Pagina 5 van 19

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 08 nov 2006 23:50
door ilfalco2004
Ik vind beide sets wielen vet kool, al zou ik zelf voor de LW's gaan.

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 08 nov 2006 23:51
door wielrennerd
Dat boeit niet het is gewoon een feit dat er een verschil is.   en dat verschil is per definitie een positief verschil. Dat is de natuurkunde.

En jij zegt ja maar het is maar zo n heel klein verschil.
Maar het verschil tussen winst en verlies in de sprint is ook maar honderdste van een seconde.    En op een klim van 30 kilometer is biedt een heel klein voordeel toch al snel een tijdwinst op van enkele minuten.

En als jij het hier niet mee eens bent dan vind ik dat je gewoon maar iets zeg om dwars te zijn.

Je zou een wielmerk kunnen beginnen:   Heavyweights !!!

Eens kijke of je dat van de grond krijgt     Haha

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:06
door lucero
Het lijkt mij bijzonder sterk dat jij na 1 minuut kan vertellen of hij vol of leeg is. Ik durf zelfs te beweren dat je dat überhaupt niet zult voelen. Zoals al eerder gezegd staat het gewicht redelijk in het niet bij de aerodynamica. En daarnaast zegt de wet van Newton F=m*a, maar eigenlijk staat er F=m/dt*V of F=m*V/dt. Wat het betekent zul je wel begrijpen, maar wat je volgens mij vergeet je dat, dat alleen slaat op versnellen, als jij gewoon aan het fietsen bent zul je er dus weinig van werken, omdat de versnelling ontzettend klein of 0 is (als je constant fiets). Trouwens de snelheid is zelfs nog in het kwadraat. En als jij een minuut zou gaan sprinten is de verhoging van vermogen eerder af te leiden uit het feit de er meer aerodynamische weerstand is dan meer gewicht. Trouwens even van mezelf uitgaan 80kg+11kg=91 kg (Rijder+fiets) en 0.750 kg Bidon. (0.750/91)*100=0.8 Dat ga jij echt niet merken!. Oh ja op het einde van een sprint zit je meestal op topsnelheid dan maakt het gewicht sowieso geen drol uit. Dat is ook natuurkunde

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:09
door scepticus
Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006
Het kost energie om massa te verplaatsen.

Correctie: het kost energie om massa te versnellen!

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006
En jij zegt ja maar het is maar zo n heel klein verschil.
Maar het verschil tussen winst en verlies in de sprint is ook maar honderdste van een seconde.    En op een klim van 30 kilometer is biedt een heel klein voordeel toch al snel een tijdwinst op van enkele minuten.


Lightweights zijn lichter (300 gram lichter dan Bora's, scheelt 12 seconden bij het beklimmen van de Alpe d'Huez)

Maar Bora's zijn weer ietsjes aerodynamischer (bij 50 km/uur 1,8 Watt minder dan Bora's levert een snelheidswinst op van ongeveer 0,07 km/uur)

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:12
door wielrennerd
En hoe wil jij dan massa verplaatsen zonder dat het energie kost? (wet van Newton)

Als jij dat zou kunnen dan was je de rijkste mens ter wereld.

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:22
door wielrennerd
Lucero

Als je constant fiets dan ben je constant tegen een vertraging aan het trappen.    Want ook als je niet remt dan vertraag je toch.

En over kleine verschillen. Baanwielrenners voelen een verschil van 1 bar in 1 band. en kunnen je zelfs zeggen welke band dat is.

En over de sprint: het verschil van 3/100 sec wordt verkregen door de acceleratie die wordt opgebouwd in zo n 400 meter   de 3/100 op het einde is dus een uitvergroting van een heel klein verschil    maar wel nog steeds het verschil tussen Wereldkampioen en eeuwige tweede.

Ik ben met je eens dat de renner de grootste factor is ja. Maar in de theorie als ik Tom Boonen versus Tom Boonen zou kunnen laten sprinten   dan zou een gewichtsbesparing van 1 miljoenste van 1 miljoenste gram    al winst opleveren.

Denk daar maar eens over na!!!!!

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:23
door lucero
Oke dan leg ik het even uit het kost energie om massa te versnellen! Alleen gaat men hier uit van een omgeving waar er geen invloeden van buitenaf zijn. Dit betekent geen wrijving, geen luchtweerstand, etc. Het versnelde object zal dus eenparig versnellen als er een kracht op wordt gezet. Zal de kracht nul zijn is ook de versnelling 0 en vice versa. Dit betekent dat het object zijn snelheid zal behouden en niet zal veranderen, want er zijn geen externe factoren. De wereld is helaas anders en er zijn wel externe factoren dit betekent dat je constant moet versnellen om op dezelfde snelheid te blijven. Alleen is deze versnelling niet ontzettend groot. En alleen maar bedoeld om alles in evenwicht te houden. Trouwens:
D=cd*0.5*ro*s*v^2 En D is de weerstand die jij moet overwinnen die is kwadratsich met de snelheid en geloof me vele male groter dan jou natuurkundige F=m*a
Hulde aan Newton trouwens!!!
 

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:23
door scepticus
Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006

Als je constant fiets dan ben je constant tegen een vertraging aan het trappen.    Want ook als je niet remt dan vertraag je toch.


Lees je natuurkundeboek dan nog maar eens goed

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:24
door wielrennerd
En over die bidons

Hoeveel durf je daar over te verwedden.

Ik durf voor honderd euro met jou te verwedden dat ik 3 uit 3 haal
met de vol of leeg   manier.

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:29
door wielrennerd
ja dat is dus wat ik zeg.

hier op aarde waar alle massa onderhevig is aan de zwaarte kracht daar kun je geen massa verplaatsen ten opzichte van een andere massa (de aarde in dit geval) zonder dat het energie kost.   In de ruimte kan niets stilstaan    want het beweegt altijd wel ten opzichte van iets anders in de ruimte. Daar geld inderdaad de versnellingswet

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:32
door lucero
Laat ik het zo zeggen zonder het bidon gedoe. Als ik jouw fiets 750 gram zwaarder maak ga je het niet merken.

Bora Ultra of Lightweights???

Geplaatst: 09 nov 2006 00:33
door wielrennerd
Aerodynamica is eigenlijk ook massa verplaatsen. Je drukt tegen lucht (welke massa heeft aan) en verplaatst die.