Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single-speed

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 19 sep 2007 20:35

Het ziet er niet uit met al die tape.
Je had hem imho beter even kunnen schuren en met een kwast of een roller een verlaag aangebracht.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 19 sep 2007 21:56

Het ziet er inderdaad niet uit, daarom alleen al vind ik het mooi..... Overspuiten en hem daarna alsnog intapen was me echt teveel werk, hahaha ;) Bovendien beschadig ik nu de eventueel nieuwe laklaag niet als ik de fiets ergens tegen aan donder..... Hij is namelijk niet bedoeld om zuinig op te zijn. Wellicht ga ik dat ding lekker afraggen in de winter. Zitten namelijk een paar onverslijtbare en onplatbare 25mm Bontrager Hard Case trekkerbanden onder, dus ideaal voor de winter. En wellicht in aanvulling met een bagagedrager zou het ook nog een ideale boodschappenfiets kunnen worden....

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 20 sep 2007 00:58

Haha, leipe fiets. Kwam laatst op dp ook een ingetapte fixie tegen. Ik zelf had toch voor dat tientje een bus autolak gehaald.

Je hoeft niet bang te zijn dat hij word gejat:)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 20 sep 2007 01:07

@ Auke, als ik jou was zou ik ovenverf halen. Dat is hittebestendige verf die eeuwig blijft zitten, kleur matzwart! Die tape gaat ranzig worden. Die kettinglijn kan je wel oplossen door nog iets nauwkeuriger uit te lijnen. Het idee is iig goed! Het mooie is dat het helemaal niet mooi hoeft te zijn!

@ 53x11, het was al chroom. Even afplakken en klaar!


Mijn nieuwe schatje is al iets completer:

Afbeelding

(ff een kopie van de tekst die ik op dirty-pages.net gepost heb, dat scheelt een hoop typen)

Ik heb de zadelpen dunner gemaakt, hij was 27,2 en moest 27,0 zijn. Eerst kreeg ik hem er met geen mogelijkheid in. Ik heb hem even langs een slijpmachine gehaald, en voila. De kleuren van de zadel-, stuurpen en zadel passen mooi bij elkaar volgens mij.



Het enige wat ik nu nog moet doen is:

DX kransje boren, dat ga ik doen met een oude remschijf als mal. Als er iemand is die een versleten schijf heeft liggen in de buurt van Groningen of A'dam, houd ik me aanbevolen!

Bij mijn vader op het werk staat een mooie kolomboor. Daar kan ik dus mooi een paar boortjes verkloten..

Dan nog even bladboutjes bestellen en een voorblad. Welke ketting kan ik het beste nemen? Het liefst heb ik een brede ketting, maar loopt dat mooi op een race-voorblad?

Als laatste moet ik nog even de bovenste ringen van het balhoofd terugvinden. Die liggen ergens bij mijn ouders in de garage. En daar is het nog een grotere rommel dan op mijn kamer...

Al met al denk ik dat het een cleane fiets wordt, zonder saai te zijn (lang leve roze! Ik ben nog steeds zeer tevreden met de kleur!)

Tips of opmerkingen? Shoot!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 sep 2007 11:35

@Wouter, hahaha, nou je bent zelf ook niet vies van een kleurtje, brrrrrr, krijg gewoon kippevel als ik naar je roze fietsje kijk, zou er echt niet op durven fietsen. Liever ranzig zwart dan strak roze ;). Het leuke is gewoon wel bij dit soort fietsjes dat ze inderdaad gewoon lekker leip mogen zijn, de fun-factor die bij die fixies en singlespeed horen maken het wel errrrrrug leuk!!! En een fiets met tape loopt geen kwartje langzamer! Dat je voor weinig euro's zoveel plezier uit die oude fietsjes kan halen, maakt voor mij de duizenden euro's aan investeringen in mijn andere fietsjes een stuk minder erg ;) In ieder geval veel plezier toegewenst bij het afmonteren van je fiets, zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2007 22:52

[quote="Auke"]Ritje gemaakt en wat blijkt, ketting valt er steeds af.[/quote]

Nog betere oplossing: een singlespeed kransje:
Afbeelding.
Shimano CS-MX66, mooie hoge tandjes zodat de ketting er niet zo snel vanaf loop. Verkrijgbaar in 14, 15, 16 en 18T.
Kan je meteen een wat minder monsterlijk verzet monteren :D
Op 53:15 moet je 40 km/u rijden om 90 rpm te halen! 53:18 lijkt mij een stuk gezonder.

BTW, W0uter, ik vind m echt supervet! :)
Die fixie meeting in Utrecht wordt 7 oktober btw, zie DP.
Ik ga morgen mn hele drivetrain vervangen, dus mocht t voor 7 oktober niet lukken met dat kransje, dan kan je desnoods mijn oude zooi lenen zodat je iig mee kan doen! :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 20 sep 2007 23:19

[quote="Auke"]@Wouter, hahaha, nou je bent zelf ook niet vies van een kleurtje, brrrrrr, krijg gewoon kippevel als ik naar je roze fietsje kijk, zou er echt niet op durven fietsen. Liever ranzig zwart dan strak roze ;). Het leuke is gewoon wel bij dit soort fietsjes dat ze inderdaad gewoon lekker leip mogen zijn, de fun-factor die bij die fixies en singlespeed horen maken het wel errrrrrug leuk!!! En een fiets met tape fiets geen kwartje langzamer! Dat je voor weinig euro's zoveel plezier uit die oude fietsjes kan halen, maakt voor mij de duizenden euro's aan investeringen in mijn andere fietsjes een stuk minder erg ;) In ieder geval veel plezier toegewenst bij het afmonteren van je fiets, zeer benieuwd naar het eindresultaat.[/quote]

Zo kleurtje is gewoon smullen......................

Net een nieuwe 'crosser' en MTB gebouwt, volgende project wordt voor mijzelf ook een singlespeed, ook een MTB maar eerst nog even een gifgroene stadsfiets voor mijn moeder in elkaar zetten.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 21 sep 2007 13:34

[quote="Scepticus"][quote="Auke"]Ritje gemaakt en wat blijkt, ketting valt er steeds af.[/quote]

Nog betere oplossing: een singlespeed kransje:
Afbeelding.
Shimano CS-MX66, mooie hoge tandjes zodat de ketting er niet zo snel vanaf loop. Verkrijgbaar in 14, 15, 16 en 18T.
Kan je meteen een wat minder monsterlijk verzet monteren :D
Op 53:15 moet je 40 km/u rijden om 90 rpm te halen! 53:18 lijkt mij een stuk gezonder.
[/quote]

Moet je dan ook een andere ketting en voorblad monteren? En kan dat op de Ultegra Scepticus Crank
En 52/15 is voor mij perfect. Als ik er met de groep op train zijn dat toch de gemiddelde snelheden. En wind mee en dan 52/18 is me echt niks. Als je dan eens tegen de 50 rijd, dan peddel ik me helemaal suf..... Maar om lekker extensief mee te touren zou ik inderdaad voor de 18 gaan.....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 sep 2007 15:25

Auke schreef: Moet je dan ook een andere ketting en voorblad monteren? En kan dat op de Ultegra Scepticus Crank

Met zo'n Shimano DX kransje kan je gewoon je huidige ketting gebruiken. Als je ketting versleten is kan je evt een speciale singlespeed ketting, bv de KMC Z610HX, monteren, die loopt er nog minder snel af. Gewoon te gebruiken met je huidige voorblad, hoewel een singlespeed voorblad hogere tandjes en geen schakelhulpjes heeft waardoor het langer meegaat en de ketting er minder snel af loopt. Dit mooie RVS blad van Surly bijvoorbeeld. Steek 130mm dus past op gewone Shimano race cranks.

En wind mee en dan 52/18 is me echt niks. Als je dan eens tegen de 50 rijd, dan peddel ik me helemaal suf.....
137 rpm valt toch best mee? :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 sep 2007 18:59

Afbeelding
Fotootje van vandaag :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie