Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nut van een tacx

_cas_
Forum-lid

_cas_ 03 okt 2008 14:30

Het ligt er ook een beetje aan waar je woont en hoe je huis geïsoleerd is. Hier in Amsterdam woon ik 3 hoog in een huis dat houten vloeren heeft, voor mij en mijn buren/huisgenoten is het helaas een reden geweest om 'm weg te doen. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als ik aan het studeren ben oid en ik moet 1,5 uur naar het zware gezoem van een tacx "luisteren".

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 03 okt 2008 14:42

Met houten vloeren is het wat lastiger inderdaad. Ik heb het een tijdje 'gered' door bij dragende muren te gaan staan en de belasting achter nog extra te spreiden met wat hout en ook nog te dempen met het spul dat onder vloerbedekking op trappen gelegd wordt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 okt 2008 14:54

Ik heb ook een houten vloer, maar nog nooit klachten gehad. Kan ook liggen aan het feit dat mijn onderbuurvrouw niet moeilijkste niet is.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 03 okt 2008 15:00

[quote="havana"]Ik heb ook een houten vloer, maar nog nooit klachten gehad. Kan ook liggen aan het feit dat mijn onderbuurvrouw niet moeilijkste niet is.[/quote]
Dat scheelt ook inderdaad. Maar er zijn wel heel grote verschillen mogelijk tussen verschillende vloeren aangezien het vooral een dynamisch probleem betreft en eventuele overlast is dan afhankelijk van een groot aantal parameters. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat als de Tacx veel overlast geeft, het verplaatsen van de Tacx met bv een 0,5m al veel overlast wegneemt.

_cas_
Forum-lid

_cas_ 03 okt 2008 15:03

Geen klachten wil niet zeggen dat ze er geen last van heeft he. ;) Maar ik vond het zelf gewoon vervelend dat ik niet rustig kon fietsen maar constant het gevoel had dat ik het hele huis bezig hield...

venga_
Forum-lid

venga_ 03 okt 2008 15:20

Herrie hangt ook af van de snelheid waarmee je wiel draait (althans bij de mijne). In m'n vorige huis was de grootste overlast al te ondervangen door bij gelijkblijvende cadans en vermogen wat kleiner te schakelen (dus meer weerstand maar lagere wielsnelheid).

Doel bij mij was dan ook niet zozeer 'kilometers' maken maar uren en watts draaien.

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 25 dec 2008 13:16

Naast de reeds genoemde oorzaken voor herrrie kan ik toevoegen dat een trainerband én de band goed op druk houden erg goed werken tegen herrie.

Gebruik ook de calibratie functie als je een computer trainer hebt zoals de Fortius.

De herrie wordt voornamelijk veroorzaakt door wrijving van de band op de aandrijfrol, de trainer zelf is vrijwel geruisloos.

Succes en prettige feestdagen.

velo
Forum-lid
Contact

velo 25 dec 2008 15:32

Kan iemand mij eens vertellen hoe het komt dat ik op de tacx een hogere cadans kan aanhouden dan op de weg.

Opvallend is tevens dat ik op de weg ga 'wippen' en op de tacx totaal niet zelfs niet als de cadans veel hoger is.

Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 25 dec 2008 16:43

[quote="velo"]Kan iemand mij eens vertellen hoe het komt dat ik op de tacx een hogere cadans kan aanhouden dan op de weg.

Opvallend is tevens dat ik op de weg ga 'wippen' en op de tacx totaal niet zelfs niet als de cadans veel hoger is.

[/quote]

Ik denk dat dat komt omdat je op de Tacx je beter kunt concentreren op de cadans, op de weg ben je met veel meer dingen tegelijkertijd bezig (sturen, evenwicht, ander verkeer enz.)
Overigens heb ik dit zelf niet, kan op de weg net zo makkelijk met een hoge cadans rijden als op de Tacx, misschien een kwestie van wennen?
Afbeelding

velo
Forum-lid
Contact

velo 25 dec 2008 19:44

[quote="soloist"][quote="velo"]
[/quote]

Ik denk dat dat komt omdat je op de Tacx je beter kunt concentreren op de cadans, op de weg ben je met veel meer dingen tegelijkertijd bezig (sturen, evenwicht, ander verkeer enz.)
Overigens heb ik dit zelf niet, kan op de weg net zo makkelijk met een hoge cadans rijden als op de Tacx, misschien een kwestie van wennen?
[/quote]

Daar heb je een punt.

Ik ga eens kijken of er verandering in komt met het verstrijken van het aantal km's op de weg.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 26 dec 2008 01:51

[quote="coulthard"]
Ik zou zelfs zeggen dat het omslagpunt iets lager zou kunnen liggen, omdat je op een tacx helemaal stil zit. Op de weg fiets kan je nog iets meer bewegen. Maar goed dat verschil is verwaarloosbaar.
[/quote]

Uit ervaring kan ik zeggen dat de gemiddelde hartslag bij een bepaald vermogen bij mij op de Tacx duidelijk lager ligt dan op de weg. Op de Tacx moet ik bijvoorbeeld behoorlijk tekeer gaan wil ik mijn hartslag boven de 150 krijgen, op de weg hoef ik maar een beetje vals plat voor mijn kiezen te krijgen en ik ga er overheen. Ik twijfel erover of de zones op de weg hetzelfde zijn als op de tacx, gevoelsmatig kan er wel 15 to 20 slagen per minuut verschil in zitten.

De maximale hartslag is daarentegen nagenoeg hetzelfde, dus of het omslagpunt afwijkt is nauwelijks te zeggen..
Afbeelding

soffatti
Forum-lid

soffatti 26 dec 2008 01:59

Heb sinds kort ook een Tacx. Tot nu toe hou ik het niet langer dan een uur uit op de Tacx. Dan slaat de saaiheid echt toe.....

Plaats reactie