Pagina 5 van 5

Geplaatst: 15 jan 2008 13:36
door havana
Je moet de tabel alsvolgt lezen: lager = beter.

Merkbaar effect is geen eenduidig antwoord op te geven: de één zal zeggen een verschil van 10 W te voelen terwijl de andere een verschil van 30 W niet eens zal voelen. Amclassic-fan heeft elders wel eens uitgerekend wat het betekent in termen van snelheidswinst (zou ik even moeten opzoeken, 't was in ieder geval verdomd weinig.....)

Geplaatst: 15 jan 2008 15:38
door havana
Bij full-carbon wielen ontkom je daarentegen gewoon bijna niet aan de tubes. Leg maar eens een Corima Aero (+) clincher wielsetje naast de tube versie, dat scheelt toch een pak aan gewicht en dan heb ik de kwetsbaarheid van de velgrand niet eens meegenomen....

For the record:

Corima Aero+ tubular (20/18) 1325gr
Corima Aero+ clincher (20/18) 1560 gr
Corima Aero tubular (24/18) 1370 gr
Corima Aero clincher (24/18) 1615 gr

Geplaatst: 15 jan 2008 15:39
door fdegrove
Hoi,

Een crr eenheid van 0.001 komt ongeveer overeen met 1Watt verschil in opgenomen vermogen.

Wel niet vergeten dat nagenoeg alle crr testen worden uitgevoerd op een spiegelgladde meetcylinder en in theorie bij gelijke bandenspanning voor alle testkandidaten.
Zo blijkt ook uit de metingen dat een latex biba wel degelijk de crr waardes verlaagt en daar dien je ook rekening mee te houden bij het beoordelen van de tabellen.
Wellicht zitten er ook tubes in de test die van huis uit niet met een latex biba worden uitgerust of de biba aan de binnenzijde van het carcas is gevulkaniseerd.
Dit kan leiden tot een vertekend beeld en valse conclusies omdat vaak nagelaten wordt dit te vermelden.

Een wegdek is nooit vlak en heeft zo zijn eigen eigenschappen maar algemeen kan je wel stellen dat een band met lage crr waardes op de meting ook in praktijk die eigenschappen zal weerspiegelen. M.a.w. lager is wel degelijk beter.

Niettemin behouden tubes zo hun intrinsieke voordelen in het grotere beeld van de wegwielrennerij.

Even terzijde:

Iets wat men vaak over het hoofd ziet is dat icm een wiel een band de ingebrachte bandenspanning op de spaken evenredig verdeelt over velgen en spaken.
Dit is met een spaakspanningsmeter vooral bij slappe (laagprofiel box-velgen) heel duidelijk meetbaar en kan desgevallend het gedrag van het wiel beinvloeden.
Bij tubes is dit in veel mindere mate het geval omdat de lucht door de constructie van de tube helemaal ingesloten wordt waardoor er minder druk op de velg kan worden uitgeoefend.
Je kan daaruit concluderen dat in theorie een tube het wiel (velg, spaken en naafsysteem) minder belast wat op zijn minst de betrouwbaarheid ten goede komt.
Anderzijds is het wel zo dat precies dit haaksysteem van de banden de rolweerstand verlaagt omdat er minder deflectieverliezen onstaan.

Een bijkomend nadeel van banden is dat door het inhaaksysteem aan de zijwand van de velg de maximale bandendruk dient worden beperkt. Bij tubes is dit enkel afhankelijk van de constructie van de tube zelf.
Op papier kan je dus met tubes veel hogere bandenspanningen gebruiken en door het grotere luchtvolume zal de rolweerstand ook op de weg effectief lager kunnen zijn dan theoretisch haalbaar is met banden.

Dit ook een van de redenen waarom op de pistes zo vaak tubes worden gebruikt maar de eigenschappen kan je ook op de weg benutten.

Ciao, ;)

Geplaatst: 15 jan 2008 15:55
door havana
Een beperking is het zeker niet. Tour deed onlangs een duurtest met de full-carbon Hyperon wielen. Na 100.000 km waren ze nog als nieuw. De technologie lijkt er dus klaar voor; maar het gewichtsverschil....

Nog een interessante mening van Weightweenies...
Just go for the (convenience of) clincher version.

1 Better rolling resistance.
2 the same puncture resistance as tubular (buy open tubulars 300tpi NOT clinchers of 120tpi a open tubular rides as a tubular it is build op as tubular exact the same layers).
3 riding on rims after a flat is a fairy tail. Open tubulars flat like a tubular and protect your rims (not clinchers!).
4 If you are in ride or race with a lot of climbing the rolling resistance does matter more then on high speed in the flatlands. So that is one extra for clinchers/open tubular.

I used to race and ride tubular during my racing career. I like the feeling and cornering of tubular. But open tubulars nowadays are superior. Veloflex, Deda Tre and Vittoria (maybe also Challenge?) are outstanding manufacturers of open tubulars . The riding experience of tubular and the convenience of clincher is combined in an open tubular!

The only negative element is that the rim weigh a bit more and open tubular + latex inner tube is a bit heavier then a tubular would be. But therefore the rolling resistente is less!

Geplaatst: 15 jan 2008 19:38
door fdegrove
havana schreef:Een beperking is het zeker niet. Tour deed onlangs een duurtest met de full-carbon Hyperon wielen. Na 100.000 km waren ze nog als nieuw. De technologie lijkt er dus klaar voor; maar het gewichtsverschil....

Nog een interessante mening van Weightweenies...
Just go for the (convenience of) clincher version.

1 Better rolling resistance.
2 the same puncture resistance as tubular (buy open tubulars 300tpi NOT clinchers of 120tpi a open tubular rides as a tubular it is build op as tubular exact the same layers).
3 riding on rims after a flat is a fairy tail. Open tubulars flat like a tubular and protect your rims (not clinchers!).
4 If you are in ride or race with a lot of climbing the rolling resistance does matter more then on high speed in the flatlands. So that is one extra for clinchers/open tubular.

I used to race and ride tubular during my racing career. I like the feeling and cornering of tubular. But open tubulars nowadays are superior. Veloflex, Deda Tre and Vittoria (maybe also Challenge?) are outstanding manufacturers of open tubulars . The riding experience of tubular and the convenience of clincher is combined in an open tubular!

The only negative element is that the rim weigh a bit more and open tubular + latex inner tube is a bit heavier then a tubular would be. But therefore the rolling resistente is less!



Hoi,

Jeezzz....Dat we dat gemist hebben op WW.

1. We rijden niet op een meetcylinder maar goed, voor het kleine verschil in de meetwaardes zullen we het maar laten voor wat het is.

2. Klopt. Alleen heeft PR helemaal niks van doen met het onderlinge verschil tussen tubes, open tubulars of karrewielen.

3. De grootste kwakkel die ik ooit gelezen heb. Een clincher is een clincher of dat nu een vouwband of een draadband is.

4. En nog zo een. RR speelt altijd dezelfde rol of je nu hier of op Mars rijdt. Wel is het zo dat RR afneemt bij hogere snelheid dus als je traag door de bergen gaat dan is het nogal wiedes dat RR een grotere factor is dan op het vlakke. Maar bij gelijke snelheid heeft rr steeds dezelfde invloed.
Het lagere totale gewicht van de combo tube + carbon tubewiel zal het verschil in rr hier ook nog eens afzwakken.
Na elke klim volgt wel een afdaling en daar voelen veel rijders zich een stuk veiliger op tubes dan op clinchers maar dat terzijde.

De man lijkt wel een reklamespotje opgesteld te hebben voor open tubulars (vouwbanden voor jou en ik) en vergeet dan handig om enkele nadelen op te sommen.
Ik vermoed dat iedereen wel al weet dat vouwbanden lichter zijn dan draadbanden, ja?

Wanneer was dit geschreven, Havana? 1962? :rolleye:

Ciao, ;)

Geplaatst: 16 jan 2008 10:54
door havana
Dit was een vrij recente post, in het topic "Lightweight Clincher or standard" (ofzo).

Geplaatst: 12 mar 2008 12:16
door huha
havana schreef:Lijstje is alweer wat ouder volgens mij, ik mis ook de GP4000(s) en inderdaad de Ultremo. Beiden zullen rond het niveau van de Pro2Race zitten.

Hier nog een recentere test:
Caption: Manufacturer, model, MSRP, width x height, CRR at 35kph (85kg system weight, 7.5bar pressure), puncture proofness (max 180s), wet adhesion (max. cornering speed for a curve radius of 12.5m), mounting

Clinchers/Tubeless:
Continental GP 4 Season 45.00€ 23.4x23mm 224g 53.90W 180s 33.20kph possible without tools
Continental GP 4000 S 42.90€ 23.4x22.8mm 207g 34.30W 180s 33.00kph possible without tools TOUR - TEST WINNER
Hutchinson Fusion 2 39.80€ 23x22.7mm 233g 52.8W 56s 30.30kph with tools middle difficult
Hutchinson Fusion 2 Tubeless 49.80€ 21.9x20.5mm 299g 34.30W 41s 30.40kph with tools middle difficult
Michelin Pro²Grip 45.95€ 23.2x22mm 234g 43.70W 180s 32.60kph with tools easy Tour - Tip
Michelin Pro²Race 40.95€ 23.3x24.1mm 218g 36.00W 180s 30.30kph with tools easy
Schwalbe Stelvio Rain 36.90€ 23.6x23.2mm 215g 51.50W 180s 31.10kph possible without tools
Schwalbe Ultremo 42.90€ 22.5x21.2mm 196g 43.30W 180s 32.90kph possible without tools Tour - Tip
Vittoria Evo CX 43.95€ 23x22.7mm 229g 42.00W 9s 30.40kph with tools middle difficult
Zipp Tangente 77.50€ 21.5x18.9mm 204g 36.20W 47s 33.00kph possible without tools


Tubulars:
Continental 4000 SR 72.90€ 22.3x19mm 246g 41.60W 180s 31.80kph inconspicuous
Schwalbe Stelvio 64.90€ 22.0x20.0mm 220g 47.00W 180s 32.90kph inconspicuous
Tufo Elite Ride 25 69.95€ 26.0x24.4mm 262g 41.20W 180s 30.20kph inconspicuous
Vittoria Evo CX 59.95€ 21.9x19mm 282g 41.10W 50s 30.60kph inconspicuous
Vredestein Fortezza Pro TriComp 58.65€ 22.7x21.6mm 278g 36.70W 6s 30.20kph inconspicuous
Zipp Tangente 99.00€ 21.5x19.5mm 269g 37.20W 70s 32.80kph inconspicuous
Is 7,5 bar niet wat weinig voor een tube om een testje te doen met 85 kilo gewicht! Denk dat 10+bar iets realistischer zou zijn!

Geplaatst: 01 jul 2009 00:30
door geertvanderweijst
Hallo,
Voor de komende winter ben ik op zoek naar een setje crosswielen.
Ik wil graag met tubes gaan crossen en wil in het voorjaar de crosstubes erafhalen een een paar tubes opleggen voor de kasseienkoersen en de regenkoersen.
Ik ben niet echt zo'n crosser dus wil het bij 1 paar crosstubes houden.
Nu had ik hetvolgende in gedachten:

Velgen: Mavic Reflex 32 of 36 gaats? (ik weeg 63kg)
Naven: Ultegra, of misschien een andere naaf dat beter loopt, het moet wel tegen de cross en de kasseien kunnen.
Crosstubes: ??? iemand een idee wat allround tubes zijn en hoe breed?
Wegtubes: Vittoria Pavé evo-cg 24 of 27 mm???

Misschien kan iemand zijn mening geven, andere adviezen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!

Geert

Geplaatst: 01 jul 2009 13:51
door pjotr
Geert van der Weijst schreef:Hallo,
Voor de komende winter ben ik op zoek naar een setje crosswielen.
Ik wil graag met tubes gaan crossen en wil in het voorjaar de crosstubes erafhalen een een paar tubes opleggen voor de kasseienkoersen en de regenkoersen.
Ik ben niet echt zo'n crosser dus wil het bij 1 paar crosstubes houden.
Nu had ik hetvolgende in gedachten:

Velgen: Mavic Reflex 32 of 36 gaats? (ik weeg 63kg)
Naven: Ultegra, of misschien een andere naaf dat beter loopt, het moet wel tegen de cross en de kasseien kunnen.
Crosstubes: ??? iemand een idee wat allround tubes zijn en hoe breed?
Wegtubes: Vittoria Pavé evo-cg 24 of 27 mm???

Misschien kan iemand zijn mening geven, andere adviezen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!

Geert



Hoi,

Ik heb ook een setje reflex velgen (32gts) met Ulterga naven (9sp) voor crossen en criteriums. Werkt perfect, nooit problemen gehad.
Wat betreft crosstubes, neem 32mm of 34mm, en op de weg 22/24mm als max.
Ik heb misschien nog wel paar goede crosstubes voor je. Stuur maar een PM als je interesse hebt.

Groet Pieter