Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 13 April 2007
b: gebrek aan fietsbeheersing/gedegen opleiding (heb dit seizoen al enkele behoorlijke remfouten bij een aantal profs gezien.
Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel.
Gent-Wevelgem lijkt M.A.S.H.
Quoten: Origineel geplaatst door zware op 13 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 13 April 2007
b: gebrek aan fietsbeheersing/gedegen opleiding (heb dit seizoen al enkele behoorlijke remfouten bij een aantal profs gezien.
Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel.
Iedereen kan wel eens een fout maken, niet? Ik rij ook al 7jaar in het peleton, wil dat zeggen dat ik nu perfect kan rijden met de fiets? Natuurlijk niet! Elke situatie, bocht is anders.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 13 April 2007
b: gebrek aan fietsbeheersing/gedegen opleiding (heb dit seizoen al enkele behoorlijke remfouten bij een aantal profs gezien.
Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel.
Iedereen kan wel eens een fout maken, niet? Ik rij ook al 7jaar in het peleton, wil dat zeggen dat ik nu perfect kan rijden met de fiets? Natuurlijk niet! Elke situatie, bocht is anders.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
het argument dat profs beter sturen is een beetje te kort door de bocht. Sommige van hen rijden echt slecht in een peloton, en hebben weinig gevoel voor het betere controle- en stuurwerk. Net zoals niet alle veldrijders over de balkjes kunnen springen (Nys wel), niet alle handige snelle mannen op hun racefiets kunnen surplacen op één wiel en dan nog sprongetjes maken (gezien bij Moncassin indertijd!), en niet alle renners kunnen zoals Pagliarini op het WK de Tiefenbach op één wiel naar boven.
Wat nog niet genoemd is is de vermoeidheid bij de renners. Als ik a fond ga (vollen bak dus), dan rij ik door véél meer putten en stuur ik veel slechter. Je ziet gewoon minder, en laat meer gebeuren, omdat je niet scherp kan reageren. De manier waarop Casper viel liet vermoeden dat hij niet zo scherp zat na de zware beklimming, en geen ruimte wou laten uit schrik er na de afdaling niet meer bij te zijn.
En daarom (met alle respect) zijn het ook de mindere goden, of de mannen die zwaar gewerkt hebben die het meest vallen. Boonen, Burghardt en Freire vielen niet. Is dat toeval? Ik denk van niet.
Wat nog niet genoemd is is de vermoeidheid bij de renners. Als ik a fond ga (vollen bak dus), dan rij ik door véél meer putten en stuur ik veel slechter. Je ziet gewoon minder, en laat meer gebeuren, omdat je niet scherp kan reageren. De manier waarop Casper viel liet vermoeden dat hij niet zo scherp zat na de zware beklimming, en geen ruimte wou laten uit schrik er na de afdaling niet meer bij te zijn.
En daarom (met alle respect) zijn het ook de mindere goden, of de mannen die zwaar gewerkt hebben die het meest vallen. Boonen, Burghardt en Freire vielen niet. Is dat toeval? Ik denk van niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 13 April 2007
En daarom (met alle respect) zijn het ook de mindere goden, of de mannen die zwaar gewerkt hebben die het meest vallen. Boonen, Burghardt en Freire vielen niet. Is dat toeval? Ik denk van niet.
Tchmill is toch ook zwaar gevallen in de afdaling van de Kemmel een aantal jaren geleden?
Vermoeidheid speelt natuurlijk mee, maar om nu te zeggen dat het de minst frissen waren die vielen, dat is wat kort door de bocht.
Edit: maar als je zegt: "schrik om gaten te laten vallen", daar moet ik je 100 gelijk in geven. Ik zeg niet dat de vallers van woensdag te weinig ruimte hebben gelaten, maar als je een peloton hebt van 120 renners die allemaal 10m tussen laten uit veiligheidsoverwegingen, dan zal de staart vh peloton hard moeten fietsen om terug bij de eersten (die natuurlijk ook niet stil staan) te geraken.
En daarom (met alle respect) zijn het ook de mindere goden, of de mannen die zwaar gewerkt hebben die het meest vallen. Boonen, Burghardt en Freire vielen niet. Is dat toeval? Ik denk van niet.
Tchmill is toch ook zwaar gevallen in de afdaling van de Kemmel een aantal jaren geleden?
Vermoeidheid speelt natuurlijk mee, maar om nu te zeggen dat het de minst frissen waren die vielen, dat is wat kort door de bocht.
Edit: maar als je zegt: "schrik om gaten te laten vallen", daar moet ik je 100 gelijk in geven. Ik zeg niet dat de vallers van woensdag te weinig ruimte hebben gelaten, maar als je een peloton hebt van 120 renners die allemaal 10m tussen laten uit veiligheidsoverwegingen, dan zal de staart vh peloton hard moeten fietsen om terug bij de eersten (die natuurlijk ook niet stil staan) te geraken.
"Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel"
als zit je 20 jaar op een fiets sommigen leren het nooit (let eens op wie er op technische parkoersen vaak bij valpartijen betrokken zijn) pech kun je hebben maar sommige zitten er bijna altijd bij...
Waar ik op doelde is dat een deel van een goede fietsbeheersing te leren is. Zag bij gent wevelgem iemand (van schrik of uit vermoeidheid) een remfout van een een beginner maken en meteen lag alles achter hem en da's gewoon jammer.
Voordeel van een harde koers vanaf het begin is is dat de mindere goden al snel gelost zijn en je in ieder geval op televisie een stuk minder valpartijen ziet (want kleiner peloton)
als zit je 20 jaar op een fiets sommigen leren het nooit (let eens op wie er op technische parkoersen vaak bij valpartijen betrokken zijn) pech kun je hebben maar sommige zitten er bijna altijd bij...
Waar ik op doelde is dat een deel van een goede fietsbeheersing te leren is. Zag bij gent wevelgem iemand (van schrik of uit vermoeidheid) een remfout van een een beginner maken en meteen lag alles achter hem en da's gewoon jammer.
Voordeel van een harde koers vanaf het begin is is dat de mindere goden al snel gelost zijn en je in ieder geval op televisie een stuk minder valpartijen ziet (want kleiner peloton)
Toen ik uit school kwam ging ik meteen kijken. Er werd meteen gesproken over een drama, maar het was net over en er ontstondt een breuk in het peloton. N wordt er hier volop over gepraat maar ik kan er geen voorstelling van maken want ik heb Gent-Wevelgem nooit gevolgt om dat ik pas 3 jaar actief ben. Wie weet waar ik dit ergens nog kan terug zien?
waarschijnlijk vind je wel een verslag op www.sporza.be
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws. ... der_detail
en daar kan je heel het seizoen og eens bekijken
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws. ... der_detail
en daar kan je heel het seizoen og eens bekijken
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 13 April 2007
"Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel"
als zit je 20 jaar op een fiets sommigen leren het nooit (let eens op wie er op technische parkoersen vaak bij valpartijen betrokken zijn) pech kun je hebben maar sommige zitten er bijna altijd bij...
Waar ik op doelde is dat een deel van een goede fietsbeheersing te leren is. Zag bij gent wevelgem iemand (van schrik of uit vermoeidheid) een remfout van een een beginner maken en meteen lag alles achter hem en da's gewoon jammer.
Voordeel van een harde koers vanaf het begin is is dat de mindere goden al snel gelost zijn en je in ieder geval op televisie een stuk minder valpartijen ziet (want kleiner peloton) Die valpartijen, in de rvv en Gent-Wevelgem, hebben weinig of niets met stuurmans kunst te maken maar wel met de schrik om de rol te lossen en niet in de juiste ontsnapping te zitten waardoor de winst kansen weg zijn. Zie maar naar de rvv de renners rijden, zelfs wanneer de weg twee rijvakken breed is over de fietspaden achter de JUIST geparkeerde auto's achterdoor, achter toeschouwers achterdoor, op de stoep springend om alzo terug vooraan in het peleton te geraken. In de afdaling van de Kemmel juist hetzelfde zij storten zich met ware doodsverachting naar beneden, in de hoop dat het wel goed zal gaan, om toch maar geen voeling met de kopgroep te verliezen. Er zou een soort gele of een rode kaart moeten bestaan die dergelijk gedrag, achter de geparkeerde auto's, of de toeschouwers, kortom onverantwoordelijk rijden bestraffen. De renners een cursus rijvaardigheid laten volgen heeft geen enkele zin.
"Laat me niet lachen, dit zijn prof, deze mensen rijden al minstens tien jaar in een peleton, als er iemand met een fiets kan rijden zijn zij het wel"
als zit je 20 jaar op een fiets sommigen leren het nooit (let eens op wie er op technische parkoersen vaak bij valpartijen betrokken zijn) pech kun je hebben maar sommige zitten er bijna altijd bij...
Waar ik op doelde is dat een deel van een goede fietsbeheersing te leren is. Zag bij gent wevelgem iemand (van schrik of uit vermoeidheid) een remfout van een een beginner maken en meteen lag alles achter hem en da's gewoon jammer.
Voordeel van een harde koers vanaf het begin is is dat de mindere goden al snel gelost zijn en je in ieder geval op televisie een stuk minder valpartijen ziet (want kleiner peloton) Die valpartijen, in de rvv en Gent-Wevelgem, hebben weinig of niets met stuurmans kunst te maken maar wel met de schrik om de rol te lossen en niet in de juiste ontsnapping te zitten waardoor de winst kansen weg zijn. Zie maar naar de rvv de renners rijden, zelfs wanneer de weg twee rijvakken breed is over de fietspaden achter de JUIST geparkeerde auto's achterdoor, achter toeschouwers achterdoor, op de stoep springend om alzo terug vooraan in het peleton te geraken. In de afdaling van de Kemmel juist hetzelfde zij storten zich met ware doodsverachting naar beneden, in de hoop dat het wel goed zal gaan, om toch maar geen voeling met de kopgroep te verliezen. Er zou een soort gele of een rode kaart moeten bestaan die dergelijk gedrag, achter de geparkeerde auto's, of de toeschouwers, kortom onverantwoordelijk rijden bestraffen. De renners een cursus rijvaardigheid laten volgen heeft geen enkele zin.
En da's nou precies het punt wat ik probeerde te maken. Er zijn altijd periodes dat er niet één ploeg of een aantal renners zo dominant is dat ze de "mindere goden" (en dit is niet negatief bedoeld) er al voor de moeilijkste punten af gereden hebben. Heb het in het verleden al zo vaak gezien dat er in een "slappe" wedstrijd waar veel renners "op de wip zitten" dergelijke ongelukken gebeuren, dit is niets nieuws en heeft niets met het materiaal te maken.
Effect is vergelijkbaar met een wedstrijd waar niet sprinters zich in een massasprint gaan mengen (gebeurt ook als er geen ploeg is die de finale hard kan maken). Sprinters zijn vaak de meest stuurvaardige renners van het peloton de ernstigste valpartijen doen zich voor als er niet sprinters meedoen.
Effect is vergelijkbaar met een wedstrijd waar niet sprinters zich in een massasprint gaan mengen (gebeurt ook als er geen ploeg is die de finale hard kan maken). Sprinters zijn vaak de meest stuurvaardige renners van het peloton de ernstigste valpartijen doen zich voor als er niet sprinters meedoen.
Klopt. Geldt ook voor afdalingen van cols.
Hoewel ik principieel tegen de ProTour ben, moet ik toegeven dat hierin normaliter de betere renners gegroepeerd zitten, m.a.w. de mannen die langer 'fris' en dus stuurvaardig blijven. Het valt op dat vermijdbare valpartijen (ik heb het dus niet over materiaalbreuk of dgl.) zich vaak voordoen in wedstrijden waarin veel continentale ploegen zitten, die zich uitgerekend in die wedstrijden zo lang mogelijk voor het oog van de camera willen handhaven.
Hoewel ik principieel tegen de ProTour ben, moet ik toegeven dat hierin normaliter de betere renners gegroepeerd zitten, m.a.w. de mannen die langer 'fris' en dus stuurvaardig blijven. Het valt op dat vermijdbare valpartijen (ik heb het dus niet over materiaalbreuk of dgl.) zich vaak voordoen in wedstrijden waarin veel continentale ploegen zitten, die zich uitgerekend in die wedstrijden zo lang mogelijk voor het oog van de camera willen handhaven.