Sneller berg op fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Met interesse de post over klimmen gelezen. Los van het feit of je talent hebt, getrained bent (haal je het max uit je lijf) en hoe mooi je kan sterven (haal je het max uit je geest), is de verhouding tussen gewicht en op te kunnen brengen Watt in de bergen belangrijk. De klassementsrijders zijn niet de vlieggewichten. Lance is al genoemd. Bij hem zijn die parameters in balans. Hier in Italie rijd ik met soephanen van tussen de 57 en 70 kg in de bergen. De soepkippen (met alle respect overigens hè) komen vaak niet boven de 55 kg. Dus: afvallen naar een BMI van tussen de 20/25, trainen met hartslagmeter m.b.v. een hele gevarieerde trainingsschema en 1 keer per week een wedstrijd. Na 6 maanden vlieg je de IJzeren op en kan je lekker mee op l'Alp d'huez.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Was ongeveer de conclusie die ik ook voor mezelf getrokken had. Veel gericht trainen zorgen voor minder gewicht en meer kracht. Dank voor je inbreng. Ben nog steeds alle info aan het lezen van de fietsbibliotheek van scepticus.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Veel trainen met Amclassic fan kan denk ik ook wel helpen om sneller bergop te komen, man wat kan die omhoog knallen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Denk dat ik de volgende forum tocht ook maar eens meega om het geweld zelf te aanschouwen....
[quote="coulthard"]Klimmen is een vak apart, sommige zijn ervoor geboren. toch is klimmen te leren.
Als je het theoretisch benadert is een col op rijden te onderscheiden in verschillende factoren:
- Getraindheid bergop?: houding
Bergop gebruik je in feite dezelfde spieren als op het vlakke, met dat verschil dat je ze anders gebruikt. Bergop trek je veel meer aan de pedalen. Ook gebruik je veel meer de rugspieren. Ook kan je wat winnen op hoe je klimt. Sommige renners zitten bijvoorbeeld te diep, zodat ze op het vlakke hard gaan, maar bergop teveel verkrampen. Hoe meer bergop je rijd, hoe beter je eraan gewend raakt.
- vezeltype:
Iemand met veel type 1 vezels, dus aerobe, kan harder een berg op rijden, dan iemand met meer type 2 vezels. Dat heeft te maken met het feit dat een renner met type 1 vezels meer tege de max. aan kan rijden. Dat wil zeggen hij is staat een groot vermogen te leveren, zonder te verzuren.
- kracht
Bij klimmen komt relatief gezien meer kracht kijken dan aan hetzelfde vermogen op het vlakke rijden. Dat komt omdat je, in tegenstelling tot het vlakke, meer tegen weerstand moet duwen. Als je bergop je benen stil houdt val je vrijwel direct om, doe je dat op het vlakke zal je niet direct veel snelheid minderen. Hierdoor rijd je automatisch minder omwentelingen. Dit feit is weer te relateren aan je vezeltype. Type 1 heeft een optimale contractiesnelheid van 60 contracties/min. Type 2 heeft 300 contracties/min. Bergop rijd je doorgaans 75-85 omwentelingen, op het vlakke 90-100.
- Gewicht
Ook al kan je er meestal niet veel aan doen, een meergewicht van 1 kg, bij 10% stijgingspercentage moet je 10 watt meer vermogen leveren. Wil je dus het snelst winnen, zal je iets aa het gewicht moeten doen. Let op! dit is dus ook je fiets, bidons, etc.
- Vermogen
Hoewel dit in relatie staat tot kracht is het toch iets anders. Kracht heeft meer te maken met spierkracht, terwijl vermogen voort komt uit de combinatie van de spieren die kracht leveren, maar door bloed energie geleverd krijgen (vasculaire systeem). Door intensief te trainen op 90-95% van je omslagpunt, raak je meer anaeroob getraind. Er moet wel opgelet worden dat je ook heel goed aeroob getraind moet zijn. Omdat de intensiteit immers wel volgehouden moet kunnen worden, je moet dus niet direct in de verzuring schieten. Je duurbasis moet dus goed zijn.
Daarnaast maakt het een groot verschil of je de Alphe Duez beklimt, of tegen de Cauberg op rijd. Bij de een heb je een hoger piek vermogen nodig, bij de ander een betere aerobe uithouding.
- Techniek
De techniek bergop wordt nogal eens onderschat. Lance Armstrong bewees bijvoorbeeld dat ook een niet klimmer hard begrop kan rijden, als je dit maar efficient doet. De echte puur natuur klimmer, als Rasmussen, hebben van nature al een goede techniek. Meestal moet je proberen zoveel mogelijk omwentelingen te maken, dit zorgt ervoor dat je sneller verzuring afvoert. Het nadeel is dat je een hogere hartslag draait, waardoor je dus beter aeroob getraind moet zijn en een hoger vermogen nodig hebt.
Conclusie
Je hebt verschillende type klimmen en klimmers. Een Boonen kan bijvoorbeeld best hard de muur op rijden, gewoonweg omdat hij een enorm (maximaal) vermogen heeft. Laat je heb de Alphe Duez oprijden zal hij de eerste kilometer best hard gaan, maar daarna compleet stil vallen, vervolgens zal hij dan vorbij worden geschoten door Rasmussen.
Bergop rijden is iets wat te leren en te trainen valt. Maar als je Bakstedt heeft zal elke puist teveel zijn. Rijstijl, vermogen, kracht en techiek zijn in deze te trainen. Vezeltype, aanleg en gewicht blijven daarintegen beperkende factoren.[/quote]
Hallo,Coulthard,
Ik vraag mij af, of berg op rijden, vergelijkbaar is met op het vlakke tegen fikse wind in rijden (zo'n 25 a 30 km)??
Of is dat heel iets anders??
Hier in Noord-Holland is alles vlak (op een viaduct/brug na), maar de wind is er altijd, windstil is het (bijna) nooit.
Meestal windkracht 4 of 5, vandaag 3.
Zoek eigenlijk dus specifieke training, om tegen de wind in te rijden, of buiten, of op de Tacx.
Of is dat een gekke vraag??
Ik rij alleen, vandaar.
vriendelijke groet,
cubebikes
Als je het theoretisch benadert is een col op rijden te onderscheiden in verschillende factoren:
- Getraindheid bergop?: houding
Bergop gebruik je in feite dezelfde spieren als op het vlakke, met dat verschil dat je ze anders gebruikt. Bergop trek je veel meer aan de pedalen. Ook gebruik je veel meer de rugspieren. Ook kan je wat winnen op hoe je klimt. Sommige renners zitten bijvoorbeeld te diep, zodat ze op het vlakke hard gaan, maar bergop teveel verkrampen. Hoe meer bergop je rijd, hoe beter je eraan gewend raakt.
- vezeltype:
Iemand met veel type 1 vezels, dus aerobe, kan harder een berg op rijden, dan iemand met meer type 2 vezels. Dat heeft te maken met het feit dat een renner met type 1 vezels meer tege de max. aan kan rijden. Dat wil zeggen hij is staat een groot vermogen te leveren, zonder te verzuren.
- kracht
Bij klimmen komt relatief gezien meer kracht kijken dan aan hetzelfde vermogen op het vlakke rijden. Dat komt omdat je, in tegenstelling tot het vlakke, meer tegen weerstand moet duwen. Als je bergop je benen stil houdt val je vrijwel direct om, doe je dat op het vlakke zal je niet direct veel snelheid minderen. Hierdoor rijd je automatisch minder omwentelingen. Dit feit is weer te relateren aan je vezeltype. Type 1 heeft een optimale contractiesnelheid van 60 contracties/min. Type 2 heeft 300 contracties/min. Bergop rijd je doorgaans 75-85 omwentelingen, op het vlakke 90-100.
- Gewicht
Ook al kan je er meestal niet veel aan doen, een meergewicht van 1 kg, bij 10% stijgingspercentage moet je 10 watt meer vermogen leveren. Wil je dus het snelst winnen, zal je iets aa het gewicht moeten doen. Let op! dit is dus ook je fiets, bidons, etc.
- Vermogen
Hoewel dit in relatie staat tot kracht is het toch iets anders. Kracht heeft meer te maken met spierkracht, terwijl vermogen voort komt uit de combinatie van de spieren die kracht leveren, maar door bloed energie geleverd krijgen (vasculaire systeem). Door intensief te trainen op 90-95% van je omslagpunt, raak je meer anaeroob getraind. Er moet wel opgelet worden dat je ook heel goed aeroob getraind moet zijn. Omdat de intensiteit immers wel volgehouden moet kunnen worden, je moet dus niet direct in de verzuring schieten. Je duurbasis moet dus goed zijn.
Daarnaast maakt het een groot verschil of je de Alphe Duez beklimt, of tegen de Cauberg op rijd. Bij de een heb je een hoger piek vermogen nodig, bij de ander een betere aerobe uithouding.
- Techniek
De techniek bergop wordt nogal eens onderschat. Lance Armstrong bewees bijvoorbeeld dat ook een niet klimmer hard begrop kan rijden, als je dit maar efficient doet. De echte puur natuur klimmer, als Rasmussen, hebben van nature al een goede techniek. Meestal moet je proberen zoveel mogelijk omwentelingen te maken, dit zorgt ervoor dat je sneller verzuring afvoert. Het nadeel is dat je een hogere hartslag draait, waardoor je dus beter aeroob getraind moet zijn en een hoger vermogen nodig hebt.
Conclusie
Je hebt verschillende type klimmen en klimmers. Een Boonen kan bijvoorbeeld best hard de muur op rijden, gewoonweg omdat hij een enorm (maximaal) vermogen heeft. Laat je heb de Alphe Duez oprijden zal hij de eerste kilometer best hard gaan, maar daarna compleet stil vallen, vervolgens zal hij dan vorbij worden geschoten door Rasmussen.
Bergop rijden is iets wat te leren en te trainen valt. Maar als je Bakstedt heeft zal elke puist teveel zijn. Rijstijl, vermogen, kracht en techiek zijn in deze te trainen. Vezeltype, aanleg en gewicht blijven daarintegen beperkende factoren.[/quote]
Hallo,Coulthard,
Ik vraag mij af, of berg op rijden, vergelijkbaar is met op het vlakke tegen fikse wind in rijden (zo'n 25 a 30 km)??
Of is dat heel iets anders??
Hier in Noord-Holland is alles vlak (op een viaduct/brug na), maar de wind is er altijd, windstil is het (bijna) nooit.
Meestal windkracht 4 of 5, vandaag 3.
Zoek eigenlijk dus specifieke training, om tegen de wind in te rijden, of buiten, of op de Tacx.
Of is dat een gekke vraag??
Ik rij alleen, vandaar.
vriendelijke groet,
cubebikes
Zoek eigenlijk dus specifieke training, om tegen de wind in te rijden, of buiten, of op de Tacx. Of is dat een gekke vraag?? Ik rij alleen, vandaar.
Nee hoor helemaal geen vreemde vraag. Ik zit met zelfde 'probleem'. Van een sportarts kreeg ik oa de volgende tip:
· als heuvels dun gezaaid zijn: train ook als volgt: tegen de wind in, afwisselend op souplesse en op kracht (grote plaat, 70-80 rpm), om en om 4 à 6 min afhankelijk van hoe lang je het volhoud, en doe dit bijvoorbeeld een uur. Is goed voor de knieën en helpt om te wennen aan constante belasting tijdens klimmen;
Daar heb ik bij de Jeantex Tour Transalp veel baat bij gehad (naast uiteraard 'echte' klimtraining en spinnen).
succes
Nee hoor helemaal geen vreemde vraag. Ik zit met zelfde 'probleem'. Van een sportarts kreeg ik oa de volgende tip:
· als heuvels dun gezaaid zijn: train ook als volgt: tegen de wind in, afwisselend op souplesse en op kracht (grote plaat, 70-80 rpm), om en om 4 à 6 min afhankelijk van hoe lang je het volhoud, en doe dit bijvoorbeeld een uur. Is goed voor de knieën en helpt om te wennen aan constante belasting tijdens klimmen;
Daar heb ik bij de Jeantex Tour Transalp veel baat bij gehad (naast uiteraard 'echte' klimtraining en spinnen).
succes
[quote="raphaël"]Zoek eigenlijk dus specifieke training, om tegen de wind in te rijden, of buiten, of op de Tacx. Of is dat een gekke vraag?? Ik rij alleen, vandaar.
Nee hoor helemaal geen vreemde vraag. Ik zit met zelfde 'probleem'. Van een sportarts kreeg ik oa de volgende tip:
· als heuvels dun gezaaid zijn: train ook als volgt: tegen de wind in, afwisselend op souplesse en op kracht (grote plaat, 70-80 rpm), om en om 4 à 6 min afhankelijk van hoe lang je het volhoud, en doe dit bijvoorbeeld een uur. Is goed voor de knieën en helpt om te wennen aan constante belasting tijdens klimmen;
Daar heb ik bij de Jeantex Tour Transalp veel baat bij gehad (naast uiteraard 'echte' klimtraining en spinnen).
succes[/quote]
Hallo,Raphael,
Dank je voor de uitleg, want ik ga dat inderdaad proberen, deed het al, maar nooit op groot voor, omdat ik er altijd vanuit ging dat je zoveel mogelijk omwentelingen met je trappers moest maken, ook wind tegen.
Kan m'n knieen eraan wennen, inderdaad want da's behoorlijk zwaar, groot voor met wind tegen.
Ik mag dus lager als 80 (red ik niet eens, denk ik)uitkomen.
Heb wel soortgelijk programma van Tacx (training v/d maand August), toch wel.
groet,
cubebikes
Nee hoor helemaal geen vreemde vraag. Ik zit met zelfde 'probleem'. Van een sportarts kreeg ik oa de volgende tip:
· als heuvels dun gezaaid zijn: train ook als volgt: tegen de wind in, afwisselend op souplesse en op kracht (grote plaat, 70-80 rpm), om en om 4 à 6 min afhankelijk van hoe lang je het volhoud, en doe dit bijvoorbeeld een uur. Is goed voor de knieën en helpt om te wennen aan constante belasting tijdens klimmen;
Daar heb ik bij de Jeantex Tour Transalp veel baat bij gehad (naast uiteraard 'echte' klimtraining en spinnen).
succes[/quote]
Hallo,Raphael,
Dank je voor de uitleg, want ik ga dat inderdaad proberen, deed het al, maar nooit op groot voor, omdat ik er altijd vanuit ging dat je zoveel mogelijk omwentelingen met je trappers moest maken, ook wind tegen.
Kan m'n knieen eraan wennen, inderdaad want da's behoorlijk zwaar, groot voor met wind tegen.
Ik mag dus lager als 80 (red ik niet eens, denk ik)uitkomen.
Heb wel soortgelijk programma van Tacx (training v/d maand August), toch wel.
groet,
cubebikes
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 20 sep 2007 20:57
[quote="Alp d'Huez53:15"]Veel trainen met Amclassic fan kan denk ik ook wel helpen om sneller bergop te komen, man wat kan die omhoog knallen![/quote]
Ja dat kan AMF zeker maar wat denk je wat jij kan als je er zo uitziet en zo weinig weegt :[img=http://www.gynaeonline.com/images/anorexia.jpg]
Ja dat kan AMF zeker maar wat denk je wat jij kan als je er zo uitziet en zo weinig weegt :[img=http://www.gynaeonline.com/images/anorexia.jpg]
reclame
[quote="Cervelootje"][quote="Alp d'Huez53:15"]Veel trainen met Amclassic fan kan denk ik ook wel helpen om sneller bergop te komen, man wat kan die omhoog knallen![/quote]
Ja dat kan AMF zeker maar wat denk je wat jij kan als je er zo uitziet en zo weinig weegt :[img=http://www.gynaeonline.com/images/anorexia.jpg][/quote]
:p:D
Ja dat kan AMF zeker maar wat denk je wat jij kan als je er zo uitziet en zo weinig weegt :[img=http://www.gynaeonline.com/images/anorexia.jpg][/quote]
:p:D
no pain no gain
Als ik met Amclassicfan zou gaan trainen, zou ik niet eens meer de trap opkomen, laat staan dat ik sneller een berg oprij. Tijdens de Twente Forumtocht heb ik geprobeerd op mijn favoriete klim om Coulthard bij te houden. Dat lukte. Maar de rest van de forumtocht voltrok zich in een dikke mist (met sterretjes...).