Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is jullie Vo2max?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 apr 2009 15:22

Hoe doe je eigenlijk zo een sprinttest? Mijn gemeten vermogens normaal tijdens het fietsen zijn regelmatig rond 500 - 600 watt in kortere klimmetjes maar als ik echt een paar seconden volle bak ga kom ik niet hoger als 850.
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 apr 2009 15:50

@ericpeters: volgens mij vrij verschillend. Bij mij was het zo dat je - na te zijn bijgekomen van je maximaal vermogen/omslagpuntbepaaltest - 30 seconden vollebak moest.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 07 apr 2009 19:29

[quote="ericpeters"]Hoe doe je eigenlijk zo een sprinttest? Mijn gemeten vermogens normaal tijdens het fietsen zijn regelmatig rond 500 - 600 watt in kortere klimmetjes maar als ik echt een paar seconden volle bak ga kom ik niet hoger als 850.[/quote]

Je krijgt eerst even tijd om rustig in te fietsen,
Daarna word er een vast koppel op de crank gezet (bij mij 57 Nm (ongeveer je gewicht * 0,8)) en moet je vanuit stilstand en in het zadel zittend zo snel mogelijk zo hard mogelijk rammen ;)
En daaruit volgt o.a. zo'n grafiekje:
[img=http://img91.imageshack.us/img91/279/wrpm.jpg]

Een echte sprinter heeft: een zeer snelle, hoge piek en eindigt relatief laag.
Een echte stayer heeft: een langzamere , minder hoge piek, maar het verval is minder groot.

edit: deze test word ook wel een wingate test genoemd, alleen zie ik juist dat daarin ook veel verschillen zitten tussen verschillende methodes (basis blijft 30 sec sprint om o.a. piekvermogen te bepalen)

markus
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 sep 2005 13:52

markus 07 apr 2009 21:55

wow dit is allemaal superhoog al die wattages en VO2max :O
waarmee begonnen jullie voordat jullie op dit niveau waren??

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 apr 2009 22:25

@markus: mijn waarden waren in mijn halverwege mijn 'eerste' seizoen. Ik hoop dit jaar (en eigenlijk pas volgend jaar) ook indrukwekkende gegevens te kunnen posten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2009 22:38

[quote="markus"]wow dit is allemaal superhoog al die wattages en VO2max :O
waarmee begonnen jullie voordat jullie op dit niveau waren??[/quote]

Je VO2Max moet al meteen op niveau zijn (behalve als je te zwaar bent), die is maar heel gedeeltelijk trainbaar. Iemand die een VO2Max van 40 heeft gaat het als wielrenner nooit maken.

De vermogens gaan maar langzaam omhoog, zeker als je op een gegeven moment al een hoog niveau hebt. Dan kan je niet zo maar 40 Watt meer op omslagpunt gaan trappen (tov een jaar eerder toen je ook in topvorm was), uitzondering daarop is natuurlijk als je je hematocriet even goed omhoog spuit ;). De VO2Max zal dan ook wel aardig omhoog schieten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 apr 2009 23:22

[quote="Amclassic-fan"]De vermogens gaan maar langzaam omhoog (..)

uitzondering daarop is natuurlijk als je je hematocriet even goed omhoog spuit (..)[/quote]

Amclassic-fan, wat heb je toch opbeurende adviezen voor al die renners zonder talent. :D ;) :D

markus
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 sep 2005 13:52

markus 07 apr 2009 23:32

ik hoor het al, allemaal de bergen in!
(of aan de epo...)

maargoed ik heb persoonlijk nooit bij mezelf deze dingen laten meten maar als ik de tacx mag geloven trap ik bij een normale (redelijk intensieve) duurtraining 250watt weg ofzo. en dan vind ik dat ik aardig hard ga ^^. is dit betrouwbaar of moet je dit met een korreltje zout nemen? (ik train op de imagic

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 apr 2009 02:54

[quote="markus"]ik hoor het al, allemaal de bergen in!
(of aan de epo...)

maargoed ik heb persoonlijk nooit bij mezelf deze dingen laten meten maar als ik de tacx mag geloven trap ik bij een normale (redelijk intensieve) duurtraining 250watt weg ofzo. en dan vind ik dat ik aardig hard ga ^^. is dit betrouwbaar of moet je dit met een korreltje zout nemen? (ik train op de imagic[/quote]

Is die 250 watt gemiddeld, of zie je dat wel eens op het scherm? En wat is duurtraining? Op een Tacx vind ik nl 90min al erg lang.

Als de I-magic gecalibreerd is dan zou hij vrij goed het vermogen moeten weergeven. Bij langzame wielsnelheden is dat niet het geval, de Fortius kan dat wat beter bij lage snelheden.
Lees ook:
http://tacxforum.ilink.nl/viewtopic.php?t=1699

Persoonlijk trap ik op de weg vrijwel constant een stuk meer vermogen als op mijn Tacx (Fortius)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13502
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2009 21:47

Vandaag bij sma in R´dam geweest voor de uitgebreide keuring.
Viel me iets tegen wat er gemeten werd.

De normale gezondheidstest natuurlijk, hart, long in rust, bloeddruk, longinhoudtest.

De fietstest werd uitgevoerd door elke minuut 25 wat op te draaien na 4 minuten te hebben warm gefiest op 100watt. Uiteindelijk 385 watt als piek vermogen. daaruit berekenen ze met je gewicht je vo2 max, die dan 59,6 was

Ik krijg de gegevens van de week opgestuurt.

Maar nu het volgende:

-Geen lactaat test (lss) of berekening hiervan, de reden volgens SMA is dat dit nogal uiteenloopt aan de hand van je gesteldheid op dat moment, uitgerust of niet, begin training of eind. Je zou het volgens hun na bijna elke training moeten meten om er iets zinvols over te kunnen roepen.

-Geen berekening of meting van het omslagpunt alleen max hartslag, ze geven dan aan omslag punt tussen 5 en 15 slagen eronder afhankelijk van fysieke gesteldheid. aan de han van trainingen die ik had meegenomen van max inspanningen en mijn test op dat moment gaven ze aan een beter beeld te hebben, omdat het meerdere momenten zijn. dat kwam uit op 172-176, dat klopt wel redelijk gezien ik de alp d'huez met 174 gem ben opgerenden en de mont ventoux met 173

Wat vinden jullie hiervan?? is dit maatgevend of ben ik verkeerd gekeurd?????


rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 20 apr 2009 22:24

[quote="wasbeer2006"]Vandaag bij sma in R´dam geweest voor de uitgebreide keuring.
Viel me iets tegen wat er gemeten werd.

De normale gezondheidstest natuurlijk, hart, long in rust, bloeddruk, longinhoudtest.

De fietstest werd uitgevoerd door elke minuut 25 wat op te draaien na 4 minuten te hebben warm gefiest op 100watt. Uiteindelijk 385 watt als piek vermogen. daaruit berekenen ze met je gewicht je vo2 max, die dan 59,6 was

Ik krijg de gegevens van de week opgestuurt.

Maar nu het volgende:

-Geen lactaat test (lss) of berekening hiervan, de reden volgens SMA is dat dit nogal uiteenloopt aan de hand van je gesteldheid op dat moment, uitgerust of niet, begin training of eind. Je zou het volgens hun na bijna elke training moeten meten om er iets zinvols over te kunnen roepen.

-Geen berekening of meting van het omslagpunt alleen max hartslag, ze geven dan aan omslag punt tussen 5 en 15 slagen eronder afhankelijk van fysieke gesteldheid. aan de han van trainingen die ik had meegenomen van max inspanningen en mijn test op dat moment gaven ze aan een beter beeld te hebben, omdat het meerdere momenten zijn. dat kwam uit op 172-176, dat klopt wel redelijk gezien ik de alp d'huez met 174 gem ben opgerenden en de mont ventoux met 173

Wat vinden jullie hiervan?? is dit maatgevend of ben ik verkeerd gekeurd?????

[/quote]

De VO2 max berekenen is natuurlijk niet zuiver. Dit moet gewoon gemeten worden met bijv. Oxycon.
Volgens mij is een lactaattest interessant om te kijken wat je omslagpunt/gebied is en wat je kan verdragen. Het argument dat ze aandragen is natuurlijk onzin. De hele test is een momentopname en iedereen weet dat. Je doet zo'n test om te kijken wat je kan als je fysiek in orde bent en wat je dus aan kan. Volgens hun redenering is het afnemen van een test dus bij voorbaat al onzin.

Dat ze je omslagpunt niet bepalen, maar gokken (want meer is het niet) is logisch aangezien ze je in- en uitgeademde lucht niet analyseren en geen lactaatmeten. Dan kun je ook niet anders dan gokken. Ja, ze kunnen kijken wanneer jij rood aan begint te lopen ;).

Als je het mij vraagt heb je niet zoveel gehad aan de inspanningstest.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 20 apr 2009 22:31

Ik sluit me aan bij Renze: de test zoals jij hem beschrijft is een totale aanfluiting. Een ander woord heb ik er niet voor.

Plaats reactie