Ervaring met staal
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
@ edwin: is je 'bagage' goed verdeeld? (die zadelpunt wijst een beetje naar boven of is alleen de foto scheef?) )
groeten
groeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Colnagier schreef: PS. Schimmien wordt niet veroorzaakt door het frame, maar door de wielen !
Niet mee eens. Het gaat om het totaalplaatje van wielen, frame, bestuurder, montage, etc. Het probleem kan overal zitten, dus ook in het frame!!!
Less is bore
@ De Zwarten: HAHAHHAA!! Zit in de foto, het zadel staat exact waterpas. Mijn "bagage" is prima verdeeld, dank je! Enne... shimmyen doet ie niet (tenminste, niet in de Alpes Maritimes deze zomer).
@ Diogenes: Sorry, ik kon het niet laten..... maar ik zal het nooit meer doen
@ Diogenes: Sorry, ik kon het niet laten..... maar ik zal het nooit meer doen
Ik zou nog liever op een antiek stalen cervélo rijden dan met een carbo slingerland!!!! wat een naam joh!!
[img=http://img146.imageshack.us/img146/8665 ... ostoh9.png]
[img=http://img146.imageshack.us/img146/8665 ... ostoh9.png]
@ Pepino: Juist! Dit draadje is het feestje van de staalliefhebber. Bij deze mijn excuses voor het 'kapen' van een stukje van dit topic
En ik moet toegeven dat er best fraaie exemplaren tussenzitten (vooral die Wilier met carbon achterbrug).
Mijn reden was eigenlijk om een beetje tegengas te geven aan de 'staal-is-beter/mooier' gedachte die een beetje rondwaart in dit topic... Staal is tegenwoordig één van een aantal gebruikte framematerialen en niet beter/slechter dan carbon, titanium, aluminium, vlasvezel en wat er nog meer gebruikt (gaat) worden. Het heeft ontegenzeggenlijk een aantal eigenschappen die een deel van de fietsliefhebbers aanspreekt. Het heeft ook een aantal eigenschappen die niet aantrekkelijk zijn voor een bepaalde groep fietsers, waartoe ik mezelf reken.
Ik blijf dit topic met belangstelling volgen!
@IBAN: Ja, je zal maar een fietsenhandelaar hebben die zo gek is dat hij je vereniging met een aanzienlijk bedrag en materiaal steunt! Dan ben ik er trots op dat die naam op mijn frame staat (en nee, ik heb het niet gekregen!).
En ik moet toegeven dat er best fraaie exemplaren tussenzitten (vooral die Wilier met carbon achterbrug).
Mijn reden was eigenlijk om een beetje tegengas te geven aan de 'staal-is-beter/mooier' gedachte die een beetje rondwaart in dit topic... Staal is tegenwoordig één van een aantal gebruikte framematerialen en niet beter/slechter dan carbon, titanium, aluminium, vlasvezel en wat er nog meer gebruikt (gaat) worden. Het heeft ontegenzeggenlijk een aantal eigenschappen die een deel van de fietsliefhebbers aanspreekt. Het heeft ook een aantal eigenschappen die niet aantrekkelijk zijn voor een bepaalde groep fietsers, waartoe ik mezelf reken.
Ik blijf dit topic met belangstelling volgen!
@IBAN: Ja, je zal maar een fietsenhandelaar hebben die zo gek is dat hij je vereniging met een aanzienlijk bedrag en materiaal steunt! Dan ben ik er trots op dat die naam op mijn frame staat (en nee, ik heb het niet gekregen!).
Hoi, mannen, mooi onderwerp !
Ik heb nu sinds 2 jaar een Pinarello Gallileo. Dus mix van aluminium en carboncomposiet. Omdat ik gewoon "toer" is dit een prima fiets voor mij.
Mijn oude fiets is een Gazelle Champion Mondial AA frame uit de jaren 80! Staal met mooie uitgewerkte lugs en een lakkwaliteit.... uit de kunst! Zo sterk die lak. Deze fiets doe ik echt nooit weg!
Deze stalen Gazelle heb ik nu voorzien van een plat stuur waarop ik bar-ends heb gemonteerd. Deze fiets gebruik ik om met mijn vrouw te toeren en gebruik em ook als het weer slechter wordt. Zie het nu als een fitness bike. Er zitten wat steviger banden onder van 25 mm met prima anti leklaag (Specialized All weather- Armadillo) en er is plek voor een normale pomp ( Zefal HP) ipv zo'n onhandig minipompje.
Dit stalen ( Reynolds 531)ros heeft er vele km erop zitten en is nog in onberispelijke staat. Originele Gazelle chroom voorvork, bijna recht maar met een flauwe buiging is ook heel mooi. Achtervorken heb ik destijds door Gazelle ook laten verchromen, staande en liggende aan beide zijden. Al het chroomwerk is nog als nieuw! Het geheel is wel zwaar, zo'n 2800 gram voor frame + voorvork.
Maar voor mijn doel is dat absoluut geen bezwaar. Mavic open pro wielen en Campa Record 8 speed completeren het geheel.
Hoewel de Pina natuurlijk moderner is en door de carbon/alu mix er gelikt uitziet en heerlijk rijdt , kan de stalen Gazelle er zich prima mee meten. Het hogere gewicht is wat mij betreft geen bezwaar omdat er alleen op het vlakke mee getoerd wordt. Of die carboncomposiet frames het net zo lang uithouden als de stalen is maar de vraag. Maar ja, daar vraagt niemand in deze wegwerpmaatschappij meer naar tegenwoordig.
S T E E L I S R E A L !
Ik heb nu sinds 2 jaar een Pinarello Gallileo. Dus mix van aluminium en carboncomposiet. Omdat ik gewoon "toer" is dit een prima fiets voor mij.
Mijn oude fiets is een Gazelle Champion Mondial AA frame uit de jaren 80! Staal met mooie uitgewerkte lugs en een lakkwaliteit.... uit de kunst! Zo sterk die lak. Deze fiets doe ik echt nooit weg!
Deze stalen Gazelle heb ik nu voorzien van een plat stuur waarop ik bar-ends heb gemonteerd. Deze fiets gebruik ik om met mijn vrouw te toeren en gebruik em ook als het weer slechter wordt. Zie het nu als een fitness bike. Er zitten wat steviger banden onder van 25 mm met prima anti leklaag (Specialized All weather- Armadillo) en er is plek voor een normale pomp ( Zefal HP) ipv zo'n onhandig minipompje.
Dit stalen ( Reynolds 531)ros heeft er vele km erop zitten en is nog in onberispelijke staat. Originele Gazelle chroom voorvork, bijna recht maar met een flauwe buiging is ook heel mooi. Achtervorken heb ik destijds door Gazelle ook laten verchromen, staande en liggende aan beide zijden. Al het chroomwerk is nog als nieuw! Het geheel is wel zwaar, zo'n 2800 gram voor frame + voorvork.
Maar voor mijn doel is dat absoluut geen bezwaar. Mavic open pro wielen en Campa Record 8 speed completeren het geheel.
Hoewel de Pina natuurlijk moderner is en door de carbon/alu mix er gelikt uitziet en heerlijk rijdt , kan de stalen Gazelle er zich prima mee meten. Het hogere gewicht is wat mij betreft geen bezwaar omdat er alleen op het vlakke mee getoerd wordt. Of die carboncomposiet frames het net zo lang uithouden als de stalen is maar de vraag. Maar ja, daar vraagt niemand in deze wegwerpmaatschappij meer naar tegenwoordig.
S T E E L I S R E A L !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Voor het slechte weer heb ik nog een gelugde stalen fiets van Columbus SLX afgemonteerd met campa Chorus uit 2000 en handgespaakte wielen, met liefde gebouwd door een inmiddels gepensioneerde super vakman. Staal blijft een prachtig matriaal. Voor mij is het grote voordeel dat het erg betrouwbaar is en je hoeft bij het sleutelen niet zo te letten op het juiste moment. Staal kan gewoon meer hebben, je hoeft ook niet zo bang te zijn voor slecht wegdek en een klein ongelukje (val) wordt vergeven. Als je valt met een alluminium of carbon fiets blijft toch altijd de onzekerheid.
Verder is staal erg stil, je hebt niet zo snel last van piepjes en kraakjes.
Toch rij ik met mooi weer nu op een Ridley Boreas, ik blijf trouw aan campa chorus en heb nu Ksyrium Elite wielen. Bevalt echt uitstekend en inderdaad, zoals iemand al eerder opmerkte, je gaat toch met je tijd mee. De ontwikkeling staat niet stil. Mijn volgende fiets wordt een full carbon. Maar de stalen fiets, nee die doe ik nooit weg.
Verder is staal erg stil, je hebt niet zo snel last van piepjes en kraakjes.
Toch rij ik met mooi weer nu op een Ridley Boreas, ik blijf trouw aan campa chorus en heb nu Ksyrium Elite wielen. Bevalt echt uitstekend en inderdaad, zoals iemand al eerder opmerkte, je gaat toch met je tijd mee. De ontwikkeling staat niet stil. Mijn volgende fiets wordt een full carbon. Maar de stalen fiets, nee die doe ik nooit weg.
Wat een hoop mooie stalen karretjes.
Maar ik mis een beetje de stalen MTB (oh, wacht, dit is het racefiets-forum...........). Heb net m'n nieuwe MTB 'af' met (wat mij betreft: natuurlijk) een stalen frame. Zijn er anderen die nog een stalen MTB rijden of is daar toch het staal verdrongen door Alu & co.?
Maar ik mis een beetje de stalen MTB (oh, wacht, dit is het racefiets-forum...........). Heb net m'n nieuwe MTB 'af' met (wat mij betreft: natuurlijk) een stalen frame. Zijn er anderen die nog een stalen MTB rijden of is daar toch het staal verdrongen door Alu & co.?