Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa 11 speed lelijk.........

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 jul 2008 16:20

Voor ik eenieder op mijn dak krijg, GastheerG scoort een punt als hij zegt dat er meer over DA wordt gesproken dan over Campa 11speed. Ik probeerde dan ook wat tegengas te geven aan de macht van het getal, de consumptie, de kuddedieren, de functionalisten, de DA en andere shimano-liefhebbers.
Altijd als ik een fiets zie, bvb op WW, en er zit DA op, dan zie ik die als suboptimaal. Zowel qua schoonheid als qua performance (dan zit er een carbon stuur op, maar twee van die kikkerogen die gigantisch veel wegen). De meeste frames verdienen gewoon beter (mooier). 11speed is een waardige superrecord naam-drager, het is futuristisch met een knipoog naar de rijke geschiedenis van Campagnolo. Om de 7-8 jaar verandert Campa het uitzicht van zijn remgrepen. Van bruine, naar witte, naar hoekige, naar kleine afgebotte, naar superrecord rubbers. Telkens zie ik een vooruitgang, en nu hebben DA rijders het laatste argument (de rubbers zijn te klein) ook al niet meer.
Campa is voor mij de benchmark, en dat 'voel' je gewoon in het topsegment. Een topfiets verdient beter dan DA. Vroeger was het misschien een tijdje omgekeerd, maar nu zeker niet meer.

Iets wat ik al een tijdje in gedachten heb, is een forumrit, waarbij forumleden eens op een ander zijn fiets mogen kruipen en een testrondje rijden. Op die manier zou ik (vooral ook de zelfbouwers hun werk!) de verschillen in groepen, en ook gewoon in schakelen willen vergelijken, om een goed beeld te krijgen waarom iemand vol vuur Shimano of Campa verdedigt. Ik kan enkel zeggen dat mijn Campa schakelt als een trein, dat ik in een wedstrijd ( bochtig rondje van 1.5km) 30 keer naar binnenblad en terug heb geschakeld, waar de meeste andere dat gewoon niet durfden, omdat hun afstelling of schakelgemak te wensen overliet, en dus op buitenblad te zwaar bleven rijden op de helling.
Ik geloof best dat Shimano goed schakelt, maar beter dan mijn Campa set-up: no way! :p
@ Diogenes: ik heb het ook alleen maar over de top, dus record en DA, niet over de (helaas) inferieure veloce/centaur shifters...
@ Havana: Vandaag zou ik die heel graag opzetten met dit weer 8-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27990
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jul 2008 16:25

Ik heb niet de illusie dat Campa beter of slechter schakelt dan Shimano. Ik denk wel dat de huidige Record qua afwerking, slijtvastheid en duurzaamheid een treetje boven DA staat (ook in prijs, mind you!). Ik heb o.a. gereden met de CR1 van Blaffy met Record 07, afgesteld door Sharkman. Lijkt me geen koekenbakker.

Ik beschouw mezelf overigens als neutraal in deze discussie, want ik rijd met een ratjetoe.

De zwarten, hoe zeer ik je bijdrages ook waardeer, ik denk dat jij NOOIT EN TE NIMMER een genuanceerde en bovenal objectieve bijdrage kan leveren aan het debat "Shimano versus Campa". Je bent gewoon veel te veel bevooroordeeld.

Wat jij schrijft over topfietsen op WW met Shimano herken ik trouwens ook wel, dat gevoel heb ik bij Mavic. Een fiets kan helemaal "volgens 't boekje" zijn afgemonteerd maar als er dan Mavic wielen op zitten vind ik het inferieur. Ik geef meteen toe dat dit rationeel absoluut niet te verdedigen is, overigens.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 jul 2008 16:32

Ik heb wel die illusie...
Afbeelding

Maar graag dus met een stuk appeltaart op een terras verderdiscussieren (met veel ijs op de appeltaart!)

@ Havana: ik ben op jonge leeftijd in de ketel Campagnolo montagevet gevallen... Maar ik vind het ook niet erg dat ik een oordeel heb, en dat het niet neutraal is, daar leg ik me graag bij neer ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 jul 2008 16:36

>als er dan Mavic wielen op zitten vind ik het inferieur
Ik ben ook helemaal afgeknapt op Mavic, nadat ik Ksyriums had waarvan de velgen scheurden en ik ellende had met de MAvic service (zie TOUR topic over dit onderwerp!). En dan heb ik het nog niet over het feit, dat ik helemaal niet enthousiast ben over de afdichting van de Mavic lagers.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

m@ve
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 dec 2007 18:40

m@ve 25 jul 2008 16:55

Leuk topic and nice glasses,

SuperRecord 11 speed staat in iedergeval op mijn verlanglijst.

Weet iemand vanaf wanneer de SR11 zal worden geleverd en of de SR11 zonder problemen met Stronlight CT2 en/of Tune voorbladen kan worden gebruikt?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 jul 2008 18:54

Hedenochtend als cadeautje heel kort op twee demofietsen met de nieuwe DA en de nieuw SR mogen sturen (heel kort maar want niet helemaal volgens de regels en het moest er nieuw uit blijven zien :-)
Eerst indruk: beide schakelen echt super waarbij me opviel dat de grepen qua ergonomie wel heel veel naar elkaar zijn toegegroeid.
Campa heeft met de SR optisch de meest samenhangende groep gemaakt (ziet er nu ook veel duurder uit) waarbij de DA de "geslepen" crank had en niet eetje uit carbon (tenminste niet wat ik bij cabron voor had gesteld). Er zitten imho. teveel verschillende grijs tinten in de groep om echt mooi te zin (kan nog wennen).
geen idee waarom de chorus nu donkere bladen heeft terwijl deze veel beter bij de SR hadden gepast zal wel weer een dure coating zijn. Verder is de spleet tussen de bladen van het crankstel duidelijk kleiner dan bij de oude versie en is de ruimte tussen de 11 speed kransen nu wel heel erg klein en nauwelijks meer schoon te maken.

Tenslotte: denk dat er een groot aantal rijders de komende jaren nog heel erg gelukkig met hun 10 speed groep kunnen zijn. De montage van de nieuwe 11 speed groep luistert zo nauw dat deze eigenlijk nauwelijks meer bestemd is voor thuis klussen waarbij.
Ik baal een beetje van het feit dat de oude kettingtang van Campa wederom onbruikbaar is en er nog geen kettinglinks (of het zou de shimano link van connex moeten zijn) voor de nieuwe ketting bestaan....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27990
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jul 2008 19:00

De crank van de DA groep is aluminium, Shimano wilde eerst voor carbon gaan maar heeft dat plan weer in de ijskast geparkeerd.

KMC zal binnenkort wel met een 11-speed ketting komen denk ik zo.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 jul 2008 19:11

Dank voor de info Sharkman. Wat luistert er specifiek zo nauw aan de afstelling? Is dat met name het instellen van de achterderrailleur? Ik kan mij voorstellen dat de ketting sneller aanloopt.

@de zwarten: Amai, wat een krasse uitspraken zeg. Kuddedieren, consumptie, etc... Voel je je weer beter wanneer je Shimano-gebruikers even in een hoekje drukt/denkt te drukken? Als dat merk van jou zo superieur is, waarom lukt het ze dan niet om de bladboutjes fatsoenlijk te ontwerpen? Wel handig als je de weg kwijt bent...dan volg je gewoon de boutjes die je bent verloren... ;)

Prima als je je voorkeur uitspreekt en die met argumenten aanzet, maar laat verder iedereen in zijn waarde. Dank.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 jul 2008 21:12

Wat betreft het instellen de ketting is echt superdun en het vergt behoorlijk wat gewenning om deze vanuit het midden van de cassette zuiver af te stellen (en goed lopend te houden).

Overigens: de schifters van shimano ogen in de praktijk iets minder goed dan die van campa omdat daar een gedeelte van de "bult" naar binnen draait en hij bij shimano optisch meer in het zich zit.

Naar mijn mening richt Shimano zich met de DA nog meer dan bij de huidige groep op de Chorus van Campa (of hooguit tussen de record en chorus in).
De super record groep die voornamelijk zal zijn gericht op koopkrachtige toerders (was de historische super record groep ook voor bedoeld) richt zich veel meer op de absolute top en dat straalt DA helaas niet uit.

Overigens vallen de eerste prijzen van de campa groepen me alles mee. Er adverteerd al iemand met 1150 voor de record en 1300 voor de SR en dat valt mij alles mee.....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jul 2008 22:53

De prijzen zouden gelijk liggen aan de huidige groepen volgens Campa, dus dan is 11 speed best betaalbaar met ong €800 voor een Chorus groepje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 26 jul 2008 14:25

Paar dagen geleden de groepen even in het echt bewonderd en er kort aangezeten. Ziet er stukken beter uit dan op plaatjes.

Plaats reactie