Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
padelzijn
- Forum-lid
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09
padelzijn
24 sep 2009 20:00
Amclassic-fan schreef:Dat is helemaal niet 't belangrijkste argument, het gaat om de veiligheid achter het peleton. Door het afschaffen van de oortjes moeten de ploegleiders weer gaan racen achter 't peleton als ze hun renners wat willen vertellen. Het is gewoon een kwestie van tijd voor er zwaargewonde of erger te betreuren zijn.
Een volslagen bezopen actie van de UCI, maar goed het is de zoveelste al van dit jaar. Het is al heel wat dat iedereen kan begrijpen wat ze verbieden.
2 mogelijkheden nl
1 ploegleiders verbieden om contact te hebben met de renners tijdens de koers. Zijn meer sporten waar de invloed van coaches tijdens de wedstrijd aan banden is gelegd. Tennis, voetbal (het befaamde witte vak waar ze niet uit mogen) om er maar eens een paar te noemen. Dit zal ertroe leiden dat het belangrijk wordt voor iedere ploeg om wegkapiteins met tactisch inzicht aan te trekken en op te leiden. Deze kunnen dan de ploegleiderstaak van binnenuit de koers overnemen.
2 Mocht het hedendaagse wielrennen echt niet zonder contact kunnen dan plant je die ploegleiders maar achterop een motor en dat maakt ze dan flexibel genoeg om zich snel door het peloton heen te bewegen. EN geef je ze drie contactbeurten per koers of zo. Beetje crea zijn want anders zitten ze achter op die motoren real time bij die renners in hun oren te tetteren.
Overigens hoor/lees ik goede argumenten voor zowel voor- als tegen oortjes en zal het m.i. altijd een salomonsoordeel zijn.
Ik fiets dus ik besta.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
24 sep 2009 22:02
eelcoz schreef:Amclassic-fan schreef:Wie hebben er van bovenstaande 3 personen op een beetje niveau gekoerst of in de ploegleiders auto erachter gezeten? Hebben jullie wel een idee hoe daar wordt gereden?
Ik niet in ieder geval. Maar betekent dat dat daarom m'n argumenten niet kunnen deugen?
Ik vind het een beetje de wereld op z'n kop, eerlijk gezegd; omdat ploegleiders zo asociaal rijden, hebben we oortjes nodig voor de veiligheid.
Als er geen oortjes zijn willen alle ploegleiders nog meer direct achter 't peleton rijden, want dan kunnen ze 't makkelijkst opdrachten door geven aan de renners. Terwijl met oortjes die ploegleider die auto 20 geloot heeft gewoon vanaf plaats 20 z'n renners informatie kan geven.
En als iemand denkt dat die ploegleiders allemaal netjes rijden en erg verantwoord bezig zijn... Regelmatig ploegleiders die inhalen met 80 km/h en 2 wielen in de berm. Met enige regelmaat gebeurd er een ongelukje meestal met alleen blikschade, soms een renner door een achterruit heen.
Tijdens de Tour was het wel duidelijk wat de mening van de heren profrenners was.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
peterj
- Forum-lid
- Berichten: 1480
- Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
- Locatie: West Brabant
peterj
24 sep 2009 22:25
Oke geen ploegleiders meer achter het peleton, wel een neutrale materiaalwagen (het liefst die ene die Cadel Evans van een nieuw wiel voorzag in de Vuelta), een bezemwagen en een paar motoren die bidons met drank aanleveren.
Moet lukken dacht ik zo
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
24 sep 2009 22:38
Amclassic-fan schreef:eelcoz schreef:Amclassic-fan schreef:Wie hebben er van bovenstaande 3 personen op een beetje niveau gekoerst of in de ploegleiders auto erachter gezeten? Hebben jullie wel een idee hoe daar wordt gereden?
Ik niet in ieder geval. Maar betekent dat dat daarom m'n argumenten niet kunnen deugen?
Ik vind het een beetje de wereld op z'n kop, eerlijk gezegd; omdat ploegleiders zo asociaal rijden, hebben we oortjes nodig voor de veiligheid.
Als er geen oortjes zijn willen alle ploegleiders nog meer direct achter 't peleton rijden, want dan kunnen ze 't makkelijkst opdrachten door geven aan de renners. Terwijl met oortjes die ploegleider die auto 20 geloot heeft gewoon vanaf plaats 20 z'n renners informatie kan geven.
En als iemand denkt dat die ploegleiders allemaal netjes rijden en erg verantwoord bezig zijn... Regelmatig ploegleiders die inhalen met 80 km/h en 2 wielen in de berm. Met enige regelmaat gebeurd er een ongelukje meestal met alleen blikschade, soms een renner door een achterruit heen.
Tijdens de Tour was het wel duidelijk wat de mening van de heren profrenners was.
@Amclassic-fan.
Je stelt een vraag (Wie hebben er van bovenstaande 3 personen op een beetje niveau gekoerst of in de ploegleiders auto erachter gezeten? Hebben jullie wel een idee hoe daar wordt gereden?) en krijgt een antwoord van Rob74 maar jij gaat daar totaal niet op in. Dan moet je ook de vraag niet stellen.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
wurst
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 10 jun 2007 12:12
wurst
24 sep 2009 22:43
Heeft Rabo volgend seizoen eindelijk eens een 1e ploegleider met tactisch en koers inzicht, worden gelijk zijn mogelijkheden en invloed stevig beperkt... Maar desalniettemin ben ik een voorstander van koersen zonder communicatie middelen.
-
hans
- Forum-lid
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57
hans
24 sep 2009 23:09
Vroeger waren er inderdaad geen oortjes en kon met seinen heel wat bereikt worden. Vergeet alleen niet dat de laatste 10 jaar Europa (en Nederland voorop) is volgezet met drempels, wegversmallingen, vluchtheuvels enz enz). Voor de veiligheid van de renners zijn oortjes van groot belang geworden. Denken jullie dat je veel ziet van wegversmalingen als je in de buik van een peleton van 100 man zit?
Maar inderdaad; tactische informatie doorgeven via de oorstjes maakt de koers voorspelbaarder en wat minder leuk om naar te kijken. Ik zou willen pleiten voor een oortjes systeem met neutrale informatie over het parcours maar zonder de aanwijzingen van ploegleiders.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
24 sep 2009 23:29
ZorroI schreef:
@Amclassic-fan.
Je stelt een vraag (Wie hebben er van bovenstaande 3 personen op een beetje niveau gekoerst of in de ploegleiders auto erachter gezeten? Hebben jullie wel een idee hoe daar wordt gereden?) en krijgt een antwoord van Rob74 maar jij gaat daar totaal niet op in. Dan moet je ook de vraag niet stellen.
Mvg, Zorro
Daar reageerde ik indirect wel op. Ploegleiders zijn net zo beschaafd als wielrenners, als 't moet dan vliegen ze door ieder gaatje heen. Als ik m'n hand op steek (ploegleider moet toestemming van de jury hebben om naar voren te komen, anders vragen ze wat ie gaat doen) en vraag om bidonnen via 't oortje, dan verwacht ik dat m'n ploegleider er binnen no-time is. Dat gaat niet als de ploegleider niet durft in te halen met een paar cm speling. Achter 't peleton is 't gewoon 't zelfde als in 't peleton, je moet soms brutaal zijn en de grenzen van de regels opzoeken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
eelcoz
eelcoz
24 sep 2009 23:32
Amclassic-fan schreef:eelcoz schreef:Amclassic-fan schreef:Wie hebben er van bovenstaande 3 personen op een beetje niveau gekoerst of in de ploegleiders auto erachter gezeten? Hebben jullie wel een idee hoe daar wordt gereden?
Ik niet in ieder geval. Maar betekent dat dat daarom m'n argumenten niet kunnen deugen?
Ik vind het een beetje de wereld op z'n kop, eerlijk gezegd; omdat ploegleiders zo asociaal rijden, hebben we oortjes nodig voor de veiligheid.
Als er geen oortjes zijn willen alle ploegleiders nog meer direct achter 't peleton rijden, want dan kunnen ze 't makkelijkst opdrachten door geven aan de renners. Terwijl met oortjes die ploegleider die auto 20 geloot heeft gewoon vanaf plaats 20 z'n renners informatie kan geven.
En als iemand denkt dat die ploegleiders allemaal netjes rijden en erg verantwoord bezig zijn... Regelmatig ploegleiders die inhalen met 80 km/h en 2 wielen in de berm. Met enige regelmaat gebeurd er een ongelukje meestal met alleen blikschade, soms een renner door een achterruit heen.
Tijdens de Tour was het wel duidelijk wat de mening van de heren profrenners was.
Je geeft hier zelf al aan dat de ploegleiders het probleem zijn...
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
24 sep 2009 23:41
Tja net zo zeer als dat de renners het probleem zijn van de meeste valpartijen. Is altijd 1 iemand die niet oplet, een gat instuurt wat er niet is, een zwieper maakt. Dat kunnen we ook wel op lossen als iedereen voortaan gewoon apart start... maken we er een lange tijdrit van.
Net zoals dat 't zinloos is om tegen de renners te zeggen dat ze voorzichtiger moeten doen is dat tegen de ploegleiders zeggen. Hoe meer belang de ploegleiders er bij hebben om direct achter 't peleton te rijden hoe meer er geraced wordt. Afgelopen jaar gebeurde 't regelmatig in de belofte competitie dat er weer een ploegleider 't peleton in reed om z'n renners aan 't werk te zetten...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
casper1990
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:59
casper1990
24 sep 2009 23:51
De ploegleiders houden vaak een race in een race ze moeten van auto 20 naar net achter de jury rijden om renner van bidons en wielen te voorzien op wegen waar je normaal maar 50 mag maar waar je in de koers 60 gaat. Als ze ook nog eens naar voren moeten om met hun renners te communiceren zou het helemaal gevaarlijk worden.
Het gebeurt nu geregeld dat ploegleiders renner aanrijden of door de achterruit hebben.
Ook vind ik het altijd wel fijn als er word gewaarschuwd voor auto’s of vrachtwagens die op de weg staan, koeien los gebroken zijn of hulpdiensten die door het peloton moeten.
Een ploegleider kan nog zo hard schreeuwen dat je mee moet met de ontsnapping of dat je op kop moet gaan rijden maar als je benen het niet kunnen dan kan het ook gewoon niet
Als oortjes het koersen zo makkelijk maken waarom gebeurt het dan zo vaak dat er toch een renner of 50 de finish niet haalt.
Buiten dat zorgen oortjes bij ons binnen de ploeg voor heel veel lol :p
ik ben voor oortjes
-
luque
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 04 nov 2004 22:05
luque
25 sep 2009 01:27
Ben tegen oortjes waarin de ploegleider te horen is. Imho zijn het vooral drogredenen die ploegleiders aanvoeren omdat zij er niet aan moeten denken dat ze de regie niet meer hebben. Denk dat er wel wat oplossingen te verzinnen zijn, de jury of organisatie kan daarin een rol vervullen. Misschien toch oortjes, maar dan een waar alleen de jury of organisatie te horen is. Motoren met bidons en wielen etc.