Fast Forward
@Corniel
Ahh ja das waar ook jij was natuurlijk niet goed genoeg om op het NCK te starten om je stuurmanskunsten te vertonen! Ik had je daar graag met een 3 spaaks wiel zien rijden. Als je nou voortaan eerst is goed leest zeg ik gewoon dat je met een 4 spaaks wiel beter door de bocht gaat dan met een 3 spaaks. Deze wielen zijn beide wel super gevoelig voor crosswind en daarom raad ik deze alleen aan tijdens prologen en wanneer het nagenoeg windstil is.
Ahh ja das waar ook jij was natuurlijk niet goed genoeg om op het NCK te starten om je stuurmanskunsten te vertonen! Ik had je daar graag met een 3 spaaks wiel zien rijden. Als je nou voortaan eerst is goed leest zeg ik gewoon dat je met een 4 spaaks wiel beter door de bocht gaat dan met een 3 spaaks. Deze wielen zijn beide wel super gevoelig voor crosswind en daarom raad ik deze alleen aan tijdens prologen en wanneer het nagenoeg windstil is.
How faster your spin, how faster you go
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zullen we het even vriendelijk houden Trek(er). Jij stelt dat het moeilijk onder controle te houden is bij windkracht 3/4. Laat windkracht 3 nu eigenlijk altijd waaien in Nederland, dus volgens jouw redenatie valt er eigenlijk nooit met een 3-4-5 spaaks wiel te rijden zonder dat je daar last van hebt. Dat is toch wel een erg vreemde redenatie, zeker als je ziet dat bepaalde profs bijv ook altijd met HED H3's rijden, sommige zelfs met de D versie.
Op het NCK stond windkracht 5-6, dat is wel iets anders als windkrachtje 3-4. Daarnaast zou ik in een ploegentijdrit veel eerder een lager wiel steken dan in een individuele tijdrit. Als ik alleen een meter opzij geblazen wordt maakt dat niet zo veel uit, in een ploegentijdrit heb je dan waarschijnlijk een valpartij.
Op het NCK stond windkracht 5-6, dat is wel iets anders als windkrachtje 3-4. Daarnaast zou ik in een ploegentijdrit veel eerder een lager wiel steken dan in een individuele tijdrit. Als ik alleen een meter opzij geblazen wordt maakt dat niet zo veel uit, in een ploegentijdrit heb je dan waarschijnlijk een valpartij.
Ter aanvulling, ik begreep dat er tijdens het NCK zelfs meer dan 6 Bfr. En dan is het zeker - zoals Amclassic-fan ook al zei - moet je rekening houden met je teamgenoten. Het zelfde verhaal geldt natuurlijk voor 60mm+ velgen. Maar bij 3/4 Bfr. is het gewoon geen issue.
En er is geen enkele reden waarom een driespaaks altijd minder goed door de bocht gaat dan een vierspaaks. Het kan dat de HED H3 waar Trek(er) mee reed minder stijf is dan Pro 4Rays, maar dat zegt niets over andere (of nieuwere) driespaaks (FastForward bijvoorbeeld) of vierspaaks.
Off-topic: En wat het NCK betreft: ik ben lid van een vereniging waar ook mensen lid zijn die echt hard kunnen fietsen. En ja, dan val je buiten de boot. En er zijn die dag nog best een aantal renners gestart die nog langzamer rijden dan ik
En er is geen enkele reden waarom een driespaaks altijd minder goed door de bocht gaat dan een vierspaaks. Het kan dat de HED H3 waar Trek(er) mee reed minder stijf is dan Pro 4Rays, maar dat zegt niets over andere (of nieuwere) driespaaks (FastForward bijvoorbeeld) of vierspaaks.
Off-topic: En wat het NCK betreft: ik ben lid van een vereniging waar ook mensen lid zijn die echt hard kunnen fietsen. En ja, dan val je buiten de boot. En er zijn die dag nog best een aantal renners gestart die nog langzamer rijden dan ik
Oke jullie hebben gelijk, mijn excuses aan Corniel. Windkracht 3 kan misschien nog wel, maar denk dat 4 al lastiger is. Waar het om gaat. Het stabiel houden van de fiets is makkelijker met een gewone hoge velg zoals de Zipp 404. Als je hard moet werken deze stabiel te houden verlies je gewoon je concentratie om echt hard door te rijden. De profs rijden mijns inziens juist steeds minder vAAK MET 3/4 spaaks wielen en gaan steeds vaker van start met een hoge velg.
Daarnaast denk ik inderdaad ook dat een 4 spaaks wiel zoizo een stuk stijver is dan een 3 spaaks en een 5 spaaks is vaak nog wat stijver. Dit maakt deze wielen uitermate geschikt voor prologen. En wat het NCK betreft, ik ben ook lid van zo'n soort vereniging, maar je moet niet tegen mij zeggen dat ik dan maar eens mijn stuurmanskunsten moet verbeteren aangezien jij niet eens weet wie ik ben en daar dan m.i. niet over kan oordelen
Daarnaast denk ik inderdaad ook dat een 4 spaaks wiel zoizo een stuk stijver is dan een 3 spaaks en een 5 spaaks is vaak nog wat stijver. Dit maakt deze wielen uitermate geschikt voor prologen. En wat het NCK betreft, ik ben ook lid van zo'n soort vereniging, maar je moet niet tegen mij zeggen dat ik dan maar eens mijn stuurmanskunsten moet verbeteren aangezien jij niet eens weet wie ik ben en daar dan m.i. niet over kan oordelen
How faster your spin, how faster you go
Laat ik ter illustratie van de wind mijn windsurfers verleden opduikelen:
2 Bfr - niet varen
3-4 Bfr - 9,6 m2
4 Bfr - 7,8 m2
4-5 Bfr - 6,8 m2
5-6 Bfr - 6,0 m2
6 Bfr 5,1 m2
6-7 Bfr 4,4 m2
7+ Bfr 4,0 m2 (en hopen)
Het betreft hier dus zeiloppervlakken bij bepaalde windsnelheden. Merk ook op dat de grootste twee zeilen op een groter board zijn, op een kleiner board zou een niet iets kleiner zeil beter zijn.
Het verschil tussen 3, 4 en begin 5 is allemaal niet zo spannend. Daarboven wordt het een stuk kritischer. Vooral als de wind vlagerig (windstoten) is. Hetzelfde geldt op de fiets.
Maar dat is wel wat je gewend bent. Ik merk dat sommige renners al klagen over veel wind als het verschil in snelheid tussen mee en tegen 4 km/u is... (Dat is bij een 3 Bfr als het geval).
@Trek(er): dat profs vaker met een hoge velg rijden is omdat hun fabrikanten daar een grotere markt voor hebben dan voor 3/4/5 spaaks wielen. En als je roept dat je een fiets met 3/4 Bfr niet kan houden met sturen, kan je niet sturen. Punt. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken...
2 Bfr - niet varen
3-4 Bfr - 9,6 m2
4 Bfr - 7,8 m2
4-5 Bfr - 6,8 m2
5-6 Bfr - 6,0 m2
6 Bfr 5,1 m2
6-7 Bfr 4,4 m2
7+ Bfr 4,0 m2 (en hopen)
Het betreft hier dus zeiloppervlakken bij bepaalde windsnelheden. Merk ook op dat de grootste twee zeilen op een groter board zijn, op een kleiner board zou een niet iets kleiner zeil beter zijn.
Het verschil tussen 3, 4 en begin 5 is allemaal niet zo spannend. Daarboven wordt het een stuk kritischer. Vooral als de wind vlagerig (windstoten) is. Hetzelfde geldt op de fiets.
Maar dat is wel wat je gewend bent. Ik merk dat sommige renners al klagen over veel wind als het verschil in snelheid tussen mee en tegen 4 km/u is... (Dat is bij een 3 Bfr als het geval).
@Trek(er): dat profs vaker met een hoge velg rijden is omdat hun fabrikanten daar een grotere markt voor hebben dan voor 3/4/5 spaaks wielen. En als je roept dat je een fiets met 3/4 Bfr niet kan houden met sturen, kan je niet sturen. Punt. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken...
Nee dat profs daar vaker me rijden heeft alles te maken met het feit dat zij dit fijner vinden. Anders pakken ze gewoon een 3 of 4 spaaks wiel van een andere fabrikant en zetten daat een sticker van hun eigen sponsor op.
Ik vind daarom ook jou redenaties wat betreft het sturen beneden alle peil. Ik heb namelijk nooit gezegd dat je er niet mee kan sturen, ik heb slechts gezegd dat je het verschil tussen het sturen met een pro4rays en een HED 3 wel degelijk merkt! Waar jij hebt gelezen dat ik er niet mee kan sturen is mij een beetje een raadsel. Ik heb gezegd dat je hem dan moeilijker onder controle hebt. En ja dat is ook zo! Je concentratie moet liggen op het leveren van de inspanning en niet op het sturen, maar daar praten we over verder als jij in een tijdrit van 16 kilometer 48,9 km/h hebt gehaald.
Ik vind daarom ook jou redenaties wat betreft het sturen beneden alle peil. Ik heb namelijk nooit gezegd dat je er niet mee kan sturen, ik heb slechts gezegd dat je het verschil tussen het sturen met een pro4rays en een HED 3 wel degelijk merkt! Waar jij hebt gelezen dat ik er niet mee kan sturen is mij een beetje een raadsel. Ik heb gezegd dat je hem dan moeilijker onder controle hebt. En ja dat is ook zo! Je concentratie moet liggen op het leveren van de inspanning en niet op het sturen, maar daar praten we over verder als jij in een tijdrit van 16 kilometer 48,9 km/h hebt gehaald.
How faster your spin, how faster you go
Ik haal zelfs in een rit van rond de 100 km nog wel 48,9 km/h op een gewone koersfiets!
Ok, niet gemiddeld en de brug af....maar toch
Kom op mannen, iedereen zijn voorkeur qua wielen.
En iedereen zijn eigen mening.
Een andere mening afzeiken is een beetje kinderlijk.
Dus niet meer doen, anders zal ik iemand eens over de knie gooien!
Ok, niet gemiddeld en de brug af....maar toch
Kom op mannen, iedereen zijn voorkeur qua wielen.
En iedereen zijn eigen mening.
Een andere mening afzeiken is een beetje kinderlijk.
Dus niet meer doen, anders zal ik iemand eens over de knie gooien!
Trek(er) schreef:Ik heb dit hele jaar gereden met het pro4rays voorwiel en een pro disc achterwiel. Ik had zelfs met deze set vaak nog moeite om controle te houden bij windkracht 3/4 (..)
Ik zal wel niet goed kunnen lezen, maar volgens mij stel je dat de controle een issue is bij deze windsnelheden. En ik heb gezegd dat iemand waarvoor dat geldt niet kan sturen.Trek(er) schreef:Ik vind daarom ook jou redenaties wat betreft het sturen beneden alle peil. Ik heb namelijk nooit gezegd dat je er niet mee kan sturen (..)
Ik betwijfel niet of je kan sturen, maar wel dat in deze omstandigheden het feit dat je 'merkt dat het waait' een negatieve invloed heeft op je snelheid.
En verder is er weinig verband tussen hoe hard iemand rijdt en hoe verstandig/intelligent hij/zij is. Argumenten dat ik pas mag meepraten als ik ook hard kan fietsen lijken me dan ook geen steekhouden. Dat eerste kan ik inderdaad niet, dat tweede, ach, het kan slechter.
ik heb zelf een pro4rays voorwiel. Ik moet zeggen dat het verdomde lekker rijdt!
Met een 3/4/5 spaakswiel heb je wel meer last van de wind dan met een spaakwiel. Daarom start ik met een 5 of 6 cm spaakwiel als de wind erg hard is (windkracht 6)
Als de wind minder is, zou je makkelijk kunnen starten met een 3/4/5 spaak, zonder dat je al te veel rare bewegingen gaat maken over de weg.
Met een 3/4/5 spaakswiel heb je wel meer last van de wind dan met een spaakwiel. Daarom start ik met een 5 of 6 cm spaakwiel als de wind erg hard is (windkracht 6)
Als de wind minder is, zou je makkelijk kunnen starten met een 3/4/5 spaak, zonder dat je al te veel rare bewegingen gaat maken over de weg.
Zow windkracht 6 pas! Trouwens er schiet mij nog iets te binnen. De druk die je hebt op je voorwiel is ook van zeer groot belang bij de keuze voor een bepaald wiel. Het zou dus kunnen dat ik minder druk op mijn voorwiel zet dan corniel en stokie. Het blijft natuurlijk altijd allemaal persoonlijk.
How faster your spin, how faster you go
als jij niet lekker rijdt met een vierspaaks voorwiel, zou ik het zeker niet doen. Een tijdrit kan je beslissen met details, al gaat het vooral om vermogen.
Als jij denkt beter te rijden met een gewoon spaakwiel, waarom zou je dan kiezen voor een vierspaak? Als je de hele tijd de ideale lijn loopt te corrigeren, verlies je wellicht ook tijd. De tijd die je verliest met aerodynamica, win je dan wellicht weer terug met 'recht sturen'.
Als jij denkt beter te rijden met een gewoon spaakwiel, waarom zou je dan kiezen voor een vierspaak? Als je de hele tijd de ideale lijn loopt te corrigeren, verlies je wellicht ook tijd. De tijd die je verliest met aerodynamica, win je dan wellicht weer terug met 'recht sturen'.
Ja ik zei dus al dat ik daar voor heb gekozen, maar ik zei enkel dat ik voor lange tijdritten een 404 wiel fijner vind en voor een proloog een pro4rays. En dat vind corniel het nodig om te zeggen je kan niet sturen maar volgens mij daat dat er totaal los van. Controle is namelijk niet altijd sturen.
How faster your spin, how faster you go