Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Prijs verhoging Shimano

edwin01
Forum-lid

edwin01 17 nov 2008 21:55

Heb jij de Bike Gear van 2009 al? Ik moet het nog doen met 2008 en daar worden geen prijzen vermeld bij de onderdelengroepen. En bij de reserveonderdelen staan geen kettingbladen....
En zoals ik al zei, Rose is nou niet bepaald een prijsbreker, maar zit redelijk op de adviesprijs met zijn onderdelen.

Morel, m'n beste.... ik denk toch echt dat je je hebt vergist met de prijs van een compleet DA 7900 crankstel.... En anders vind ik het wel interessant om te horen waar je je prijsinformatie vandaan hebt.

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 17 nov 2008 22:03

ook ik heb bikegear 2009 hier al liggen maar inderdaad zonder prijzen

simen
Forum-lid

simen 17 nov 2008 22:48

Op zich wel verstandig zo'n prijs verhoging met een recessie in aantocht.
Kun je straks 'flink' gaan stunten met de prijzen.
Zo komt alles toch nog goed en houd de handel er weer wat meer aan over
Per stuk wel te verstaan.
En vele kleintjes compenseren het omzetverlies van de recessie nietwaar.
Overleven met creativiteit zeg maar
Zij is ook tegen

fiets381
Forum-lid

fiets381 17 nov 2008 22:56

het is natuurlijk wel zo dat de 'handel' wel op meer manieren aan Shimano onderdelen komt dan inkoop bij Shimano (benelux). Dus de prijzen hoeven niet direct met de hier genoemde percentages omhoog.

jsparie
Forum-lid

jsparie 18 nov 2008 00:54

In de 2009 bikegear staan wel prijzen voor onderdelen zoals een DA buitenblad dat dan inderdaad ongeveer net zo duur is als een compleet crankstel bij Rose, maar niet voor complete groep. En op onderdelen wordt meestal minder korting gegeven omdat internetaanbieders die meestal ook niet groot inkopen. Maar met deze verschillen koopt niemand een nieuw blad natuurlijk. Dan kun je net zo goed een nieuw crankstel kopen.

Shimano werkt er natuurlijk zelf aan mee door extreme kortingen te geven aan fabrikanten die heel groot inkopen.

Dat is op zich niet geheel nieuw. Sprak wel eens een winkelier die iemand die over wilde op een triple goedkoper een compleet nieuwe groep aan kon bieden van een goedkope leverancier dan een ombouwsetje met losse onderdelen via shimano benelux. Vooral met groepen en wielen zijn de afwijkingen met de adviesprijzen soms wel heel extreem. Lijkt me voor een winkelier die op een gezonde manier zaken wil doen en nog wat service wil leveren toch niet echt fijn werken zo.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 18 nov 2008 01:13

Aan de andere kant kun je bij Shimano Benelux wel terecht voor elk los onderdeel, wat veel andere "importeurs" weer niet hebben en zich beperken tot de hardlopers in het assortiment.

Hier hangt uiteraard wel een prijskaartje aan wat zich (helaas) uit in alle onderdelen en groepen.
Voor service en garantie ben je bij die andere "importeurs" dan ook vaak aan het verkeerde adres terwijl dat bij Shimano gewoon goed geregeld is.

De merken die zij voeren worden hier behandeld en mijn ervaring is dat je vaak binnen een aantal dagen een nieuw of gerepareerd artikel terug krijgt als de garantie wordt toegekend.

Al met al heeft dit een wat hogere prijsstelling tot gevolg die , naar mijn mening, goed te verklaren is. Ik kies ervoor om de producten die Shimano voert dan ook daar in te kopen maar ben dan wel verzekerd van een goede service en garantie afhandeling mocht dat zich voordoen.
"Try not. Do or do not......there is no try"

diogenes
Forum-lid

diogenes 18 nov 2008 08:50

>Aan de andere kant kun je bij Shimano Benelux wel terecht voor elk los onderdeel,
Niet waar. Ik heb eens iets besteld van zo'n formulier dat je kan downloaden van de site. Dat was een gangbaar product, maar losse onderdelen werden niet geleverd, ondanks dat dat wel op het formluier stond. Dat is bij Campa tenminste wel goed geregeld en daar hoef je niet een onderdeel weg te smijten, omdat een klein veertje of schroefje kapot is.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

edwin01
Forum-lid

edwin01 18 nov 2008 11:52

jsparie schreef:In de 2009 bikegear staan wel prijzen voor onderdelen zoals een DA buitenblad dat dan inderdaad ongeveer net zo duur is als een compleet crankstel bij Rose, maar niet voor complete groep. En op onderdelen wordt meestal minder korting gegeven omdat internetaanbieders die meestal ook niet groot inkopen. Maar met deze verschillen koopt niemand een nieuw blad natuurlijk. Dan kun je net zo goed een nieuw crankstel kopen.

Dan begrijp ik iig een deel van Morel's verhaal. Maar EUR 671,50 advies voor een DA crankstel is mij nog steeds een raadsel..... Maar, inderdaad, met adviesprijzen hebben we gelukkig weinig te maken.

morel
Forum-lid

morel 18 nov 2008 13:03

andromeda schreef:Aan de andere kant kun je bij Shimano Benelux wel terecht voor elk los onderdeel, wat veel andere "importeurs" weer niet hebben en zich beperken tot de hardlopers in het assortiment.

Hier hangt uiteraard wel een prijskaartje aan wat zich (helaas) uit in alle onderdelen en groepen.
Voor service en garantie ben je bij die andere "importeurs" dan ook vaak aan het verkeerde adres terwijl dat bij Shimano gewoon goed geregeld is.

De merken die zij voeren worden hier behandeld en mijn ervaring is dat je vaak binnen een aantal dagen een nieuw of gerepareerd artikel terug krijgt als de garantie wordt toegekend.

Al met al heeft dit een wat hogere prijsstelling tot gevolg die , naar mijn mening, goed te verklaren is. Ik kies ervoor om de producten die Shimano voert dan ook daar in te kopen maar ben dan wel verzekerd van een goede service en garantie afhandeling mocht dat zich voordoen.

Hoi,

+ 1 !

Ik wil er nog aan toevoegen dat ,het tegenwoordig hartschrijend is dat iedereen die ook maar een paar fietsjes van eigen merk "produceert" ook de toestemming heeft om bij Shimano en andere onderdelen merken, de groepen aan groothandelsprijzen kan inkopen.
Want wat gebeurt er; ze bestellen b.v. 1000 groepen en bouwen maar 500 fietsen op, en de resterende groepen worden aan dumpprijzen op de markt gegooid om zo de klanten te lokken.
Dat zulke praktijken überhaupt mogelijk zijn is mij een raadsel en vraagt volgens mij om een meer gecontroleerd belijd in de vakhandel, gezien dit naar een totaal oneerlijke concurentie ruikt.
Stel je eigen voor wat voor een taferelen er zouden ontstaan als b.v. de automerken via sommige internetshops aan 40 tot 50 % onder de officiële dealerprijzen worden verkocht ?
Maar ja dit is een probleem waar de eindverbruiker zich natuurlijk niets van aantrekt, wel integendeel. :rolleye:

Grtz;
Morel.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 nov 2008 13:19

Morel schreef: Ik wil er nog aan toevoegen dat ,het tegenwoordig hartschrijend is dat iedereen die ook maar een paar fietsjes van eigen merk "produceert" ook de toestemming heeft om bij Shimano en andere onderdelen merken, de groepen aan groothandelsprijzen kan inkopen.
Want wat gebeurt er; ze bestellen b.v. 1000 groepen en bouwen maar 500 fietsen op, en de resterende groepen worden aan dumpprijzen op de markt gegooid om zo de klanten te lokken.
Dat zulke praktijken überhaupt mogelijk zijn is mij een raadsel en vraagt volgens mij om een meer gecontroleerd belijd in de vakhandel, gezien dit naar een totaal oneerlijke concurentie ruikt.
Stel je eigen voor wat voor een taferelen er zouden ontstaan als b.v. de automerken via sommige internetshops aan 40 tot 50 % onder de officiële dealerprijzen worden verkocht ?

Dan vind ik het eerder oneerlijk dat FM's niet voor die prijzen aan groepen kunnen geraken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 nov 2008 13:43

Morel schreef:.....Want wat gebeurt er; ze bestellen b.v. 1000 groepen en bouwen maar 500 fietsen op, en de resterende groepen worden aan dumpprijzen op de markt gegooid om zo de klanten te lokken.
Dat zulke praktijken überhaupt mogelijk zijn is mij een raadsel en vraagt volgens mij om een meer gecontroleerd belijd in de vakhandel, gezien dit naar een totaal oneerlijke concurentie ruikt......

Shimano trekt voordeel uit deze praktijk, want er komen Shimano afgemonteerde fietsen op de markt en dus geen Campa afgemonteerde fietsen.
EN de fietsenbouwer doet er zijn voordeel mee.

Dit is natuurlijk oneerlijke concurrentie tov andere onderdelen leveranciers maar ik zou niet weten welke instantie dit zou moeten controleren of verbieden.
Live fast; die young. mijn blog

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 18 nov 2008 14:00

Morel schreef: Hoi,

+ 1 !

Ik wil er nog aan toevoegen dat ,het tegenwoordig hartschrijend is dat iedereen die ook maar een paar fietsjes van eigen merk "produceert" ook de toestemming heeft om bij Shimano en andere onderdelen merken, de groepen aan groothandelsprijzen kan inkopen.
Maar ja dit is een probleem waar de eindverbruiker zich natuurlijk niets van aantrekt, wel integendeel. :rolleye:

Grtz;
Morel.

Op zich ben ik bij prijsvechters alleen nog maar retail verpakkingen tegen gekomen. Zouden fietsfabrikanten ook alles netjes in doos met meertalige handleiding geleverd krijgen?

Plaats reactie