Fitness bikes <=> Racefietsen
Geplaatst: 30 mei 2007 15:52
Hallo Doumois,
Ik moet je allereerst zeggen dat ik te weinig verstand heb van geometrie om iemand anders hierin te kunnen adviseren. Ik kan voor mezelf een framemaat bepalen, meer ook niet.
Ik wilde eigenlijk een standaard Cube flatbar-racer halen, maar deze waren eind 2006 niet meer te leveren (in mijn maat). Plus deze fietsen hadden allemaal zo’n megamix aan onderdelen (niets mis mee, maar vind ik niet mooi).
Toen ik de Cube Streamer in de aanbieding zag staan, dacht ik dat het mischien wel een optie zou zijn om deze om te laten bouwen naar een volbloed-racefiets, maar dan met een recht stuurtje. Dit heb ik dan ook gedaan (bij Bike2Build).
Ik heb nog een andere flatbar-fiets (voor het woonwerk gebeuren). Deze fietst merkbaar anders, je zit er meer rechtop op. Je kun t er heel ontspannen op fietsen, ideaal voor een beetje fitness. Voor fitness ideaal dus, voor racen in mindere mate.
Mijn redenen voor een flatbar-fiets:
- ik vind ze mooier dan echte race-fietsen (niet dat die niet mooi kunnen zijn!)
- financieel (bijv. mijn Ultegra flatbar-shifters kosten iets van 100 euro voor een set, Ultegra STI shifters geloof ik rond de 180) Ga maar na, bij een valpartij (waarbij ik ik heel gek moet doen wil ik mijn shifters kapot krijgen, itt de STI hendels).
- ik fiets al sinds ik me kan herinneren op crossfietsjes, ik ben gewend om een min of meer recht stuur voor me te hebben. Een race-stuur voelt niet natuurlijk.
- het stuurt wat makkelijker (breder stuur, is te vergelijken met een MTB), en ik hou van kleine scherpe bochtjes
- ik heb een lompe rijstijl, waarbij de kromming van een race-stuur in de weg kan gaan zitten.
Enigste nadeel van een flatbar-bike is het feit dat je niet dieper kan zitten met wind tegen. Dit is de enige reden dat ik eind van dit jaar ga kijken voor een race-fiets (een echte ja!)
Voor de rest is het gewoon een race-fiets, dus ook dezelfde banden. Vanwaar deze vraag? Wil je ermee offroad oid?.
Het enige verschil met een race-fiets is het rechte stuur, de shifters en de voorderailleur (standaard v.derailleurs zijn niet compatible met flatbar-shifters).
Stuurbreedte heb ik geen idee wat ik heb (maar moet smaller voor m’n gevoel), net zoals ik geen idee heb welke maat stuurpen ik heb. De fiets zit heeeeerlijk, en zo fietst ‘ie ook.
Als je het doet zoals ik, heb je gewoon een race-fiets waarmee je niet onderin het stuur kan hangen, maar wel je shifters en remmen bijdehand hebt.
edit: in me enthousiasme beetje veel tekst geworden
Ik moet je allereerst zeggen dat ik te weinig verstand heb van geometrie om iemand anders hierin te kunnen adviseren. Ik kan voor mezelf een framemaat bepalen, meer ook niet.
Ik wilde eigenlijk een standaard Cube flatbar-racer halen, maar deze waren eind 2006 niet meer te leveren (in mijn maat). Plus deze fietsen hadden allemaal zo’n megamix aan onderdelen (niets mis mee, maar vind ik niet mooi).
Toen ik de Cube Streamer in de aanbieding zag staan, dacht ik dat het mischien wel een optie zou zijn om deze om te laten bouwen naar een volbloed-racefiets, maar dan met een recht stuurtje. Dit heb ik dan ook gedaan (bij Bike2Build).
Ik heb nog een andere flatbar-fiets (voor het woonwerk gebeuren). Deze fietst merkbaar anders, je zit er meer rechtop op. Je kun t er heel ontspannen op fietsen, ideaal voor een beetje fitness. Voor fitness ideaal dus, voor racen in mindere mate.
Mijn redenen voor een flatbar-fiets:
- ik vind ze mooier dan echte race-fietsen (niet dat die niet mooi kunnen zijn!)
- financieel (bijv. mijn Ultegra flatbar-shifters kosten iets van 100 euro voor een set, Ultegra STI shifters geloof ik rond de 180) Ga maar na, bij een valpartij (waarbij ik ik heel gek moet doen wil ik mijn shifters kapot krijgen, itt de STI hendels).
- ik fiets al sinds ik me kan herinneren op crossfietsjes, ik ben gewend om een min of meer recht stuur voor me te hebben. Een race-stuur voelt niet natuurlijk.
- het stuurt wat makkelijker (breder stuur, is te vergelijken met een MTB), en ik hou van kleine scherpe bochtjes
- ik heb een lompe rijstijl, waarbij de kromming van een race-stuur in de weg kan gaan zitten.
Enigste nadeel van een flatbar-bike is het feit dat je niet dieper kan zitten met wind tegen. Dit is de enige reden dat ik eind van dit jaar ga kijken voor een race-fiets (een echte ja!)
Voor de rest is het gewoon een race-fiets, dus ook dezelfde banden. Vanwaar deze vraag? Wil je ermee offroad oid?.
Het enige verschil met een race-fiets is het rechte stuur, de shifters en de voorderailleur (standaard v.derailleurs zijn niet compatible met flatbar-shifters).
Stuurbreedte heb ik geen idee wat ik heb (maar moet smaller voor m’n gevoel), net zoals ik geen idee heb welke maat stuurpen ik heb. De fiets zit heeeeerlijk, en zo fietst ‘ie ook.
Als je het doet zoals ik, heb je gewoon een race-fiets waarmee je niet onderin het stuur kan hangen, maar wel je shifters en remmen bijdehand hebt.
edit: in me enthousiasme beetje veel tekst geworden