Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tommeke tommeke...... (dommeke dommeke)

meeuh
Forum-lid

meeuh 10 jun 2008 14:33

Hij heeft duidelijk cocaine gebruikt als genotsmiddel en niet als prestatiebevorderend product, dus wat is het probleem?
Hij zal de wettelijke gevolgen moeten dragen maar wrm zo een commotie hieromtrent? Een beetje relativering zou op z'n plaats zijn. Het is maar Boonen en het is maar cocaine. Is het mij een zorg hoe hij zich ontspant. Zolang hij de gevolgen van zijn daden draagt staat en gaat hij waar hij wilt. Ik vraag me af hoeveel er hier zich wel keurig zouden gedraging indien de boog heel het jaar gespannen zou staan. Een beter begeleiding had ook wel op z'n plaats geweest.

meeuh
Forum-lid

meeuh 10 jun 2008 14:42

Ik kan je alleen maar gelijk geven, maar scheelt er niet iets aan de opvoedingen van jongeren die niet inzien wat een vedette fout en goed doet? Ouders hebben nogaltijd een grotere rol in de opvoeding van hun kinderen dan een vedette. Ze kunnen er zelfs uit leren, die aanbidders.

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 10 jun 2008 14:45

Ben het met je eens G, alleen blijft het een mentaliteitskwestie. En dat is juist bij sommmige mensen het probleem. Op een te jonge leeftijd beroemd, rijk en populair en daarnaast het ....gebruik dat naast verslavend is, ook een gedragsverandering met zich meebrengt. Al dan niet blijvend.
Het is de verantwoordlijkheid van de ploeg danwel ploeglijder. Alleen is de laatste ook ooit renner geweest en niet geheel (zeg maar niet) vrij van dopingzaken.
Tja, ik zou er als verantwoordelijke instantie een voorbeeld mee gaan stellen: schorsen!
Niets is wat het lijkt..

amateurke
Forum-lid

amateurke 10 jun 2008 14:45

Zonde, maar als de ASO consequent is, en over het algemeen zijn ze toch zo flexibel als een blok beton, dan start Boonen niet in de Tour de France. Lijkt me ook terecht in dit geval. Dit soort "reclame" kan en moet de wielersport op dit moment niet hebben. Wat dat betreft heeft Pantani gelijk.

@wel mag je inderdaad eens naar je eigen verhaaltjes kijken voordat je ze op het forum zet. Het hoeft geen proza te zijn maar enige duidelijkheid zou niet gek zijn.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 10 jun 2008 14:50

Blijkbaar maakt een represaille bij een grove verkeersovertreding weinig indruk op meneer Boonen. Misschien dat dit schandaal hem wakker schudt. Een schorsing zou niet misplaatst zijn, vind ik.

En natuurlijk staat het (overmatig) gebruik van genotsmiddelen door sporters in hun 'vrije tijd' niet los van hun 'werktijd'. Het past gewoon niet bij het ascetisch bestaan van topsporters (helemaal niet bij duursporters). Boonen zou gewoon bestand moeten zijn tegen de verlokkingen van het sterrendom. Hij zou moeten weten dat ook zijn privéleven onder een vergrootglas ligt. Voorbeelden te over van types die dezelfde 'fout' maakten - overigens niet aan de huidige generatie gebonden.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

a.herrebout
Forum-lid

a.herrebout 10 jun 2008 14:56

Laten we hopen dat justitie in Belgie niet zo flauw is als die in Nederland. Toprenners hebben nu eenmaal een voorbeeldfunctie, dat lijkt Boonen zich niet helemaal te realiseren. Als je "stoer" genoeg bent om je zo onverantwoordelijk te gedragen ben je ook stoer genoeg om de consequenties van je daden te aanvaarden. Als hij dus nu gaat zitten janken ben ik klaar met hem, hoewel ik het een mooie renner vind.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jun 2008 15:04

Wat nou,.. Voorbeeldfunctie???

Waar staat in de wet dat je als topstporter een voorbeeld functie hebt en je als zodanig gedragen moet? Boonen is gewoon een Belgische staatsburger en hij heeft zich aan de wetten van dat land te houden. Hij moet zich verantwoorden voor zijn daden tov de Belgische rechter. Hij heeft ook verantwoording af te leggen aan zijn werkgever (net als iedere andere werknemer). Als QSI vindt dat Boonen het imago van het bedrijf schaadt en ze vinden dat hij zijn arbeidscontract niet respecteert, dan kunnen hem schorsen en ontslag aanvragen bij de rechter.
Live fast; die young. mijn blog

delirium
Forum-lid

delirium 10 jun 2008 15:05

Amaiamai,
wat een heftige reacties allemaal van mensen die het allemaal beter weten.
Ik zou eens willen zien wat al die zageventen en vrouwen hier uitsteken als elke scheet die je laat uitvoerig in de media besproken gaat worden.
Sinds zijn superjaar is er niets meer over van zijn priveleven. En alhoewel hij imho altijd zeer beleefd gebleven is tegen de pers, heeft diezelfde pers geen kans onbenut gelaten om hem zwart te maken.
Laat die jongen nu toch ook eens genieten van zijn jeugd, daarbij horen jonge meisjes en coke als hij dat wilt. Maar dat zijn begot onze zaken toch niet.
Dat hij als zot rijdt met de auto moet natuurlijk bestraft worden, en streng ook. Maar we hebben hem wel zelf zot gemaakt ja?
Vorige dinsdag was dat met die auto, de donderdag daarop had hij een aksidentje op training. Nu ken ik toevallig de automobilist die betrokken was bij dat ongeluk. Het is namelijk een buurman van mij. Die jongen had in zijn spiegel fietsers zien komen, maar vond dat ze nog ver genoeg waren dus draaide hij rechtsaf. Natuurlijk rijdt Boonen iets sneller dan de gemiddelde fietser, dus rijdt hij op de wagen. Automobilist in fout en Boonen zijn voorwiel kapot, plus ferme deuk in de wagen. De meesten die hier zo zitten te zagen op Boonen zouden waarschijnlijk van hun gat gaan geven op die automobilist. Boonen niet, zijn reactie was in de trend van; "het is nikske meneer, zoeits gebeurt wel eens.". Zelfs toen de automobilist aanbood om een nieuw wiel te gaan halen zodat hij verder kon, bedankte hij vriendelijk. "Ik ga wel te voet, toch bedankt."
Dat is de Boonen dus in het dagelijkse leven, niet door de pers beschreven.
Triestig dat men in Vlaanderen zijn idolen altijd weer weet onderuit te halen. jaar goed presteren mag, daarna wordt je onverbiddelijk afgemaakt.
Want eerlijk, wat is nu een lijntje coke? Laat die jongen gewoon gerust!

lior63
Forum-lid

lior63 10 jun 2008 15:05

Ik vrees dat Boonen nu VDB achterna gaat. Jammer jammer jammer, kon dus niet met de weelde van het succes om gaan.

Hard fietsen en sprinten is dus niet genoeg, vraag maar aan Jan Ulrich.

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 10 jun 2008 15:12

Eensch Rob, maar Boonen moet toch ook begrijpen dat met zijn stiel en status zijn buitenissigheden niet alleen straf- of arbeidsrechtelijke consequenties hebben. Er is ook een andere zijde aan het verhaal. Of hij nu wil of niet, hij is een publieke figuur wiens handelingen onherroepelijk aan het moreel-ethische oordeel van de gemeenschap (in alle mogelijke hoedanigheden) onderworpen worden. Kortweg en parafraserend uit andere reacties: hoge bomen vangen veel wind, maar als hoge boom ben je ook iets verschuldigd aan de boomkwekers.

Maar zoals ook wel uit de reacties blijkt, is het spectrum van het moreel-ethisch oordeel zeer rekkelijk: van 'laat met rust en geniet van de sportman Boonen' tot 'nooit meer fietsen dat verwend secreet' - en alles daar tussenin. Lijkt een beetje op de eerste coke-affaire rondom Maradona bij Napoli.

En boven alles blijft het zo ontzettend dom: in een sport die al jaren heeft te lijden onder de meest fantastische dopingtoestanden en suggesties moet je niet eens een half lijntje pit overwegen.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

m5carbonracer
Forum-lid

m5carbonracer 10 jun 2008 15:27

Buiten competitie is het volgens de UCI geen probleem, ok het zei zo. Maar volgens mij is cocaine gebruik nog alltijd strafbaar in belgie (volgens mij overal). Dat meneer Boonen in Belgie een superster is betekent het dan dat hij alles mag zoals dronken veel te hard rijden, al is hij nu toch weer z,n rijbewijs kwijt.
En ja Tom Boonen heeft wel degelijk een voorbeeldfunctie als het gaat om de jonge wielergeneratie, hij is athleet leef er dan ook naar.
Natuurlijk zal Tom Boonen een aardige man zijn, neemt niet weg dat hij in de schijnwerpers leeft en dat neemt wat verantwoordelijkeheid met zich mee. Natuurlijk is het een jonge man die soms eens uit de bol dient te gaan, maar doe dat dan in de winter als het complete seizoen klaar is.
M5 Carbon Racefiets dura 7900, Kuota KISS dura 6900, Beone hotmelt dura 7800, Ridley Icarus shim 105en een Idworx DD

Plaats reactie