Pagina 5 van 7

Geplaatst: 29 jan 2009 18:50
door 53x11
@Robert: School??? Verkeerde jargon hoor! (soory, elitair geblaat vast)

@de rest: Ben vanaf nu een weekje weg, en heb dan nog 2 maanden de tijd om mijn promotie af te ronden, dus eigenlijk geen tijd. Maar wil graag mijn steentje bijdragen indien gewenst (en als Bewegingswetenschapper met als specialiteit biomechanica en met veel connecties in de sport-innovatie-wereld heb je misschien toch nog wat aan me)

Geplaatst: 29 jan 2009 18:53
door robert2
Gewoon school, heel dat academisch geneuzel doet me vrij weinig.

Ik heb denk ik ook nx nastran

Geplaatst: 29 jan 2009 19:13
door w0uter
@53x11, deed jij niet iets met vermogensmeting bij roeibootjes?

Geplaatst: 29 jan 2009 19:16
door skimons
ja, dat heeft-ie 3 pagina's terug geschreven. misschien heeft hij ook wel het "trekbankje" ontworpen/bedacht

Geplaatst: 29 jan 2009 19:17
door litespeed
mrcoffee schreef:Wel herkenbaar dat de marketing al verder is dan de R&D afdeling en alvast gebakken lucht verkopen :D
:D Interessant topic. Keep it coming!

Geplaatst: 29 jan 2009 19:41
door tourpretendent
dvangennip schreef:
Tour pretendent schreef:Ik sluit me er bij aan dat je eerst moet weten of de techniek kan werken en wat daarbij van belang is. Pas daarna kan je werkelijk iets zinnigs zeggen over mogelijke uiterlijkheden en kosten, lijkt mij?


Klopt, begin je te vroeg dan loop je het risico dat je de R&D een kant op stuurt of beperkt in hun creativiteit.
Uit het oogpunt van bijvoorbeeld kostenbesparing en of visie op de klantvraag kán dit wél zinvol zijn.
M&S van autofabrikanten is berucht op dit punt.

Wij zouden dat naar mijn mening niet moeten doen.

Geplaatst: 29 jan 2009 20:14
door 53x11
skimons schreef:ja, dat heeft-ie 3 pagina's terug geschreven. misschien heeft hij ook wel het "trekbankje" ontworpen/bedacht


Dat ben ik (oa)
http://www.superseat.nl
(website slaat nu nog nergens op, hopelijk in de toekomst wel. Maar ja, kost tijd...)

Geplaatst: 29 jan 2009 23:03
door simen
53x11 schreef:
Tour pretendent schreef:Willen we het vermogen weten dat de fietser levert? of het vermogen dat daadwerkelijk op de weg komt?

Het eerste staat onder invloed staat van het fysiek van de mens en alles wat zich tussen de mens en weg bevindt. Dit vermogen lijkt hoger maar is dat uiteraard niet.
Het vermogen dat daadwerkelijk op de weg "komt" is het meest interessante vermogen om te weten en te gebruiken tijdens de training.

Voorzover ik weet is alleen de SRM instaat de tweede waarde te analyseren en kan deze dus gebruikt worden voor input tijdens de training.


Strikt genomen "komt" er helemaal geen vermogen op de weg. Het meeste door de fietser geleverde mechanisch vermogen (dat leveren doet 'ie allemaal op de cranks, dus dat is de beste plek om te meten) gaat - bij fietsen op een vlakke weg - "op" aan luchtwrijving. Een deel gaat verloren in de ketting, maar een ketting is 1 van de meest efficiente overbrengingen, dus dat is erg weinig. Een ander deel gaat verloren aan de vervorming van de banden, de zgn rolwrijving.

Anders is het bij bijvoorbeeld zwemmen. Daar gaat wel een deel van het vermogen "op" aan het medium waar tegen je afzet (water). Dat is ongunstig, want dan blijft er minder "over" om snelheid mee te maken.

Tot zover de natuurkunde les
:-)


De vraag was even: Wil je "krukasvermogen" meten of vermogen aan het achterwiel?
Maar dat is niet de uitdaging.
De uitdaging is een betaalbaar eenvoudig toepasbaar systeem voor eenieder beschikbaar maken.

De proto die getekend is zou ik persoonlijk laten lasersnijden uit aluminium.
In digitaal model aangeleverd kan dat redelijk eenvoudig gerealiseerd worden.
Dat is niet echt duur in kleine series en kan eenvoudig opgeschaalt worden naar grotere series.
Uitsparingen frezen waar nodig en eventueel de gaten boren en uitkameren.
Dat is een keer opspangereedschap maken en dus te overzien.
Kunnen we een virtueel model laten rondgaan?
Er moet nog wat geschaafd worden schat ik zo in.

Geplaatst: 29 jan 2009 23:11
door wroosmalen
Ik meld me bij deze aan als tester.

Geplaatst: 30 jan 2009 00:25
door kikkie
Ik zelf ben Technisch Bedrijfskundige, gespecialiseerd in productie engenering. Ik maar van prototypes en ontwerpen, productie-rijpe en productie-efficiënte producten. Ik bied graag mijn hulp aan indien gewenst

Theo

Geplaatst: 30 jan 2009 01:22
door ericpeters
Ik heb hier meer interessante CV's gezien dat bij onze laatste sollicitatieronde.... ;)

Geplaatst: 30 jan 2009 08:50
door robert2
Alleen het is niet echt praktisch om dingen via internet te bespreken. Als je bij elkaar kunt komen is het een stuk makkelijker. Maar dat zal moeilijk haalbaar zijn.
Maar ik denk dat ac-fan en eric peters moeten bepalen wie er uiteindelijk mee gaat doen. Want ac-fan is de enige die het elektro deel kent en eric peters heeft het geloof ik bedacht.