Pagina 5 van 8

Geplaatst: 10 jun 2007 18:54
door robert2
RonaldG schreef:Ik heb nu de verhouding 53/39 voor en 12-25 achter. Ik rijd vaak met een te scheve ketting omdat als ik warm rijdt meestal 39-13 rijdt en later rijd ik op 53 -18. het 53 blad is dus te zwaar voor mij.


39/13=3
53/18=2,94

53-18 is dus lichter dan 39-13. Dan ga je 39-13 toch niet gebruiken???

Weet je zeker dat je een 18 hebt? De 12-25 van shimano heeft die namelijk niet. die gaat 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Als je die cassete hebt kun je tot 39-15 gaan en dan overschakelen op het buitenblad door 53-19 te gaan rijden. Dan is je ketting nooit te scheef en het sluit op die manier ook goed aan.

Maar nog over de qfactor. Het is toch niet hoe smaller hoe beter, dus zou het niet zo kunnen zijn dat voor sommigen een bredere qfactor beter is?
Of gaat het bij de qfactor om het verschil in afstand van de crankarm tot het frame (ik weet niet of hier verschil in zit tussen de linker en rechter)?

Geplaatst: 10 jun 2007 19:12
door misspiggy
Nieuwe tripple is toch nauwelijks meer te koop? Bij campa moeten ze het speciaal bestellen - toch?

Geplaatst: 10 jun 2007 19:39
door havana
Shimano maakt gewoon nog triples hoor.

Campa heeft ze alleen nog zijdelings.

Geplaatst: 14 jun 2007 04:06
door anno
Ik heb een tripple en een dubbel. Ik vind die tripple een stuk minder goed schakelen bij de voorbladen. Ook kan je lang niet alle versnellingen van je cassette pakken wat op een dubbel veel meer kan. Met een tripple kan je in het hooggebergte kunnen de meeste renners bijna overal boven komen. Als ik de keuze nu zelf nog een keer mocht maken nam ik een compact met in NL een 40/42T en 50T en in de bergen een 34/36/38T en 50T.

Geplaatst: 09 aug 2007 18:25
door fdorp
In Nederland zou je inderdaad genoeg hebben aan een dubbel, maar mocht je eens de alpen in gaan dan ben je echt wel blij dat je een triple hebt.
Zelf heb ik ook een triple en in Nederland gebruik ik alleen maar het buitenblad. Jaarlijks zijn we te vinden in Frankrijk en fietsen daar verschillende stukken. De leuke trainingsklimmetjes (hoogteverschil ongeveer 400 meter a 7 a 8 %) kan je goed doen met jet middenblad. De keer dat we de een flinke berg gingen beklimmen was ik blij dat ik toch nog mijn 30 binnenblad had. Daarmee kon ik toch nog goed de laatste 4 kilometer afleggen.

Ik ben net zo amateur als de meeste hier en die 200gram lichter merk je niet zo. (een extra bidon water mee nemen is al voldoende om het voordeel op te heffen) Dus blijven de looks over.

Aangezien je het jezelf al af vraagt wat het voordeel is zou ik gewoon bij je gevoel blijven en een triple nemen.

Geplaatst: 09 aug 2007 20:31
door roadster
(quote=fdorp]In Nederland zou je inderdaad genoeg hebben aan een dubbel, maar mocht je eens de alpen in gaan dan ben je echt wel blij dat je een triple hebt..........klimmen was ik blij dat ik toch nog mijn 30 binnenblad had.

Hangt natuurlijk ook van je grootste achterblad af. Volgens deze specialisten kan je met 50-33 (dubbel maar een compact ) icm 12-27 gewoon de Alpen in. Maar ook prima in NL. Kortom allroud; wel uitgaande van 10 speed.

http://www.radplan-delta.de/antriebe/ue ... leich.html

Geplaatst: 09 aug 2007 20:38
door robert2
Ik ben deze zomer zelf in het hooggebergte gaan fietsen en kon goed uit de voeten met mijn dubbel. Maar mijn houding tegenover trippels is toch wel wat verandert.

Ik heb inderdaad veel mensen gezien die zaten te harken met hun dubbel. Sommingen hadden dan zelfs hun ligtste verzet er nog niet op staan want het is toch stoer om te zeggen dat je die alleen voor noodgevallen hebt...

Beter een trippel dan jezelf voor de gek houden en vertellen dat jij het gewoon heel fijn vindt om 50 toeren te rijden.

Geplaatst: 10 aug 2007 00:48
door amclassic-fan
Met 33-50 zou ik in Nederland toch echt niet graag willen rijden. Met een 36 gaat het nog prima, zeker in de winter omdat ik dan want langzamer rij.
Voorblad Kransje: Toeren: Snelheid:
39 21 110 25,7
39 19 110 28,4
39 18 110 30,0
39 17 110 31,8
39 16 110 33,8
39 15 110 36,0
39 14 110 38,6
53 21 110 35,0
53 19 110 38,7
53 18 110 40,8
53 17 110 43,2
53 16 110 45,9
53 15 110 49,0
53 14 110 52,5
53 13 110 56,5
53 12 110 61,2


33 21 110 21,8
33 19 110 24,1
33 18 110 25,4
33 17 110 26,9
33 16 110 28,6
33 15 110 30,5
33 14 110 32,7
50 21 110 33,0
50 19 110 36,5
50 18 110 38,5
50 17 110 40,8
50 16 110 43,3
50 15 110 46,2
50 14 110 49,5
50 13 110 53,3
50 12 110 57,8

Of te wel je eindigt altijd met een extreem gekruiste ketting en je moet heen en weer blijven schakelen tussen binnen en buitenblad.

Geplaatst: 10 aug 2007 01:02
door scepticus
Voor in NL vervang je die 33 door een 39 natuurlijk ;)

Geplaatst: 10 aug 2007 01:11
door amclassic-fan
Tja, maar onze Duitse vrienden willen toch een beetje anders doen geloven. Die berekeningen zijn wel leuk en aardig, alleen houden ze alleen met de extreme rekening. Het voordeel van 36-51 met 11-21 tov 39-53 met 12-23 ontgaat mij.