Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DI2 Tuning

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2011 16:52

liviolivius schreef:
havana schreef:Erg leuk Mark. Even een dom vraagje.... als je de boel draadloos maakt, hoe zorg je er dan voor dat je geen last krijgt van anderen die met dezelfde groep rijden?
Iets met ANT+ protocol denk ik.
Geen ANT, maar wel een vergelijkbaar protocol. Er zijn diverse protocollen die in de 2.4 GHz band werken, denk bijv aan Bluetooth. Het gebruikte protocol is van TI, maar dat was puur een keus vanwege de hardware. Met ANT of Bluetooth (maar dan wel low power) tranceivers hadden we 't ook kunnen bouwen met exact dezelfde funtionaliteit.

Een ANT hartslagmeter moet je aan het apparaat koppelen. Op een vergelijkbare manier zijn de zender en de ontvanger bij de DI2 groep gekoppeld.

Productie zit er voorlopig niet in, zeker gezien het feit dat Shimano voor 2013 met een update van de Dura Ace DI2 groep komt en dan het protocol van de huidige Ultegra DI2 gaat gebruiken. Daarom ben ik ook benieuwd naar de Ultegra groep, dat biedt een stuk meer perspectief om mee aan de slag te gaan. Al blijft het probleem dat voor mij en m'n broertje het ontwikkelen van dit soort zaken prima te doen is, maar dat we met de stap richting productie geen enkele ervaring hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 okt 2011 20:14

Ziet er goed uit!

Is alleen je doel het moment tot schakelen te verkorten? of ook het schakelen te versnellen?
Draadloos lijkt me zeker intressant, moet met de huidige technieken ook prima mogelijk zijn.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2011 11:08

EN die lelijke draden weg ;-)
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 okt 2011 11:15

Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).

edwin01
Forum-lid

edwin01 25 okt 2011 11:20

Ik had zelf een vaag idee over contactpuntjes op het frame en de onderdelen om e.e.a. "draadloos" weg te werken. Ik ben geen technicus en ik vraag me af of dit bedrijfszeker zou zijn, maar ik vind het wel interessant klinken...

corniel
Forum-lid HC

corniel 25 okt 2011 11:28

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen. @amclassic-fan: Is er geen partner te vinden die het interessant vindt (ik zak op youtube al een filmpje van je getunede groep ;)) om dit (kleinschalig) aan te bieden?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2011 11:59

havana schreef:Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).
De draden zijn inderdaad weg, doet 't goed in een windtunnel ;) en voor de looks 8-) .

De extra accu in 't stuur hoeft niet zo'n nadeel te zijn. De elektronica staat bij 't stuur normaliter uit, alleen als je schakelt gaat de boel heel kort aan. Vergelijk het met je ANT+ hartslagmeter, die is iedere seconde actief als je aan 't fietsen bent. Maar je schakelt echt niet iedere seconde, ook niet iedere 10 seconde en waarschijnlijk niet eens om de 100 seconde. Dus verbruikt de zender in het stuur op z'n minst 10x minder energie dan de ANT+ hartslagmeter. Mijn hartslagmeter heeft 't volgens mij iets 2 jaar volgehouden op de knoopcel.
Afbeelding

edwin01
Forum-lid

edwin01 25 okt 2011 13:37

Ik vraag me af of Shimano zelf hier geen interesse voor zou hebben?

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 25 okt 2011 13:50

Op Cyclingtips staat ook een artikeltje over de vooruitgang in Elektronisch schakelen. (klik)
Daar wordt genoemd dat gasten van Fairwheelbikes (die een semi-automatisch schakelsysteem hebben gebouwd met shimani Di2) ook medewerking krijgen van Shimano.

kasper
Forum-lid

kasper 26 okt 2011 22:48

Apropos draadloos schakelen,

Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe Flightdeck computer van Shimano draadloos vanaf de shifters bediend kon worden.

Kijk nu wordt het nog interessanter, de shifters die draadloos schakel acties doorgeven aan alle systemen/actoren die het nodig hebben. Dus: fiets computer, derailleur en wat nog meer ? Wat voor extra use cases worden nu mogelijk ? Nog een draadloze wielsensor erbij.

Laten we ANT+ (eerst nog even een nieuw profiel definieren) gaan gebruiken, dan kan er gemixt worden met shifters, derailleurs, fiets computers.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 27 okt 2011 11:45

havana schreef:Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).
Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Je maakt het geheel alleen maar complexer met meer accu's. draadloze verbindingen die gestoord kunnen worden, etc. Dat je voor de hobby gaat experimenteren kan ik begrijpen, maar wat is nu het praktische voordeel van draadloos schakelen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2011 11:51

Wat is het nut van een draadloze kmteller? Dat draadje kon toch ook geen kwaad? ;)
Afbeelding

Plaats reactie