Pagina 5 van 6
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 19 okt 2006 20:01
door paashaas
Past niet helemaal in dit topic, maar grof gezegd: remt een Centaur rem even goed als een Chorus rem? Of is er geen voelbaar verschil tussen de werking?
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 19 okt 2006 20:22
door kalkaanslag
Tuurlijk ga je sneller met Dura-Ace! Waarom zou je anders meer geld voor een groep uitgeven?
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 20 okt 2006 20:00
door kalkaanslag
Quote: Origineel geplaatst door big rosa op 20 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door paashaas op 19 Oktober 2006 Past niet helemaal in dit topic, maar grof gezegd: remt een Centaur rem even goed als een Chorus rem? Of is er geen voelbaar verschil tussen de werking?
Ik denk (weet zeker) dat goede remblokken van veel grotere invloed zijn dan de remmen zelf. Ik merk zelf absoluut geen verschil tussen remmen van veloce of record, het enige verschil is, is dat record titanium in de top groep verwerkt en daar zit een prijskaartje aan en in mijn ogen verder niets. In ieder geval kan niemand mij wijsmaken dat al je je ogen sluiten en je remt op 1 en dezelfde fiets met of veloce of record remmen met dezelfde remblokken dat je het verschil merkt, en zo ja dan geloof ik er helemaal niets van!! dat is ongeveer hetzelfde als een lekker biertje in het buitenland op een zon overgoten terrasje en dan het zelfde biertje weer in je huiselijke omgeving dan smaakt het weer heel anders en dat noemen we EMOTIE! zit tussen de oren en meer niet!
Ja helemaal mee eens!! De keuze voor een duurdere groep voor een recreatief fietser is puur gebaseerd op emotie. Een kleine groep fietsers zal zich uiten in een objectief excuus, door te zeggen dat ze gewicht willen besparen, maar stiekem is de emotie de bovenliggende gedachte..
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 20 okt 2006 21:10
door ted038
ok, dan nu mijn vonnis en daarna kan dit topic op slot
Kan je met een duurdere groep harder : in theorie JA (immers een paar gram lichter en gaat allemaal wat soepeler), maar in de praktijk zijn de verschillen dermate klein dat je dit nauwelijks zult merken (vanaf 105 dan), en al helemaal niet als je in een groep rijdt. Wel kan je door een duurdere groep een ego-boost krijgen en door deze psychologische doping harder gaan rijden Aan de andere kant kan een "tiagra-rijder " ook extra gemotiveerd raken als deze een "Record carbon super de luxe SL met een platinum randje" kan inhalen, waardoor het net lukt (volgende discussie : Ga je harder rijden als je concurrent een duurdere groep rijdt )
Ach, ik denk dat we er nooit uitkomen, wellicht verschilt het zelfs per persoon hoeveel sneller je er van gaat rijden....
uiteraard geen slotje (was geintje), maar ben benieuwd hoe ver we in deze discussie blijven gaan ... (als we het maar vriendelijk en met respect houden, ook ik vergeet dat nog wel eens op internet dat we met mensen te maken hebben ipv IP_nummers )
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 01:37
door spinningfreak
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 20 Oktober 2006
Aan de andere kant kan een "tiagra-rijder " ook extra gemotiveerd raken als deze een "Record carbon super de luxe SL met een platinum randje" kan inhalen, waardoor het net lukt (volgende discussie : Ga je harder rijden als je concurrent een duurdere groep rijdt )
Tot een paar weken geleden had ik zelfs een Sora groep en ik moet zeggen dat ik er toch wat extra motivatie uithaalde dat ik allerlei mensen met dure fietsen en groepen makkelijk inhaalde zonder dat ik mezelf bovenmatig hoefde in te spannen.
Heb mijn fiets nu ge-upgrade (Neerlandici aub niet reageren) naar Ultegra en vraag me af of ik diezelfde motivatie hou. Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gelukkiger op m'n fiets zit doordat alles nu zo ontzettend soepel gaat dat ik bijna lui zou worden.
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 04:45
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 20 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 20 Oktober 2006
Aan de andere kant kan een "tiagra-rijder " ook extra gemotiveerd raken als deze een "Record carbon super de luxe SL met een platinum randje" kan inhalen, waardoor het net lukt (volgende discussie : Ga je harder rijden als je concurrent een duurdere groep rijdt )
Tot een paar weken geleden had ik zelfs een Sora groep en ik moet zeggen dat ik er toch wat extra motivatie uithaalde dat ik allerlei mensen met dure fietsen en groepen makkelijk inhaalde zonder dat ik mezelf bovenmatig hoefde in te spannen.
Heb mijn fiets nu ge-upgrade (Neerlandici aub niet reageren) naar Ultegra en vraag me af of ik diezelfde motivatie hou. Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gelukkiger op m'n fiets zit doordat alles nu zo ontzettend soepel gaat dat ik bijna lui zou worden.
Hoi,
Leuke boel hier..................................
Als mensen denken, en dat zijn er heel wat, dat ze door een duurdere, zeg maar hoogwaardigere, groep zomaar vanzelf gratis en voor niks sneller gaan rijden dan hebben ze het duidelijk bij het verkeerde eind.
Wat je wel zou kunnen met die nieuwe groep is sneller en vaster op en afschakelen. De groep kan en zal wellicht ook wel lichter gebouwd wat zo zijn voordelen kan hebben (E=MC2) al was het maar bij het overwinnen van de zwaartekracht, enz. Maar, als je met je oude groep al niet bij de goed getrainde fietser behoorde dan zal dat door die nieuwe niet op magische wijze plotsklaps veranderen.
Neen, neem die oude groep en fiets en laat die grondig door een bekwaam vakman op punt stellen en eens goed smeren en je dan zal je wel voelen dat ie met minder moeite op je kruissnelheid wordt gebracht. In theorie heb je nu dus het potentieel aanwezig om met dezelfde inspanning iets sneller te gaan. Niet dat die nieuwe groep niet onderhouden moeten worden, verre van.
Anders is het gesteld met aerodynamica b.v., stel ik heb 2 sets wielen en ik rij met beide over dezelfde relatief vlakke omgeving bij windstilte. De ene set is licht maar niet aero, de andere een 300g zwaarder maar wel aerodynamisch. Als ik nu bij wijze van test over 3Km met die sets beurtelings het onderste uit de kan haal dan is de kans reeel dat ik met de aero set toch net ietsje eerder de finish bereik. Vooropgesteld dat je toch wel over die 3Km gemiddeld een 35-38Km/u haalt en er niks is wat het aerovoordeel van die ene set teniet gaat doen. Rust je nu die winnende configuratie uit met de "minder goede" groep en de verliezende met de "hoogwaardigere" groep dan maakt dat in dit voorbeeld gene ene moer uit.
Conclusie: als je bij gelijke stand van conditie toch sneller wil gaan dan is de kans miniem tot zelfs onbestaand dat je dit bereikt door een duurdere groep te monteren. En dat was, dacht ik toch, de essentie van de vraag, niet?
Ciao,
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 12:55
door coulthard
Ik neem aan dat de crancks en trapas ook bij de groep behoren. En daarbij dus ook de trappers???
In dat geval maakt een duurdere groep zeker verschil. Een dure ace groep is ontworpen met titanium en hoogwaardig staal. Deze zijn veel buigvaster dan bijv. een 105. Of terwijl de krachten die je op de pedalen, dus de crancks, dus de trapas los laat worden efficienter gebruikt.
Daarnaast zal een dure ace groep betrouwbaarder zijn. Dit levert niet zozeer direct resultaat op, maar wellicht dat deze minder snel problemen gaat opleveren in de koers. En dat is toch wat je wilt, doorrijden zonder dat je derrailleur er opeens afknapt (persoonlijk meegemaakt met een nieuwe 105).
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 15:56
door spinningfreak
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 21 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 20 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 20 Oktober 2006
Aan de andere kant kan een "tiagra-rijder " ook extra gemotiveerd raken als deze een "Record carbon super de luxe SL met een platinum randje" kan inhalen, waardoor het net lukt (volgende discussie : Ga je harder rijden als je concurrent een duurdere groep rijdt )
Tot een paar weken geleden had ik zelfs een Sora groep en ik moet zeggen dat ik er toch wat extra motivatie uithaalde dat ik allerlei mensen met dure fietsen en groepen makkelijk inhaalde zonder dat ik mezelf bovenmatig hoefde in te spannen.
Heb mijn fiets nu ge-upgrade (Neerlandici aub niet reageren) naar Ultegra en vraag me af of ik diezelfde motivatie hou. Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gelukkiger op m'n fiets zit doordat alles nu zo ontzettend soepel gaat dat ik bijna lui zou worden.
Hoi,
Leuke boel hier..................................
Als mensen denken, en dat zijn er heel wat, dat ze door een duurdere, zeg maar hoogwaardigere, groep zomaar vanzelf gratis en voor niks sneller gaan rijden dan hebben ze het duidelijk bij het verkeerde eind.
Wat je wel zou kunnen met die nieuwe groep is sneller en vaster op en afschakelen. De groep kan en zal wellicht ook wel lichter gebouwd wat zo zijn voordelen kan hebben (E=MC2) al was het maar bij het overwinnen van de zwaartekracht, enz. Maar, als je met je oude groep al niet bij de goed getrainde fietser behoorde dan zal dat door die nieuwe niet op magische wijze plotsklaps veranderen.
Heb je me horen beweren dat ik sneller ga? Wat me wel is opgevallen dat alles gewoon soepeler en directer werkt (zoals schakelen en remmen) en dat geeft gewoon een goed gevoel.
Overigens gaat mijn gemiddelde snelheid wel omhoog omdat ik later rem en eerder weer op snelheid ben, maar dat heeft iemand ook al eerder in dit topic beschreven.
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 16:33
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 21 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 21 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 20 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 20 Oktober 2006
Aan de andere kant kan een "tiagra-rijder " ook extra gemotiveerd raken als deze een "Record carbon super de luxe SL met een platinum randje" kan inhalen, waardoor het net lukt (volgende discussie : Ga je harder rijden als je concurrent een duurdere groep rijdt )
Tot een paar weken geleden had ik zelfs een Sora groep en ik moet zeggen dat ik er toch wat extra motivatie uithaalde dat ik allerlei mensen met dure fietsen en groepen makkelijk inhaalde zonder dat ik mezelf bovenmatig hoefde in te spannen.
Heb mijn fiets nu ge-upgrade (Neerlandici aub niet reageren) naar Ultegra en vraag me af of ik diezelfde motivatie hou. Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gelukkiger op m'n fiets zit doordat alles nu zo ontzettend soepel gaat dat ik bijna lui zou worden.
Hoi,
Leuke boel hier..................................
Als mensen denken, en dat zijn er heel wat, dat ze door een duurdere, zeg maar hoogwaardigere, groep zomaar vanzelf gratis en voor niks sneller gaan rijden dan hebben ze het duidelijk bij het verkeerde eind.
Wat je wel zou kunnen met die nieuwe groep is sneller en vaster op en afschakelen. De groep kan en zal wellicht ook wel lichter gebouwd wat zo zijn voordelen kan hebben (E=MC2) al was het maar bij het overwinnen van de zwaartekracht, enz. Maar, als je met je oude groep al niet bij de goed getrainde fietser behoorde dan zal dat door die nieuwe niet op magische wijze plotsklaps veranderen.
Heb je me horen beweren dat ik sneller ga? Wat me wel is opgevallen dat alles gewoon soepeler en directer werkt (zoals schakelen en remmen) en dat geeft gewoon een goed gevoel.
Overigens gaat mijn gemiddelde snelheid wel omhoog omdat ik later rem en eerder weer op snelheid ben, maar dat heeft iemand ook al eerder in dit topic beschreven.
Hoi,
Heb ik dan beweerd dat dat niet zo is?
Ik zeg alleen dat als je wil in een nieuwe groep investeren dat je er dan niet moet van verwachten dat je opeens veel sneller gaat. Ieder logisch denkend mens zou moeten weten dat eigenlijk niet kan. Daarvoor zijn er betere investeringen dan dat. Toch menen vooral beginnende fietsliefhebbers dat hun gebrek aan snelheid of de moeite die ze hebben om met de groep mee te kunnen aan hun fiets ligt en niet aan hen.
Tja, en dat remprobleem is natuurlijk opgelost met een nieuwe groep? Lijkt me dat een stel andere remmen of zelfs maar andere remblokken dat probleem ook wel opgelost hadden. Als het al een probleem was.....
Dus, ik blijf bij de stelling dat er betere investeringen vallen te doen om rendementswinst te boeken dan een groep vervangen door een zogezegd betere.....
Ciao,
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 16:53
door amclassic-fan
Als je harder wilt gaan moet je gewoon een stuurpen kopen die 2 maatjes langer is en haal je alle spacers onder je stuurpen vandaan. Heb je hooguit het probleem dat fietsen vrij pijnlijk wordt, maar ach dat is goed voor je hardheid.
Ga je met een dure groep harder ?
Geplaatst: 21 okt 2006 20:50
door spinningfreak
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 21 Oktober 2006Hoi,Heb ik dan beweerd dat dat niet zo is? Ik zeg alleen dat als je wil in een nieuwe groep investeren dat je er dan niet moet van verwachten dat je opeens veel sneller gaat. Ieder logisch denkend mens zou moeten weten dat eigenlijk niet kan. Daarvoor zijn er betere investeringen dan dat. Toch menen vooral beginnende fietsliefhebbers dat hun gebrek aan snelheid of de moeite die ze hebben om met de groep mee te kunnen aan hun fiets ligt en niet aan hen. Tja, en dat remprobleem is natuurlijk opgelost met een nieuwe groep? Lijkt me dat een stel andere remmen of zelfs maar andere remblokken dat probleem ook wel opgelost hadden. Als het al een probleem was.....Dus, ik blijf bij de stelling dat er betere investeringen vallen te doen om rendementswinst te boeken dan een groep vervangen door een zogezegd betere.....
Ciao, Volgens mij zijn we het uiteindelijk wel met elkaar eens ondanks dat we zo lekker langs elkaar heen praten.Overigens, mijn vorige groep was net zoals de rest van m'n fiets goed onderhouden en remblokjes van goede kwaliteit en zgan.Dat fietsen voor mij sport nummer 2 is achter spinning wil niet zeggen dat ik het niet serieus neem.Als je al jaren fietst heb je het misschien niet door, maar het verschil tussen Sora en Ultegra is overigens toch echt heel groot.