Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Loszittende crank FSA K-force mega exo

scale20
Forum-lid

scale20 17 okt 2006 20:43

Ik ben zondag op expo velo langs de stand geweest van fsa en heb het probleem van de loskomende crank eens voorgelegd. Volgens de man die ik gesproken heb komt het probleem door een verkeerde eerste montage van de crank (aantrekken van de bout met een te hoge kracht, zie ook de eerdere post met de reactie van fsa europe over de aluminium bout die nu vervangen zou zijn door een stalen exemplaar). Als dit eenmaal is gebeurd zal de crank steeds loskomen (dit heb ik in de praktijk ook al mogen ondervinden, zelfs montage met loctite helpt niet, crank komt na enkel ritten steeds los). Zijn advies was crank demonteren en laten opsturen, zij zien de crank dan na en vervangen dan de defecte onderdelen of leveren een nieuwe crank. Ik ben dan gisteren ook bij mijn FM langs geweest en de crank laten opsturen. Nu maar afwachten wat het resultaat word (FM heeft wel gezegd dat dit een 3 tal weken kan duren).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2006 20:54

Slap gelul eigenlijk van FSA. Het systeem deugt dus niet.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 okt 2006 18:55

Kan aan mij liggen maar gaat dit over de duurdere systemen, dus met een enkele bout bij de linker crank? Want met mijn gossamer heb ik totaal nergens last van. Deze crank zit namelijk vast zoals shimano's systeem, dus met een centrale bout de cranks aandraaien en dan met 2 andere boutjes de linker crank vast zetten op de as.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2006 19:36

Ja, het gaat om dat systeem. Systeem is sowiso al niet slim (constructietechnisch) maar Shimano lijkt het aardig onder controle te hebben.
Less is bore

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 21 okt 2006 00:16

!!!voor de duidelijkheid!!!

vandaag op BikeMotion met iemand van FSA gepraat en ook het probleem voorgelegd. Het was een productiefout toen die lijn uitkwam dus de eerste serie. idd het het met lochtide ofzo te verhelpen, maar als je ermee naar je fietsenwinkel ga, kunnen hun er een speciale bout een nieuwe voor in je linker crankarm voor bestellen en dat is geheel kostenloos!!! aldus de vertegenwoordiger van FSA op BikeMotion
Afbeelding

ibie
Forum-lid

ibie 20 nov 2006 00:13

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 20 Oktober 2006

!!!voor de duidelijkheid!!!

vandaag op BikeMotion met iemand van FSA gepraat en ook het probleem voorgelegd. Het was een productiefout toen die lijn uitkwam dus de eerste serie. idd het het met lochtide ofzo te verhelpen, maar als je ermee naar je fietsenwinkel ga, kunnen hun er een speciale bout een nieuwe voor in je linker crankarm voor bestellen en dat is geheel kostenloos!!! aldus de vertegenwoordiger van FSA op BikeMotion

Ik heb ook speling op mijn FSA Mega Exo Crankstel. Ik krijg nieuwe Cubs van Ultegra ipv FSA door de fietsenmaken. Volgens de fietsenmaken zit hier speling in en is de FSA cubs uitwisselbaar met Ultegra.Ik heb ook nog even op de FSA site een bericht achtergelaten. Hierbij de mailwisseling
Mijn bericht:
I Have a FSA SLK Megaexo Compact Crackset. Now the right arm comes loose after climbing mountains or cycling in heavy wind. After Tightening the arm by my cycling shop it seems to be correctly, but now again the arm comes loose again. My cycling shop will correct it with renewing the bearing with Shimano Ultegra bearings. Will this fix the problem???? Please help
Antwoord FSA (salvatore @fullspeedahead.com:
First of all I think that you are referring to the left arm and not to the right one as you wrote because it’s no possible that the right one come loose. When I say left I mean the non drive side.
Second: To be honest I don’t understand how if you have a problem with the arm that comes loose the problem can be fixed by replacing the bearings of the bottom brackets. In my opinion you’re loosing time and money by doing that. The problem faced by you with the arm has nothing to do with the bearings. I try to explain you better.
The left arm crank bolt was made in alloy. This material is very light but very soft at the same time. Due to wrong tightening (a dynamometric key is suggested when tightening that bolt) sometimes it happened that the thread of the bolt was damaged and it cause the left arm loosing. Since many month we have already replaced the old alloy bolt with a new steel one to be stronger and so in this case the problem can be easily fixed by replacing the old bolt with a new steel one.
Please supply me your complete address and I’ll send to you a new steel bolt.
Dus voor iedereen met dit probleem: Stuur een mail naar Salvatore en je krijg een nieuwe stalen "bolt"
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 nov 2006 09:25

Dat het met de cups te maken heeft is inderdaad bull shit. Zit puur in die bout.
Ik heb ook nog een alu-bout kwam ik zaterdag achter. Er kwam ondanks de Locktite toch weer wat speling op. Toen ik de bout er weer uithaalde zat er alu-vijlsel aan.
Less is bore

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 20 nov 2006 09:43

Salvatore zou mij ook een nieuwe bout toesturen, zit alleen al 3 maanden te wachten.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

tommyboy
Forum-lid

tommyboy 20 nov 2006 17:16

kunt gewoon sneller die bout via je fm bestellen, heb ik ook gedaan en ik had m met anderhalve week gemonteerd op mijn fiets.
groeten tommy

ibie
Forum-lid

ibie 21 nov 2006 20:27

Quoten: Origineel geplaatst door tommyboy op 20 November 2006

kunt gewoon sneller die bout via je fm bestellen, heb ik ook gedaan en ik had m met anderhalve week gemonteerd op mijn fiets.
groeten tommy

Antwoord van Salvatore belooft veel goeds nadit ik de vraag gesteld heb waar de "bolt" blijft:
Dear Edwin,
It has been shipped on the 17th. It was Friday, maybe some more days are necessary.
So please wait some days and in case just let me know.
Best regards,
SALVATORE
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

maartenthoen
Forum-lid

maartenthoen 24 nov 2006 22:52

Hallo FSA rijders,
Ik heb dit jaar ook een FSA K-Force aangeschaft en ook bij mij kwam de linkercrank waar de borgmoer in zit steeds los. Ik kwam hier te laat achter, waardoor de harde stalen vertanding van de bracketas zich al had ingevreten in de zachte alu vertanding van de crank. Resultaat; speling op de crank. Ik reed overigens met Ultegra cups. Probleem werd binnen 3 dagen opgelost door mijn dealer en Codagex. Reden, productiefout in de schroefdraad van de bracketas. Ik heb nu een nieuwe, waarbij de borgmoer is vastgezet zonder loc-tite (was volgens FSA niet nodig). Ik heb hier al aardig wat kilometers mee gereden, zonder problemen.
Maarten
Maarten

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 28 nov 2006 11:27

misschien al oud nieuws. anyway, ook ik vind de sl-k en k-force crankstellen van fsa super sexy maar heb van de aankoop afgezien omwille van de hier gemelde problemen. nu heb ik afgelopen zaterdag echter met mijn ogen kunnen zien dat fsa het systeem geweizigd heeft. op de linkerarm staan nu twee schroeven in de andere richting. maw fsa heeft het systeem van shimano en thm (clavicula) gekopieerd. het valt natuurlijk nog af te wachten of hiermee het probleem ook echt uit de wereld is.

Plaats reactie