Pagina 5 van 6

Geplaatst: 23 mei 2009 14:24
door mao
Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.

Geplaatst: 23 mei 2009 18:41
door dieseltje
Dus je mag ook niet in de regen rijden? Droog schoonmaken geeft volgens mij altijd krassen. Naarm mijn mening moet je zand van het frame gewoon afspoelen met water en wasbenzine heeft niets op je fiets te zoeken.

Geplaatst: 23 mei 2009 21:11
door fdegrove
Hoi,
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Gewoon droog water gebruiken. :D

Ciao, ;)

Geplaatst: 23 mei 2009 21:27
door scythe
Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.

Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft :P.

Geplaatst: 23 mei 2009 21:35
door fdegrove
Hoi,

Met te warm of te koud water moet je wel opletten.

Best is lauw water en een sopje.

Ciao, ;)

Geplaatst: 25 mei 2009 00:50
door vincent75
fdegrove schreef: Met te warm of te koud water moet je wel opletten.


? Leg eens uit a.u.b., kan me hier weinig bij voorstellen.

Geplaatst: 25 mei 2009 02:46
door gene
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.

Geplaatst: 25 mei 2009 13:18
door bmiller
Scythe schreef:Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.

Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft :P.


Kan me niet voorstellen dat het droog blazen met een compressor goed is. Je blaast het water en evt zand op bepaalde punten juist meer de lagers en kwetsbare delen in. Misschien zou een kleine waterstofzuiger een idee kunnen zijn.

Na een sopje goed afspoelen en droog maken met een zachte doek en alles weer goed in vetten. Iets meer werk maar werkt wel.

Geplaatst: 25 mei 2009 13:21
door thomas1974
Wasbenzine lost het vet in je lagers op.

Geplaatst: 25 mei 2009 22:57
door shelleke81
basale onderhoud:
Ketting / loopwerk bij mooi weer 1 a 2 keer per week
in een natte, viezere tijd (bv herfst) na elke rit
Eerst ontvetten met een goede cleaner daarna met een oude handdoek schoon wrijven
Bij ernstige vervuiling met een 'tandenragertje' tussen de schakeltjes
Frame / wielen
Afspuiten, afsoppen met een schone spons en autoshampoo, afspuiten met tuinslang, niet te harde straal
Nadrogen met een natuurzeem
Dan ketting en tandwielen goed droog maken en invetten
Op alle 'blote' kabeltjes een druppeltje naaimachine olie
Eens in de 2 maanden zet ik het frame in de turtle wax.

Gaat super en kost me niet veel tijd. Wanneer je vuil over vuil gaat krijgen, zul je denk ik veel meer tijd nodig hebben om je trots weer spik en span te krijgen

Tip: in het magazine START van Fiets, staat het onderhoud goed uitgelegd...

Geplaatst: 09 jun 2009 00:11
door brekson
ik spuit altijd wat siliconespray op derailleurs en op in de remhendels na een regen- en of wasbeurt

doe ik al jaren , en nog nooit probs gehad

Geplaatst: 09 jun 2009 00:30
door mao
gene schreef:
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.


Die van me buurman dan wel, ik zet zelf rustig de tuinslang er op hoor ;-)