Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Ultremo bandjes

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 01 apr 2007 02:42

Ook ik kocht de Ultremo's en reed er vandaag een wedstrijd mee. De 2de van het seizoen. Gisteren had ik er nieuwe superlight Bontrager biba's in gelegd. Ik reed zoals ik nog nooit gereden had. Tot de 3de laatste ronde. Een bocht... en... KNAL! (Ik bedoel echt het geluid dat ik hoorde)... Tegen de vlakte... Van bijsturen is echt geen sprake. Band van het achterwiel van de velg. Zopas band gedemonteerd: scheur van 20 centimeter in biba.
Ligt het aan de biba's of de Ultremo's of aan beiden? Ik vraag het me af. Maar wat ik wel weet is dat de Ultremo's enorm gemakkelijk van de velg glijden. Heb nu ook wat schade aan de velg(Mavic Ksyrium SL) door schuren over asfalt. Zadel Arione gebarsten. Gat in nieuwe Assos Equipe broek. Schaafwonden. Stijf gevoel. Ik denk niet dat ik nog Ultremo's ga monteren. En zeker geen Bontrager superlight biba's.
Ps: weet iemand of je Assos broeken kan laten herstellen en hoe? Ik heb een groot gat en een klein gaatje in 2 panelen. De rest, waaronder de zeem is intact. Het zou toch zonde zijn om zo'n dure broek weg te smijten. Heeft iemand ervaring met herstellingen aan koersbroeken?  

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 apr 2007 05:02

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 01 April 2007


Ook ik kocht de Ultremo's en reed er vandaag een wedstrijd mee. De 2de van het seizoen. Gisteren had ik er nieuwe superlight Bontrager biba's in gelegd. Ik reed zoals ik nog nooit gereden had. Tot de 3de laatste ronde. Een bocht... en... KNAL! (Ik bedoel echt het geluid dat ik hoorde)... Tegen de vlakte... Van bijsturen is echt geen sprake. Band van het achterwiel van de velg. Zopas band gedemonteerd: scheur van 20 centimeter in biba.
Ligt het aan de biba's of de Ultremo's of aan beiden? Ik vraag het me af. Maar wat ik wel weet is dat de Ultremo's enorm gemakkelijk van de velg glijden. Heb nu ook wat schade aan de velg(Mavic Ksyrium SL) door schuren over asfalt. Zadel Arione gebarsten. Gat in nieuwe Assos Equipe broek. Schaafwonden. Stijf gevoel. Ik denk niet dat ik nog Ultremo's ga monteren. En zeker geen Bontrager superlight biba's.
Ps: weet iemand of je Assos broeken kan laten herstellen en hoe? Ik heb een groot gat en een klein gaatje in 2 panelen. De rest, waaronder de zeem is intact. Het zou toch zonde zijn om zo'n dure broek weg te smijten. Heeft iemand ervaring met herstellingen aan koersbroeken?  


Hoi,
Naar mijn mening ligt het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan je biba...Ik denk dan zo bij mezelf, met een latex biba kom je dicht bij het gewicht van die flinterdunne butyltjes, heb je die ellende niet en verlaag je nog de rolweerstand ook.
Tja, als de buitenband er vlot opgaat gaat ie er net zo vlot af natuurlijk. Kwestie van combinatie band/wiel.
Wat de Assos broek betreft, 'k zou niet zo direct weten wie zowat herstellen kan maar je zeem kan je in ieder geval recupereren. Magere troost, maar ja...
Een velg van een Mavic SL kan ook worden besteld dus da's nog geen ramp, het had al bij al slechter kunnen aflopen.
In alle geval een spoedig herstel toegewenst.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 apr 2007 11:22

@ galibier: breng je broek even naar zo'n "Gouden Schaar" winkel, eventueel wel met een oude koersbroek waar ze wat stof uit kan knippen. Komt gegarandeerd goed.

Vervelend van die val trouwens!

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 01 apr 2007 12:24

Ik heb die Bontrager biba's ook gehad. TROEP!! Gewoon tijdens een d1 training diverse malen een klapbaand gehad. Biba scheurt over de naad een kleine 20 cm uit! Ik had er 10 en heb er 5 ongebruikt weggegooid!

Gebruikersavatar
neel
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 dec 2005 22:24

Gebruikersavatar neel 01 apr 2007 12:33

Assos geeft zgn. "garantie" op pas gekochte broeken.
Volgens mij geven ze bij schade binnen 1 jaar een nieuwe broek voor de helft van de prijs. Het blijft veel geld, maar ziet er waarschijnlijk beter uit dan een gerepareerde broek.
Als je de broek bij een originele dealer hebt gekocht zou die dat moeten weten.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 01 apr 2007 17:48

Aan fdegrove, havana, sjezer en neel, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het geeft een goed gevoel te behoren tot een toffe bende die het goed met zijn medemens voorheeft, en dat gevoel heb ik nu nodig om die val spoedig van me af te zetten en opnieuw te gaan koersen.
Het zal dus wel aan de Bontrager biba liggen. Net zoals bij sjezer , een scheur van 20 cm. Half het peloton hoorde de knal. Echte moordwapens dus. Ik moet die Amerikanen een proces aandoen. Dat men zoiets durft te verkopen. Een mooi zilverkleurig verpakkinkje, dat wel, en daarin een moordwapen. Enerzijds ben ik nu wel gerustgesteld dat ik weet wat de oorzaak is, want anders durf je geen bocht in koers meer aansnijden.
@ fdegrove Jij denkt dat zoiets met latex biba niet voorkomt? Lijkt me dan wel het overwegen waard. Wat die velg betreft, er zit ook een zijdelinkse slag in. De schaafwonden aan de velg vallen wel mee. Enkel aan de buitenkant en als ik mijn remblokjes op 1,5mm van de rand monteer, schuren ze er niet over. Maar als ik een nieuwe velg zou moeten kopen, wie spaakt dat dan? Moet Mavic dat zelf niet doen? Ivm de juiste spanning enzo.
@ havana: goed idee van je. Kan ik misschien een paneel uit een Aldi broek verknippen.
@neel: En dat van die broek voor halve prijs is ook meer dan een plijster op een houten been. Is dat echt de Assospolitiek. Dat vind ik dan wel top. Hopelijk weet mijn dealer daar ook van.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 apr 2007 03:16

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 01 April 2007


Aan fdegrove, havana, sjezer en neel, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het geeft een goed gevoel te behoren tot een toffe bende die het goed met zijn medemens voorheeft, en dat gevoel heb ik nu nodig om die val spoedig van me af te zetten en opnieuw te gaan koersen.
Het zal dus wel aan de Bontrager biba liggen. Net zoals bij sjezer , een scheur van 20 cm. Half het peloton hoorde de knal. Echte moordwapens dus. Ik moet die Amerikanen een proces aandoen. Dat men zoiets durft te verkopen. Een mooi zilverkleurig verpakkinkje, dat wel, en daarin een moordwapen. Enerzijds ben ik nu wel gerustgesteld dat ik weet wat de oorzaak is, want anders durf je geen bocht in koers meer aansnijden.
@ fdegrove Jij denkt dat zoiets met latex biba niet voorkomt? Lijkt me dan wel het overwegen waard. Wat die velg betreft, er zit ook een zijdelinkse slag in. De schaafwonden aan de velg vallen wel mee. Enkel aan de buitenkant en als ik mijn remblokjes op 1,5mm van de rand monteer, schuren ze er niet over. Maar als ik een nieuwe velg zou moeten kopen, wie spaakt dat dan? Moet Mavic dat zelf niet doen? Ivm de juiste spanning enzo.
@ havana: goed idee van je. Kan ik misschien een paneel uit een Aldi broek verknippen.
@neel: En dat van die broek voor halve prijs is ook meer dan een plijster op een houten been. Is dat echt de Assospolitiek. Dat vind ik dan wel top. Hopelijk weet mijn dealer daar ook van.


Hoi,
Bij een latex biba kan dit niet voorkomen omdat ze geen "naad" hebben, het is in wezen wel geen naad maar het ziet er zo wel uit. Bij Conti Superlight of hoe noemt het onding ook weer, heb je trouwens ook dergelijke problemen.Nu, elke binneband kan knallen naturrlijk maar bij latex gebeurt dat voornamelijk doordat ie slecht gemonteerd is geweest, als er een stukje tussen de velgrand en de buitenband gekneld zit b.v. maar dan kom je meestal niet eens aan rijden toe en knalt ie lang voordien.
Ik ga niet blijven zeuren over latex bibas, het forum staat er zowat vol van, maar als je even door deze sectie bladert dan moet er toch nog wat over te vinden zijn....
Als je met je beschadigde velg wil gaan remmen zal je merken dat het "deukje" toch voor heel wat gedreun kan zorgen in je stuur. Vervangen zal wellicht toch noodzakelijk zijn, vrees ik. Mavic (in dit geval via Codagex) kan dit doen maar ook een erkende FM kan dit. Die heeft wel toegang tot de nodige gegevens om dit correct te kunnen uitvoeren. Het laatste zal vermoedelijk en sneller en beterkoop zijn.
Wat Assos betreft, ik weet niet wat de politiek precies is, of ze kapotte broeken of andere Assos kledij onder garantie gaan vervangen als het duidelijk door een valpartij werd veroorzaakt lijkt me op zich al sterk. Maar goed, stel je kan aan halve prijs een nieuwe kopen, dan heb je in alle geval meer garantie dan waar elders ook denk ik zo.......  
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 04 apr 2007 01:07

Gisteren naar dokter en FM(ook soort dokter). Met mij komt het terug goed, wonden staan goed. En met mijn SL achterwiel ook volgens mijn FM. Ik viel langs 'de goede kant' (waarschijnlijk bedoelt hij de kant tegenover de derailleur) en mits centering komt het wiel terug goed. Arione Zadel wel naar de kl. Ga er een San Marco Blaze(de klassieke, geen arrowhead) op laten zetten. Is breder en was in voorraad. Iemand ervaring met dit zadel?
Over biba's wist mn FM me te melden dat hij het met latexen ook al heeft voorgehad en raadt mij ze falikant af, evenals de butyl superlight trouwens. Ik kan jullie allemaal verzekeren, wie ooit in koers een klapband in een bocht heeft gehad, denkt wel 2 keer na vooraleer hij nog eens aan het experimenteren slaat. Je hebt echt geen schijn van kans. Mij niet meer gezien, vanaf nu butyl, gewoon... meer of minder weerstand... maakt me niet uit. Ik zal dan maar wat harder trainen. Ik had wel lam kunnen zijn voor de rest van mn dagen en enkel nog kunnen filosoferen over rolweerstand en aanverwante onderwerpen.
Wat de Sl's betreft, ik lees hier op het forum veel anti-praat, maar denk nu toch na mn val dat dit geen zwakke(slechte) wielen zijn. De winnaar in koers reed op ES, maar dit geheel terzijde. Had ik er een peperduur lichtgewicht setje inzitten gehad dan had ik nu staan huilen , denk ik. Benieuwd als ik mn fiets morgen ophaal.
Mn Assos Equipe op aanraden van Feryn (Belg. importeur) naar Zwitserland verstuurd.
Wat betreft verhaal over nieuwe aan helft vd prijs: dit was een tijdelijke actie en enkel en alleen op hun topmodel dat 5 jaar geleden uitkwam. En gold enkel voor 1 maand na aankoop, maar zeker niet voor een heel jaar.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 04 apr 2007 12:41

Ai, ik wilde de combinatie Ultremo met Conti Supersonic nieuw aanschaffen voor een trip naar de Alpen.
Ivm veiligheid lijkt mij dit nu geen verstandige keuze.

Normaal gebruik ik op het vlakke Vredestein Fortezza Tricomp met een Michelin latex binnenbandje.

Wat vinden jullie een betrouwbare combinatie waarmee ik veilig kan afdalen, factor rolweerstand is in dit geval iets minder belangrijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2007 13:04

Supersonic's zou ik nooit monteren, ze zijn licht maar daar houden alle voordelen ook op. Vittoria Ultralite of bijv de michelin latex binnenbandjes zijn wel 20-25 gram zwaarder, maar ze gaan veel minder snel lek.
Of je in de bergen met latex binnenbandjes wilt rijden hangt vooral af van je daal techniek. Als je 80 kg of meer weegt en je hebt de neiging met slepende remmen te dalen dan zou ik het maar niet, want dat zijn de gevallen waar ik ze al wel eens heb zien exploderen doordat de velg te warm werd. Voor de rest kan het prima, ik heb bij mezelf nog nooit gevoeld dat een velg meer dan een paar graden warmer werd.
Bovenstaande verhaal over ontploffende latex binnenbanden is een broodje aap verhaal. Je moet alleen bij de montage goed oppassen dat de binnenband goed in de buitenband zit en niet nog ergens tussen de velg, anders rij je de straat uit en heb je 2 knallen. (Of ze knallen bij het oppompen al).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 04 apr 2007 16:57

@spietpiet
Geen risico's nemen man. Als je mijn geëxplodeerd superlight butyl Bontrager biba hier ziet liggen weet je waarom. Succes in de Alpen.
We zoeken altijd de limieten vh materiaal op tot we op de grens stoten, en dan is het soms te laat.(cfr de val van Zabrieski vorig jaar)

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 04 apr 2007 18:49

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 01 April 2007

.....Gisteren had ik er nieuwe superlight Bontrager biba's in gelegd.....

Over welke binnenbandjes van Bontrager praten we hier precies? De RaceXXXLite van 50gram? Of de iets zwaardere van 65gram?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie