havana schreef:Wie betaalt, bepaalt.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Dit wordt door bladen altijd glashard ontkend, de realiteit is echter anders. Mijn grote voorbeeld Johan Derksen heeft 't tenminste gewoon toegegeven. Hij moest een kritische publicatie over AZ schrappen omdat Lenen.nl en dat soort oplichtersclubs grote adverteerders waren in VI.
Daarnaast spelen ook nog wel eens andere belangen, in Tour vinden ze alles wat Duits is bijvoorbeeld al meteen geweldig.
Ik hecht daarom maar heel weinig waarde aan de meeste tests, de enige die ik nog wel nuttig vond was de test waaruit bleek dat bij gebruik van je fiets in de Tacx niet meer krachten op het frame komen dan op de weg.
Nou dat is allemaal ook wel weer heel kort door de bocht. In de meeste bladen zijn er immers meerdere grote adverteerders die echt niet allemaal goed uit de testen komen. Zo was tour bijvoorbeeld een van de eerste die zeer kritische stukjes schreef over brekende shimano kettingen. Terwijl shimano toch een hele grote adverteerder is.
En in het verleden kwamen ook merken als bijvoorbeeld KLEIN en Principia heel goed uit Tour testen. En daar zat weinig Duits bij.
Sluit overigens niet uit dat het bewust of onbewust wel ergens een rol kan spelen, maar om dan direct geen enkele waarde meer aan testen te hechten. Je kunt op basis van de testen vaak wel je eigen conclusies trekken. Die niet altijd aan hoeven te sluiten bij de mening van de bladen. Bijvoorbeeld door naar de geteste onderdelen die jij belangrijk vindt te kijken. Ik hoef bijvoorbeeld geen superstijf frame, maar weet door de test wel of het frame naar mijn zin stijf genoeg is.
En het kan ook wel eens andersom zijn hè. Slimme fabrikanten passen hun produkten aan de testcriteria aan. Of ze er zelf nu achter staan of niet, maar komen hierdoor automatisch wel goed uit de testen.