Veiligheid coureur telt niet
Het grote probleem wat veiligheid betreft is dat de organisatoren zwichten voor het geld van steden di een aankomst willen in hun stad. Die aankomst moet natuurlijk de burgemeester en schepenen ter wille in het centrum van hun stad of gemeente liggen, liefst nog rechtover het gemeentehuis of de woning van de burgemeester.
De steden zijn tegenwoordig "veiliger ????? gemaakt door het neerzetten van allerlei al dan niet verantwoorde verkeersremmers zoals paaltjes, bomen, bulten, borduren, enz... Af en tioe liggen er nog een paar strookjes kasseien in het centrum en daar stuur je dan een peleton tegen 70 a 80 kms/u door met dan ook nog een paar zotten tussen die iemand omverrijden om 10° te eindigen. Met het gekende resultaat.
Soit, niet alle valpartijen gebeuren in de spurt maar de verkeerssituaties zijn ook tussen de steden niet optimaal natuurlijk. Zelfs als wielertoerist hier in Vlaanderen waar we zondags soms ook met een 40 a 50-tal fietsers tegen 30 kms/u over de weg fietsen is het al voortdurend op te letten wat moet het dan zijn tegen 60 kms/u?
De steden zijn tegenwoordig "veiliger ????? gemaakt door het neerzetten van allerlei al dan niet verantwoorde verkeersremmers zoals paaltjes, bomen, bulten, borduren, enz... Af en tioe liggen er nog een paar strookjes kasseien in het centrum en daar stuur je dan een peleton tegen 70 a 80 kms/u door met dan ook nog een paar zotten tussen die iemand omverrijden om 10° te eindigen. Met het gekende resultaat.
Soit, niet alle valpartijen gebeuren in de spurt maar de verkeerssituaties zijn ook tussen de steden niet optimaal natuurlijk. Zelfs als wielertoerist hier in Vlaanderen waar we zondags soms ook met een 40 a 50-tal fietsers tegen 30 kms/u over de weg fietsen is het al voortdurend op te letten wat moet het dan zijn tegen 60 kms/u?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13733
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
tourijders maken nog al eens de fout te denken dat het normaal is om met een hele groep wiel aan wiel door het verkeerd te rijden. Als ik dat met de auto doe, continu een halve meter van de auto voor mij gaat het ook mis.
Met een wedstrijd is het natuurlijk anders, dan kunnen de veiligheidsmiddelen voor gevaar zorgen.
Met een wedstrijd is het natuurlijk anders, dan kunnen de veiligheidsmiddelen voor gevaar zorgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Wedstrijden zijn soms ook gekkenwerk. De kleinere wedstrijden zoals voorjaars competitie wedstrijden hebben vaak een parcours waarbij je denkt 'er gaat vandaag gevallen worden en ik ga het proberen te ontwijken. Hier zie je dus ook gewoon dat voorin zitten het veiligst is. Dit doe ik en doet iedereen.
Als er dan een valpartij is zal je ook zien dat die achterin het peleton is waar iedereen zit te harken.
Ook de vluchtheuvels zijn gevaarlijk. Afgelopen zaterdag een wedstrijd waarin een vluchtheuvel zat waar je over heen moest om de bocht te nemen. Het mooie was nog dat het had geregend en regende tijdens de wedstrijd. Dit was gewoon glijden en hopen dat het goed ging.
Hier is gewoon geen oplossing voor en zal ook gewoon zo blijven. Het enige wat we wel kunnen reduceren is het vallen door palen op de weg waar geen man met een vlag bij staat.
Voor de rest gewoon nadenken voor dat je wat doet.
Als er dan een valpartij is zal je ook zien dat die achterin het peleton is waar iedereen zit te harken.
Ook de vluchtheuvels zijn gevaarlijk. Afgelopen zaterdag een wedstrijd waarin een vluchtheuvel zat waar je over heen moest om de bocht te nemen. Het mooie was nog dat het had geregend en regende tijdens de wedstrijd. Dit was gewoon glijden en hopen dat het goed ging.
Hier is gewoon geen oplossing voor en zal ook gewoon zo blijven. Het enige wat we wel kunnen reduceren is het vallen door palen op de weg waar geen man met een vlag bij staat.
Voor de rest gewoon nadenken voor dat je wat doet.
Maak joe woar
Misschien wordt er nu iemand wakker.
...maar ik ben bang van niet.
...maar ik ben bang van niet.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En de coureurs staken 5 min en de sukkels gaan gewoon weer rijden alsof er niks aan de hand is.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Die paaltjes waren 'niet handig' maar als ik vandaag Guardini zich in de Scheldeprijs er tussen zie wringen.... dan heb je geen paaltjes nodig
De blessures bij die paaltjes zijn volgens mij wel ernstiger vanwege de hogere snelheid.
Denk dat de snelheid niet de boosdoener is/was maar eerder de deceleratie. Kracht is immers massa maal versnelling/vertraging. Aangezien de massa van de renner gelijk is bij iedere val bepaald de vertraging in grote mate de krachten die het lichaam te verduren krijgt en waardoor pezen scheuren en botten breken. Bij een normale valpartij kun je nog schuiven terwijl die paaltjes je vrijwel meteen laten stoppen. Vergelijk het met afremmen door vol op de rem te gaan of door je om een boom heen te vouwen. Dat laatste is een stuk slechter voor je gezondheid.EmPeHa schreef:De blessures bij die paaltjes zijn volgens mij wel ernstiger vanwege de hogere snelheid.