Hoi,
Er zijn een aantal redenen waarom de draadversie niet zo'n goed idee is:
Even een aantal opgesomd:
- De wand die de band op zijn plaats dient te houden is vaak een eenvoudige L- of U-structuur die maar een vrij beperkte zijwaardse druk aankan en bovendien constant onderhevig aan zijdelingse krachten is.
Meestal is de max. bandendruk door de fabrikant opgeven en die varieert van, zeg maar 7,5 tot maximaal 8,5 bar.
Dit alleen al brengt een aanzienlijke bepreking met zich die noch elke rijder noch elke band toelaat.
- Diezelfde dunne wand dient ook nog eens als remoppervlak. Hoewel carbon zelf niet zo makkelijk warmte opneemt mag toch niet vergeten worden dat het composiet voor een groot deel uit harsen bestaat wat bij grote hitte tot vervorming, verzwakking van het remoppervlak leiden kan.
Daarnaast is er ook nog het feit dat de binnenband in rechtstreeks contact staat met die wand wat tot overhitting kan leiden met in het beste geval een leegloper tot gevolg.
Niet voor niks verbieden de fabrikanten ten stelligste het gebruik van latex bibas bij dit type wielen.
- In het laatste geval, en dit is eigen aan alle draaduitvoeringen van wielen, loopt de band binnen een mum naast de velg. Ergo, je rijdt op een gegeven moment op je velgwand met onherroepelijke schade tot gevolg. De tubeversie is beschermd door de tube zelf.
-Last but not least, de draadversie is altijd zwaarder dan de tubeversie en gezien een van de reden voor het gebruik van carbonvelgen het intrinsiek lagere gewicht is ben je ook dit voordeel kwijt.
Komt nog bij dat geen enkele fabrikant scheutig is om een draadversie onder garantie te vervangen, men probeert steevast de schuld in de schoenen van de gebruiker te schuiven. Te dit, te dat....Je snapt het wel.
Kortom een hele zooi nadelen en geen reeele voordelen tenzij je jezelf wil wijsmaken dat tubes enkel en alleen voor oubollige conservatievelingen zijn natuurlijk.........
Nu wil ik wel voor de duidelijkheid stellen dat we het hebben over volcarbon draadvelgen, niet over die hybride wantoestanden waar je een wiel hebt met een zeer nauw inzetgebied zolas tijdritten en triathlons b.v.
Ciao,