Pagina 5 van 6

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 13 nov 2006 01:58
door jsparie
Quoten: Origineel geplaatst door Paris Carbon op 14 Augustus 2006


In het Duitse blad Tour stond in juni een test van van race-wielen hieruit bleek ook dat hoe aerodynamiser het wiel hoe minder last van zijwind.

Volgens mij stond er dat je bij meer zijwind meer voordeel had van je aerodynamische wielen. Dat is wat anders natuurlijk.

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 13 nov 2006 10:44
door speric
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006


Heb je wel eens naar de spaken in een Ksyrium wiel gekeken. Die dragen namelijk aanzienlijk bij aan de oppervlakte van het wiel.
Hoe aerodynamischer hoe minder last van zijwind slaat nergens op. Een disc is het meest aerodynamisch en daarmee heb je echt wel last van zijwind. Met een wiel met lage velgen (Neutron's of bijv Open Pro) heb je stuk minder last van zijwind dan met bijv Cosmic karton. Ik snap niet waarom je als het waait gaat trainen op die cosmic's, je moet je stuur constant beter vast houden voor het geval dat er een windvlaag komt.

Waarom spreek je iemand tegen, die uit eigen ervaring spreekt ?Of heb je zelf ondervonden dat je wel meer last van de wind t.o.v. shamals o.i.d. ?

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 29 nov 2006 17:42
door anniversary
Hebben de cosmic premium wielen carbon naven,of zijn het alleen de cosmic pro die carbon naven hebben?

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 29 nov 2006 19:30
door davey
Quoten: Origineel geplaatst door anniversary op 29 November 2006


Hebben de cosmic premium wielen carbon naven,of zijn het alleen de cosmic pro die carbon naven hebben?


premium heeft geen carbon naven, premium is gewoon hetzelfde als sl maar dan met titanium as enzo, lees eerdere posts ook,daar staat het,

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 29 nov 2006 23:00
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door davey op 29 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door anniversary op 29 November 2006


Hebben de cosmic premium wielen carbon naven,of zijn het alleen de cosmic pro die carbon naven hebben?


premium heeft geen carbon naven, premium is gewoon hetzelfde als sl maar dan met titanium as enzo, lees eerdere posts ook,daar staat het,


Hoi,
Een Ti as ipv wat? Een stalen as?
Sorry maar ik heb de indruk dat iemand ergens op hol slaat. Mavic waarschijnlijk.
Er zijn toch al jaren aluminiumlegering assen beschikbaar die stukken lichter zijn dan staal of titanium??
A propos aerodynamica: het is niet noodzakelijk zo dat omdat iets meer oppervlakte heeft dat het daarom minder aerodynamisch is een kleiner oppervlak.
Ciao,

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 29 nov 2006 23:37
door davey
ik weet t niet, ik weet iig dat er geen carbon naven in zitten,maar normaal zit er toch geen ti as in? of, begrijp k het verkeerd?

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 30 nov 2006 00:43
door amclassic-fan
Er worden hierboven 2 dingen voor elkaar gehaald. De as van de naaf is namelijk iets heel anders dan de snelspanner. De snelspanner is bij de Premium van titanium ipv staal. De as van de naaf is precies hetzelfde, het zijn namelijk precies dezelfde wielen alleen met iets minder afzichtelijke stickers en een snelspanner die wat lichter is.

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 30 nov 2006 00:53
door kuiper
De verschillen:
Geclaimde gewichten:
- Cosmic Carbone SL: voor: 785gr (voor tubes 760gr) achter 980gr (voor tubes: 955gr)
- Cosmic Carbon Premium: voor: 785gr, achter 970gr (Alleen voor Clincher beschikbaar)
Verschil bij de naaf de achteras bij Cosmic Carbon SL is van Aluminium, bij de Cosmic Carbon Premium is de as zowel als van Titanium als Aluminium.
Verschil bij de snelspanners is dat de Cosmic Carbone SL van gewone BR601 snelspanners zijn voorzien en de  BR601 van de Titanium versie.
Voor de rest zijn er geen verschillen, (op sticker na dan.)
  (Bron: Mavic http://www.mavic.com/ewb_pages/c/comparateur.php)

Mavic Cosmic Carbone SL Premium

Geplaatst: 30 nov 2006 01:04
door amclassic-fan
En Cosmic carbon Pro (enkel voor tubes, volledig van carbon) heeft volgens Mavic naast aluminium ook titanium in de as zitten en snelspanners met titanium assen (ipv staal).
Cosmic Carbon Premium heeft dezelfde naven met wat titanium erin EN titanium snelspanners.
Cosmic carbon SL heeft niet dat kleine beetje titanium in de achternaaf en geen snelspanners met titaniumassen.
Ksyrium ES heeft bijv ook de titanium quickreleases.
Zie bijv hier: http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... annee=2007
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... annee=2007
@Kuiper je link werkt niet.

krakend geluid bij hevig afzetten

Geplaatst: 22 aug 2008 15:57
door 2bs
(gisteren ook reeds geplaatst op wielertoerist.be)

ben gisteren voor de eerste maal gaan rijden met een nieuw wielsetje mavic cosmic Carbon premium SL zoals hier afgebeeld:

Afbeelding

en ik moet zeggen... ze bollen zeer goed en snel... heb een eerste strook van 40km over bochtige haspengouwse - perfect onderhouden - asfaltwegen afgelegd met wat wind mee en in de zij... af en toe serieus geaccelereerd of eens een sprintje getrokken continu op de grote plaat... daar merkte ik al een licht 'gekrek' vanuit het achterwiel wanneer ik vol doorging op de trappers terwijl ik mijn fiets wat van links naar rechts aan het trekken was in volle inspanning
wielstijfheid zeer ok had ik het gevoel...

daarna van Andenne naar Ohey, een klimmetje met zon 200m hoogteverschil over 7,5km en daar bleef ik hetzelfde gekrek horen maar dus enkel bij het op de trappers lopen en wanneer ik door aan mijn stuur te trekken mijn fiets heen en weer slinger... dezelfe wattage maar in het zadel gezeten gaf geen enkel gekrek... gewoon op de trappers lopen zonder veel extra kracht te zetten gaf ook geen echt gekrek te horen...

daarna nog enkele condrozheuveltjes gedaan en steeds hetzelfde stramien over 90km...

dus wanneer snoeihard wordt doorgesjast op de trappers (en eigenlijk voornamelijk wanneer ik links trap) -> gekrek uit het achterwiel

bij thuiskomst achterwiel even in de wielrichter om de spaakspanning na te checken, en de onder de velglint gelegen spaaknippels een tikje olie gegeven... een drupje teflon op de spaakuiteinden ter hoogte van de wielassen en tevens een drupje olie ter hoogte van de spaakgaten (waar de spaken door de carbonvelg heen komen)... daar merkte ik dat de spaken langs de rechterzijde (aandrijfzijde) lichtjes de carbonnen velg raken ter hoogte van de spaakgaten... dus in principe, wanneer je veel kracht zet op de linker crank kan het zijn dat door de minieme buiging van het wiel, de spaken op die plaats wat gaan 'schuren' met de spaakgaten in de velg...

de 'patten' stonden redelijk droog, dus ook even wat gifgroen dura-ace vet op aangebracht...

anderzijds is het zo dat ik een gloednieuwe mavic ksyrium elite body heb geplaatst (goed ingevet) in afwachting van de body die mij nog door pro-bikeshop moet worden verstuurd... men had mij een wielset met campabody opgestuurd... :wallbash:

ik veronderstel dat het probleem zich niet bij de body bevindt maar misschien denken jullie daar anders over...

DUS:

misschien al eens hetzelfde meegemaakt?
andere mogelijke oplossingen?
het hele boeltje terugsturen naar Pintens?
de wielen in mijn living ophangen als decoratie?
ksyrium elite body's horen niet thuis in mavic CC wielen?
ophouden om als een losgeslagen idioot mijn materiaal naar de heilige jachtvelden te stampen?

Jullie zeggen het maar... anderzijds is het zo dat het probleempje door de voornoemde ingrepen misschien reeds opgelost is... maar het is waarschijnlijk naïef om hier zomaar vanuit te gaan... :|

Geplaatst: 22 aug 2008 16:45
door wroosmalen
Ik ga voor: de wielen in mijn living ophangen als decoratie?

Geplaatst: 24 aug 2008 17:25
door lebberke
Je bent toch zeker dat het de wielen zijn? Omdat hoge velgen soms geluiden uit vergroten en het kan zijn dat je met een ander paar wielen niets hoort, maar de tik er toch nog steeds is.

Het is ook eens het proberen waard een druppeltje kruip olie aan de naaf te doen aan de linkerkant wat de kop(pen) van de linker spaken zitten.

Je hebt de body toch correct gemonteerd? (onderling uitwisselen is geen probleem aan gezien Mavic maar één body heeft, uitgezonderd oudere modellen en alle andere uitzonderingen :) )

Eventueel bij een degelijke fietsenmaker langs gaan die voor je uitzoekt waar de tik zich juist bevind.