Pagina 5 van 6

Scheurende wielen

Geplaatst: 17 dec 2006 20:13
door fdegrove
Hoi,
Het Zipp verhaal over scheurende en brekende velgen van een paar types is 1 verhaal. Dit euvel doet zich namelijk voor door een gebrek aan impactweerstand. Dat dat te wijten is aan een aantal factoren mag duidelijk zijn. Ik beweer dan ook niet dat dat enkel en alleen met het gebruik van syncore kan worden opgelost. Wel blijkt dat die opbouw tot nog duidelijk resistenter is gebleken bij zulke situaties.
Nu, waar moet men die impactweerstand verbeteren? Blijkt dat dat bij een wiel zich vooral voordoet bij een frontaal impact, bij het op en afrijden van stoepranden, putdeksel en dergelijke obstakels. Frontaal dus.
Verhaal nummer 2 is het gebruik door sommige fabrikanten, zoals Zipp, van een remrand uit alu die op een of andere manier met de carbonvelg is verbonden. Resultaat daarvan is dat dit zich wel eens durft loswerken, gaat vervormen onder thermische belasting (wrijving door langdurige remmen e.d.) met voor gevolg dat in sommige gevallen de hele rand tussen de spaken wordt gedraaid. Mooi ingenieurswerk, toch?
Er zijn nog een aantal variaties op dat thema op de markt maar het resultaat is over het algemeen vrij funest.
Waarom maakt men deze constructies? Heel eenvoudig omdat er geen echt goedkope oplossingen beschikbaar zijn waarmee je met een carbonnen remrand net zo goed kan remmen als met een uit alu. Vooral bij regenweer is dit soms dramatisch. 
Wat vooral blijkt is dat men bij Zipp in beide bovenstaande gevallen te zwaar de kaart licht gewicht heeft getrokken, de klant als testbed heeft gebruikt met de gekende problemen als gevolg. Waar hebben we dit nog gehoord?
Nu kan ik me best voorstellen dat je denkt iets te weten van composieten maar toch blijkt duidelijk dat je echt niet goed begrepen had waar het om ging als je hals over kop de topic in komt duikelen. Het is niks voor niks dat ik je herhaaldelijk heb gevraagd of je je standpunt over het smeltpunt van epoxy wou behouden.
Om te beginnen is epoxy zeer vaag en ten tweede ken ik ettelijke epoxy formuleringen die zelfs bij 300 graden C niet zullen smelten. Dat even terzijde.
Al bij al zie ik niet veel reden om je zo neerbuigend op te stellen wanneer men zich de moeite getroost om uit te leggen waarover het gaat wanneer je best de moeite had kunnen doen de topic eerst eens door te lezen.
Ciao,
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 17 dec 2006 20:36
door lucero
 
Nu kan ik me best voorstellen dat je denkt iets te weten van composieten maar toch blijkt duidelijk dat je echt niet goed begrepen had waar het om ging als je hals over kop de topic in komt duikelen. Het is niks voor niks dat ik je herhaaldelijk heb gevraagd of je je standpunt over het smeltpunt van epoxy wou behouden.
Miscchien is het handig om te zeggen wat je er zelf mee te maken hebt, voordat je gaat zeggen dat mensen het niet hebben begrepen. Uit het fiet dat je zegt dat men verbrand koolstof terug vind op de velg neem ik aan dat je geen idee hebt van de smelttemperatuur van koolstof. Daarnaast als je enige idee had van composieten en harsen had je allang aangeven dat er epoxy's zijn die hogere temperaturen aankunnen. Echter kom jij met het argument dat ik niet eerder had kunnen vertellen dat er epoxy's waren die hogere temperaturen aankunnen. Beetje vaag. Daarbij heb je het over verbeteren impact sterkte, maar geeft niet aan hoe. Persoonlijk vind ik je verhalen goed verpakt. Maar niet echt diep in de stof.
Al bij al zie ik niet veel reden om je zo neerbuigend op te stellen wanneer men zich de moeite getroost om uit te leggen waarover het gaat wanneer je best de moeite had kunnen doen de topic eerst eens door te lezen.
Neerbuigend vind ik het allerminst ik geef alleenmaar aan wat ik er van denk en hoe ik het zie. Als jij mij kan corrigeren af aan kan geven waar ik fout zit met mijn denkwijze, vind ik dat prima, maar dan zul toch aan moeten komen met goed gefundamenteerde opmerkingen. En niet "je denkt er iets van te weten maar je hebt het niet helemaal begrepen". 
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 18 dec 2006 01:10
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 17 December 2006



 
Nu kan ik me best voorstellen dat je denkt iets te weten van composieten maar toch blijkt duidelijk dat je echt niet goed begrepen had waar het om ging als je hals over kop de topic in komt duikelen. Het is niks voor niks dat ik je herhaaldelijk heb gevraagd of je je standpunt over het smeltpunt van epoxy wou behouden.
Miscchien is het handig om te zeggen wat je er zelf mee te maken hebt, voordat je gaat zeggen dat mensen het niet hebben begrepen. Uit het fiet dat je zegt dat men verbrand koolstof terug vind op de velg neem ik aan dat je geen idee hebt van de smelttemperatuur van koolstof. Daarnaast als je enige idee had van composieten en harsen had je allang aangeven dat er epoxy's zijn die hogere temperaturen aankunnen. Echter kom jij met het argument dat ik niet eerder had kunnen vertellen dat er epoxy's waren die hogere temperaturen aankunnen. Beetje vaag. Daarbij heb je het over verbeteren impact sterkte, maar geeft niet aan hoe. Persoonlijk vind ik je verhalen goed verpakt. Maar niet echt diep in de stof.
Al bij al zie ik niet veel reden om je zo neerbuigend op te stellen wanneer men zich de moeite getroost om uit te leggen waarover het gaat wanneer je best de moeite had kunnen doen de topic eerst eens door te lezen.
Neerbuigend vind ik het allerminst ik geef alleenmaar aan wat ik er van denk en hoe ik het zie. Als jij mij kan corrigeren af aan kan geven waar ik fout zit met mijn denkwijze, vind ik dat prima, maar dan zul toch aan moeten komen met goed gefundamenteerde opmerkingen. En niet "je denkt er iets van te weten maar je hebt het niet helemaal begrepen". 
 




Hoi,
Ook een botje gevonden?
Verbranden en smelten zijn niet hetzelfde. Koolstof is zo verbrand, smelten is nog wat anders....
Dus, over welk koolstof, stof van kool of wat dan ook denk je dat het hier handelt? Er zijn miljoenen koolstofverbindingen net als er duizenden epoxies zijn.
Om niet langer vervelend te doen, ik heb me zeer ongelukkig uitgedrukt en nee, het gaat niet om het smelten van koolstof maar om de vorming van een laagje dat vermoedelijk grotendeels bestaat uit euh.............stof van koolstofvezel en vergruisde remblokmaterie. 
Wellicht was dat voor eenieder duidelijk behalve dan voor die ene pilaarbijter.......
Blij dat ik kunnen helpen heb bij het opvullen van een verloren weekend.
Ciao,

Scheurende wielen

Geplaatst: 18 dec 2006 03:04
door lucero
Goede morgen,
Ah ben je een beetje gebeten ?. Nou dan doe ik er nog maar eens een schepje boven op. Nogmaals de carbonvezels die gebruikt worden in composieten verbranden echt niet zo makkelijk. Daarbij denk ik dat je al zelf laat blijken dat je er weinig van begrijpt. Epoxy is namelijk een thermoharder en zal dus niet gaan smelten maar de gevormde ketens die tijdens het cure proces zijn gevormd gaan breken (resultaat snelle afname mechanische eigenschappen). Dit gebeurd al bij lage temperaturen circa 100 tot 200 graden celsius afhankelijk van je type epoxy. Een beetje dom om dan over smeltpunten te gaan praten en te gaan zeggen dat je epoxy's kent met een smeltpunt boven de 300 graden celsius. Aangezien een thermoharder niet smelt maar ontleedt zonder vloeibaar te worden. Het is niet zo handig van je om zomaar dingen over te nemen zonder erbij na te denken of zelf eens goed in de stof te duiken. Daarnaast hebben carbon vezels een service temperatuur tot ongeveer 1000 graden celsius daaronder verbrand het dus bijna niet (koolstof heeft trouwens een smelttemperatuur van boven de 3000 graden celsius dit terzijde). En jij beweert dat het zomaar verbrand. Daarnaast gaat het natuurlijk niet geheel alleen om het element koolstof, maar een carbon vezel bestaat wel uit meer dan 90 koolstof. Wat voor keten je ook in je proces stopt je wil toch een behoorlijk precentage koolstof in je vezel hebben zitten (Element C dus). Je zegt dat je duizenden epoxy's kent, kan ik ook zeggen even zoeken bij de producenten en klaar. Niet zo moeilijk.
Heb je nu enig idee waar dat zwarte vandaan komt bij de remmen? Blijkbaar nog steeds niet aangezien je vasthoud aan je koolstof. Bij een composiet zit de koolstof niet aan het oppervlak. Eerder dus je epoxy dat uitkristalliseerd met wat rotzooi. Mocht je wel koolstof zien denk dat het een beetje einde verhaal is met je wielen, aangezien je niet datgene uit je wielen halen wat juist de sterkte levert.
Als laatste is het natuurlijk erg triest als je gaat zeggen dat iemand het niet begrepen heeft die luchtvaart studeert en in composieten afstudeert. Zeker vanwege het feit dat ik een schat aan informatie zo bijdehand heb en dan bedoel ik niet mijn eigen boeken of mijn eigen verstand, maar de bibliotheek van de TU Delft, Faculteit lucht & ruimtevaart, hts vliegtuigbouw. Jij wil dan in je alwetendheid beweren dat je meer weet dan in al die boeken staat waaruit ik mijn informatie haal. Buiten het feit wat docenten en professoren in hun readers hebben geschreven. 
Echt gefundamenteerd is je antwoord nog steeds niet dus. Ik zal er verder ook over op houden. Je mag er van denken wat je wilt. Jij bent toch niet degene die mijn afstuderen beoordeeld. En gelukkig maar
Mijn dank is groot, het is altijd leuk om weer terug de boeken in te duiken, je bent immers nooit te oud om te leren.
P.S Even google'n en vind ik dat je IT-projectmanager bent. Heel goed, een persoon die informatietechnologie heeft gestudeerd gaat even vertellen hoe composieten in elkaar zitten. Begrijp ook meteen waarom je niet gezegd hebt wat je relatie is met composieten.
Reference:
Composite Airframe structures, Michael C.Y Nui
Materiaalkunde voor technici, Budinski & Budinski
Misschien handig voor je om te bekijken

Scheurende wielen

Geplaatst: 18 dec 2006 06:06
door fdegrove
Hoi,
Me dunkt dat het al langer voor iedereen duidelijk is wie hier wie voor de gek aan het houden is.
Dat je daarbij het niet laten kan om apetrots op je borst te roffelen spreekt niet echt in je voordeel.
Je gaat er zelfs zo in op dat je eigen vergissingen voor de mijne houdt. Mooi zo.
De reden waarom ik niet heb verteld waarom composiete materialen me interesseren of niet is helemaal van geen enkel belang. Als je trouwens wat verder had gegoogeld dan had je al heel wat meer te weten gekomen maar lang niet alles. Ik hoef echt niet zonodig op te scheppen.
Als je met succes wil verder studeren doe je er wellicht goed aan om eerst te leren lezen. Met ingebeelde theorietjes alleen kom je niet al te ver.
Wat je in je laatste posting komt te vertellen wijst er op zich al op dat je je eigen foutjes hebt ingezien. Alleen probeer je die nu snel in mijn schoenen te schuiven. Bedankt maar ondertussen heeft niemand wat van je opgestoken om de eenvoudige reden dat je voortdurend naast de kwestie praat. Niet verwonderlijk als je je niet eens afvraagt wat het feitelijke probleem nu wel is.
Hopelijk ben je nog jong en heb je nog veel tijd om te leren. Ook op menselijk vlak.
Ciao,
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 18 dec 2006 11:47
door alhambra
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 18 December 2006
]Hopelijk ben je nog jong en heb je nog veel tijd om te leren. Ook op menselijk vlak.Ciao,


Says who???

Wat een ongelofelijke zelfingenomenheid!!
Ik blijf toch bij mijn eigen eerder gemaakte constatering

Scheurende wielen

Geplaatst: 18 dec 2006 12:29
door trekmadone
Vermakelijk topic!
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 20 dec 2006 09:32
door ivan
@Lucero: eindelijk iemand die praat over thermoharders !! Iedereen heeft het hier over smelttemperatuur maar zo een dingen smelten helemaal niet. Bij te hoge temperaturen desintegreren die gewoon en dat is niet iets dat makkelijk te voorspellen is.
Carbonvezels smelten ook helemaal niet. Bij ong 3000 - 3500 °C sublimeren deze (overgang vast - gas, de vloeistoffase bestaat hier niet)
Voor de rest ga ik me hier buiten houden

Scheurende wielen

Geplaatst: 20 dec 2006 21:19
door jan_k14
Gewoon niet remmen in de afdaling of zoveel mogelijk van de remmen afblijven (woeha):-)

Zonder gekheid:
ik weet nog steeds niet zeker of nou wel of niet veilig kan gaan rijden met m'n zojuist bestelde Bontrager Aeoulus 5.0 clincher velgen. (http://www.bontrager.com/Road/Wheelwork ... /23136.php)
Ik denk het zelf wel omdat Bontrager een US firm is die allang tig rechtzaken aan z'n broek zou hebben als het niet veilig genoeg zou zijn (ze hebben daar in de US toch ook afdalingen, toch?). De full carbon velg (110GSM OCLV clincher) die gebruikt wordt is ook al een paar jaar in gebruik en dan zou het toch goed moeten zijn?
Gebruik de goede remblokjes (zijn ook al discussies over hier) en rijden maar.
Heeft de praktijk deze discussie misschien al achterhaald?

Ciao,

Jan

Scheurende wielen

Geplaatst: 20 dec 2006 21:31
door amclassic-fan
Die Bontrager wielen zijn weer een heel ander verhaal. Die hebben geen onmogelijke combinatie van alu met carbon zoals de Zipps, maar het probleem dat een carbon zijwand het niet zo leuk vind als je een band hard op pompt. Je moet carbon clinger wielen iig nooit harder oppompen dan erop staat.

Scheurende wielen

Geplaatst: 21 dec 2006 20:45
door jan_k14
Hoi,

Dacht het niet. Deze thread is begonnen met de vraag of Campagnolo Hyperons mogelijk scheurden bij gebruik.
Campa Hyperons zijn full carbon en zijn daardoor vergelijkbaar met "mijn" Bontrager wielen.

Evengoed Fijne Feestdagen!

Jan

Scheurende wielen

Geplaatst: 21 dec 2006 21:37
door amclassic-fan
Nee okej dan zitten we nu weer op dezelfde golflengte. Ik dacht dat jij doelde op het gene wat hierboven over hadden.
Bandjes en full carbon is en blijft op dit moment niet echt een geweldige combinatie. Voor iemand van 90 kg is het iig vragen om problemen, want die moet z'n banden harder oppompen dan mag van de fabrikant van de velgen. En als je je banden harder oppompt is het een kwestie van tijd voor er een velg sneuvelt.