Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lichter dan 34/27 met compact

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 19 jul 2007 14:37

Dit jaar de Mont Ventoux opgereden met 50-34 en 12-27.
Toch lange stukken met een trapfrequentie van rond de 50 rpm gereden, wat ik persoonlijk te laag vind.

Overweeg de volgende maal om m'n 11-32 MTB cassette en een MTB XT derr. te monteren, ik heb nu nog 9-speed shifters dus dat is geen probleem. Denk dat ik met een hogere trapfrequentie wat efficiënter klim.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jul 2007 14:46

Kan je niet gewoon een 29 kransje van Marchisio kopen, de 13 tussen je cassette vissen en vervolgens er een 12-29 cassette van maken? Dan rij je toch een pak lichter.

Je moet dan alleen niet groot-groot schakelen maar goed wie doet dat?

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 19 jul 2007 14:55

Cassette en derr. heb ik liggen van m'n MTB en met de 32 kan ik dan ongeveer 75/80 rpm draaien. Het geeft toch wat meer verschil dan een 29 en je hoeft je over verkeerd schakelen geen zorgen te maken.

Kan natuurlijk ook een vaste vork in de MTB zetten en een paar smalle bandjes erop leggen.:)

Beter is natuurlijk het seizoen goed voorbereiden, zodat ik gewoon wat harder omhoog rij en met een efficiënte trapfrequentie de beklimming kan doen.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 19 jul 2007 15:30

Bedankt allemaal, ik denk gewoon dat op de nieuwe bike maar weer een triplet moet komen.

Buzz even off topic dan maar maar wel een mooi rondje voor je ongeveer 110 km, +/-1800hm:

Starten in Annecy, naar Faverges, Col de Marrais, dan opletten, voordat het riviertje links langs de weg gaat lopen rechts de Col de plein Bois op. Bij de huisjes rechtsaf en 100 meter verder weer rechtsaf: FEEST vooral even tegen je max doordraaien aan het begin is geweldig voor de klap die komen gaat als je niet genoeg tandjes bij je hebt haha! Afdalen naar Manigod en rechtsaf de Croix Fry op. Via La clusaz naar Thones, rechtsaf naar Balme de Thuy, aan het einde waar je de D16 kruist linksaf en direct weer rechtsaf de Col de Bluffy op (dus NIET via de D909).

Beetje doortrappen en je wordt er echt wel moe van!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jul 2007 15:45

Offtopic: ben je er al een beetje uit qua frame en de overige afmontage?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 19 jul 2007 16:10

Het is héél éven de koelkast in omdat beschikbaarheid van frames in mijn maat slecht is en het inmiddels veel te kort dag is geworden voor Parijs Brest. Onmogelijk mezelf in te rijden in 3 weken voor een 1235km tocht in gehoopt max 60 uur. Ik kijk even aan wat de 2008 modellen nog gaan veranderen maar Canyon CF10 en Cervelo R3 staan bovenaan. SRAM wordt Shimano ivm triplet. Wielen, tja... nog niet uit.. Ben eind augustus even in het NL-se en willicht rijd ik even langs Koblenz en Bocholt. Ondanks dat m'n huidige fiets wat zwaar is ben ik wel weer tevreden over 'm, afdalings (zwabber) problemen die ik had lagen aan iets te veel speling in het balhoofd en als je dan met 80 de berg afgaat word je niet blij. Maar een nieuwe fiets komt er dit jaar!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

storck_lover
Forum-lid

storck_lover 19 jul 2007 17:46

Voor mensen die een compact rijden (34-50) en achter shimano 12-27 cassette steken voor de bergen, maar toch een lichter verzet dan de 34-27 zouden willen kiezen, is een Marchisio cassette een goede oplossing. Je kan zelf de cassette samenstellen en de kransjes kiezen voor de bergen. bijvoorbeeld: 14, 15, 16, 17, 19, 22, 24, 26, 28, 30. Je verliest wel een klein kransje voor het afdalen, maar dat is dan ook het voornaamste nadeel. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld:
12, 13, 15, 17, 18, 19, 22, 25, 28, 30. Kortom het blijft wel altijd een compromis.
Miche levert ook losse kransjes waarmee je zelf een cassette kunt samenstellen.
Ooit op een Cannondale super Six

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jul 2007 22:45

HenkV schreef:Het is héél éven de koelkast in omdat beschikbaarheid van frames in mijn maat slecht is en het inmiddels veel te kort dag is geworden voor Parijs Brest. Onmogelijk mezelf in te rijden in 3 weken voor een 1235km tocht in gehoopt max 60 uur. Ik kijk even aan wat de 2008 modellen nog gaan veranderen maar Canyon CF10 en Cervelo R3 staan bovenaan. SRAM wordt Shimano ivm triplet. Wielen, tja... nog niet uit.. Ben eind augustus even in het NL-se en willicht rijd ik even langs Koblenz en Bocholt. Ondanks dat m'n huidige fiets wat zwaar is ben ik wel weer tevreden over 'm, afdalings (zwabber) problemen die ik had lagen aan iets te veel speling in het balhoofd en als je dan met 80 de berg afgaat word je niet blij. Maar een nieuwe fiets komt er dit jaar!
Klinkt als een mooie fiets! Vooral de R3 vind ik een prachtige fiets. Mocht je nog advies nodig hebben horen we het wel. Qua wielen zou ik voor een bewezen allround inzetbaar setje kiezen als bijvoorbeeld Eurus of Zonda. Of Neutron, als je niet geeft om hoge wielen.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 20 jul 2007 15:56

HenkV schreef:[...]

Buzz even off topic dan maar maar wel een mooi rondje voor je ongeveer 110 km, +/-1800hm:

Starten in Annecy, naar Faverges, Col de Marrais, dan opletten, voordat het riviertje links langs de weg gaat lopen rechts de Col de plein Bois op. Bij de huisjes rechtsaf en 100 meter verder weer rechtsaf: FEEST vooral even tegen je max doordraaien aan het begin is geweldig voor de klap die komen gaat als je niet genoeg tandjes bij je hebt haha! Afdalen naar Manigod en rechtsaf de Croix Fry op. Via La clusaz naar Thones, rechtsaf naar Balme de Thuy, aan het einde waar je de D16 kruist linksaf en direct weer rechtsaf de Col de Bluffy op (dus NIET via de D909).

Beetje doortrappen en je wordt er echt wel moe van!
Afbeelding Lijkt me 'n zeer aantrekkelijk slopersrondje, Henk. Wellicht dat we volgend jaar in de buurt zijn, en dan gaat ie zeker in de pocket. Evenals deze verticale vriendjes in de buurt van 't Lac du Bourget: de Mont du Chat..., en de Col du Grand Colombier...

Wat moet jij trouwens 'n mooi fietsleven hebben, zeg. Ik droom er wel eens van –- serieus waar -- dat er 'n echte berg in mijn ‘achtertuin’ ligt!

rik.a
Forum-lid

rik.a 20 jul 2007 19:14

Am-classicfan vertelde dat je met een triple geen 27 kunt rijden hoezo niet?? (niet gevonden of overheen gelezen)
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 jul 2007 19:48

Verkeerd gelezen, want dat kan wel degelijk.

ilko
Forum-lid

ilko 21 jul 2007 10:45

Hij zei dat je met Campa geen 27 kunt rijden. Die maken ze niet nl.

Plaats reactie