ULTREMO R
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Mijn oude Ultremo's (zonder R) hadden veel meer en veel grotere scheurtjes in de toplaag dan op de Foto zonder dat ik lek reed. (ik rij nu op andere banden omdat ik de Ultremo's gevoelsmatig zwaar vond rollen.)
Het feit dat er meer sneetjes in je toplaag zitten hoeft niet te betekenen dat je sneller lek rijdt. Je rijdt alleen maar lek als het vuil lang genoeg blijft zitten om de beschermlaag te beschadigen.
Volgens mij heeft het ook geen zin om hier lijm in te doen, ik heb het dan ook nooit gedaan. De scheurtjes zitten in de griplaag van de band en niet in de beschermlaag. Het is natuurlijk wel belangrijk om geen steentjes in de scheurtjes te laten zitten want bij elke bandrotatie doen die dus een aanslag op de beschermlaag waardoor die uiteindelijk (ook bij minder scherpe steentjes) doorgesneden wordt met als gevolg dat binnenband ook doorgesneden wordt, en dan heb je pas lek trouwens.
Het viel mij aan de oude Ultremo's op dat er veel meer sneetjes in de band kwamen als bij andere banden maar dat er bijna nooit steentjes in zaten als ik het nakeek.
Het feit dat er meer sneetjes in je toplaag zitten hoeft niet te betekenen dat je sneller lek rijdt. Je rijdt alleen maar lek als het vuil lang genoeg blijft zitten om de beschermlaag te beschadigen.
Volgens mij heeft het ook geen zin om hier lijm in te doen, ik heb het dan ook nooit gedaan. De scheurtjes zitten in de griplaag van de band en niet in de beschermlaag. Het is natuurlijk wel belangrijk om geen steentjes in de scheurtjes te laten zitten want bij elke bandrotatie doen die dus een aanslag op de beschermlaag waardoor die uiteindelijk (ook bij minder scherpe steentjes) doorgesneden wordt met als gevolg dat binnenband ook doorgesneden wordt, en dan heb je pas lek trouwens.
Het viel mij aan de oude Ultremo's op dat er veel meer sneetjes in de band kwamen als bij andere banden maar dat er bijna nooit steentjes in zaten als ik het nakeek.
Opzich volgens mij ook wel logisch omdat r een zachtere (meer grip) rubberlaag is gebruikt... Deze zal dus ook sneller een sneetje krijgen maar idd niet meteen door de beschermingslaag snijden...
Heb de bandjes nu ook.. Mij benieuwen hoe lang ze het volhouden.
Heb de bandjes nu ook.. Mij benieuwen hoe lang ze het volhouden.
ericpeters schreef:Mijn oude Ultremo's (zonder R) hadden veel meer en veel grotere scheurtjes in de toplaag dan op de Foto zonder dat ik lek reed. (ik rij nu op andere banden omdat ik de Ultremo's gevoelsmatig zwaar vond rollen.)
Het feit dat er meer sneetjes in je toplaag zitten hoeft niet te betekenen dat je sneller lek rijdt. Je rijdt alleen maar lek als het vuil lang genoeg blijft zitten om de beschermlaag te beschadigen.
Volgens mij heeft het ook geen zin om hier lijm in te doen, ik heb het dan ook nooit gedaan. De scheurtjes zitten in de griplaag van de band en niet in de beschermlaag. Het is natuurlijk wel belangrijk om geen steentjes in de scheurtjes te laten zitten want bij elke bandrotatie doen die dus een aanslag op de beschermlaag waardoor die uiteindelijk (ook bij minder scherpe steentjes) doorgesneden wordt met als gevolg dat binnenband ook doorgesneden wordt, en dan heb je pas lek trouwens.
Het viel mij aan de oude Ultremo's op dat er veel meer sneetjes in de band kwamen als bij andere banden maar dat er bijna nooit steentjes in zaten als ik het nakeek.
Al die scheurtjes in het loopvlak had ik ook in mijn eerste Ultremo's zonder ooit lek te zijn gereden overigens. Ik heb nu een nieuw setje gemonteerd welke ik al ongeveer een jaar geleden gekocht had. Heb er ondertussen al weer zo'n 600 km mee gereden waaronder de AGR onder vochtige omstandigheden en wat schets mijn verbazing geen enkele beschadiging op het loopvlak. Is het dan toch raadzaam de banden een beetje te laten verouderen voor ze te monteren!?
No pain no gain, no guts no glory!
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Robbebopper schreef:Luuc schreef:Verbaast me dat je zoveel problemen hebt met een Ultremo. Weet je zeker dat de band er goed gecentreerd om je velg heeft gezeten? Juiste binnenband? Juiste bandenspanning? Met namen het goed centreren van je band is erg belangrijk. Bij het achterwiel kun je dat doen door hem eerst volledig met binnenband te monteren en zonder lucht een aantal omwentelingen op kracht te maken. Hierna netjes oppompen. Misschien werkt het.
Het gaat om een Ultremo-R bandenset. En ik fiets al zo'n 23 jaar. Nog nooit eerder zo snel problemen gehad met banden. De banden kunnen volgens zij-opschrift een druk aan van 10 bar, maar ik doe er nooit meer in dan 8. Ik heb inmiddels de dealer gemaild (Math Salden uit Limbricht). Volgens hen kwam het (10 tegen 1) door een scheurtje in het canvas. Dit zou volgens hen kunnen komen door het rijden tegen een steentje of iets dergelijks. Ik heb de banden opgestuurd naar deze zaak, en zij gaan nu bekijken of er sprake is van een garantiegeval.
Inmiddels al bericht van Salden gehad (van de week de banden opgestuurd). In hun reactie gaven zij aan dat Schwalbe heeft geconstateerd dat het rubber van de zijwand van beide banden nog te "jong"was. Ik krijg z.s.m. een nieuw (hopelijk niet te nieuw dus) setje toegezonden.
Netjes van Salden!
Ben reeds aan m'n vierde setje Ultremo's begonnen en ben en blijf nog steeds een tevreden gebruiker. Heb gisteren de R gemonteerd en ben benieuwd hoe deze gaat bollen. Aangezien van de sneetjes ed die er tijdens de vele kilometers de kop opsteken mag ik niet klagen van deze bandjes. Vorige setje heeft heel de winter doorstaan, slechts 1 maal lek gereden en hebben 5400 km achter de kiezen. Alleen begon de achterste een soort van lichte bobbels te vertonen op de plaats waar ik eens een noodstop heb moeten uitvoeren. De reden dus van vervanging. Anders had ik meer kilometers uit vorig setje kunnen puren.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)
rene1 schreef:@Chaingang: Heb je 5400 km gereden met de "R"?
Ik kan je reactie naar aanleiding van alle bovenstaande, wat mindere, ervaringen maar moeillijk geloven.
Neen, was met de gewone Ultremo. Heb gisteren de R gemonteerd. Vanmiddag de eerste kilometers ermee bollen. Keep you all posted!
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)
Nou mijn eerste km's met de ultremo R zitten er ook op en waar ik al bang voor was is ook uitgekomen... Nadat ik de bandjes had besteld bij bike-components.de tezamen met nog een aantal artikelen las ik de slechte ervaringen in dit topic vwb slechte naden enzo...
Afgelopen ochtend vroeg van huis voor de ronde van noord holland. Richting de start voelde ik al een "hobbel" in het achterwiel en dacht meteen aan de band... bij de start even gekeken en er zat idd een klein hobbeltje in de band. Toch maar van start gegaan maar werd steeds erger... Dacht dat het misschien de binnenband was de krom zat dus halverwege die maar even gewisseld en toen kwam het probleem dus aan het licht...
De naad aan de binnenkant op het loopvlak was voor ruim 7cm opengescheurd!! banden waren niet idioot hard opgepomp.
Zie fotos:
Voor alle duidelijkheid dit is dus de binnenkant op het loopvlak! niet de zijkant ofzo...
Is dit een gevalletje garantie? Dit omdat ik ze dus bij een duitse webshop vandaan heb...
Ben zelf iig zwaar teleurgesteld in de band..
TOTAAL 150KM OP GEREDEN.
Afgelopen ochtend vroeg van huis voor de ronde van noord holland. Richting de start voelde ik al een "hobbel" in het achterwiel en dacht meteen aan de band... bij de start even gekeken en er zat idd een klein hobbeltje in de band. Toch maar van start gegaan maar werd steeds erger... Dacht dat het misschien de binnenband was de krom zat dus halverwege die maar even gewisseld en toen kwam het probleem dus aan het licht...
De naad aan de binnenkant op het loopvlak was voor ruim 7cm opengescheurd!! banden waren niet idioot hard opgepomp.
Zie fotos:
Voor alle duidelijkheid dit is dus de binnenkant op het loopvlak! niet de zijkant ofzo...
Is dit een gevalletje garantie? Dit omdat ik ze dus bij een duitse webshop vandaan heb...
Ben zelf iig zwaar teleurgesteld in de band..
TOTAAL 150KM OP GEREDEN.