Pagina 5 van 6

Geplaatst: 12 feb 2011 10:45
door scottwilko
[quote="Plantagenet"][quote="scottwilko"]Belangrijkste regel op dit moment: Kijk niet naar anderen. [/quote]

Wel grappig dat je dit zegt. ik wordt eigenlijk altijd wel enthousiast als ik mede-wielrenners zie....geeft me toch het idee dat ik niet de enige ben die in dit jaargetij op de fiets zit.[/quote]

Dat is niet helemaal wat ik met die opmerking bedoel. Ook mij geeft het een saamhorigheidsgevoel als ik mede fietsers tegen kom (ik groet dan ook altijd). Maar als ik word ingehaald denk ik niet wat rijd ik langzaam. Ik ben met mijn training bezig en zie mijn hartslag en cadans, de rest interesseert mij niet. Dit uiteraard als ik alleen rijd, wat bijna altijd gebeurd. De enkele keer dat ik wel met een groep mee rijd merk ik toch echt dat ik dan goed mee kan komen

Geplaatst: 12 feb 2011 10:49
door eelcoz
Bedankt voor alle adviezen en opmerkingen! Met veel dingen kan ik wel iets, denk ik. Dit weekend heb ik andere plannen, maar ik ga volgende week maar eens zonder Garmin lekker een rondje fietsen en kijken hoe het gaat.

@wilcoelskamp: Ik kan wel redelijk wat uren doordeweeks fietsen omdat ik volledig flexibele werktijden heb. Als ik wil kan ik bijv. op dinsdagochtend van 8-12 fietsen en dan werk ik daarna van 1 tot ergens laat in de avond. Om maar een voorbeeld te geven. Ik realiseer me dat ik hiermee ik een bevoorrechte positie ben, dus ben er erg blij mee. Aan de andere kant vergt het wel weer een zekere discipline omdat niemand controleert of ik ook echt m'n uren maak. Uiteindelijk word ik volledig afgerekend op m'n output, niet op m'n uren.

Geplaatst: 12 feb 2011 11:12
door trudie
[quote="Robbebopper"]Eelcoz, misschien is het een idee om bij een toerclub te gaan fietsen. Het stimuleert vaak als je een keer in de week met een clubje een mooie ronde fietst. Vaak worden er aan het eind van zo'n rit een sprintje getrokken, waardoor er ook een beetje competitie in zit. Maar over het algemeen is het een fijne manier om een lange tocht te rijden. Bovendien raak je gedurende de rest van de week meer gemotiveerd om te trainen.
[/quote]

Dat werkt bij mijn ook prima. Ik ga met de club mee fietsen. Doe ik dat niet, dan ga ik niet alleen en blijf ik wat langer op mijn bed liggen. Met de club is leuker (onze club in elk geval wel ;)) en ik zal wel moeten omdat ze anders in het voorjaar een voorsprong hebben.

Is het mooi weer, dan heb ik er geen moeite mee om allleen te gaan. Zo verheug ik me al op morgen (als de weersverwachting uitkomt)

Geplaatst: 13 feb 2011 17:22
door waterman
Ik had ook eens een trainingsschema/planning gemaakt. Heb het na 2 maanden gelaten voor wat het was.
Ik fiets zoals het uitkomt en ik er tijd voor kan vrij maken. Ik heb een fulltime baan en fysiek toch
al wat inspannend. Dus kan het zijn dat ik wat te moe of te weinig energie over heb om dan nog
te rijden. Een schema gaf mij een soort van dwang, en daar ben ik dus van af gestapt en het
fietst nu veel leuker.

Geplaatst: 15 feb 2011 22:47
door eelcoz
Ik ga morgen maar weer eens fietsen na bijna 2 weken niets te hebben gedaan. Moet zeggen dat ik er weer erg veel zin in heb! Eerst maar even zonder hartslagmeter.;)

Geplaatst: 16 feb 2011 14:34
door gjo
Nou hoe ging de rit??
Mooi dat je je zin in het fietsen hebt teruggevonden!

Het is heel goed mogelijk dat je mentaal (en misschien ook fysiek) gewoon de rust even nodig had om te herstellen, het is natuurlijk ook niet niks om 40-60 uur per week voor je werk kwijt te zijn en daarnaast nog 10-12uur te trainen...

Hoe strak jouw schema op is gebouwd weet ik niet, maar ik hou liever een trainingsstructuur aan i.p.v. een strak schema, omdat een strak trainingsschema mij mentaal teveel druk op legt waardoor ik teveel plezier verlies, met name als ik er een keer van afwijk. Met een structuur ben je wat vrijer in je doen en laten tijdens de trainingen..
Misschien dat dat ook voor jou werkt?

Ik deel mijn trainingsstructuur globaal in, in 3 perioden van in totaal 18weken:
1. voorbereiding algemeen (voor de basis, veel duurtraining D1 & D2 met daarin af en toe kracht- of kleine sprinttraining) week 1-8
2. voorbereiding specifiek (uitbouwen van de basis, iets intensiever, D1, D2 & D3) week 9-14
3. Intensieve periode (D1 & D2 als basis houden & meer en langere blokken D3 en af en toe Tempo-Duur training of weerstandstraining) week 15-18

En om de 5 a 6 weken een herstelweek met minder uren en een lagere intensiteit training inbouwen om zowel fysiek als mentaal een beetje op adem te komen!

Ik deel niet week voor week exact in welke training ik per dag doe, maar hou voor mezelf de vrijheid om de training naar gevoel en beschikbare tijd op te voeren in duur en intensiteit, als ik me maar aan de periode-indeling hou. Hierdoor is de druk voor jezelf wat minder en leer je nog beter luisteren naar je lichaam..
Maar werk met een schema/structuur naar een doel toe, dat is je drijfveer!
Door de variatie en de opbouw in je trainingen, beleef je er automatisch meer plezier aan en zul je zien dat je ook steeds gemakkelijker harder gaat rijden.

De trainingsindeling die jij ons toonde
dinsdag: 3 uur D1
donderdag: 2 uur D2 (2*20min of 1*30min D2-blok, rest D1)
zaterdag: 2 uur D1 met krachtblokken(3*6 herhalingen) op viaduct
zondag: 5 uur D1
komt overeen met voorbereiding algemeen, dus deze zul je, als je geen progressie meer boekt, uit kunnen gaan bouwen. Door bijv. zaterdag i.p.v. een volledige D1 training een 2uur durende training met blokken in D3. En de blokken D2-training zou je uit kunnen bouwen naar 1*60min. of 5*15 enz.
Succes!

Geplaatst: 16 feb 2011 14:59
door eelcoz
[quote="GJO"]Nou hoe ging de rit??
Mooi dat je je zin in het fietsen hebt teruggevonden!

[/quote]

Ik moet nog, ik vertrek over een half uurtje!

Geplaatst: 16 feb 2011 19:58
door alpdhuez53:15
Fiets je nu vak alleen of in een groep? ik kan onwijs genieten van het lekker ouwehoeren op de fiets dus misschien meer met anderen gaan fietsen? het is ook leuk om variatie aan te brengen. Probeer eens in de buurt met trainingswedstrijden oid mee te rijden. Als je daar op een gegeven bij mee kunt komen dan geeft dat ook een kick en weer nieuwe motivatie. Lekker weer doet tenslotte natuurlijk ook wonderen!

Geplaatst: 16 feb 2011 20:07
door eelcoz
Vanmiddag om half 3 opgestapt, en jawel, binnen een km een lekke band. Als dat geen slecht voorteken is.;)

Daarna toch nog lekker zo'n 60 km gefietst, het was echt heerlijk weer. Moet zeggen dat ik absoluut niet kon merken dat ik bijna 2 weken niet gefietst heb (of juist wel natuurlijk). Het ging als de brandweer.

@Alp d'Huez53:15: Ik fiets bijna altijd alleen, heel af en toe met vrienden (alleen in de zomer, aangezien dat echte mooiweerfietsers zijn). Misschien is het inderdaad een idee om eens te kijken of hier in de omgeving wat mogelijkheden tot trainingswedstrijdjes oid zijn.

Geplaatst: 17 feb 2011 20:50
door DeletedUser01
Mijn club start op 12 maart met het wegseizoen.

Dan worden weer de eerste plannen gemaakt, maar vooral lekker rustig met elkaar wat kilometers weggereden. Als het goed weer is, zijn er zomaar 50 man (en vrouw).

Als je zin hebt, kun je gewoon meerijden.

Je moet wel even afzakken naar het dorp van Berend Botje...

Geplaatst: 18 feb 2011 05:15
door stoli
tja volgens mij hou je gewoon niet van schema`s enz. ik heb hetzelfde, ik fiets puur voor de lol, dan wat vaker dan wat minder, wel graag de alpen in als een soort vakantie, maar een schema of zo opstellen is niks voor mij. volgens mij heeft dat alleen zin als je iets van competitie gaat doen of een marmotte ofzo gaat rijden. als je jezelf iets gaat verplichten (voor eigenlijk niks) gaat de lol er snel van af.

Geplaatst: 18 feb 2011 11:44
door bert01
Er zijn hier in de buurt genoeg clubs dus opties genoeg, bovenstaande opmerking van Walter is bijvoorbeeld een optie, maar zelf heb ik bijvoorbeeld veel kilometers gemaakt met WTC Roden. Ook vanuit Groningen zijn er meerdere toerclubs. Let wel er zijn ook meerdere fanatiekere wedstrijd rijdende clubs maar dat zou ik afraden aangezien dat alleen maar demotiveert.
En als je gewoon eens een rit rijden wilt, ben ik ook altijd wel voor in, vertrek zelf ook uit Groningen.