Pagina 5 van 7

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 24 okt 2011 16:52
door amclassic-fan
liviolivius schreef:
havana schreef:Erg leuk Mark. Even een dom vraagje.... als je de boel draadloos maakt, hoe zorg je er dan voor dat je geen last krijgt van anderen die met dezelfde groep rijden?
Iets met ANT+ protocol denk ik.
Geen ANT, maar wel een vergelijkbaar protocol. Er zijn diverse protocollen die in de 2.4 GHz band werken, denk bijv aan Bluetooth. Het gebruikte protocol is van TI, maar dat was puur een keus vanwege de hardware. Met ANT of Bluetooth (maar dan wel low power) tranceivers hadden we 't ook kunnen bouwen met exact dezelfde funtionaliteit.

Een ANT hartslagmeter moet je aan het apparaat koppelen. Op een vergelijkbare manier zijn de zender en de ontvanger bij de DI2 groep gekoppeld.

Productie zit er voorlopig niet in, zeker gezien het feit dat Shimano voor 2013 met een update van de Dura Ace DI2 groep komt en dan het protocol van de huidige Ultegra DI2 gaat gebruiken. Daarom ben ik ook benieuwd naar de Ultegra groep, dat biedt een stuk meer perspectief om mee aan de slag te gaan. Al blijft het probleem dat voor mij en m'n broertje het ontwikkelen van dit soort zaken prima te doen is, maar dat we met de stap richting productie geen enkele ervaring hebben.

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 24 okt 2011 20:14
door wasbeer2006
Ziet er goed uit!

Is alleen je doel het moment tot schakelen te verkorten? of ook het schakelen te versnellen?
Draadloos lijkt me zeker intressant, moet met de huidige technieken ook prima mogelijk zijn.

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 11:08
door daniel1975
EN die lelijke draden weg ;-)

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 11:15
door havana
Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 11:20
door edwin01
Ik had zelf een vaag idee over contactpuntjes op het frame en de onderdelen om e.e.a. "draadloos" weg te werken. Ik ben geen technicus en ik vraag me af of dit bedrijfszeker zou zijn, maar ik vind het wel interessant klinken...

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 11:28
door corniel
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen. @amclassic-fan: Is er geen partner te vinden die het interessant vindt (ik zak op youtube al een filmpje van je getunede groep ;)) om dit (kleinschalig) aan te bieden?

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 11:59
door amclassic-fan
havana schreef:Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).
De draden zijn inderdaad weg, doet 't goed in een windtunnel ;) en voor de looks 8-) .

De extra accu in 't stuur hoeft niet zo'n nadeel te zijn. De elektronica staat bij 't stuur normaliter uit, alleen als je schakelt gaat de boel heel kort aan. Vergelijk het met je ANT+ hartslagmeter, die is iedere seconde actief als je aan 't fietsen bent. Maar je schakelt echt niet iedere seconde, ook niet iedere 10 seconde en waarschijnlijk niet eens om de 100 seconde. Dus verbruikt de zender in het stuur op z'n minst 10x minder energie dan de ANT+ hartslagmeter. Mijn hartslagmeter heeft 't volgens mij iets 2 jaar volgehouden op de knoopcel.

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 13:37
door edwin01
Ik vraag me af of Shimano zelf hier geen interesse voor zou hebben?

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 25 okt 2011 13:50
door arepol
Op Cyclingtips staat ook een artikeltje over de vooruitgang in Elektronisch schakelen. (klik)
Daar wordt genoemd dat gasten van Fairwheelbikes (die een semi-automatisch schakelsysteem hebben gebouwd met shimani Di2) ook medewerking krijgen van Shimano.

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 26 okt 2011 22:48
door kasper
Apropos draadloos schakelen,

Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe Flightdeck computer van Shimano draadloos vanaf de shifters bediend kon worden.

Kijk nu wordt het nog interessanter, de shifters die draadloos schakel acties doorgeven aan alle systemen/actoren die het nodig hebben. Dus: fiets computer, derailleur en wat nog meer ? Wat voor extra use cases worden nu mogelijk ? Nog een draadloze wielsensor erbij.

Laten we ANT+ (eerst nog even een nieuw profiel definieren) gaan gebruiken, dan kan er gemixt worden met shifters, derailleurs, fiets computers.

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 27 okt 2011 11:45
door ajhoff
havana schreef:Maar wat is precies de meerwaarde van draadloos maken (anders dan dat het leuk is)? Want door draadloos maken voeg je ook meer accu's toe, toch? Draden kun je vrij eenvoudig wegwerken (behalve het laatste stukje).
Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Je maakt het geheel alleen maar complexer met meer accu's. draadloze verbindingen die gestoord kunnen worden, etc. Dat je voor de hobby gaat experimenteren kan ik begrijpen, maar wat is nu het praktische voordeel van draadloos schakelen?

Re: DI2 Tuning

Geplaatst: 27 okt 2011 11:51
door amclassic-fan
Wat is het nut van een draadloze kmteller? Dat draadje kon toch ook geen kwaad? ;)