Fiets schoonmaken na een rit
Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.
Dus je mag ook niet in de regen rijden? Droog schoonmaken geeft volgens mij altijd krassen. Naarm mijn mening moet je zand van het frame gewoon afspoelen met water en wasbenzine heeft niets op je fiets te zoeken.
No pain no gain, no guts no glory!
Hoi,
Gewoon droog water gebruiken.
Ciao,
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.
Gewoon droog water gebruiken.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.
Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft .
Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft .
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.
Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.
Scythe schreef:Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.
Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft .
Kan me niet voorstellen dat het droog blazen met een compressor goed is. Je blaast het water en evt zand op bepaalde punten juist meer de lagers en kwetsbare delen in. Misschien zou een kleine waterstofzuiger een idee kunnen zijn.
Na een sopje goed afspoelen en droog maken met een zachte doek en alles weer goed in vetten. Iets meer werk maar werkt wel.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Wasbenzine lost het vet in je lagers op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19 nov 2008 04:13
basale onderhoud:
Ketting / loopwerk bij mooi weer 1 a 2 keer per week
in een natte, viezere tijd (bv herfst) na elke rit
Eerst ontvetten met een goede cleaner daarna met een oude handdoek schoon wrijven
Bij ernstige vervuiling met een 'tandenragertje' tussen de schakeltjes
Frame / wielen
Afspuiten, afsoppen met een schone spons en autoshampoo, afspuiten met tuinslang, niet te harde straal
Nadrogen met een natuurzeem
Dan ketting en tandwielen goed droog maken en invetten
Op alle 'blote' kabeltjes een druppeltje naaimachine olie
Eens in de 2 maanden zet ik het frame in de turtle wax.
Gaat super en kost me niet veel tijd. Wanneer je vuil over vuil gaat krijgen, zul je denk ik veel meer tijd nodig hebben om je trots weer spik en span te krijgen
Tip: in het magazine START van Fiets, staat het onderhoud goed uitgelegd...
Ketting / loopwerk bij mooi weer 1 a 2 keer per week
in een natte, viezere tijd (bv herfst) na elke rit
Eerst ontvetten met een goede cleaner daarna met een oude handdoek schoon wrijven
Bij ernstige vervuiling met een 'tandenragertje' tussen de schakeltjes
Frame / wielen
Afspuiten, afsoppen met een schone spons en autoshampoo, afspuiten met tuinslang, niet te harde straal
Nadrogen met een natuurzeem
Dan ketting en tandwielen goed droog maken en invetten
Op alle 'blote' kabeltjes een druppeltje naaimachine olie
Eens in de 2 maanden zet ik het frame in de turtle wax.
Gaat super en kost me niet veel tijd. Wanneer je vuil over vuil gaat krijgen, zul je denk ik veel meer tijd nodig hebben om je trots weer spik en span te krijgen
Tip: in het magazine START van Fiets, staat het onderhoud goed uitgelegd...
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage
gene schreef:mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.
Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.
Die van me buurman dan wel, ik zet zelf rustig de tuinslang er op hoor