MTB project K - adviezen & suggesties ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wederom een mooi project, Casran. Inmiddels staan er al weer talloze tips & tricks van de diverse kenners/materiaalfreaks. Leuk en interessant om te lezen. Ook voor de niet-freaks, zoals ik. Van mij dus geen belangwekkende info. Wel de onderdelen/functionaliteit van mijn hardtail off-road beestje waar ik zeer tevreden over ben...
De carbon bar-ends (van Profile) geven je stevig houvast voor het langere klimwerk en op de vlakke stukken.
De lock-out (van de Rockshox Reba vork) bovenop het stuur is ideaal voor elk terrein. Zeer eenvoudig te bedienen.
De 11-23 Dura-Ace cassette -– met een korteslag achterderailleur -- zorgt ervoor dat de 'stappen' lekker klein zijn. Vóór rij ik met 44-34-22.
Die Powerman duatlon in Kasterlee oogt trouwens wel uitdagend, maar ook erg heavy, zeg. De 110km op de mtb is uiteraard geen probleem voor je. Maar 15km plus 30km hardlopen is meer dan een hele marathon. Bovendien is de tweede loopafstand langer dan de eerste, hetgeen je zelden ziet bij een run-bike-run. Dat maakt het extra zwaar. Dit zal ongetwijfeld veel trainingstijd vergen. Voordeel is natuurlijk wel dat hardlooptrainingen in de donkere herfst- en wintermaanden makkelijker in te passen zijn.
De carbon bar-ends (van Profile) geven je stevig houvast voor het langere klimwerk en op de vlakke stukken.
De lock-out (van de Rockshox Reba vork) bovenop het stuur is ideaal voor elk terrein. Zeer eenvoudig te bedienen.
De 11-23 Dura-Ace cassette -– met een korteslag achterderailleur -- zorgt ervoor dat de 'stappen' lekker klein zijn. Vóór rij ik met 44-34-22.
Die Powerman duatlon in Kasterlee oogt trouwens wel uitdagend, maar ook erg heavy, zeg. De 110km op de mtb is uiteraard geen probleem voor je. Maar 15km plus 30km hardlopen is meer dan een hele marathon. Bovendien is de tweede loopafstand langer dan de eerste, hetgeen je zelden ziet bij een run-bike-run. Dat maakt het extra zwaar. Dit zal ongetwijfeld veel trainingstijd vergen. Voordeel is natuurlijk wel dat hardlooptrainingen in de donkere herfst- en wintermaanden makkelijker in te passen zijn.
Zo, heb het even druk dus liet ik jullie maar wat verder palaveren in dit topic... best interessant. Af en toe concentreer ik me weer even om me in de mtb-wereld te verdiepen.
Ik schreef hierboven reeds dat ik mijn oude MTB misschien ging houden voro strandraces... bedoeling was dat, als er zich geen interessante verkoopprijs aanbood, ik hem niet wegdeed: 'k heb dan ook nauwelijks werk gemaakt van de verkoop. Maar vanmorgen wou iemand hem toch plots kopen, voor een redelijke prijs, dus is ie weg.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Augustus 2006
Stuur moet je gewoon aanpassen aan de breedte van je schouders. 58 cm is voor mij veel te wijd, ik rij nu met 54 of 55 cm. Op de weg ga ik toch immers ook echt niet met een 44 cm stuur rijden, maar rij ik met 40 cm.
Wat die stuurbreedte betreft ben ik het hier met Amclassic-fan eens. Op mijn oude MTB heb ik het stuur ook laten inkorten: het kwam standaard zodanig breed binnen dat dit allerminst comfortabel fietsen zou zijn voor mijn lichaams/schouderbreedte. Gaan fietsen met een Harley Davidson-achtig breed stuur wreekt zich na 3u mtb'en ook wel hoor!
Ik schreef hierboven reeds dat ik mijn oude MTB misschien ging houden voro strandraces... bedoeling was dat, als er zich geen interessante verkoopprijs aanbood, ik hem niet wegdeed: 'k heb dan ook nauwelijks werk gemaakt van de verkoop. Maar vanmorgen wou iemand hem toch plots kopen, voor een redelijke prijs, dus is ie weg.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 Augustus 2006
Stuur moet je gewoon aanpassen aan de breedte van je schouders. 58 cm is voor mij veel te wijd, ik rij nu met 54 of 55 cm. Op de weg ga ik toch immers ook echt niet met een 44 cm stuur rijden, maar rij ik met 40 cm.
Wat die stuurbreedte betreft ben ik het hier met Amclassic-fan eens. Op mijn oude MTB heb ik het stuur ook laten inkorten: het kwam standaard zodanig breed binnen dat dit allerminst comfortabel fietsen zou zijn voor mijn lichaams/schouderbreedte. Gaan fietsen met een Harley Davidson-achtig breed stuur wreekt zich na 3u mtb'en ook wel hoor!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 17 Augustus 2006
Het is volstrekt nutteloos om hier in Nederland te gaan rijden met schijfremmen of magura HS33 als je een beetje goed kijkt zie je ook geen enkele prof dat doen. ...
Ik volg je redenering wel, alleen:
- ik woon niet in Nederland, maar in België, en heb dus het plan om wel vaker eens te gaan mtb'en in de Vlaamse Ardennen en in de regio Luik (Ardennen): behoorlijk wat hoogteverschil en afdalingen die wrslk niet in Nederland te vinden zijn.Bovendien wil ik dat dezelfde MTB ook gewoon zonder veel wijzigingen in de Alpen inzetbaar moet zijn. Enkel wat kleine wijzigingen: voor 't Vlaamse werk steek ik er alvast een 12-25 Dura-Ace cassette in.
- het frame dat ik voor ogen heb is enkel voor schijfremmen geschikt. Hetzelfde geldt voor een bepaald wielensetje dat er misschien ook komt.
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 17 Augustus 2006
Over triggers en Sram gripshift gaan. Bij triggers kun je altijd maar een paar versnellingen tegelijk op of omlaag schakelen. Bij Gripshift kun je als je wilt in 1 beweging van groot achter naar je kleinste blad. Dit is zeker een voordeel bij de stijle klimmetjes in NL. Dan hebben we nog de Scram achterderailleur. Deze heeft een dusdanige betere veer erinzitten dat hij niet, zoals de shimano klappert als een gek tegen je frame. De een heeft er wat meer last van dan de anders maar het is bewezen de Sram klappert minder snel.
Bedankt voor je advies. Waar rijd je zelf mee? En doe je competitie-mtb?
Het is volstrekt nutteloos om hier in Nederland te gaan rijden met schijfremmen of magura HS33 als je een beetje goed kijkt zie je ook geen enkele prof dat doen. ...
Ik volg je redenering wel, alleen:
- ik woon niet in Nederland, maar in België, en heb dus het plan om wel vaker eens te gaan mtb'en in de Vlaamse Ardennen en in de regio Luik (Ardennen): behoorlijk wat hoogteverschil en afdalingen die wrslk niet in Nederland te vinden zijn.Bovendien wil ik dat dezelfde MTB ook gewoon zonder veel wijzigingen in de Alpen inzetbaar moet zijn. Enkel wat kleine wijzigingen: voor 't Vlaamse werk steek ik er alvast een 12-25 Dura-Ace cassette in.
- het frame dat ik voor ogen heb is enkel voor schijfremmen geschikt. Hetzelfde geldt voor een bepaald wielensetje dat er misschien ook komt.
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 17 Augustus 2006
Over triggers en Sram gripshift gaan. Bij triggers kun je altijd maar een paar versnellingen tegelijk op of omlaag schakelen. Bij Gripshift kun je als je wilt in 1 beweging van groot achter naar je kleinste blad. Dit is zeker een voordeel bij de stijle klimmetjes in NL. Dan hebben we nog de Scram achterderailleur. Deze heeft een dusdanige betere veer erinzitten dat hij niet, zoals de shimano klappert als een gek tegen je frame. De een heeft er wat meer last van dan de anders maar het is bewezen de Sram klappert minder snel.
Bedankt voor je advies. Waar rijd je zelf mee? En doe je competitie-mtb?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 19 Augustus 2006
Wederom een mooi project, Casran. Inmiddels staan er al weer talloze tips & tricks van de diverse kenners/materiaalfreaks. Leuk en interessant om te lezen. Ook voor de niet-freaks, zoals ik. Van mij dus geen belangwekkende info. Wel de onderdelen/functionaliteit van mijn hardtail off-road beestje waar ik zeer tevreden over ben...
De carbon bar-ends (van Profile) geven je stevig houvast voor het langere klimwerk en op de vlakke stukken.
De lock-out (van de Rockshox Reba vork) bovenop het stuur is ideaal voor elk terrein. Zeer eenvoudig te bedienen.
De 11-23 Dura-Ace cassette -– met een korteslag achterderailleur -- zorgt ervoor dat de 'stappen' lekker klein zijn. Vóór rij ik met 44-34-22.
Thx. We zien wel waar dit eindigt.
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 19 Augustus 2006
Die Powerman duatlon in Kasterlee oogt trouwens wel uitdagend, maar ook erg heavy, zeg. De 110km op de mtb is uiteraard geen probleem voor je. Maar 15km plus 30km hardlopen is meer dan een hele marathon. Bovendien is de tweede loopafstand langer dan de eerste, hetgeen je zelden ziet bij een run-bike-run. Dat maakt het extra zwaar. Dit zal ongetwijfeld veel trainingstijd vergen. Voordeel is natuurlijk wel dat hardlooptrainingen in de donkere herfst- en wintermaanden makkelijker in te passen zijn.
Ik wil al langer Kasterlee doen. Vorig jaar liet ik dit links liggen, omdat dit sowieso ten koste gaat van het klassieke voorjaar als wegrenner (en mijn voorjaar ging dan door fysieke ongemakken de mist in).
Dit jaar zou ik het anders plannen, en ben bereid later te pieken in het wegseizoen en de maand maart (en desnoods april) te laten schieten op de weg. Er is 1 voorbehoud: het hangt wat af van wat de wegploeg waarmee ik nu onderhandel voor volgend jaar hiervan vindt!
Wederom een mooi project, Casran. Inmiddels staan er al weer talloze tips & tricks van de diverse kenners/materiaalfreaks. Leuk en interessant om te lezen. Ook voor de niet-freaks, zoals ik. Van mij dus geen belangwekkende info. Wel de onderdelen/functionaliteit van mijn hardtail off-road beestje waar ik zeer tevreden over ben...
De carbon bar-ends (van Profile) geven je stevig houvast voor het langere klimwerk en op de vlakke stukken.
De lock-out (van de Rockshox Reba vork) bovenop het stuur is ideaal voor elk terrein. Zeer eenvoudig te bedienen.
De 11-23 Dura-Ace cassette -– met een korteslag achterderailleur -- zorgt ervoor dat de 'stappen' lekker klein zijn. Vóór rij ik met 44-34-22.
Thx. We zien wel waar dit eindigt.
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 19 Augustus 2006
Die Powerman duatlon in Kasterlee oogt trouwens wel uitdagend, maar ook erg heavy, zeg. De 110km op de mtb is uiteraard geen probleem voor je. Maar 15km plus 30km hardlopen is meer dan een hele marathon. Bovendien is de tweede loopafstand langer dan de eerste, hetgeen je zelden ziet bij een run-bike-run. Dat maakt het extra zwaar. Dit zal ongetwijfeld veel trainingstijd vergen. Voordeel is natuurlijk wel dat hardlooptrainingen in de donkere herfst- en wintermaanden makkelijker in te passen zijn.
Ik wil al langer Kasterlee doen. Vorig jaar liet ik dit links liggen, omdat dit sowieso ten koste gaat van het klassieke voorjaar als wegrenner (en mijn voorjaar ging dan door fysieke ongemakken de mist in).
Dit jaar zou ik het anders plannen, en ben bereid later te pieken in het wegseizoen en de maand maart (en desnoods april) te laten schieten op de weg. Er is 1 voorbehoud: het hangt wat af van wat de wegploeg waarmee ik nu onderhandel voor volgend jaar hiervan vindt!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ik heb momenteel enkel nog maar kleine stukjes zeker voor m'n MTB-opbouw: zadel, Dura-Ace cassette... De rest blijft bij denkwerk.
Sinds vandaag heb ik Extralite Aliens 2 snelspanners (claimed weight: 59gr, moet ik nog eens nawegen). Ik ben best gecharmeerd door hun stevigheid en afwerking, met toch zo'n licht gewicht. Ik denk dus dat ik eerder deze op in mijn MTB ga gebruiken, en de Tune snelspanners dan voor weggebruik inzetten. - http://www.extralite.com/Products/compo ... _anglo.htm
Sinds vandaag heb ik Extralite Aliens 2 snelspanners (claimed weight: 59gr, moet ik nog eens nawegen). Ik ben best gecharmeerd door hun stevigheid en afwerking, met toch zo'n licht gewicht. Ik denk dus dat ik eerder deze op in mijn MTB ga gebruiken, en de Tune snelspanners dan voor weggebruik inzetten. - http://www.extralite.com/Products/compo ... _anglo.htm
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Casran,
Interessant topic. Zoals je weet ben ik meer een MTB-er dan wegrenner en wil ik me dus ook even in dit topic mengen.
Dat je fiets schijfremmen krijgt staat vast t.g.v. de nokken op het frame. Ikzelf rijd met Hope mono Mini en dat zijn fantastische remmen. Het (enige) nadeel is dat er een hoop gerommel is met de importeur. Mijn achterrem heeft er onlangs 4 weken overgedaan om bij Hope in de UK geserviced te worden. Er was een olielekje en aangezien Hope dot 4 olie gebruikt wilde ik daar niet zelf aan beginnen. Technisch uitstende stoppers maar vanuit service oogpunt zou je een andere rem kunnen overwegen. De gesuggereerde 160 schijven lijken me voor jou voldoende. Je zou evt. kunnen overwegen om alleen voor een grotere schijf te monteren i.v.m. het gewicht.
Shimi vs. SRAM is heb met beiden gereden en mijn ervaring is dat mij X.O het meest direct schakelt van allemaal. De derailleur is ook op zeer slechte ondergrond veel stabieler dan een Shimano waardoor je ketting veel beter strak blijft liggen en niet tegen je liggende vork slaat. (mijn voorderailleur is overigens een XTR). De gripshift bevalt mij persoonlijk beter dan de triggers, je hebt je handen altijd op het schakel gedeelte en het werkt (bij mij toch) altijd perfect en zonder haperen. Voordeel van SRAM shifters is dat je ook tussenklikjes hebt bij de voorderailleur zodat je je derailleur een klein beetje naar buiten of binnen kunt zetten als hij aanloopt t.g.v. modder of andere vuiligheid.
Een duplo (met de genoemde voordelen) zou voor jou best moeten kunnen. Een vriend van me is net als jij elite z/c en rijdt al jaren met een duplo 29/44. Hij rijdt o.a. de benelux cup, de wereldbeker Houffalize en marathons zoals de Grand Raid Godefroy (Bouillon 160 km) en de Cristalp in Zwitserland (130 km). Het kan dus wel. Hij heeft overigens een campa record voorderailleur gemonteerd .
Over vorken kan ik je weinig vertellen. Ik heb vroeger met een Marzocchi Bomber gereden maar rijd inmiddels al ruim 6 jaar met een Headshok maar dat is voor jou geen optie (is Cannondale eigen systeem).
V.w.b. de wielen. Neem geen dugast tubes voor een MTB. Het idee lijkt leuk maar wat doe je als je tijdens een maraton lek rijdt (je wilde mischien ook in het buitenland gaan rijden schreef je)? De genoemde No Tubes zijn ideaal, ze voorkomen lekrijden in veel gevallen en besparen veel gewicht. Rijdt je toch lek snel een biba erin en je kan weer vooruit. Ik heb met CK naven gereden en die bevielen perfect. Ik heb ze verkocht omdat ik overstapte naar schijfremmen en momenteel rijdt er een ander forumlid naar volle tevredenheid op rond. Ik heb momenteel Tune naven en die bevallen ook uitstekend. Nadeel van de CK is wellicht het geluid, je bent in de wedstrijd erg herkenbaar en ze horen precies wanneer je je benen stilhoud.
Pedalen: ik heb met SPD gereden en rijd al weer jaren met Time. De SPD pedalen kwam ik wel eens niet in of uit in extreme omstandigheden. Met Time heb ik daar nog nooit last van gehad. Bijkomend voordeel voor mij is dat je bij Time de plaatjes om kan wisselen zodat je een hele grote vrije bewegingshoek krijgt, m.a.w. ik heb veel ruimte om te bewegen alvorens ik uitklik.
Tot zover mijn suggesties. Succes met kiezen!
Edit: kijk evt. ook eens op www.mtbr.com voor zeer veel reviews.
Interessant topic. Zoals je weet ben ik meer een MTB-er dan wegrenner en wil ik me dus ook even in dit topic mengen.
Dat je fiets schijfremmen krijgt staat vast t.g.v. de nokken op het frame. Ikzelf rijd met Hope mono Mini en dat zijn fantastische remmen. Het (enige) nadeel is dat er een hoop gerommel is met de importeur. Mijn achterrem heeft er onlangs 4 weken overgedaan om bij Hope in de UK geserviced te worden. Er was een olielekje en aangezien Hope dot 4 olie gebruikt wilde ik daar niet zelf aan beginnen. Technisch uitstende stoppers maar vanuit service oogpunt zou je een andere rem kunnen overwegen. De gesuggereerde 160 schijven lijken me voor jou voldoende. Je zou evt. kunnen overwegen om alleen voor een grotere schijf te monteren i.v.m. het gewicht.
Shimi vs. SRAM is heb met beiden gereden en mijn ervaring is dat mij X.O het meest direct schakelt van allemaal. De derailleur is ook op zeer slechte ondergrond veel stabieler dan een Shimano waardoor je ketting veel beter strak blijft liggen en niet tegen je liggende vork slaat. (mijn voorderailleur is overigens een XTR). De gripshift bevalt mij persoonlijk beter dan de triggers, je hebt je handen altijd op het schakel gedeelte en het werkt (bij mij toch) altijd perfect en zonder haperen. Voordeel van SRAM shifters is dat je ook tussenklikjes hebt bij de voorderailleur zodat je je derailleur een klein beetje naar buiten of binnen kunt zetten als hij aanloopt t.g.v. modder of andere vuiligheid.
Een duplo (met de genoemde voordelen) zou voor jou best moeten kunnen. Een vriend van me is net als jij elite z/c en rijdt al jaren met een duplo 29/44. Hij rijdt o.a. de benelux cup, de wereldbeker Houffalize en marathons zoals de Grand Raid Godefroy (Bouillon 160 km) en de Cristalp in Zwitserland (130 km). Het kan dus wel. Hij heeft overigens een campa record voorderailleur gemonteerd .
Over vorken kan ik je weinig vertellen. Ik heb vroeger met een Marzocchi Bomber gereden maar rijd inmiddels al ruim 6 jaar met een Headshok maar dat is voor jou geen optie (is Cannondale eigen systeem).
V.w.b. de wielen. Neem geen dugast tubes voor een MTB. Het idee lijkt leuk maar wat doe je als je tijdens een maraton lek rijdt (je wilde mischien ook in het buitenland gaan rijden schreef je)? De genoemde No Tubes zijn ideaal, ze voorkomen lekrijden in veel gevallen en besparen veel gewicht. Rijdt je toch lek snel een biba erin en je kan weer vooruit. Ik heb met CK naven gereden en die bevielen perfect. Ik heb ze verkocht omdat ik overstapte naar schijfremmen en momenteel rijdt er een ander forumlid naar volle tevredenheid op rond. Ik heb momenteel Tune naven en die bevallen ook uitstekend. Nadeel van de CK is wellicht het geluid, je bent in de wedstrijd erg herkenbaar en ze horen precies wanneer je je benen stilhoud.
Pedalen: ik heb met SPD gereden en rijd al weer jaren met Time. De SPD pedalen kwam ik wel eens niet in of uit in extreme omstandigheden. Met Time heb ik daar nog nooit last van gehad. Bijkomend voordeel voor mij is dat je bij Time de plaatjes om kan wisselen zodat je een hele grote vrije bewegingshoek krijgt, m.a.w. ik heb veel ruimte om te bewegen alvorens ik uitklik.
Tot zover mijn suggesties. Succes met kiezen!
Edit: kijk evt. ook eens op www.mtbr.com voor zeer veel reviews.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Even reageren op de voorderrailleur: een vriend van me rijdt op een Cannondal Scalpel. Zijn Xtr voorderrailleur heeft de zitbuis ingedeukt. De klemband is smaller dan bv. de Xt klemband. Door de krachten bij het schakelen is zijn frame dus beschadigd... Misschien een overpeinzing waard...