemt een deel een wijdere bocht. Is dat handig voor het hanteren van de middelpuntvliedende kracht?
- Bij knikken in de V-houding: kan je daardoor sneller kleine correcties maken (knik meer of minder inveren) dan in de houding in één lijn.
- ….
Is dit zo'n beetje het totale natuurkundige plaatje? Waaruit dan de theoretische conclusies getrokken kunnen worden over de twee technieken; of een techniek beter is dan de andere, of in x-situatie de ene en in y-situatie de andere ofzo.
Naast natuurlijk dat er uit de praktijkervaringen conclusies getrokken kunnen worden. Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Als niet natuurkundig geschoolde klinkt me dat verstandig.
Zijn er nog andere natuurkundige fenomenen die een rol spelen? Of zijn (op de minimale wrijvingsverliezen na) dit de krachten die voor het grootste deel bepalend zijn.
Volgens mij gaat het bij bochtenrijden om drie doelen/functionele eisen:
- middelpuntvliedende kracht hanteren
- controleren versus snelheid meenemen
- snelle tussentijdse correcties kunnen maken
Daarbij spelen mogelijk een rol:
- Hoek tov wegdek
- Lichaamszwaartepunt (LZ) dichtbij of veraf tov contactplek met wegdek,
in horizontale vlak dus
- Hoogte LZP tov wegdek
- Hoe zit het horizontale en verticale vectoren?
- Massa: door knikken gaat er minder massa scherp door de bocht, maar neemt een deel een wijdere bocht. Is dat handig voor het hanteren van de middelpuntvliedende kracht?
- Bij knikken in de V-houding: kan je daardoor sneller kleine correcties maken (knik meer of minder inveren) dan in de houding in één lijn.
- ….
Is dit zo'n beetje het totale natuurkundige plaatje? Waaruit dan de theoretische conclusies getrokken kunnen worden over de twee technieken; of een techniek beter is dan de andere, of in x-situatie de ene en in y-situatie de andere ofzo.
Naast natuurlijk dat er uit de praktijkervaringen conclusies getrokken kunnen worden. Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
TheoH
Ik zou de knie gebruiken als laatste redmiddel.
Misschien een klein beetje in laten hangen, en mocht het nodig zijn om te corrigeren in een bocht, een beetje meehelpen met de knie.
Misschien een klein beetje in laten hangen, en mocht het nodig zijn om te corrigeren in een bocht, een beetje meehelpen met de knie.
Strak langs de fiets vind ik mooier staan:)
Maar ik vind de knie wel een handig middel voor kleine tussentijdse correcties.
Zie ik het goed op TV dat in het profpeleton de laatste jaren de renners meer de knie wel uitsteken dan niet uitsteken. Bijvoorbeeld dit jaar Tireno Adriatico, Parijs Nice, Giro.
Wie is trouwens de rijder met de tijdritfiets op de foto hierboven, die zijn knie wel uitsteekt?
Maar ik vind de knie wel een handig middel voor kleine tussentijdse correcties.
Zie ik het goed op TV dat in het profpeleton de laatste jaren de renners meer de knie wel uitsteken dan niet uitsteken. Bijvoorbeeld dit jaar Tireno Adriatico, Parijs Nice, Giro.
Wie is trouwens de rijder met de tijdritfiets op de foto hierboven, die zijn knie wel uitsteekt?
TheoH
heuzen schreef:Body, misschien kan je vertellen wat voor bocht dat was en of je die soms ook op de klassieke manier hebt genomen. Misschien hebben anderen die bocht ook op verschillende manieren uitgeprobeerd?
Het gaat hier om een bijna haakse bocht op een polder weg (5 a 6 meter brede weg)
De bocht heb ik genomen met de "ski techniek".
Met de klassieke manier zou ik onder de 30 zijn gebleven.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende