Pagina 5 van 9
Geplaatst: 03 apr 2009 13:36
door fw
vinkhugo schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens dat shimano harder slijt dan campagnolo. Ik heb jaren gereden met de shimano ultegra 6600 groep en daar gingen de ketting, tandwielen en voorbladen langer mee dan van mijn huidige campagnolo centaur groep waar ik nu voor het tweede jaar mee rijdt.
Off-topic maar wilde het toch even melden; misschien een uitzonderlijk geval maar ik heb een oude concorde fiets gehad met campa veloce (8 speed) en de tandwielen voor zijn in 15 jaar (!) niet vervangen. Mijn pa heeft er zomers veel op gefietst en ik heb er tot vorig jaar ook nog 4 jaar regelmatig op gefietst met totaal meer dan 30 a 40 duizend km. 2 jaar terug heb ik er pas een nieuwe record cassette op gezet (kostte maar 40,- ofzo
) Ik vond dat vrij uitzonderlijk in elk geval.
On-topic; nog geen prijzen bekend dus? Zou graag een setje STI's kopen
Geplaatst: 03 apr 2009 15:29
door luuc
precies, dat is 8 speed. Goed opgemerkt. Verder is het verschil tusen 30K en 40K erg groot. Erg betrouwbare info breng je dus niet. Laten we het hier even on-topic houden, omdat anders dit topic anders weer in een Campa-Shimano discussie verandert.
Geplaatst: 03 apr 2009 15:40
door litespeed
ericpeters schreef:Volgens mij slijt (=rekt) de Shimano ketting gewoon veel sneller dan die van Campa, wissel je hem niet op tijd dan is het gevolg dat je tandwielen ook veel sneller slijten.
Kan iemand vertellen hoe dit nu precies in elkaar steekt. Als Shimano gebruiker kan ik mij er weinig bij voorstellen, maar wat is de achtergrond? Er wordt zo vaak gesteld dat een Campa-ketting minder snel slijt.
Gebruikt Campa meer materiaal in de ketting waardoor die stijver is en dus minder rekt? Zou raar zijn want de gewichten ontlopen elkaar niet (veel).
Is de techniek waarmee de schakels aan elkaar zitten anders? Wellicht dat daar veel wintst tegen het verlengen is te halen.
Wordt er een ander materiaal gebruikt met een hogere stijfheid (elasticiteitsmodulus)? Kan ik mij zo snel niet voorstellen.
Wordt er een harder materiaal gebruikt? Meest voor de hand liggende waarschijnlijk. Weet iemand precies de materialen te benoemen?
Geplaatst: 03 apr 2009 16:13
door corniel
@chrissiewizzie: mijn lippen zijn verzegeld
Ik stel voor het bij Shimano te houden dit topic. Tenopzichte van de oude Ultegra zie ik vooral visuele vreschillen: andere kettingbladen, geen waslijnen meer. Mensen die dat een verbering vinden zullen wellicht overstappen, mensen die dat niet vinden advisier ik nog snel een oude groep te scoren.
En wat betreft de prijsstelling: tja, er is ook zoiets als inflatie. En aangezien deze doorgaans achterblijft bij de loonontwikkeling die mensen doormaken. Als je een goedkope hobby zoekt kan je beter gaan touwtje springen, of rummiekubben...
Geplaatst: 03 apr 2009 17:25
door perik
Volgens mij zijn de verschillen juist veel meer dan visueel. Bijvoorbeeld de remmen van de DA 7900 zijn echt ongelooflijk goed. Deze 6700 zijn daar van afgeleid. De shifters hebben een compleet andere geometrie, ergonomie en werking, het buitenblad is nu ook holgesmeed etc. De nieuwe en oude DA voelen ook echt heel verschillend aan, waarbij de 7900 een aantal mooie verbeteringen heeft gekregen.
Het valt me overigens op dat discussies over onderdelen op dit forum tegenwoordig alleen nog gaan over hoe het eruit ziet. Deze nieuwe Shimano's zijn "spuuglelijk" terwijl het campa equivalent weer het mooiste is wat men ooit gezien heeft. Terwijl ik zoiets heb van wat zijn de verschillen nou helemaal? Het zijn beide interpretaties van hetzelfde idee, alleen iets verschillend uitgevoerd. Ik lees niks over de technische/functionele/ergonomische verbeteringen, die in deze nieuwe groep toch groot te noemen zijn, maar alleen afzeiken op hoe het eruit ziet. En dan is het natuurlijk nooit goed. Ik ben er eigenlijk wel zo'n beetje klaar mee.. Ik ga ff een rondje fietsen
Geplaatst: 03 apr 2009 17:43
door fw
Luuc schreef:precies, dat is 8 speed. Goed opgemerkt. Verder is het verschil tusen 30K en 40K erg groot. Erg betrouwbare info breng je dus niet. Laten we het hier even on-topic houden, omdat anders dit topic anders weer in een Campa-Shimano discussie verandert.
En het verschil tussen een voorblad bij 8 en 10 speed is???
Overigens ben ik net zo gek van shimano als van campa dus kan best objectief zijn. Je uitspraak dat ik geen betrouwbare info zou brengen raakt ook kant nog wal. Als ik zeg dat mijn diesel tussen de 250 en 280k heeft gelopen, is het hoe dan ook veel.
Als je al niet wilt dat er off-topic wordt gepraat, voedt de discussie dan zelf ook niet met zo'n nutteloze post....
Geplaatst: 03 apr 2009 17:46
door scepticus
8 speed voorblad is ietsjes dikker als ik het goed heb.
Geplaatst: 03 apr 2009 17:50
door luuc
dikte misschien van de kettingbladen misschien?
Geplaatst: 03 apr 2009 20:22
door prjz
perik schreef:Mooi! Hier zaten veel mensen naar uit te kijken denk ik. Ik weet alvast wat mijn volgende groep gaat worden
Mooi, ik heb pas de nieuwe , althans dat dacht ik Ultegra SL, op mijn fiets.
Komen ze weer met iets nieuws. Prima marketing van die jongens, ze zorgen er wel voor dat wij als idioten de boel weer gaan vervangen.
Dit is toch alleen maar gericht op zaken uit de mode te laten zijn!!!
Geplaatst: 03 apr 2009 20:59
door sjefjanssen
Mij kan de nieuwe groep niet bekoren.Dan liever de SL.
Geplaatst: 04 apr 2009 00:15
door spietpiet
litespeed schreef:ericpeters schreef:Volgens mij slijt (=rekt) de Shimano ketting gewoon veel sneller dan die van Campa, wissel je hem niet op tijd dan is het gevolg dat je tandwielen ook veel sneller slijten.
Kan iemand vertellen hoe dit nu precies in elkaar steekt. Als Shimano gebruiker kan ik mij er weinig bij voorstellen, maar wat is de achtergrond? Er wordt zo vaak gesteld dat een Campa-ketting minder snel slijt.
Gebruikt Campa meer materiaal in de ketting waardoor die stijver is en dus minder rekt? Zou raar zijn want de gewichten ontlopen elkaar niet (veel).
Is de techniek waarmee de schakels aan elkaar zitten anders? Wellicht dat daar veel wintst tegen het verlengen is te halen.
Wordt er een ander materiaal gebruikt met een hogere stijfheid (elasticiteitsmodulus)? Kan ik mij zo snel niet voorstellen.
Wordt er een harder materiaal gebruikt? Meest voor de hand liggende waarschijnlijk. Weet iemand precies de materialen te benoemen?
De ketting rekt niet, de ketting wordt langer omdat er slijtage op de lagers in de ketting komt.
De slijtage is dus afhankelijk van de hardheid van de lagers.
Geplaatst: 04 apr 2009 01:27
door jsparie
JaapC50 schreef:
Ik heb zelf na drie seizoen (ongeveer 20.000 km) mijn voorbladen vervangen. En dan niet omdat ze versleten zijn maar omdat de titaniumkleurige laag bij de bladbouten begon te bladderen. Vreselijk gezicht.
Ik hoop dat Shimano de tandbladen bij de nieuwe Dura Ace en Ultegra behoorlijk harder hebben gemaakt. De constructie zonder zichtbare bladboutjes vind ik wel zeer geslaagd maar dat heeft dus wel consequenties voor de prijs van een buitenblad.
20.000 dat is zeker ook realistisch voor Dura Ace bladen onder normaal gebruik. En voor de nieuwe Ultegra ook nog wel ik. Objectief gemeten in Duitse blad tour waren de bladen van Dura Ace en Record even hard. Bij chorus alleen het kleine blad ietsje minder. Dan kwam Ultegra en daarna Centaur. Nu zegt de hardheid niet alles, maar wel veel over verwachte slijtage denk ik.
Feit is wel dat met het toenemen van de schakelvriendelijkheid de functionaliteit wel toeneemt, maar de slijtage ook. Wellicht dat shimano hierdoor iets sneller slijt bij gelijke hardheid omdat die volgens mij net wat meer van de tanden afslijpen c.q ze bewerken om ze makkelijker te laten schakelen.