Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrenner mishandelt automobilist

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2009 12:53

Je verstand gebruiken; je niet opwinden; rustig blijven en zelf niet agressief rijden. Dat zijn natuurlijk de zaken waar je jezelf aan moet houden. Dat zal weinig discussie over zijn.

Maar het begrip "ambassadeur van je sport" en "het leveren van een positieve bijdrage" is nogal lastig. Als ik me als een aso gedraag, val ik op in het verkeer en wordt er terecht over de "foute wielrenner" gepraat. Maar als ik mij als een heer in het verkeer gedraag, valt dat geen mens op. Het wordt als normaal gezien en men neemt er geen notie van.

Het is veel makkelijker op negatief op te vallen dan positief. Dus hoe laat je dan zien dan je een ambassadeur van je sport bent?
Live fast; die young. mijn blog

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 07 feb 2009 13:16

Sharkman 1 schreef:(en dan doel ik specifiek ook op toerfietsers die zo gauw ze op een fiets stappen echt geen enkele verkeersregel meer schijnen schijnen te kennen)

Ik voel me nu toch wel aangesproken als nette toerfietser ik denk dat de kamikaze jakkers die met groepen over de weg razen terwijl er een fietspad naast de weg ligt de grootste boosdoeners zijn.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

noppie
Forum-lid

noppie 07 feb 2009 15:44

GastheerG schreef: Alleen bij eerdere oproepen om ons meer als ambassadeur voor onze sport te gedragen ben ik door een aantal van jullie bij m´n knieën afgezaagd en daar waag ik me maar niet meer aan.

Dat is het risico als je zoveel schrijft als jij. Hoe minder je zegt, hoe minder je ergens over afgezaagd kan worden.
kiekeboe

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 07 feb 2009 19:54

GastheerG schreef:
Noppie schreef:
GastheerG schreef: Alleen bij eerdere oproepen om ons meer als ambassadeur voor onze sport te gedragen ben ik door een aantal van jullie bij m´n knieën afgezaagd en daar waag ik me maar niet meer aan.

Dat is het risico als je zoveel schrijft als jij. Hoe minder je zegt, hoe minder je ergens over afgezaagd kan worden.

Maar ik durf m´n nek uit te steken en daar hebben we JOUW nog niet op kunnen betrappen!

Tja, Gastheer G, wijsheid komt met de jaren. Dat is wel uit te leggen, maar wordt niet als dusdanig begrepen. Jouw 'charme'lijst zal niet iedereen op het lijf geschreven zijn, maar helpt in dat geval aan iemands persoonlijkheidsontwikkeling. Er zitten dus vele positieve kanten aan jouw initiatief. Als (buitenlandse) fietsers mij de wegvragen stel ik altijd voor om ze naar hun plek te begeleiden of naar een herkenbaar punt te brengen. Dit wordt in de regel zeer gewaardeerd.
Tot slot: Als een automobilist plots z'n portier twee meter voor jou opengooit is het moeilijk de man/vrouw niet voor rotte vis uit te maken en beter uit z'n/haar doppen moet kijken. Je bent niet opgemerkt om wat voor reden dan ook. Het zal derhalve geen opzet zijn. Tolerantie en mildheid vergt het uiterste van de mens.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

diamond
Forum-lid

diamond 07 feb 2009 20:04

GastheerG schreef:Ik ben vorig jaar door een auto van de weg gereden. M´n elleboog is nog steeds niet helemaal genezen.
Wat veder terug in de tijd zat ik klem tussen geparkeerde auto´s, auto´s die langsreden en een portier die klakkeloos werd open gegooid. Vol over de kop en weken met verband gelopen.
Nog iets verder terug tot twee keer toe op een motorkap van een auto. 1 keer in de laatste km van een koers!!!!
Los nog van alle bijna´s!

Allemaal de schuld van de betreffende automobilisten. Genoeg voer om als ik straks in een situatie kom waar de ander fout is om volledig uit m´n plaat te gaan.

Ik ben niet iemand waar je mee solt maar ik heb genoeg beschaving om in ongewenste verkeerssituaties het verstand het werk te laten doen.

Vorig jaar bijna 30.000km gereden. De helft met de auto en de andere helft met de fiets. En ik moet toch zeggen dat ik me vaker schaam dat ik fiets dan dat ik auto rij.
En ik weet en ken genoeg fietsers die een positieve bijdrage leveren aan ons imago. Dus vlieg niet gelijk op als je je niet aangesproken hoeft te voelen.
Maar dat er een beeld in de rest van de maatschappij is dat wielrenners grote asso´s zijn kan ik me heel goed voorstellen. Alleen bij eerdere oproepen om ons meer als ambassadeur voor onze sport te gedragen ben ik door een aantal van jullie bij m´n knieën afgezaagd en daar waag ik me maar niet meer aan.

Ik dacht al wat is Gastheer G klein geworden,maar nu snap ik het pas:D:D
sorry ff off-topic:rolleye::rolleye: de n............s

noppie
Forum-lid

noppie 07 feb 2009 21:36

GastheerG schreef: Maar ik durf m´n nek uit te steken en daar hebben we JOUW nog niet op kunnen betrappen!
De behoefte om mijn nek uit te steken heb ik niet, daarbij komt ook nog dat ik vaak geen zin heb om meer dan drie regels te typen. Dus probeer ik regelmatig met korte ongenuanceerde uitspraken iedereen hier in de gordijnen te jagen, leuk he!.
kiekeboe

quarante
Forum-lid

quarante 07 feb 2009 21:37

Helemaal eens met GastheerG!

Netjes roepen of bellen als je iemand wil passeren en eventueel dankjewel zeggen. Voor de rest moet je je gewoon rustig gedragen, met respect voor anderen. Ik ben 1 keer tegen een auto gefietsd die mij afsneed omdat ie me niet zag. Ik had geen schade gelukkig en netjes een gesprekje gevoerd met de mevrouw die behoorlijk geschrokken was. Achteraf twijfelde ik aan mijn aardige reactie, aangezien die automobiliste echt een domme fout maakte (bovendien gaf ze geen richting aan) en misschien meer zou leren van een kwade reactie, om haar wakker te schudden bijvoorbeeld.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2009 22:24

Noppie schreef:....daarbij komt ook nog dat ik vaak geen zin heb om meer dan drie regels te typen. Dus probeer ik regelmatig met korte ongenuanceerde uitspraken iedereen hier in de gordijnen te jagen, leuk he!.

Het is maar wat je leuk vindt. Het komt bij mij meer over als puberaal gedrag.
Live fast; die young. mijn blog

noppie
Forum-lid

noppie 07 feb 2009 22:36

rob74 schreef:
Noppie schreef:....daarbij komt ook nog dat ik vaak geen zin heb om meer dan drie regels te typen. Dus probeer ik regelmatig met korte ongenuanceerde uitspraken iedereen hier in de gordijnen te jagen, leuk he!.

Het is maar wat je leuk vindt. Het komt bij mij meer over als puberaal gedrag.

Dat komt omdat ik z'n stuk jonger ben als jij. De zogenaamde generatie kloof tusssen ons.
kiekeboe

Plaats reactie