Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

centaur vs. ultegra SL

ascor
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:44

ascor 28 mar 2009 10:58

ascor schreef:Voor aanschaf nieuwe fiets kan ik keuze maken tussen centaur of ultegra SL. Daar heb ik in dit onderwerp al veel over kunnen lezen. Nu kan ik de centaur kopen i.c.m Campa Vento wielen en de Ultegra SL i.c.m de Ultegra SL wielen. Wat is een goede keuze qua wielen?



Inderdaad, alleen maar een hoop geleuter sinds mijn vraag, maar geen antwoord. Blijkbaar is een vraag over shimano of campa altijd maar weer vragen om geleuter.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 mar 2009 11:19

ascor schreef:Inderdaad, alleen maar een hoop geleuter sinds mijn vraag, maar geen antwoord. Blijkbaar is een vraag over shimano of campa altijd maar weer vragen om geleuter.
't Antwoord staat er al tig keer tussen..
Dat jij de illusie hebt dat er een eenduidig antwoord is op je vraag, i.e. dat de een duidelijk boven de andere uitsteekt, kunnen wij ook niet helpen ;)

Een groep en een wielset moet je apart zien. Campa (Fulcrum) heeft een véél betere reputatie qua wielen, daar is wél een vrij eenduidig antwoord op.

ascor
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:44

ascor 28 mar 2009 12:57

blijkbaar gaan de mensen hier wazig zien zodra campa en shimano samen genoemd worden. Zoals ik schreef had ik al dat andere hier al gelezen.
Uiteindelijk geeft Foosho toch een antwoord op mijn vraag over de WIELEN.
Bedankt.

luuc
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 mar 2009 19:04

luuc 28 mar 2009 14:32

@ fdegrove.

Misschien is het handig als je mijn vorige posts eens GOED leest. Het gaat me niet om het feit dat je Campa aanbeveelt, maar het gaat me om de manier waarop. Verder hoeven hier geen extra woorden aan vuil gemaakt te worden; er is genoeg gezegd.
There can only BeOne.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 28 mar 2009 14:41

fdegrove schreef:Moet alles echt zo snel mogelijk stuk en moet alles er stijlloos en grauw uitzien?
Trouwens, als je denkt dat je met Shimano beterkoop bent stop je best met denken en ga je beter eens echt rekenen.

Neem het van me aan, een Rolls Royce is nog steeds een beter investering dan en Kiaatje....

Ciao,


__________________
Snobisme is een dure hobby...
@Luuc: tegen dit soort snobistisch merkfanatisme kan je toch nooit op. Niet serieus nemen!

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 28 mar 2009 14:56

cornelis schreef:Ultegra is het Shimano-niveau net onder de top (Dura Ace); dat is bij Campa toch niet het geval? Dacht dat de Chorus-groep er nog tussen zat. Zegt overigens niks over de kwaliteit, natuurlijk.


Dit vind ik ook.

Hoe verhoudt chorus zich tot ultegra sl ?

Het lijkt er op dat dat alle groepen prima tot uitstekend schakelen. Enige productdifferentiatie lijkt me looks en gewicht.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2009 15:08

Chorus is echt een stap hoger dan Ultegra (sl), gewicht zal een stuk lager zijn. Er is veel carbon in de groep verwerkt, Chorus is 11 speed, enz.

Vento's of Ultegra SL wielen, ik zou 't niet echt weten. Beide zijn niet echt geweldige wielsets. De Ultegra wielen zullen wel een stuk lichter zijn, maar ik vrees voor de stijfheid.


Als je een Shimano vs Campa discussie begint krijg je nu eenmaal wat fanatiekere antwoorden van sommige. Het is namelijk ook de zoveelste keer dat de discussie terug komt. Maar goed met een 10 speed Campa cassette en 3 ketting kan je ruim 20.000 km rijden zonder dat het slecht gaat lopen, dat gaat niemand met Shimano spul halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 28 mar 2009 15:24

Amclassic-fan schreef:Chorus is echt een stap hoger dan Ultegra (sl), gewicht zal een stuk lager zijn. Er is veel carbon in de groep verwerkt, Chorus is 11 speed, enz.


dat bedoel ik dus: looks en gewicht.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 29 mar 2009 15:14

mouse schreef:
Amclassic-fan schreef:Chorus is echt een stap hoger dan Ultegra (sl), gewicht zal een stuk lager zijn. Er is veel carbon in de groep verwerkt, Chorus is 11 speed, enz.


dat bedoel ik dus: looks en gewicht.


Inderdaad, keuze op gevoel dus....

Als je denkt dat je er harder mee kunt fietsen dan kies je voor die groep....

Shimano Ultegra lijkt me iets goedkoper als je service nodig hebt (ICC rekent bijvoorbeeld 11 euro verzendkosten wat met een postzegel van 80cent kan) of iets vervangends wilt kopen....
Campa is voor de meesten in de meeste gevallen stijlvoller (looks, imago, merkgeilheid).
Met beide groepen kun je hard of langzaam fietsen, maar net hoe de benen voelen...., tenzij jouw fysieke conditie natuurlijk geconditioneerd wordt door een bepaalde merknaam ;).

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 30 mar 2009 11:37

precies gewoon erop schroeven wat jou het beste lijkt, ik heb alles shimano omdat campa geen mountainbike groep heeft en ik al mn gereedschap voor shimmy heb. heb ook campa gereden ging ook prima. en qua kosten weet ik niet of het elkaar allemaal veel ontloopt vervangingskosten e.d. zijn erg onvoorspelbaar en per persoon verschillend.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 30 mar 2009 11:50

Centaur en Ultegra SL zijn nagenoeg hetzelfde in kwaliteit. Het is maar net wat je mooier vindt.

Eerlijk gezegd ben ik wel onder de indruk van de Ultegra 10-speed. Waar de 9-speed heel weinig (geen) gevoel in het schakelen had heeft de 10-speed dat wel. Vroeger zat er een berg verschil tussen Ultegra en Dura-Ace. Dat verschil is nu minimaal. Zelfs 105 is nu echt goed.

En ja, over de waslijntjes kun je heeeeeeeeel lang discusiëren. Ik vind het afschuwelijk, maar ja smaken verschillen. Ook vind ik het 'design' van Shimano niet mooi, maar ook dat is zoooo persoonlijk.

Over die prijsverschillen is al veel gezegd en die vallen inderdaad wel mee. Verkrijgbaarheid van Shimano is wat gemakkelijker omdat er meer grossiers zijn die Shimanospulletjes in het assortiment hebben.

Ik vind wel dat Campagnolo wat duurzamer is mbt slijtage van de tandwielen. Met name de kettingbladen vind ik bij Shimano razendsnel slijten. Ook heb ik de indruk dat de draaipunten van derailleurs en remmen bij Shimano de neiging hebben om eerder vast te gaan zitten bij gering onderhoud. Dit heeft dan weer nadelige effecten op met name de schakelwerking.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 31 mar 2009 16:59

Los van mijn persoonlijke smaak treed ik de stelling bij dat qua groep Campa en Shimano kwalitatief redelijk evenwaardig zijn (en ook het prijsverschil is ook weer niet van dien aard dat het doorslaggevend is), maar wat wielen betreft heeft Campa zeker een betere reputatie.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie