Hartslag
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 31 Juli 2006
Ik kreeg na een sportkeuring en inspanningstest van mijn sportarts een recept mee voor foliumzuur. Wat is hier het effect van en waarom zou hij dit eigenlijk voorgeschreven hebben samen met magnesium (wat hij zei dat ik uit voorzorg het beste kon gebruiken)?Mijn testresultaten waren allemaal erg goed volgens hem. Na voor het eerst in mijn leven een aantal maanden op de racefiets gezeten te hebben in het najaar van 2005 is deze test afgenomen in het voorjaar van 2006 en kwam er het volgende uit: Maximale hartslag van 205 (leeftijd 21 jaar), longinhoud 7 ltr, zuurstofopname 4950 ml/min of 63,4 ml/min per kg. Bloeddruk max 180/60. HB = 9,6 ; Hematocriet = 0,43 ; Erythrocyt = 4,92, Trombocyt = 370. Inspanningstest was met een protocol beginnend bij 80 watt en dan per minuut 20 watt verhogen. Maximaal kwam ik tot 440 watt bij een gewicht van destijds 81 kg wat nu nog 73 a 74 is. Omgerekend zou dat nu 6 watt per kg zijn.Wat cijfers nu middenin het seizoen: Cauberg omhoog in 2 minuut 8 sec ; rondje 29 km met gem. 30 km/u = gem. hartslag 120-130zelfde rondje met gem. 32-33 km/u = gem. hartslag 135-140Zelfde rondje met gem. 36 km/u = gem. hartslag 160Mijn omslagpunt ligt voor mijn gevoel rond de 180.Met welke reden is er nu destijds foliumzuur en magnesium voorgeschreven? Ik slik het spul trouw iedere dag maar of ik nu echt verschil merk.. Daarnaast wil ik volgend jaar weer zo'n test laten doen. Is het mogelijk dat er erg veel vooruitgang is geboekt of zou dat slechts minimaal zijn?
Hoi,
Ik vind jou gegeven indruk wekkend je bent 21 jaar dus jij kunt nog zeker vooruitgang boeken.
Mijn max. hartslag is immidels gezakt naar 196 was 10 jaar geleden ook 205, ze zeggen dat het na je 30ste elk jaar gem 1 hartslag zakt en dat klopt bij mij wel, ben imiddels nu 40 jaar.
Mijn zuurstof opname is nu 4300 ml/min of 63,24 ml/min/kg hierbij hoort nog een corr. van 0.83 ivm met mijn leeftijd dan kom ik nog uit op 52,48 ml/min/kg dat is dus bij een gewicht van 68 Kg
Ik rij gem 30 km/uur bij 150 hartslagen
32 km/uur bij 160 hartslagen
ongeveer 300 hartslagen/km.
Ik heb een iets andere inspanningstest gedaan startend bij 200W en dan +15W na 1:30m +15W na steeds iets kortere tijd (tijd *vermogen = constant), ik hield het vol tot 350W dat is ongerekend 5,15Watt/Kg.
Leuk om ook eens wat gegevens te zien van colega fietsers, bedankt!
Groetjes Arno
Ik kreeg na een sportkeuring en inspanningstest van mijn sportarts een recept mee voor foliumzuur. Wat is hier het effect van en waarom zou hij dit eigenlijk voorgeschreven hebben samen met magnesium (wat hij zei dat ik uit voorzorg het beste kon gebruiken)?Mijn testresultaten waren allemaal erg goed volgens hem. Na voor het eerst in mijn leven een aantal maanden op de racefiets gezeten te hebben in het najaar van 2005 is deze test afgenomen in het voorjaar van 2006 en kwam er het volgende uit: Maximale hartslag van 205 (leeftijd 21 jaar), longinhoud 7 ltr, zuurstofopname 4950 ml/min of 63,4 ml/min per kg. Bloeddruk max 180/60. HB = 9,6 ; Hematocriet = 0,43 ; Erythrocyt = 4,92, Trombocyt = 370. Inspanningstest was met een protocol beginnend bij 80 watt en dan per minuut 20 watt verhogen. Maximaal kwam ik tot 440 watt bij een gewicht van destijds 81 kg wat nu nog 73 a 74 is. Omgerekend zou dat nu 6 watt per kg zijn.Wat cijfers nu middenin het seizoen: Cauberg omhoog in 2 minuut 8 sec ; rondje 29 km met gem. 30 km/u = gem. hartslag 120-130zelfde rondje met gem. 32-33 km/u = gem. hartslag 135-140Zelfde rondje met gem. 36 km/u = gem. hartslag 160Mijn omslagpunt ligt voor mijn gevoel rond de 180.Met welke reden is er nu destijds foliumzuur en magnesium voorgeschreven? Ik slik het spul trouw iedere dag maar of ik nu echt verschil merk.. Daarnaast wil ik volgend jaar weer zo'n test laten doen. Is het mogelijk dat er erg veel vooruitgang is geboekt of zou dat slechts minimaal zijn?
Hoi,
Ik vind jou gegeven indruk wekkend je bent 21 jaar dus jij kunt nog zeker vooruitgang boeken.
Mijn max. hartslag is immidels gezakt naar 196 was 10 jaar geleden ook 205, ze zeggen dat het na je 30ste elk jaar gem 1 hartslag zakt en dat klopt bij mij wel, ben imiddels nu 40 jaar.
Mijn zuurstof opname is nu 4300 ml/min of 63,24 ml/min/kg hierbij hoort nog een corr. van 0.83 ivm met mijn leeftijd dan kom ik nog uit op 52,48 ml/min/kg dat is dus bij een gewicht van 68 Kg
Ik rij gem 30 km/uur bij 150 hartslagen
32 km/uur bij 160 hartslagen
ongeveer 300 hartslagen/km.
Ik heb een iets andere inspanningstest gedaan startend bij 200W en dan +15W na 1:30m +15W na steeds iets kortere tijd (tijd *vermogen = constant), ik hield het vol tot 350W dat is ongerekend 5,15Watt/Kg.
Leuk om ook eens wat gegevens te zien van colega fietsers, bedankt!
Groetjes Arno
Berg en Dal klimmertje!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Indien ik die test volgend jaar bij hetzelfde instituut doe kan ik echter wel mezelf vergelijken en dan wel conclusies trekken. Je kan inderdaad geen appels met peren vergelijken maar overige waardes is wel leuk om eens te horen van collega-fietsers. Zijn er van jou ook waardes bekend am-classic? Zo ja, zou je misschien wat willen laten zien? Ik ben wel benieuwd!
Science of Performance!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ze zwerven hier nog ergens rond op het forum. 1,5 jaar geleden trapte ik in de winter, 290 Watt op omslagpunt, HS was 180 op omslag, VO2Max van 69,7 bij een gewicht van dacht ik 63 kg. Ik was toen nog 16 en zover gekomen met gewoon veel fietsen in groepjes enzo en wedstrijden rijden bij de Nieuwelingen. Ik ben nu 2 kg zwaarder (zit bijna volledig in m'n bovenbenen voor zover ik kan zien) en kan heel veel harder fietsen dan toen. Misschien dat ik na afloop van het seizoen nog een test doe als ik ergens voor een leuk bedragje kan gaan.
op het gevaar af dat dit al es geschreven is:
(ik heb even gescand, en zoals zo vaak wordt er slechts
in de eerste reacties antwoord op de vraag gegeven)
bij een max van 200, en een min van zeg 40 geldt:
0 = 40
100 = 200
en verder interpoleren, dus 70 = 152 (en niet 140)
en bij 168 (80 ) word je al zo moe, dat je denkt....
(zelf invullen)
(ik heb even gescand, en zoals zo vaak wordt er slechts
in de eerste reacties antwoord op de vraag gegeven)
bij een max van 200, en een min van zeg 40 geldt:
0 = 40
100 = 200
en verder interpoleren, dus 70 = 152 (en niet 140)
en bij 168 (80 ) word je al zo moe, dat je denkt....
(zelf invullen)
Red Bull geeft je vléugels
Quoten: Origineel geplaatst door flattyre op 31 Juli 2006
op het gevaar af dat dit al es geschreven is:(ik heb even gescand, en zoals zo vaak wordt er slechtsin de eerste reacties antwoord op de vraag gegeven)bij een max van 200, en een min van zeg 40 geldt:0 = 40100 = 200en verder interpoleren, dus 70 = 152 (en niet 140)en bij 168 (80 ) word je al zo moe, dat je denkt....(zelf invullen)
ik ga in september denk ik een test doen,ik heb deze jaar alleen duurtrainingen gedaan,en heb af en toe een kort intensief rit gedaan,ik heb het gevoel dat ik zeker op overslag verbeterd ben,men hartslag is veel lager dan verleden jaar en ik moet al zwaar geven om men maximale hartslag te bereiken.soms fiets ik in de fitness op zo een hometrainer(ik weet die gegevens kloppe nie 100)maar als ik aan hartslag 175 zit of zo,is er een wattage bij van rond de 350-375 watt ,is dit mogelijk ???men max hs is 198 hs.
op het gevaar af dat dit al es geschreven is:(ik heb even gescand, en zoals zo vaak wordt er slechtsin de eerste reacties antwoord op de vraag gegeven)bij een max van 200, en een min van zeg 40 geldt:0 = 40100 = 200en verder interpoleren, dus 70 = 152 (en niet 140)en bij 168 (80 ) word je al zo moe, dat je denkt....(zelf invullen)
ik ga in september denk ik een test doen,ik heb deze jaar alleen duurtrainingen gedaan,en heb af en toe een kort intensief rit gedaan,ik heb het gevoel dat ik zeker op overslag verbeterd ben,men hartslag is veel lager dan verleden jaar en ik moet al zwaar geven om men maximale hartslag te bereiken.soms fiets ik in de fitness op zo een hometrainer(ik weet die gegevens kloppe nie 100)maar als ik aan hartslag 175 zit of zo,is er een wattage bij van rond de 350-375 watt ,is dit mogelijk ???men max hs is 198 hs.
Quote: Origineel geplaatst door Arno H. op 27 Juli 2006
[snip]
Houd wel in de gaten dat elke rit anders is ivm de wind en temp die hier ook een invloed op hebben (ik klok elke 5 km in het geheugen en noteer de Hartslag/km en dan zie je de invloed van de wind duidelijk.
[snip]
Een vraagje, maar hoe of met welk apparaat maak je die mooie 5km overzichtjes?
[snip]
Houd wel in de gaten dat elke rit anders is ivm de wind en temp die hier ook een invloed op hebben (ik klok elke 5 km in het geheugen en noteer de Hartslag/km en dan zie je de invloed van de wind duidelijk.
[snip]
Een vraagje, maar hoe of met welk apparaat maak je die mooie 5km overzichtjes?
Hoi Mca2,
Die overzichtjes maak ik zelf in Excel.
ik vul wat gegevens in en Excel rekent voor mij alles uit.
Helaas kan ik dat hier niet aangeven, omdat allen de waarde in de tabel hier staan en niet de formules.
Zo heb ik ook alle beklimmingen er in staan met begin, gem, eind en max hartslag, stijgens percentage hoogt verschil en omwentelingen, Calorien & de intensiteit.
De hartslag/km, Calorien/uur, het verbruikte vermogen rekent Excel weer uit.
Groetjes
Die overzichtjes maak ik zelf in Excel.
ik vul wat gegevens in en Excel rekent voor mij alles uit.
Helaas kan ik dat hier niet aangeven, omdat allen de waarde in de tabel hier staan en niet de formules.
Zo heb ik ook alle beklimmingen er in staan met begin, gem, eind en max hartslag, stijgens percentage hoogt verschil en omwentelingen, Calorien & de intensiteit.
De hartslag/km, Calorien/uur, het verbruikte vermogen rekent Excel weer uit.
Groetjes
Berg en Dal klimmertje!
Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 01 Augustus 2006
40 km/h op vlakke weg windstil ,hoeveel WATT heb je daar voor nodig voor +/- 80 kg +8 kg fiets.
Reken zelf maar even uit:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
40 km/h op vlakke weg windstil ,hoeveel WATT heb je daar voor nodig voor +/- 80 kg +8 kg fiets.
Reken zelf maar even uit:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm