Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 05 mei 2011 12:05

Body, misschien kan je vertellen wat voor bocht dat was en of je die soms ook op de klassieke manier hebt genomen. Misschien hebben anderen die bocht ook op verschillende manieren uitgeprobeerd?
TheoH

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 05 mei 2011 12:27

MDA1 schreef:...
2) het schuin hangen op de fiets en motor is er voor om de middelpuntvliedende krachten te compenseren dmv de zwaartekracht. Dit effect wordt bepaald door de curve radius en je snelheid in het kwadraat...


Kan het niet laten even te reageren op het bijna altijd verkeerde gebruik van het krachtenspel...
De middelpuntvliedende kracht (of beter gezegd de centripetaal kracht) is een kracht die naar het MIDDEN van de bocht is gericht. Het is de kracht die een lichaam een cirkelbeweging laat maken. Valt de kracht weg, zal het lichaam een rechtlijnige beweging volgen. Vb touw met steen en ronddraaien: Touw oefent op steen een trekkracht uit die steen dwingt een cirkelbeweging te maken. Dus enige kracht op steen (luchtwrijving en zwaarte kracht ff niet meenemende) is een kracht naar middelpunt. Laat ik touw los, zal steen een rechte lijn gaan volgen.
Terug on topic, door schuin te hangen laat je deel zwaarte kracht als centripetaal kracht werken.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 05 mei 2011 12:47

Centrifugaal is middelpunt vliedend.
Centripetaal is middelpunt zoekend.

Als de wasmachine aan het centrifugeren is, wordt het water weggeslingerd naar buiten de tommel.

Als er 1 kracht op een massa staat, dan wordt deze versneld. Dat geldt ook als de resulterende kracht van alle krachten niet nul is.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 05 mei 2011 15:00

-> middelpuntvliedend heet dat ;)

- hey! stiekum aanpassen!? :)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 mei 2011 15:09

T.o.v. de ondergrond bestaat centrifugale kracht trouwens niet, het is slechts een schijnkracht in een met de fietser meebewegend assenstelsel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 08 mei 2011 12:43

Roger 68: Terug on topic, door schuin te hangen laat je deel zwaarte kracht als centripetaal kracht werken.

Als niet natuurkundig geschoolde klinkt me dat verstandig.
Zijn er nog andere natuurkundige fenomenen die een rol spelen? Of zijn (op de minimale wrijvingsverliezen na) dit de krachten die voor het grootste deel bepalend zijn.

Volgens mij gaat het bij bochtenrijden om drie doelen/functionele eisen:
- middelpuntvliedende kracht hanteren
- controleren versus snelheid meenemen
- snelle tussentijdse correcties kunnen maken

Daarbij spelen mogelijk een rol:
- Hoek tov wegdek
- Lichaamszwaartepunt (LZ) dichtbij of veraf tov contactplek met wegdek,
in horizontale vlak dus
- Hoogte LZP tov wegdek
- Hoe zit het horizontale en verticale vectoren?
- Massa: door knikken gaat er minder massa scherp door de bocht, maar neemt een deel een wijdere bocht. Is dat handig voor het hanteren van de middelpuntvliedende kracht?
- Bij knikken in de V-houding: kan je daardoor sneller kleine correcties maken (knik meer of minder inveren) dan in de houding in één lijn.
- ….

Is dit zo'n beetje het totale natuurkundige plaatje? Waaruit dan de theoretische conclusies getrokken kunnen worden over de twee technieken; of een techniek beter is dan de andere, of in x-situatie de ene en in y-situatie de andere ofzo.
Naast natuurlijk dat er uit de praktijkervaringen conclusies getrokken kunnen worden. Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
TheoH

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 mei 2011 15:54

Afbeelding

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 12 mei 2011 16:45

Ik steek mijn knie lekker wel uit. Voelt een stuk prettiger, zorgt ervoor dat ik beter in de bocht hang, dus rapper door de bocht.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 13 mei 2011 01:04

Ik zou de knie gebruiken als laatste redmiddel.
Misschien een klein beetje in laten hangen, en mocht het nodig zijn om te corrigeren in een bocht, een beetje meehelpen met de knie.

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 17 mei 2011 14:02

Strak langs de fiets vind ik mooier staan:)
Maar ik vind de knie wel een handig middel voor kleine tussentijdse correcties.
Zie ik het goed op TV dat in het profpeleton de laatste jaren de renners meer de knie wel uitsteken dan niet uitsteken. Bijvoorbeeld dit jaar Tireno Adriatico, Parijs Nice, Giro.
Wie is trouwens de rijder met de tijdritfiets op de foto hierboven, die zijn knie wel uitsteekt?
TheoH

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 mei 2011 14:37

heuzen schreef:Body, misschien kan je vertellen wat voor bocht dat was en of je die soms ook op de klassieke manier hebt genomen. Misschien hebben anderen die bocht ook op verschillende manieren uitgeprobeerd?



Het gaat hier om een bijna haakse bocht op een polder weg (5 a 6 meter brede weg)
De bocht heb ik genomen met de "ski techniek".
Met de klassieke manier zou ik onder de 30 zijn gebleven.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mei 2011 15:15

Daar kan je toch gewoon met 40+ door heen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie