Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

WAARSCHWUWING: Ook Shimano 6701 kettingen breken!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 04 feb 2011 13:51

Daniel1975 schreef:Briek, die vergelijking met de atb gaat absoluut niet op. Shimano maakt gewoon goede mtb-spullen.


Jawel hoor, over de rest van die XT groep ben ik uitermate tevreden maar de kettingen van shimano vertrouw ik echt niet en na mijn voorval al zeker niet meer. Kan je verzekeren dat het niet fijn is je ketting door te trekken als je je terug op gang trekt. Was daar niet aan de orde maar voor hetzelfde geld kom je op de rijbaan terecht.

Je mag mij tegenspreken maar ik vind het Campasysteem met dat drijverpinnetje en sluitbusje onovertrofffen. Lichte tweede klik, ketting toe, direct soepel en gaat nooit open.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 04 feb 2011 21:43

Heb twee weken geleden mijn Ultegra 6600 ketting met slechts 750 km aan gort gereden. Stond op flink wat kilometers van huis zwaar te balen midden in het centrum van een of ander Limburgs dorp. Sta je mooi voor lul .......... Gelukkig wilde ik net rustig optrekken bij een drukke rotonde en hadden zowel ik als de fiets geen schade. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en heb nu een Dura Aca ketting als vervanger gemonteerd.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 04 feb 2011 22:04

Net even de ketting (CN6701) grondig gecheckt, nog geen breukjes te zien.
Reeds 658 km mee gereden, ook met pekel/regen etc.
Maar zal hem nu wel regelmatig blijven controleren.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 04 feb 2011 22:08

Marcelb schreef:Heb twee weken geleden mijn Ultegra 6600 ketting met slechts 750 km aan gort gereden. Stond op flink wat kilometers van huis zwaar te balen midden in het centrum van een of ander Limburgs dorp. Sta je mooi voor lul .......... Gelukkig wilde ik net rustig optrekken bij een drukke rotonde en hadden zowel ik als de fiets geen schade. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en heb nu een Dura Aca ketting als vervanger gemonteerd.


Je vorm is dus goed :)

Had je wel een kettingpons/quicklink meegenomen Marcel, of heb je zitten slapen op de informatieavond van de club.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 04 feb 2011 22:17

tja, zo kun je je op gekke dingen gewoon niet gaan voorbereiden, heb eerder wel met kettingpons ed. gefietst maar dan moet je wel zoveel spul mee nemen, er zijn namelijk voor de hand liggendere dingen.
Overigens zelf ook een keer met een ultegra ketting gestaan die bohoorlijk aan gort was, gelukkig was het niet heel ver van huis dus kon een vriend me naar huis drukken.
mijn Flickr

fietspret
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2009 11:29

fietspret 04 feb 2011 22:24

AM Classic, ik neem aan dat je deze foto's naar Shimano stuurt? Lijkt me het beste om van hun een reactie te krijgen. Na 3 weken al dit soort scheuren is echt abnormaal. Zijn dit wederom corrosiescheuren die versneld ontstaan zijn door inwerking van pekel?
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 feb 2011 22:31

havana schreef:Wie betaalt, bepaalt.

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Dit wordt door bladen altijd glashard ontkend, de realiteit is echter anders. Mijn grote voorbeeld Johan Derksen heeft 't tenminste gewoon toegegeven. Hij moest een kritische publicatie over AZ schrappen omdat Lenen.nl en dat soort oplichtersclubs grote adverteerders waren in VI.

Daarnaast spelen ook nog wel eens andere belangen, in Tour vinden ze alles wat Duits is bijvoorbeeld al meteen geweldig.

Ik hecht daarom maar heel weinig waarde aan de meeste tests, de enige die ik nog wel nuttig vond was de test waaruit bleek dat bij gebruik van je fiets in de Tacx niet meer krachten op het frame komen dan op de weg.


Nou dat is allemaal ook wel weer heel kort door de bocht. In de meeste bladen zijn er immers meerdere grote adverteerders die echt niet allemaal goed uit de testen komen. Zo was tour bijvoorbeeld een van de eerste die zeer kritische stukjes schreef over brekende shimano kettingen. Terwijl shimano toch een hele grote adverteerder is.

En in het verleden kwamen ook merken als bijvoorbeeld KLEIN en Principia heel goed uit Tour testen. En daar zat weinig Duits bij.

Sluit overigens niet uit dat het bewust of onbewust wel ergens een rol kan spelen, maar om dan direct geen enkele waarde meer aan testen te hechten. Je kunt op basis van de testen vaak wel je eigen conclusies trekken. Die niet altijd aan hoeven te sluiten bij de mening van de bladen. Bijvoorbeeld door naar de geteste onderdelen die jij belangrijk vindt te kijken. Ik hoef bijvoorbeeld geen superstijf frame, maar weet door de test wel of het frame naar mijn zin stijf genoeg is.

En het kan ook wel eens andersom zijn hè. Slimme fabrikanten passen hun produkten aan de testcriteria aan. Of ze er zelf nu achter staan of niet, maar komen hierdoor automatisch wel goed uit de testen.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 04 feb 2011 23:00

Ijzeren Briek schreef:
Daniel1975 schreef:Briek, die vergelijking met de atb gaat absoluut niet op. Shimano maakt gewoon goede mtb-spullen.


Jawel hoor, over de rest van die XT groep ben ik uitermate tevreden maar de kettingen van shimano vertrouw ik echt niet en na mijn voorval al zeker niet meer. Kan je verzekeren dat het niet fijn is je ketting door te trekken als je je terug op gang trekt. Was daar niet aan de orde maar voor hetzelfde geld kom je op de rijbaan terecht.

Je mag mij tegenspreken maar ik vind het Campasysteem met dat drijverpinnetje en sluitbusje onovertrofffen. Lichte tweede klik, ketting toe, direct soepel en gaat nooit open.


Begrijp ik goed dat je XT ketting open gesprongen is op de sluitpin?

Dat is denk ik niet te vergelijken met de breuken in de ketting van AM-classic.
Ondanks dat het resultaat hetzelfde is,namelijk een kapotte ketting.

Heb zelf net een nieuwe XT 9speed gemonteerd in de overtuiging dat het probleem vorig jaar al was opgelost door Shimano.

Twee maal in twee jaar dit probleem lijkt me echt schadelijk voor het vertrouwen in een merk.
Er zal daar intern wel redelijk gepraat worden en gezweten door deze en gene.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2011 10:55

Simen, de 9sp XT kettingen is niks mis mee! Die zijn gewoon goed en betrouwbaar. Zijn bij mijn weten ook nooit problemen mee geweest.

(Rij zelf met SRAM trouwens op de ATB)
Less is bore

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 05 feb 2011 15:05

Tja wat wil je nu dat ik zeg, ik heb mijn 9-speed XT ketting opengetrokken toen hij nog geen 1000km had. Was fabriek af gemonteerd op mijn Bulls Copperhead III. Is gebroken op de sluitpin trouwens. Dus ofwel hebben ze hem niet goed dichtgeklonken tijdens montage ofwel heb ik ongelooflijk veel pech gehad net dat eentje die slecht was te hebben gekregen ofwel...
Er is een KMC in de plaats opgekomen en die doet het prima.

Ik vertel gewoon de feiten, meer niet.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2011 16:49

Deels feit: je ketting is gebroken. Maar verder is de statement heel duidelijk dat Shimano kettingen in het totaal niet deugen. En dat is niet correct.
Less is bore

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 05 feb 2011 18:18

Feit is ook dat mijn vertrouwen in de kettingen van Shimano wel weg is nu.
Ik reed altijd 10s kettingen van Shimano (vanwege de prijs). Maar dat is nu ook Campa geworden. Ik heb geen zin om na te moeten denken: "was dit nu wel een serie die zo maar kan breken of is dit een betrouwbare serie"?
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie