Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verlichting

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 sep 2007 20:27

High density is niets anders dan een marketing kreet, de wel bekende 5 mm ledjes heb je in nog al wat gradaties qua kwaliteit. In een lamp behoor je als fabrikant gewoon goede te gebruiken want die kosten nog geen drol (maximaal paar cent per stuk), die geven heel veel meer licht dan dat je de goedkoopste koopt. De marketing afdeling benut dat met een mooie naam voor op de verpakking.
Ik heb het over high power leds en dat slaat dus op het vermogen wat ze verstoken, ze zitten in een ander package dan bijv een 5 mm led omdat ze anders de warmte niet kwijt kunnen en ze kunnen 1 Watt of meer gebruiken. Een 5 mm led houdt het bij 100mW wel voor gezien (dan zit je bijna altijd behoorlijk boven de specs).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkvoors
Forum-lid

henkvoors 17 okt 2007 14:46

en wat vinden jullie van dit lampje?

http://www.bikesandparts.nl/maglevin_lamp.php

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2007 14:57

Totale over-kill, ik weet eigenlijk maar van 1 constructie die zotter is (een agregaat achter je fiets hangen zodat je met een bouwlamp kunt rijden). Dit geeft zo ontzettend veel licht dat je iedereen en alles compleet verblind. Het probleem is dat je deze HID helemaal niet kunt dimmen en 1 van de problemen van HID lampen is dat ze er niet tegen kunnen als je snel uit en aan zet.
Zo'n lamp kan je nog overwegen als je in Amerika in de middle of nowhere woont en je er goed uit wilt zien met je zonnebril voor de vrouwelijke dieren in 't bos.
Als je bereidt bent om 400 euro uit te geven zou ik een Dinotte 600L kopen,.Die 600 Lumen is meer dan genoeg voor serieus off-road mtb'en, de lamp is volledig dimbaar, je krijgt er 2 accu's bij, leds gaan heel veel langer mee dan de HID ballast en lamp. Als de lamp in de HID kapot gaat ben je op z'n minst €60 kwijt, als je al de goede lamp nog kunt vinden.
Afbeelding

speric
Forum-lid HC

speric 17 okt 2007 14:58

Kan je voor dat geld niet 2 andere goed lampen plaatsen ? of desnoods 3 ?
Wat een geld 399 voor een lamp.

Je hebt ongetwijfeld wat, maar ja ... hoe vaak zul je het echt gebruiken, dat is de vraag..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2007 15:12

Als je 's nachts wilt mtb'en (wat absoluut niet mag in NL) dan is 1 led* niet echt toereikend, voor op de weg vind ik 1 led* ruim voldoende licht. Met een Sigma Powerled black zullen de meeste prima uit de voeten kunnen op de racefiets en die heb je voor €75, moet je er nog wel 4 goede AA's bijkopen voor €20, maar dan heb je ruim voldoende licht gedurende een goede 3 uur. Dinotte maakt ook wel de 200L (die 1 led heeft), maar die is gewoon absurd duur voor wat je ervoor terug krijgt).

Ik kon het ook niet laten om maar wat nu spul te bestellen en een nieuwe lamp te bouwen met 3 leds. Volgende week krijg ik m'n aluminium binnen en kan ik het in elkaar gaan zetten. De accu hang ik in een klein fototasje aan m'n stuurpen of stuur, het lampje zelf met alle electronica heeft een diameter van 35 mm en een lengte van 55 mm. Lichtopbrengst is 540 lumen op de hoogste stand, dan gaat de accu ruim 4 uur mee, op de laagste stand (evenveel licht als een 1 watt luxeon op 0,5 Watt) blijft de boel 3 dagen non-stop branden. Kosten voor mij blijven onder de 100 euro, maar het probleem is gewoon om een goed ontwerp voor de behuizing te maken. Maar ik denk nu eindelijk een goed ontwerp te hebben, zodat de boel stevig is maar toch ook volledig uit elkaar te halen is.
(* met mijn vorige berichten in 't achterhoofd houdend in dit en de andere topics)
Afbeelding

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 17 okt 2007 15:18

Ik heb de KNOG GATOR 605 aangeschaft. 2 keer 3 Watt led: 1 breed en 1 verstraler plus een overlevingsledje. Bevalt mij zeer goed; kan twee uur branden op vol vermogen en vier uu rop half vermogen. De Li-ion batterij is in een uur weer opgeladen. Ik vind hem zeer gebruikersvriendelijk doordat de lamp, de accu en de knopjes makkelijk op het stuur.stang te bevestigen zijn.

www.knog.com.au

henkvoors
Forum-lid

henkvoors 17 okt 2007 16:06

[quote="SpEric"]Kan je voor dat geld niet 2 andere goed lampen plaatsen ? of desnoods 3 ?
Wat een geld 399 voor een lamp.

Maar stel dat ik dit voor de helft van het geld kan krijgen?????

speric
Forum-lid HC

speric 17 okt 2007 16:14

Is nog 199, maar voor zoiets misschien dan nog " betaalbaar " ..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2007 16:40

Dan is het nog steeds weg gegooid geld want je kan er gewoon niet mee rijden op de openbare weg. Een 24 Watt hid is leuk voor verjaardagen, maar op de fiets doe je er echt niets mee.
Afbeelding

henkvoors
Forum-lid

henkvoors 17 okt 2007 16:59

Amclassic-fan schreef:Dan is het nog steeds weg gegooid geld want je kan er gewoon niet mee rijden op de openbare weg. Een 24 Watt hid is leuk voor verjaardagen, maar op de fiets doe je er echt niets mee.

Het is de bedoeling dat ik hem ga gebruiken om te mountainbiken.
De route is voor ca. 70% singletrack, dus goede verlichting is noodzaak.
Als je deze lamp op je stuur plaatst en goed naar beneden richt lijkt me dit een goede keus.

Tenzij iemand nog iets anders onder de 200 euro weet wat beter is dan de Sigma Mirage evo?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2007 18:23

Ik kan je zo een tiental lampjes geven die beter zijn dan een Sigma Mirage Evo. Ik zou zeggen verdiep je 1e in de materie voor je je geld uit gaat geven. Op de website van Lupine staan foto's, daar staat ook een recent artikel van een australisch mtb blad. Op de website van Gearreview staan ook "beamshots" en goede recenties. Op MTBR zijn er wel oude topics waar je het effect van een 24 Watt HID kunt aanschouwen, als Amerikanen al vinden dat het TE is...
De bijkomende kosten van een HID zijn heel fors doordat de lampen maar een levensduur van een paar honderd uur hebben. Als je veel geld aan verlichting uit geeft zou ik zonder twijfel voor leds gaan, gewoon op alle fronten een stuk beter alleen de fabrikanten vragen er ziekelijke bedragen voor.

500 Lumen is echt een heleboel licht, ruim genoeg om mee te mtb'en. Waarom zou je dan 1750 lumen willen hebben? Brightstar maakt ook 12 Watt HIDs, die zou ik een stuk eerder dan nog overwegen. Met dezelfde accu gaat het zaakie dan namelijk 2x zolang mee en je kan dus met een kleinere accu af. Die 12 Watts geven je meer dan genoeg licht en daar kan je op de weg ook nog wat aan hebben (al zal het wel geknipper met groot licht opleveren als je niet heel goed oppast).
Afbeelding

maatchen
Forum-lid

maatchen 17 okt 2007 18:38

AmClassic:
Als je 's nachts wilt mtb'en (wat absoluut niet mag in NL)........
Huh, mag je in gedooglandje Nederland 's nachts niet MTB'en?

Plaats reactie