IKON Spraakmakende Zaken, maandag 3 december, 22.50 uur, Nederland 2.
Openhartige Theo de Rooij geeft fouten toe
Ik zeg nu: dat had ik anders moeten aanpakken.
Het onafhankelijke evaluatieonderzoek dat door de Rabobank werd ingesteld na het Tour de France-drama van afgelopen zomer liegt er niet om. Het Rapport Vogelzang constateert dat Rasmussen nooit aan de start had mogen verschijnen en spreekt van een slapende leiding.
In het IKON-programma Spraakmakende Zaken geeft de afgetreden directeur van de wielerploeg Theo de Rooij voor het eerst toe dat hij niet alert genoeg is geweest. In de hectiek rond de tour hebben we misschien een verkeerde inschatting gemaakt. (
) Met de kennis van nu zeg ik: dat had ik anders moeten aanpakken. Dit zegt hij maandagavond in het eerste persoonlijke interview na de spraakmakende Franse wielerronde die hem afgelopen zomer zijn baan kostte.
Op de vraag of de ploegleiding wel heeft overwogen om de Deen naar huis te sturen voordat de tour begon, zegt De Rooij na enig aandringen: Het is wel door onze hoofden gegaan. (
) Maar de UCI (Union Cycliste Internationale, red.) gaf aan dat daar geen reden toe was. Rasmussen kreeg een boete voor zijn nalatige gedrag en de ploegleiding dacht dat de kous daarmee af was. Dat was achteraf gezien misschien naïef, geeft De Rooij toe.
Als verklaring voert hij aan, dat tot de zomer van 2007 dopingcontroles voornamelijk iets waren tussen de wielrenner zelf en de controlerende instantie, de internationale wielerbond UCI. Hierdoor had de ploegleiding er onvoldoende zicht op of paradepaardje Michael Rasmussen zich in de maanden voorafgaand aan de tour aan de regels van de dopingcontrole had gehouden. Toen dit niet zo bleek te zijn, kwam dat voor de teamleiding als een verrassing. In de eerste week van de tour kwamen nieuwe, belastende feiten tegen Rasmussen boven tafel.
De Franse media lieten niets van hem heel en de stemming sloeg om, ook bij de UCI. De Rooij, die regelmatig bij de tourdirectie langsging, kon nog maar één conclusie trekken: Rasmussen van de fiets af halen. Hij herinnert zich het telefoontje met de Deen op 25 juli nog goed: Toen ik hem confronteerde met wat ik wist, gaf hij eerst toe, maar trok dat meteen weer in. Het werd zijn woord tegen het mijne. Het was mij toen wel duidelijk. Ruim een week later nam De Rooij ontslag. Dat was mijn eigen beslissing.
Inmiddels zijn internationale maatregelen genomen rond de dopingcontrole. Met de nieuwe aanpak worden de wielrenners gedurende het hele jaar intensief door hun ploegleiding begeleid. Bovendien moeten zij zich voortaan tweemaal per maand op doping laten controleren. De Rooij is buitengewoon sceptisch over de haalbaarheid van het plan. De Rabobankploeg gaat de zaken goed structureren, maar andere ploegen doen dat niet. De Fransen zeggen nu al: wij gaan niet tussen de wielrenners en UCI in zitten.
Paul Rosenmöller praat met De Rooij, Rabobank ploegleider Erik Breukink, De Rooijs opvolger Henri van der Aat, Piet van Schijndel van de Raad van Bestuur van de Rabobank en Rasmussens ploeggenoten Michael Boogaard en Erik Dekker over de heersende moraal en ethiek in de wielersport, de verhouding tussen de bank en de wielerploeg en over de grens van wat voor de sponsor toelaatbaar is.
persconferentie rasmussen
Welk beeld blijft er nu hangen van die uitzending.
Dat de ploegleiding voort moet om de ploeg gaande te houden en dus moet kiezen tussen uiterste(dus praktisch onmogelijke)zorgvuldigheid en afgewogen risico's.
Dat de diverse partijen de regels dusdanig toepassen dat elk zijn zijn straatje schoonblijft.
De tourdirektie voorop met haar slappe knieen richting pers.
Dan uci omdat men daar ook op gemaakte afspraken terugkomt onder invloed van de media.
En de sponsor ,die slacht haar paradepaardje maar snel in haar angst voor imagoschade.
Oftewel hoe meer de macht van het geld de macht van de democratie verdringt ,hoe verder we terugzakken in de middeleeuwen.
Toen moesten de brandstapels ook steeds roken om het volk gerust te stellen dat het kwaad geen kans kreeg de samenleving aan te tasten
Dat de ploegleiding voort moet om de ploeg gaande te houden en dus moet kiezen tussen uiterste(dus praktisch onmogelijke)zorgvuldigheid en afgewogen risico's.
Dat de diverse partijen de regels dusdanig toepassen dat elk zijn zijn straatje schoonblijft.
De tourdirektie voorop met haar slappe knieen richting pers.
Dan uci omdat men daar ook op gemaakte afspraken terugkomt onder invloed van de media.
En de sponsor ,die slacht haar paradepaardje maar snel in haar angst voor imagoschade.
Oftewel hoe meer de macht van het geld de macht van de democratie verdringt ,hoe verder we terugzakken in de middeleeuwen.
Toen moesten de brandstapels ook steeds roken om het volk gerust te stellen dat het kwaad geen kans kreeg de samenleving aan te tasten
Zij is ook tegen
Waar ik rasmussen (voor het rapport) verdacht van dopinggbruik, lijkt me dat nu ontkracht. Het lijkt me immers vrij onwaarschijnelijk dat zo'n markant figuur in de tour hiermee door de testen komt. (correct me if i'm wrong)
Wat ik wel verschrikkelijk irritant vind is dat hij de schuld, die in de eerste plaats bij hem ligt, niet goed genoeg opzich neemt. Kom op zeg... als prof heb je ervaring met die whereabouts en weet ik veel hoe al die administratieve zooi heet, je kan met een beetje hersens de concequenties inschatten wat er gebeurd als je die niet (goed) invuld... om dan vervolgens te zeggen dat de ploeg alles wist doet er niet toe. Breukink is verdomme z'n oppasmoeder niet. Als jij je in de strontbkuil valt dan mag je er op eigen kracht ook weer uitkomen en niet zeggen dat mammie een waarschuwingsbord bij de kuil had moeten zetten.
Wat is bovendien het nut om dan een beetje zielig te lopen praten over zelfmoord enz. Wat is in godsname de meerwaarde hiervan? Over z'n echtelijke problemen kan hij niet praten omdat het prive is, maar over allerlei zelfmoordpogingen lullen kan dan weer wel???
laat me niet lachen!
Wat ik wel verschrikkelijk irritant vind is dat hij de schuld, die in de eerste plaats bij hem ligt, niet goed genoeg opzich neemt. Kom op zeg... als prof heb je ervaring met die whereabouts en weet ik veel hoe al die administratieve zooi heet, je kan met een beetje hersens de concequenties inschatten wat er gebeurd als je die niet (goed) invuld... om dan vervolgens te zeggen dat de ploeg alles wist doet er niet toe. Breukink is verdomme z'n oppasmoeder niet. Als jij je in de strontbkuil valt dan mag je er op eigen kracht ook weer uitkomen en niet zeggen dat mammie een waarschuwingsbord bij de kuil had moeten zetten.
Wat is bovendien het nut om dan een beetje zielig te lopen praten over zelfmoord enz. Wat is in godsname de meerwaarde hiervan? Over z'n echtelijke problemen kan hij niet praten omdat het prive is, maar over allerlei zelfmoordpogingen lullen kan dan weer wel???
laat me niet lachen!
no pain no gain
Ja die jongen is dus 'geofferd' om het hoofdzakelijk franse persvolk tevreden te stellen.
En ziet ,door een reeds voor de tour met een boete afgedane overtreding,zijn volledige verleden en toekomst in duigen vallen.
Er gaan er voor minder door het lint.
De tour begint ieder jaar meer op een middeleeuws marktplein te lijken.
De oorzaak is in mijn ogen het feit dat deze een week te lang duurt.
Misschien niet voor een renners.
Maar wel voor de journalisten.
Elke dag jakkeren en jagen geen slaap en vaak ook niet meer nieuws dan een gaaprit.
Dan wordt je vanzelf chagerijnig.
Leg de verslagen van de eerste en de laatste week maar eens naast elkaar.
Het eindigt altijd met geklaag en gezeur van vermoeide zielen.
En ziet ,door een reeds voor de tour met een boete afgedane overtreding,zijn volledige verleden en toekomst in duigen vallen.
Er gaan er voor minder door het lint.
De tour begint ieder jaar meer op een middeleeuws marktplein te lijken.
De oorzaak is in mijn ogen het feit dat deze een week te lang duurt.
Misschien niet voor een renners.
Maar wel voor de journalisten.
Elke dag jakkeren en jagen geen slaap en vaak ook niet meer nieuws dan een gaaprit.
Dan wordt je vanzelf chagerijnig.
Leg de verslagen van de eerste en de laatste week maar eens naast elkaar.
Het eindigt altijd met geklaag en gezeur van vermoeide zielen.
Zij is ook tegen
Ik beweer hiet ten stelligste niet dat Rasmussen,Vino of Landis onschuldig zouden
Wat ik wel durf te beweren is dat het hele Anti Doping systeem niet naar behoren werkt. Ik wil hier verder nog wel over uitwijden in in volgende post.
Commercie verkloot nog een keer (of weer?)
Mvg, Zorro
[/quote]
Het gebrek aan een sterke gekozen overkoepelende instantie is de reden dat deze wantoestanden voort kunnen duren.
Waarin iedereen eerlijk in vertegenwoordigd is.
Daarmee kunnen afspraken gemaakt worden waar op gebouwd kan worden.
En als die instantie dan de rug recht houdt, ook als het even tegen zit ,dan kan er weer lijn in komen.
Wat heeft de tourdirectie en vooral de franse pers nu helemaal bereikt de laatste twee jaar.
Ruzie en rumoer vieren de boventoon en ondertussen wordt de winnaar volledig ondergesneewd door het randgebeuren.
Als hij al gewonnen heeft voelt het niet verdient of staat het nog steeds ter discussie.
Het is nog steeds de wedstrijd van het jaar maar de prestige slinkt zo wel heel erg snel.
Het zou al een hele vooruitgang zijn als de media de berichtgeving over het wielrennen eens wat meer uit zo spreiden over het hele seizoen.
De relevantie van de berichtgeving zou daarmee in ieder geval erg toenemen.
Wat ik wel durf te beweren is dat het hele Anti Doping systeem niet naar behoren werkt. Ik wil hier verder nog wel over uitwijden in in volgende post.
Commercie verkloot nog een keer (of weer?)
Mvg, Zorro
[/quote]
Het gebrek aan een sterke gekozen overkoepelende instantie is de reden dat deze wantoestanden voort kunnen duren.
Waarin iedereen eerlijk in vertegenwoordigd is.
Daarmee kunnen afspraken gemaakt worden waar op gebouwd kan worden.
En als die instantie dan de rug recht houdt, ook als het even tegen zit ,dan kan er weer lijn in komen.
Wat heeft de tourdirectie en vooral de franse pers nu helemaal bereikt de laatste twee jaar.
Ruzie en rumoer vieren de boventoon en ondertussen wordt de winnaar volledig ondergesneewd door het randgebeuren.
Als hij al gewonnen heeft voelt het niet verdient of staat het nog steeds ter discussie.
Het is nog steeds de wedstrijd van het jaar maar de prestige slinkt zo wel heel erg snel.
Het zou al een hele vooruitgang zijn als de media de berichtgeving over het wielrennen eens wat meer uit zo spreiden over het hele seizoen.
De relevantie van de berichtgeving zou daarmee in ieder geval erg toenemen.
Zij is ook tegen
Ook ik heb de uitzending van de IKON gezien.
Volgens mij is Theo de Rooij als winnaar uit deze discussie gekomen. Zij opvolger (met de hete arrrrrrdappel in z'n keel) is alleen maar theoretisch bezig en Erik Breukink probeert zijn handen in onschuld te wassen en schuift alles af op Theo de Rooij. Erik Breukink is voor mij afgegaan als een gieter. Deze man kan niet meer serieus worden genomen. Hoe kan hij nu nog ploegleider zijn? Maak hem maar materiaalverzorger.
Volgens mij is Theo de Rooij als winnaar uit deze discussie gekomen. Zij opvolger (met de hete arrrrrrdappel in z'n keel) is alleen maar theoretisch bezig en Erik Breukink probeert zijn handen in onschuld te wassen en schuift alles af op Theo de Rooij. Erik Breukink is voor mij afgegaan als een gieter. Deze man kan niet meer serieus worden genomen. Hoe kan hij nu nog ploegleider zijn? Maak hem maar materiaalverzorger.
When the going gets rough, the tough get going.
See what ? C40 !
See what ? C40 !
-
- Forum-lid HC
Heel erg goed artikel in NRC van vandaag over de affaire Rasmussen en de betrokkenheid van De Rooij en Breukink. Mij beklijft steeds meer het gevoel dat Rabobank (De Rooij en Breukink) toch meer schuld dragen dan tot nu toe door hun erkend.
What makes the boat go faster?
Voor de geinteresseerden: http://www.nrc.nl/sport/article874800.e ... _Rasmussen
http://www.bikeplanner.com/djdakkie" onclick="window.open(this.href);return false;
Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat Rabo door de knieën is gegaan voor de ASO! Voorlopig is Rasmussen een half jaar naar dato nog steeds niet bestraft, als hij dat ooit wordt voor het ontduiken van de WA. Zoals er te lezen staat in het NRC-artikel; Lance Amstrong heeft jaren deze kritiek gehad en won 7 x de tour. Staat buiten kijf dat Rasmussen bewust grote fouten heeft gemaakt. Hoe is het trouwens met zijn huwelijk?
Mooi artikel trouwens! Bedankt daarvoor.
Mooi artikel trouwens! Bedankt daarvoor.
Gerardo
N.a.v. de Rasmussen perikelen en het uitgezonden programma met heren Directie van de Rabo-wielerploeg,is Breukink voor mij gigantisch door het ijs gezakt.
Als deze man een klein beetje kl........en had was ook hij terug getreden , zag m zitten met z'n zwetend gladgestreken smoelwerk,er kwam geen fatsoenlijk woord eruit en maar kijken naar de heren van Raad van Bestuur doe ik het wel goed???
In mijn beleving moet er ook een andere ploegleider komen,en Rasmussen en Rabo gaan op niveau handjeklap doen let maar op.En die franse ASO-bende heeft het prima gespeeld ( is mijn mening )met die fijne franse persmuskieten
gr
Als deze man een klein beetje kl........en had was ook hij terug getreden , zag m zitten met z'n zwetend gladgestreken smoelwerk,er kwam geen fatsoenlijk woord eruit en maar kijken naar de heren van Raad van Bestuur doe ik het wel goed???
In mijn beleving moet er ook een andere ploegleider komen,en Rasmussen en Rabo gaan op niveau handjeklap doen let maar op.En die franse ASO-bende heeft het prima gespeeld ( is mijn mening )met die fijne franse persmuskieten
gr