Ketting smeren
Hoi,
Zelf heb ik ook nooit last gehad van een krakende ketting maar dit wordt dan ook vaak veroorzaakt door een totaal ontvette ketting. Doe je dat dan moet de ketting weer helemaal worden geolied en dien je ze op zijn minst een nachtje laten inwerken.
Sprays worden vaak voorzien van solventen en zolang die niet vervlogen zijn krijg je de indruk dat ze minder smeren.
De ketting en de gehele drivetrain (cassette en kettingbladen) worden altijd compleet gereinigd na elke rit van, zeg maar, meer dan 100km of al naargelang de omstandigheden van de rit. (Weer, terrein)
Hiervoor gebruik ik een ronde verfkwast die ik in lampolie doop en tegen de tanden van de cassette en tegen de ketting aangedrukt hou terwijl ik het achterwiel laat draaien in de werkstand.
Dit herhaal ik enkele malen waarne ik de ketting droog wrijf met keukenpapier of een oud t-shirt.
Tot slot nog wat Motorex citrus ontvetter erover heen en weer droogwrijven.
Als echt het laatste vuil eraf moet herhaal je deze procedure enkel malen tot je keukenpapier zuiver blijft.
Voor het terug olieen zijn een tiental druppels T9 meestal al voldoende. Als je de ketting een aantal malen over alle pignons en je kettingbladen hebt laten draaien veeg je voor de rit de bovenzijde en zijkanten van de ketting droog.
Duurtijd, ongeveer een halfuurtje.
Ciao,
Zelf heb ik ook nooit last gehad van een krakende ketting maar dit wordt dan ook vaak veroorzaakt door een totaal ontvette ketting. Doe je dat dan moet de ketting weer helemaal worden geolied en dien je ze op zijn minst een nachtje laten inwerken.
Sprays worden vaak voorzien van solventen en zolang die niet vervlogen zijn krijg je de indruk dat ze minder smeren.
De ketting en de gehele drivetrain (cassette en kettingbladen) worden altijd compleet gereinigd na elke rit van, zeg maar, meer dan 100km of al naargelang de omstandigheden van de rit. (Weer, terrein)
Hiervoor gebruik ik een ronde verfkwast die ik in lampolie doop en tegen de tanden van de cassette en tegen de ketting aangedrukt hou terwijl ik het achterwiel laat draaien in de werkstand.
Dit herhaal ik enkele malen waarne ik de ketting droog wrijf met keukenpapier of een oud t-shirt.
Tot slot nog wat Motorex citrus ontvetter erover heen en weer droogwrijven.
Als echt het laatste vuil eraf moet herhaal je deze procedure enkel malen tot je keukenpapier zuiver blijft.
Voor het terug olieen zijn een tiental druppels T9 meestal al voldoende. Als je de ketting een aantal malen over alle pignons en je kettingbladen hebt laten draaien veeg je voor de rit de bovenzijde en zijkanten van de ketting droog.
Duurtijd, ongeveer een halfuurtje.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Goeie tip van Motip! Zal ook Boeshield zeker gaan proberen deze winter.fdegrove schreef:Hoi,
Zelf ben ik toevallig omgekeerd tewerk gegaan.
Van Motorex Dry naar Motorex Dry met Teflondeeltjes erover heen gespoten tot een mengsel van olie met Teflondeeltjes.
De toevoeging van Teflon verminderd duidelijk de wrijving van de draaiende delen.
De tot nog beste olie van dit type is Morgan Blue Race Oil.
Boeshieled T9 is als smeermiddel uitstekend maar je hebt niet die verminderde wrijving die je met gewone olie en Teflon behaalt.
Om een of andere reden (parafine?) gaan teflon en Boeshield niet goed samen.
Grootste troef van Boeshield is dat het door zijn sterke hechting goed blijft smeren bij regenweer en...de hele boel loopt stil en schakelt mooi precies.
Met PTFE olieen durft het schakelen al wel eens "overshoot" vertonen, alsof de lagere wrijving de ketting net een tikje verder wil werpen bij het opschakelen.....?
Motorex is zeker een goed smeermiddel maar voor minder dan de helft van de prijs is Motip Professional PTFE Spray zeker zo goed.
Met alles wat ik al heb geprobeerd meen ik dat je met Boeshield een van de beste middelen hebt voor het dagdagelijkse gebruik als je een een produkt wil waar je verder geen omkijken naar hebt.
Ciao,
tommasini, bedankt voor je reactie nog een vraagje bij het schoonmaken van de ketting voor het opnieuw smeren gebruik je dan ook een ontvetter zoals bijvoorbeeld van cyclon of maak je alleen de ketting schoon met een doek en dan weer opnieuw boeshield er op?
bij mij ging het om een nieuwe ketting die ik eerst ontvet en met water schoongemaakt had waarna het kraken begon...
bij mij ging het om een nieuwe ketting die ik eerst ontvet en met water schoongemaakt had waarna het kraken begon...
In principe gebruik ik geen ontvetter. Alleen als de ketting aan de binnenkant naar mijn idee te vuil is geworden (hooguit 1 x per maand, of na langdurig in de regen gefietst te hebben), dan maak ik de hele aandrijftrein schoon. Ik heb zo'n kettingreinigingsapparaatje van Park Tool en gebruik dan een ontvetter, die 1:10 wordt verdund (de naam weet ik zo gauw niet, ik zit nu op mijn werk). De ketting wordt hierna op dezelfde manier behandeld als voorheen vermeld. Een nieuwe ketting doe ik nooit ontvetten, maar wordt wel gelijk behandeld met olie.
Ik denk overigens wel, dat de methode, die fdegrove beschrijft, beter is (zeker voor de kettingslijtage), maar dat is me teveel werk. En, zoals fdegrove ook al aangeeft, het is zeer belangrijk om, zeker na ontvetten, de olie lang genoeg te laten inwerken. Ik vermoed, dat dit bij jou het geval is geweest: ketting niet droog en/of de olie te kort laten inwerken.
Ik denk overigens wel, dat de methode, die fdegrove beschrijft, beter is (zeker voor de kettingslijtage), maar dat is me teveel werk. En, zoals fdegrove ook al aangeeft, het is zeer belangrijk om, zeker na ontvetten, de olie lang genoeg te laten inwerken. Ik vermoed, dat dit bij jou het geval is geweest: ketting niet droog en/of de olie te kort laten inwerken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30
Even tussendoor: heeft er iemand ervaring met de smeermiddelen van Shimano uit de Workshop-lijn? Ik ben wel benieuwd of die producten goed werken (en hoe goed ten opzichte van andere smeermiddelen).
Built for speed and driven by passion
Ik heb nu ook T9 aangeschaft en mijn ketting liep opvallend goed. Na de rit nam ik de ketting af met een doek en toen deze weer opnieuw gesmeerd. Ketting blijft wel zwart afgeven op de doek maar dat zal wel normaal zijn,?.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoi,
Zolang er nog vuil zit tussen de rolletjes en de asjes van de ketting of op je kransjes of buitenblad pikt je smeermiddel dat op en vermengt het er zich mee.
Veel ontvetters maken die vuiltjes niet los maar lossen enkel het vet op waarnaa het vuil voor een deel terug aan en in je ketting gaat klitten. Je smeermiddel verbreekt dit klitten terug en vandaar dat je doek weer vuil wordt.
Als je beurtelings een paar maal ontvet en terug met wat goedkope olie insmeert zal je merken dat je uiteindelijk toch het meerendeel wegkrijgt.
Het blijft echter vechten tegen de bierkaai want stel dat je 's avonds je ketting smeert dan is de kans groot dat ie de dag nadien al terug vervuild is door de stofdeeltjes in de lucht....
Ciao,
Zolang er nog vuil zit tussen de rolletjes en de asjes van de ketting of op je kransjes of buitenblad pikt je smeermiddel dat op en vermengt het er zich mee.
Veel ontvetters maken die vuiltjes niet los maar lossen enkel het vet op waarnaa het vuil voor een deel terug aan en in je ketting gaat klitten. Je smeermiddel verbreekt dit klitten terug en vandaar dat je doek weer vuil wordt.
Als je beurtelings een paar maal ontvet en terug met wat goedkope olie insmeert zal je merken dat je uiteindelijk toch het meerendeel wegkrijgt.
Het blijft echter vechten tegen de bierkaai want stel dat je 's avonds je ketting smeert dan is de kans groot dat ie de dag nadien al terug vervuild is door de stofdeeltjes in de lucht....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30
Daar wordt ik soms ook gek van, heb je net je hele aandrijving schoongemaakt, is je ketting na een paar keer draaien al weer zwart van binnen (op de rolletjes).
Built for speed and driven by passion
Ik gebruik Boeshield T9
http://www.boeshield.nl/nederlands/boeshieldnlframe.htm
Het bevalt mij uitstekend, is mij aangeraden door Bikeshop Stappenbelt in Zwolle.
http://www.boeshield.nl/nederlands/boeshieldnlframe.htm
Het bevalt mij uitstekend, is mij aangeraden door Bikeshop Stappenbelt in Zwolle.
Ik ga vandaag de Boeshield aanbrengen op een bestaande ketting, die nu ligt te weken, om al het vuil eraf te krijgen. Ben benieuwd, want de reacties hier zijn uitstekend.
Even goed insmeren en in laten trekken, en morgen monteren ( met missinglink ).
Ik zal de reactie zsm laten weten ...
Even goed insmeren en in laten trekken, en morgen monteren ( met missinglink ).
Ik zal de reactie zsm laten weten ...