Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2007

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 dec 2006 23:30

Voor getrainde jonge honden moet een 53/39 met een klimcassette genoeg zijn. (Iets) mindere goden monteren een compact of een triple. Zelf vorig jaar met 34/25 gereden (4000 km getraind, eindtijd 9 uur). Dit jaar Dolomieten schijnen iets stijlere stukken in te zitten, dus ik steek denk ik 34/27.
Zo'n Shimano compact kost nog geen 70 euro en zet je er zo op. Als je al Hollowtech II lagerschalen hebt is dat binnen 5 minuten gefixt. Wel een aanrader voor een ieder die twijfelt.

daan025
Forum-lid

daan025 12 dec 2006 14:22

Dit jaar wil ik de Marmotte voor het eerst gaan rijden, maar geen flauw idee hoeveel kilometers je ongeveer aan voorbereiding zou moeten hebben.
Mijn voornemen is om in ieder geval in mei richting Mallorca te gaan om daar 2 weken te trainen. Maar voor de rest nog geen idee, iemand toevallig een schema/logboek van zichzelf van vorige jaren?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 dec 2006 15:20

Lees even het topic van vorig jaar door, de laatste pagina. Daar staan een hoop vragen beantwoord
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... picID=4205
Q: Hoeveel moet ik trainen voor La Marmotte?
A: Dat hangt af van een aantal dingen. Ten eerste, wat is je doel? Ten tweede: hoeveel tijd heb je beschikbaar om te trainen? Hoeveel ervaring heb je? Ten derde: wat is je bouw (lichter gebouwden klimmen meestal makkelijker dan zwaardere renners)? En vierde: wat zijn de omstandigheden (het ene jaar is het 30 graden, het andere jaar kan het vriezen op de toppen!)
Als je voor het eerst meerijdt, is uitrijden het meest realistische en waarschijnlijke doel. De tijd is dan van minder groot belang. In dat geval kun je de 10%-regel hanteren, wat wil zeggen dat je voor La Marmotte minimaal zo’n 174*10 = 1740 KM zal moeten trainen. Met dit kilometrage in de benen zal La Marmotte echter waarschijnlijk een slijtageslag worden. Met 2500 à 3000 KM zal het al een stuk gemakkelijker gaan. Wil je voor een goede tijd gaan (8 uur of sneller) dan zul je moeten denken aan 4000-6000 km training.
Net zo belangrijk als het aantal kilometers is de traingsmethode. De nadruk moet steeds meer komen te liggen op (zeer) lange duur (D1) trainingen.
Voor traingsschema's (en veel andere info) check www.zitvlees.nl 1 maart vind ik zelf een mooie datum om gericht te beginnen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 dec 2006 17:46

Quote: Origineel geplaatst door havana op 12 December 2006
1 maart vind ik zelf een mooie datum om gericht te beginnen.</SPAN>

Vind ik te laat. Je basis begin je NU al te leggen.
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 19:06

idd, ik vind het dood zonde om alles wat je in de zomer maanden hebt opgebouwd nu te laten afbreken zodat je eerst weer je conditie moet gaan opbouwen om een beetje richting je oude niveau te komen. Zondagochtend was het bijvoorbeeld heerlijk weer om een paar uurtjes op de racefiets te zitten. Vanmiddag was het hier in het oosten iig weer schitterend weer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 dec 2006 22:14

Ik zei: gericht beginnen hè.
Ik houd de winter ook mijn conditie op pijl met spinnen, hardlopen en fietsen (als het weer het toe laat). Maar dit doe ik zonder schema. Vanaf 1 maart ga ik puur over op fietsen, 3 à 4x per week, weer of geen weer.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 22:32

okej, maar in Maart ga ik ook niet op de fiets zitten als het regent. Ik rij alleen in de regen als het een wedstrijd of een cyclo is, van in de regen trainen wordt je namelijk niets beter. Je bent alleen maar aan het afbreken ipv opbouwen.
Afbeelding

hovie
Forum-lid

hovie 12 dec 2006 22:56

Leg dit eens uit.
Waarom breek je iets af als je in de regen traint.
Voor mijn gevoel is er een hogere concentratie zuurstof,
waardoor er betere prestatie kan worden geleverd. 

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 12 dec 2006 23:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006

okej, maar in Maart ga ik ook niet op de fiets zitten als het regent. Ik rij alleen in de regen als het een wedstrijd of een cyclo is, van in de regen trainen wordt je namelijk niets beter. Je bent alleen maar aan het afbreken ipv opbouwen.

Ik denk dat je een beetje overdrijft. Je kunt soms best trainen in de regen. Veel hangt af van de temperatuur en de intensiteit van de training.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2006 00:31

Je koelt simpelweg veel te veel af in de regen. Je kan je spieren niet op een fatsoenlijke temperatuur houden. Tijdens een wedstrijd smeer je dan maar je benen in met vettig spul, maar daar van is het nadeel dat het te veel aan warmte ook niet meer weg kan.
Misschien dat als je het bij een uurtje houdt dat het allemaal nog wel mee zult vallen, maar hoe langer je op de fiets zit hoe kouder dat je het gaat krijgen.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2006 08:46

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 12 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006

Ik denk dat je een beetje overdrijft. Je kunt soms best trainen in de regen. Veel hangt af van de temperatuur en de intensiteit van de training.

Maar een lange duurtraining in de regen in maart is echt niet zinvol. Met 20gr in juni zie ik er ook geen kwaad in.
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 dec 2006 10:54

Met regen ga ik ook echt niet fietsen. Met "geen weer" bedoelde ik meer harde wind enzo. Daar heb ik nu echt geen trek in, dan ga ik liever even de sportschool in, maar vanaf maart wil ik echt veel kilometers maken dus laat ik me niet afschrikken door wind. Ik heb een gruwelijke hekel aan harde wind, zeker omdat een D1-training dan irritant wordt (heel licht en langzaam rijden).

Plaats reactie