Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie traint er zonder hartslagmeter ?

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 07 feb 2010 08:49

[quote="Amclassic-fan"]Zonder hartslagmeter weet je tenminste dat de kans 99% is dat je je tijd aan 't verdoen bent met trainen, omdat je trainingen minder kwaliteit hebben. [/quote]

"99% van je tijd aan het verdoen zijn met trainen zonder hf meter" en " een toegevoegde waarde hebben" lijkt me toch een subtiel verschil.....

En ik train met een hf meter omdat ik een aantal jaar geleden van mijn ouders niet meer mocht fietsen zonder nadat mijn hartje heftig op hol gebracht was door een bepaalde man ;). EN ja, ik gebruik hem ook wel eens ter bevestiging. Namelijk als ik me helemaal niet goed voel en ernstig aan mezelf begin te twijfelen. Als die hf meter dan leipe waardes aangeeft, weet ik tenminste dat ik niet gek ben. Als iemand mij zegt op 70% te gaan rijden, kan ik dat prima zonder hf meter

En hoeveel mensen gebruiken hun hartslagmeter niet als de heilige graal? " Nee, mijn hartslag is wat verhoogd, dus ik blijf rustig fietsen. Verder voel ik me prima hoor, maar mijn hartslagmeter zegt het".

Loeivervelend dat soort volk
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2010 16:49

Je trekt mijn quote zo wel volledig uit 't verband, want 't woordje "kans" was toch vrij essentieel voor de zin.

Zowel gisteren als vandaag 6 uur op de fiets gezeten en 't laatste uurtje vind ik m'n hartslag meter toch wel erg fijn, verstand op 0 en hartslag gewoon constant houden. Mijn gevoel net het laatste uur is toch totaal anders dan als ik 3-4 uurtjes duurtraining doe, want voor m'n gevoel rij ik veel harder omdat m'n benen zo zeer doen.

En dat een hartslagmeter niet de heilige graal is ben ik helemaal met je eens. 5 slagen meer of minder gaat in 9 van de 10 gevallen toch echt niet veel uitmaken. De hartslagmeter is gewoon een heel handig HULPmiddel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 feb 2010 16:52

[quote="Amclassic-fan"] De hartslagmeter is gewoon een heel handig HULPmiddel.[/quote]

Dan denk ik dat we het dus eigenlijk allemaal met elkaar eens zijn. Ook wel eens leuk :D

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

vani
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2010 16:06

vani 08 feb 2010 23:23

probleem is dat velen teveel in details gaan met de hartslameter. En niet meer leren afzien. zo zie ik er hier bij felle wind rondrijden trager als een goed getrainde toerist. op groeptraining laten ze zich lossen op bepaalde hellingen met gedachte van ik mag niet boven waarde X. sorry maar een renner moet soms ook es naar zijn temprament durven luisteren.

smurfie
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jan 2010 22:44

smurfie 17 feb 2010 11:44

[quote="Vani"]probleem is dat velen teveel in details gaan met de hartslameter. En niet meer leren afzien. zo zie ik er hier bij felle wind rondrijden trager als een goed getrainde toerist. op groeptraining laten ze zich lossen op bepaalde hellingen met gedachte van ik mag niet boven waarde X. sorry maar een renner moet soms ook es naar zijn temprament durven luisteren.[/quote]


Klopt bij mij ook. Jaren geleden op vrij hoog niveau competitie gelopen en sommige trainingen met de hartslagmeter waren veel minder vermoeiend dan tegen de tijd lopen. Ben dan ook meer terug ouderwets gaan trainen (regelmatig afzien bij de beesten) en voor mijzelf werkt dit veel beter... (wel met hartslagmeter als meetinstrument voor analyse achteraf).
Als je je lichaam goed kent train je zo veel effectiever dan met een cijfertjes-fetish, want je zones verschillen dagelijks t.o.v. van die ene meting die je eens gedaan hebt maanden geleden om je overslagpols te bepalen.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 17 feb 2010 11:48

Voor de mensen die "nog niet, maar wel willen" trainen met een hartslagmeter.

Ik zag bij de Halfords een setje Sigma.
Horloge, bikemount en band, voor nog geen 8 euro. (!)

Hoef je niet direct een nieuwe computer en toebehoren aan te schaffen.







FacebookS3RSSite

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 17 feb 2010 12:02

[quote="danny1407"]Voor de mensen die "nog niet, maar wel willen" trainen met een hartslagmeter.

Ik zag bij de Halfords een setje Sigma.
Horloge, bikemount en band, voor nog geen 8 euro. (!)

Hoef je niet direct een nieuwe computer en toebehoren aan te schaffen.


[/quote]

ai, ik heb net voor 25E alleen een sigmaband aangeschaft voor m'n tacx, jammer geld...

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 17 feb 2010 12:06

Oei, dat is inderdaad zonde.

Ik heb zo'n sigma setje meegenomen, kon ik niet laten liggen.
De band werkt prima op de tacx.

Had ik het maar eerder gezien, sorry!

FacebookS3RSSite

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 feb 2010 12:54

de hartslagmeter gebruik ik vooral om mij te matigen als ik een duurtraining doe. Indien ik deze niet op heb en ik voel mij goed durf ik mijn gevoel soms eens negeren en te hard gaan rijden.
Voor de rest enkel als apparraat om wat info te verschaffen: max, gemiddelde,enz.
Ik denk eerlijk gezegd dat 80% van de hartslagmaterrijders er geen juist gebruik kunnen of willen van maken. Zonder opgelegde schema's heb je er weinig baat bij.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 19 feb 2010 17:33

ik train ook niet"meer" met een hartslag meter en dit bevalt mij prima!! geen getuur op een schermpje , geen paniek met vreemde waarden, gewoon op gevoel . als ik meer kan doen dan voel ik dat als ik rustig aan moet doen merk ik dat ook,

Ik heb weer plezier in het trainen .



Een verademing
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 24 feb 2010 13:52

Je kunt met je hartslagmeter toch ook prima op gevoel trainen? Mooi hulpmiddel om je gevoel te controleren. Het ligt echt aan je eigen instelling als je je te obessief met het apparaat en de cijfers gaat bezig houden.

karretje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2006 19:05
Locatie: Den Haag

karretje 24 feb 2010 14:00

Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Zowel te hard als te zacht trainen kan mi ermee worden voorkomen. Daarnaast blijft je gevoel wel een belangrijke graadmeter. Bij overtraining/vermoeidheid bijv kan je hartslag vaak niet meekomen. Om dan rucksichlos door te trainen is natuurlijk niet verstandig.
Aan de andere kant geeft je hartslag ook wel een gevoel dat je vaak nog wel harder kan dan je denkt: laatst 3x10 min gedaan op Hf165. Zonder hartslagmeter had ik hem wrs een tandje lichter gezet.

Plaats reactie