Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
pe2erwin
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09
pe2erwin
20 dec 2007 17:57
iasmov schreef:Hi, op mijn tourfiets heb ik een naafdynamo van Shimano gemonteerd, die 2,5 Watt levert bij 6 volt wisselspanning. Hebben jullie een goed idee om hier een (vermogens-) LED-verlichting op aan te sluiten?
Deze 3W LED spot van Conrad kun je zó aansluiten in plaats van je oude lamp. Brugschakeling en stroombrom zitten er reeds in verwerkt:
Meer informatie op pagina 1 van deze thread. Helaas geen ervaring met het gebruik van deze lamp op een dynamo; ik gebruik 'm zelf op een accu.
Ben zelf bezig met een achterlicht-aanpassing:
Die lelijke stukken plakband gaan er nog af
-
iasmov
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32
iasmov
21 dec 2007 00:44
Leuke reacties tot zover, ik heb intussen een kabel naar het batterij achterlicht met rode LED die aan mijn bagage-drager hangt gelegd, daar een gelijkrichtbrugje met 4 diodes en een 25Vt 100uF elco geïnstalleerd met 150 Ohm weerstand in serie en dat brand wel aardig..
Blijft als schoonheidsfout het feit, dat ik uit de voorlamp pas vanaf plm 10 km per uur licht krijg, echt geen standlicht..
De 3 watt spot van Conrad lijkt me riskant aangezien Shimano expliciet waarschuwt dat deze naaf niet geschikt zou zijn voor 3 watt-verlichting..
Het spotje van de Blokker, nominaal geschikt voor 12 volt (wissel) spanning en bedoeld om een lampje in een halogeenarmatuur te vervangen is feitelijk een compositie van 14 5mm LEDjes in een behuizing van een halogeenspotje met achterspiegel.
Ik dacht eraan er eentje open te maken om dan een schakeling zien te realiseren die bij hogere voedingsspanning meer LEDjes in serie schakelt..
Heeft iemand een idee of dit een haalbaar idee of een luchtspiegeling is, het zou bij elke snelheid de meest rendabele combinatie kunnen kiezen..
-
pe2erwin
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01 jan 2007 13:09
pe2erwin
21 dec 2007 15:10
Dat zou ik niet doen. Die spot van de Conrad heeft een ingebouwde stroomregeling. Die houdt de stroom door je led continue op de optimale waarde (en doet dit met een hoog rendement). De regeling is geschikt voor een vrij ruim ingangs-spannings bereik. Zoiets zou je ook kunnen doen met jouw Blokker spotje. Nadeel daarvan is, dat het rendement van die LEDS minder hoog is dan van de Power-LED in de Conrad spot.
Heb zelf ook geëxperimenteerd met een zaklantaarn kop met 9 5mm LEDS en een 1 Watt Luxeon LED. De Luxeon LED geeft bij dezelfde stroom gewoon méér, beter gebundeld en wítter licht:
9x5mm LED
1x1W Luxeon LED (100mA bij 3,3V ~330mW) met 10° optiek.
Is natuurlijk moeilijk te zijn op deze twee foto's, maar ik heb de twee lampjes gelijktijdig aangesloten op dezelfde stroombron en ze zo vergeleken...
De rode LED is ook een 1W Luxeon zonder optiek dit keer. Hier doe ik maar 50mA stroom doorheen (Vermogen ongeveer 100mW)
Meer informatie op
mijn pagina.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
21 dec 2007 17:51
Voor gebruik met naafdynamo's raad ik het gebruik van die kant en klare spotjes af omdat je juist die driver niet nodig hebt. Als je de boel direct aansluit heb je de minste verliezen en dus de maximale lichtopbrengst. De naven zijn zo gemaakt dat het vermogen dat ze leveren niet lineaire toeneemt met de snelheid maar afvlakt, hierdoor blijven de leds ook heel als je van de Amerongse berg naar beneden rijdt. 5 mm leds zijn niet geschikt voor koplampen, daarvoor moet je naar de powerleds gaan. De moderne leds produceren bij 't zelfde vermogen ruim 2x zoveel licht als de bovenstaande Luxeon 1 watt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
iasmov
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32
iasmov
22 dec 2007 00:14
@pe2erwin: Bij deze een interessant forum gevonden dankzij de link op jouw website, bedankt!
http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=161020
@Amclassic-fan: Heb net een spotje binnengekregen van Ledsee, een MR16/GU10 high-power 12Vt 1Wt, óók in een behuizing voor halogeenarmatuur voor iets van €12,-; ik zou hem rechtstreeks aan kunnen sluiten of openmaken en de electronica beseitigen, wat denk jij?
-
rene1
- Forum-lid
- Berichten: 2099
- Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11
rene1
22 dec 2007 10:52
Als je'm openmaakt moet je ook de witte pasta eruit scheppen. Hij zit namelijk volgepropt met dat spul. Koeling???
Als je even geduld hebt dan post ik wel een foto van de 3 QW variant. (De driver is kapot gegaan, daarom heb ik 'm open gemaakt)
-
iasmov
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32
iasmov
22 dec 2007 11:37
Ik ben benieuwd en heb geduld.. Ik vermoed, dat het lampje veel compacter te krijgen is als de halogeenspot-ombouw eraf is.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
22 dec 2007 12:06
Met een dynamo moet je de de electronica er gewoon uit halen om zeker te zijn dat de boel goed werkt en en er zelf een brugcel voor solderen. In dat topic op CPF is het in de 2e post ook al genoemd, een dynamo is een stroombron en niet een spanningsbron zoals een accu. Als je op een dynamo een driver aan gaat sluiten is er niets zinnigs over te zeggen wat er zal gebeuren.
Als je niet te veel linker handen heb zou ik als je 't goedkoop wilt houden gewoon 3 leds van Led-see (KLC's die op 210 Lm@1A zitten) en 3 15 graden lenzen. Dat geeft gegaraneerd heel erg veel licht (zeker in vergelijking met kleine halogeen lampjes) en de kosten qua electronica blijven onder de 20 euro.
Wat ze met die bipolaire condensatoren op CPF doen begrijp ik zelf niet helemaal. Ik heb namelijk nog nooit iets gemaakt of uitgerekent met die dingen. Volgens mij werken ze doordat de frequentie van de wisselstroom toeneemt als je harder gaat fietsen. Ik heb 2 weken vakantie, misschien dat ik er eens naar zal kijken. Een schema om te zorgen dat je wisselende waardes gebruikt (dus voor maximale output steeds) moet niet zo heel moeilijk om te ontwerpen zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
iasmov
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 dec 2007 14:32
iasmov
22 dec 2007 17:20
@Amclassic-fan :
http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm geeft wat info over het nut van de bi-polaire elco. Het lijkt me een forse investering in geld en ruimte om zoiets te installeren. Realiseer je overigens dat ik maar 2,5 Watt (wisselstroom) ter beschikking heb, waarvan na gelijkrichting ook weer minder over is, dit in verband met de LEDjes die je adviseert..
@rene1: Bedankt voor de afbeeldingen, de 1 Watts-versie heeft niet zo'n koellichaam (nodig); hoe heb je het achterstuk losgekregen? Brute kracht, zaagje of slijpschijf?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
22 dec 2007 18:55
De hoeveelheid koelpasta in die spot hierboven is nergens goed voor, heeft waarschijnlijk een Chinees zitten slapen
Het gelijkrichten zorgt niet voor grote verliezen als je een Schotky brugcel pakt, een mosfet gelijkrichter is nog mooier. Maar die zijn duurder, hebben meer pinnetjes, soms nog externe componenten nodig. De naaf kan officieel 2,5 Watt leveren, maar als je er meer dan 1 led aanhangt kan je er wel wat meer vermogen uittrekken. Het is altijd gunstiger om bijv 3 Watt door 3 leds samen te laten verstoken dan dat 1 led op 3 watt wordt aangestuurd. Met 3 leds krijg je namelijk bijna 1,5 keer zoveel licht eruit.
Die bipolaire condensatoren heeft Digikey wel. (zoeken op bipolar capacitor) De condensatoren kosten daar geen drol, de minimum order kosten vallen ook wel mee, alleen versturen ze enkel per express courier naar Europa (wat een vermogen kost). Dus moet je eigenlijk iemand in Amerika hebben zitten en dan blijven de verzendkosten wel beperkt tot een paar dollar in totaal. Misschien dat ze dichter bij huis ook nog wel te krijgen zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
rene1
- Forum-lid
- Berichten: 2099
- Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11
rene1
23 dec 2007 23:22
iasmov schreef:@Rene1: hoe heb je het achterstuk losgekregen? Brute kracht, zaagje of slijpschijf?
Het plastic achterkapje zit met 2 schroefjes vast, en dan nog met 2 "weerhaakjes"
Op de laatste foto kan je nog net zo'n plastic haakje zien.
@amcf; er zat nog veeeeel meer witte pasta in. Als ze me de andere driver toesturen zal ik me geen zorgen maken als er wat minder koelpasta in terecht komt.