Hoi,
Een crr eenheid van 0.001 komt ongeveer overeen met 1Watt verschil in opgenomen vermogen.
Wel niet vergeten dat nagenoeg alle crr testen worden uitgevoerd op een spiegelgladde meetcylinder en in theorie bij gelijke bandenspanning voor alle testkandidaten.
Zo blijkt ook uit de metingen dat een latex biba wel degelijk de crr waardes verlaagt en daar dien je ook rekening mee te houden bij het beoordelen van de tabellen.
Wellicht zitten er ook tubes in de test die van huis uit niet met een latex biba worden uitgerust of de biba aan de binnenzijde van het carcas is gevulkaniseerd.
Dit kan leiden tot een vertekend beeld en valse conclusies omdat vaak nagelaten wordt dit te vermelden.
Een wegdek is nooit vlak en heeft zo zijn eigen eigenschappen maar algemeen kan je wel stellen dat een band met lage crr waardes op de meting ook in praktijk die eigenschappen zal weerspiegelen. M.a.w. lager is wel degelijk beter.
Niettemin behouden tubes zo hun intrinsieke voordelen in het grotere beeld van de wegwielrennerij.
Even terzijde:
Iets wat men vaak over het hoofd ziet is dat icm een wiel een band de ingebrachte bandenspanning op de spaken evenredig verdeelt over velgen en spaken.
Dit is met een spaakspanningsmeter vooral bij slappe (laagprofiel box-velgen) heel duidelijk meetbaar en kan desgevallend het gedrag van het wiel beinvloeden.
Bij tubes is dit in veel mindere mate het geval omdat de lucht door de constructie van de tube helemaal ingesloten wordt waardoor er minder druk op de velg kan worden uitgeoefend.
Je kan daaruit concluderen dat in theorie een tube het wiel (velg, spaken en naafsysteem) minder belast wat op zijn minst de betrouwbaarheid ten goede komt.
Anderzijds is het wel zo dat precies dit haaksysteem van de banden de rolweerstand verlaagt omdat er minder deflectieverliezen onstaan.
Een bijkomend nadeel van banden is dat door het inhaaksysteem aan de zijwand van de velg de maximale bandendruk dient worden beperkt. Bij tubes is dit enkel afhankelijk van de constructie van de tube zelf.
Op papier kan je dus met tubes veel hogere bandenspanningen gebruiken en door het grotere luchtvolume zal de rolweerstand ook op de weg effectief lager kunnen zijn dan theoretisch haalbaar is met banden.
Dit ook een van de redenen waarom op de pistes zo vaak tubes worden gebruikt maar de eigenschappen kan je ook op de weg benutten.
Ciao,
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)