Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra of Lightweights???

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 08 nov 2006 23:50

Ik vind beide sets wielen vet kool, al zou ik zelf voor de LW's gaan.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 08 nov 2006 23:51

Dat boeit niet het is gewoon een feit dat er een verschil is.   en dat verschil is per definitie een positief verschil. Dat is de natuurkunde.

En jij zegt ja maar het is maar zo n heel klein verschil.
Maar het verschil tussen winst en verlies in de sprint is ook maar honderdste van een seconde.    En op een klim van 30 kilometer is biedt een heel klein voordeel toch al snel een tijdwinst op van enkele minuten.

En als jij het hier niet mee eens bent dan vind ik dat je gewoon maar iets zeg om dwars te zijn.

Je zou een wielmerk kunnen beginnen:   Heavyweights !!!

Eens kijke of je dat van de grond krijgt     Haha
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 00:06

Het lijkt mij bijzonder sterk dat jij na 1 minuut kan vertellen of hij vol of leeg is. Ik durf zelfs te beweren dat je dat überhaupt niet zult voelen. Zoals al eerder gezegd staat het gewicht redelijk in het niet bij de aerodynamica. En daarnaast zegt de wet van Newton F=m*a, maar eigenlijk staat er F=m/dt*V of F=m*V/dt. Wat het betekent zul je wel begrijpen, maar wat je volgens mij vergeet je dat, dat alleen slaat op versnellen, als jij gewoon aan het fietsen bent zul je er dus weinig van werken, omdat de versnelling ontzettend klein of 0 is (als je constant fiets). Trouwens de snelheid is zelfs nog in het kwadraat. En als jij een minuut zou gaan sprinten is de verhoging van vermogen eerder af te leiden uit het feit de er meer aerodynamische weerstand is dan meer gewicht. Trouwens even van mezelf uitgaan 80kg+11kg=91 kg (Rijder+fiets) en 0.750 kg Bidon. (0.750/91)*100=0.8 Dat ga jij echt niet merken!. Oh ja op het einde van een sprint zit je meestal op topsnelheid dan maakt het gewicht sowieso geen drol uit. Dat is ook natuurkunde

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 nov 2006 00:09

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006
Het kost energie om massa te verplaatsen.

Correctie: het kost energie om massa te versnellen!

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006
En jij zegt ja maar het is maar zo n heel klein verschil.
Maar het verschil tussen winst en verlies in de sprint is ook maar honderdste van een seconde.    En op een klim van 30 kilometer is biedt een heel klein voordeel toch al snel een tijdwinst op van enkele minuten.


Lightweights zijn lichter (300 gram lichter dan Bora's, scheelt 12 seconden bij het beklimmen van de Alpe d'Huez)

Maar Bora's zijn weer ietsjes aerodynamischer (bij 50 km/uur 1,8 Watt minder dan Bora's levert een snelheidswinst op van ongeveer 0,07 km/uur)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 00:12

En hoe wil jij dan massa verplaatsen zonder dat het energie kost? (wet van Newton)

Als jij dat zou kunnen dan was je de rijkste mens ter wereld.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 00:22

Lucero

Als je constant fiets dan ben je constant tegen een vertraging aan het trappen.    Want ook als je niet remt dan vertraag je toch.

En over kleine verschillen. Baanwielrenners voelen een verschil van 1 bar in 1 band. en kunnen je zelfs zeggen welke band dat is.

En over de sprint: het verschil van 3/100 sec wordt verkregen door de acceleratie die wordt opgebouwd in zo n 400 meter   de 3/100 op het einde is dus een uitvergroting van een heel klein verschil    maar wel nog steeds het verschil tussen Wereldkampioen en eeuwige tweede.

Ik ben met je eens dat de renner de grootste factor is ja. Maar in de theorie als ik Tom Boonen versus Tom Boonen zou kunnen laten sprinten   dan zou een gewichtsbesparing van 1 miljoenste van 1 miljoenste gram    al winst opleveren.

Denk daar maar eens over na!!!!!
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 00:23

Oke dan leg ik het even uit het kost energie om massa te versnellen! Alleen gaat men hier uit van een omgeving waar er geen invloeden van buitenaf zijn. Dit betekent geen wrijving, geen luchtweerstand, etc. Het versnelde object zal dus eenparig versnellen als er een kracht op wordt gezet. Zal de kracht nul zijn is ook de versnelling 0 en vice versa. Dit betekent dat het object zijn snelheid zal behouden en niet zal veranderen, want er zijn geen externe factoren. De wereld is helaas anders en er zijn wel externe factoren dit betekent dat je constant moet versnellen om op dezelfde snelheid te blijven. Alleen is deze versnelling niet ontzettend groot. En alleen maar bedoeld om alles in evenwicht te houden. Trouwens:
D=cd*0.5*ro*s*v^2 En D is de weerstand die jij moet overwinnen die is kwadratsich met de snelheid en geloof me vele male groter dan jou natuurkundige F=m*a
Hulde aan Newton trouwens!!!
 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 nov 2006 00:23

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006

Als je constant fiets dan ben je constant tegen een vertraging aan het trappen.    Want ook als je niet remt dan vertraag je toch.


Lees je natuurkundeboek dan nog maar eens goed
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 00:24

En over die bidons

Hoeveel durf je daar over te verwedden.

Ik durf voor honderd euro met jou te verwedden dat ik 3 uit 3 haal
met de vol of leeg   manier.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 00:29

ja dat is dus wat ik zeg.

hier op aarde waar alle massa onderhevig is aan de zwaarte kracht daar kun je geen massa verplaatsen ten opzichte van een andere massa (de aarde in dit geval) zonder dat het energie kost.   In de ruimte kan niets stilstaan    want het beweegt altijd wel ten opzichte van iets anders in de ruimte. Daar geld inderdaad de versnellingswet
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 00:32

Laat ik het zo zeggen zonder het bidon gedoe. Als ik jouw fiets 750 gram zwaarder maak ga je het niet merken.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 00:33

Aerodynamica is eigenlijk ook massa verplaatsen. Je drukt tegen lucht (welke massa heeft aan) en verplaatst die.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

Plaats reactie