nog iets...
Het afstellen van de achter derrailleur is makkelijker dan bij shimano of campa.Bij Sram is het zo dat als ie van 11 naar 12 goed schakelt, het ook het geval is bij 21 naar 23.Bij shimano en campa merk je vaak dat het van 11 naar 12 goed lijkt te gaan, maar bij 21-23 er toch nog wat 'ruis' op zit en nog wat moet fine-tunen.
Uiteindelijk schakelt het allemaal perfect, maar het is wel een verschil.
en... de voor derrailleur komt er ook aan. Met een weekje moet die er zijn, dan zullen we weten hoeveel verschil het maakt t.o.v. een shimano voor derrailleur.
Racegroep SRAM
inmiddels een paar echt gereden en het rijdt prima, snel en direct allemaal.
De voorderailleur is niet echt nodig, zolang je die maar goed afstelt.Ik moet zeggen dat ik heerlijk rijden vind. De grepen houden prima vast in elke positie en de bediening is lekker licht, maar heel duidelijk en doseerbaar.
En zoals het nu allemaal functioneert, moet je of kiezen wat je mooi vind, of betaalbaar, of fijn in de hand vindt liggen.
Uiteindelijk werkt het allemaal even goed en precies. Elk merk heeft wel iets om vor te kiezen en te laten. Dus test alles eens een keer en ondervind wat je het fijnste vindt !
De voorderailleur is niet echt nodig, zolang je die maar goed afstelt.Ik moet zeggen dat ik heerlijk rijden vind. De grepen houden prima vast in elke positie en de bediening is lekker licht, maar heel duidelijk en doseerbaar.
En zoals het nu allemaal functioneert, moet je of kiezen wat je mooi vind, of betaalbaar, of fijn in de hand vindt liggen.
Uiteindelijk werkt het allemaal even goed en precies. Elk merk heeft wel iets om vor te kiezen en te laten. Dus test alles eens een keer en ondervind wat je het fijnste vindt !
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 27 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 27 Oktober 2006 Als het net zo compatible is als met de mtb groepen (wat ik wel verwacht) dan heeft shimano een grote concurent voor de cassettes bijgekregen. dacht dus ook wel dat dat goed werkt Dat heb ik ook gelezen. Maar waarom geen of een minder grote concurrent van Campagnolo? Afgezien van dat, volgens moet zoiets de komende tijd nog blijken.
Shimano heeft het meest te vrezen van SRAM, omdat cassettes compatibel zijn. Wil je van campa op termijn naar SRAM, dan moet je gelijk nieuwe cassette/ketting kopen, niet zo bij shimano. SRAM heeft de shimano standaard overgenomen, omdat die het grootste deel van de markt hebben en ze die op mtb gebied al het vuur aan de schenen leggen. Reken maar eens hoeveel fietsten standaard met ultrega nu met rival in de markt zullen komen. Campa gebruikers gaan zo snel niet switchen, die hebben immers relatief dure investering gedaan, en velen ervan zien heel graag campa op hun fiets...van shimano naar sram daarentegen kan geleidelijk, is een echte upgrade en loopt waarschijnlijk beter. Maar voor de campa/shimano/sram commotie weer opsteekt, hoor ik het allemaal graag van Speric...
@ Speric: er waren klachten dat je de sram voorderailleur niet bij kan trimmen... heb je dat ook of ligt je ketting nooit zo scheef en merk je het niet?
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 27 Oktober 2006 Als het net zo compatible is als met de mtb groepen (wat ik wel verwacht) dan heeft shimano een grote concurent voor de cassettes bijgekregen. dacht dus ook wel dat dat goed werkt Dat heb ik ook gelezen. Maar waarom geen of een minder grote concurrent van Campagnolo? Afgezien van dat, volgens moet zoiets de komende tijd nog blijken.
Shimano heeft het meest te vrezen van SRAM, omdat cassettes compatibel zijn. Wil je van campa op termijn naar SRAM, dan moet je gelijk nieuwe cassette/ketting kopen, niet zo bij shimano. SRAM heeft de shimano standaard overgenomen, omdat die het grootste deel van de markt hebben en ze die op mtb gebied al het vuur aan de schenen leggen. Reken maar eens hoeveel fietsten standaard met ultrega nu met rival in de markt zullen komen. Campa gebruikers gaan zo snel niet switchen, die hebben immers relatief dure investering gedaan, en velen ervan zien heel graag campa op hun fiets...van shimano naar sram daarentegen kan geleidelijk, is een echte upgrade en loopt waarschijnlijk beter. Maar voor de campa/shimano/sram commotie weer opsteekt, hoor ik het allemaal graag van Speric...
@ Speric: er waren klachten dat je de sram voorderailleur niet bij kan trimmen... heb je dat ook of ligt je ketting nooit zo scheef en merk je het niet?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 17 Januari 2007
@ Speric: er waren klachten dat je de sram voorderailleur niet bij kan trimmen... heb je dat ook of ligt je ketting nooit zo scheef en merk je het niet?
Nou, nee. Geen Problemen. Eigenlijk moet je elke groep zo af (kunnen) stellen dat de voorderailleur in 1 keer goed staat. Natuurlijk is trimmen handig als dat net niet het geval is, maar als je het goed afstelt, dan heb je er totaal geen last van.
Iets anders wat ik in fiets las, was dat ze voelde dat er ruimte onder de shifters zat. Voor evt computer o.i.d.. Eerst dacht ik het ook, tot ik mijn nieuwe stuur monteerde. Wat bleek, nu ik de shifter er lekker op had, vielen precies mijn duimen in die uitsparingen. Ik ben dan ook geneigd te denken, dat die ruimte precies goed en op maat is uitgespaard. Voor de perfect pasvorm.
Ik zal eens kijken of ik het op foto kan vast leggen..
Ik ben zeer enthousiast in ieder geval, vind het wel wat prijzig nog..
@ Speric: er waren klachten dat je de sram voorderailleur niet bij kan trimmen... heb je dat ook of ligt je ketting nooit zo scheef en merk je het niet?
Nou, nee. Geen Problemen. Eigenlijk moet je elke groep zo af (kunnen) stellen dat de voorderailleur in 1 keer goed staat. Natuurlijk is trimmen handig als dat net niet het geval is, maar als je het goed afstelt, dan heb je er totaal geen last van.
Iets anders wat ik in fiets las, was dat ze voelde dat er ruimte onder de shifters zat. Voor evt computer o.i.d.. Eerst dacht ik het ook, tot ik mijn nieuwe stuur monteerde. Wat bleek, nu ik de shifter er lekker op had, vielen precies mijn duimen in die uitsparingen. Ik ben dan ook geneigd te denken, dat die ruimte precies goed en op maat is uitgespaard. Voor de perfect pasvorm.
Ik zal eens kijken of ik het op foto kan vast leggen..
Ik ben zeer enthousiast in ieder geval, vind het wel wat prijzig nog..
inmiddels ook de crank binnen, dacht is toch een mooi visitekaartje voor .....gewicht crank 669 gr. 172,5 53*39, bracket is 110 gr compleet.De bracketlager aan de non-drive side kan ik er niet op schuiven, zoals bij shimano wel kan. Een foutje, of bewust zodat deze goed klemvast zit na het monteren ?
Wel zullen het weten 1 dezer dagen.
Ben erg benieuwd hoe het rijdt en schakelt. Zal na het weekend de beloofde foto's posten en de ervaring delen over de crank.
Kortom, nu is de fiets op de remmen na, volledig Sram force !, Remmen zijn de mavic's
Wel zullen het weten 1 dezer dagen.
Ben erg benieuwd hoe het rijdt en schakelt. Zal na het weekend de beloofde foto's posten en de ervaring delen over de crank.
Kortom, nu is de fiets op de remmen na, volledig Sram force !, Remmen zijn de mavic's
Die crank is een plaatje en met 275.- zonder cups nog redelijk te betalen...
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 01 Februari 2007
Die crank is een plaatje en met 275.- zonder cups nog redelijk te betalen...
Wat ik niet zo mooi vind is het grote gat aan de tandwiel zijde..Verder is het een nette crank, maar niet echt aggresief, wat wel bij de fiets past. Dura-ace past meer eigenlijk. Maar ik ga voor het complete plaatje.En het is nog niet zoveel te zien en mijn fiets ook niet, dus dat is zoals ik al zei een mooie eye-catcher. En nu maar komen. .hahahBen vooral benieuwd of ik iets ga merken t.o.v. die fsa crank die ik er nu op heb. Ik zou voor mijn gevoel denken dat deze stijver is, maar of je dat echt gaat merken.. we zullen het mee maken.
Die crank is een plaatje en met 275.- zonder cups nog redelijk te betalen...
Wat ik niet zo mooi vind is het grote gat aan de tandwiel zijde..Verder is het een nette crank, maar niet echt aggresief, wat wel bij de fiets past. Dura-ace past meer eigenlijk. Maar ik ga voor het complete plaatje.En het is nog niet zoveel te zien en mijn fiets ook niet, dus dat is zoals ik al zei een mooie eye-catcher. En nu maar komen. .hahahBen vooral benieuwd of ik iets ga merken t.o.v. die fsa crank die ik er nu op heb. Ik zou voor mijn gevoel denken dat deze stijver is, maar of je dat echt gaat merken.. we zullen het mee maken.
even terug komend op bovenstaande :
Het rijdt super, schakelt als een tierelier en heel snel...Crank zit er goed op en vetoont tot op heden ( 1700 km ) geen speling o.i.d.
Ik heb een dura-ace cassette en ultegra ketting, waar het door komt weet ik niet, maar het lijkt wel een rumoerige combi.Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn frame en wielen het e.a. weerkaatsen.
Kortom, ik vind het een topgroep tot nu toe die zeker op gelijk hoogte kan staan als een dura-ace, of een record. Hoewel ik de remmen cassette en ketting niet heb, dus daar kan ik niet iets over zeggen.
Zal aan het einde vh seizoen nog eens wat melden. Volgens mij zijn er meer hier die met Sram rijden toch ? een bianchi dacht ik ...
Het rijdt super, schakelt als een tierelier en heel snel...Crank zit er goed op en vetoont tot op heden ( 1700 km ) geen speling o.i.d.
Ik heb een dura-ace cassette en ultegra ketting, waar het door komt weet ik niet, maar het lijkt wel een rumoerige combi.Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn frame en wielen het e.a. weerkaatsen.
Kortom, ik vind het een topgroep tot nu toe die zeker op gelijk hoogte kan staan als een dura-ace, of een record. Hoewel ik de remmen cassette en ketting niet heb, dus daar kan ik niet iets over zeggen.
Zal aan het einde vh seizoen nog eens wat melden. Volgens mij zijn er meer hier die met Sram rijden toch ? een bianchi dacht ik ...
Hier nog eentje met de full SRAM Rival.
Super content van schakelt precies, remt uitstekend en is perfect stil bij mij.
Wel een beetje moeten fijntunen bij de voorderailleur maar nu schakelt hij alle zonder storende geluidjes. (t was wel moeilijker dan een 105 regelen) maar het is perfect inorde te krijgen met wat vakkennis en geduld
Eric B
Super content van schakelt precies, remt uitstekend en is perfect stil bij mij.
Wel een beetje moeten fijntunen bij de voorderailleur maar nu schakelt hij alle zonder storende geluidjes. (t was wel moeilijker dan een 105 regelen) maar het is perfect inorde te krijgen met wat vakkennis en geduld
Eric B
Race:Specialized Tarmac Pro (07)-SRAM Rival-Mavic Ksyrium SSC SL<br>
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Ik heb nu ook al ruim wat kilometertjes gemaakt met de Force, geen schakelproblemen, speling op onderdelen oid. Ik heb sinds kort een DA tandwielblok (op mijn 2e set wielen) en ook hiermee gaat alles soepel wel gewoon de sram ketting gehandhaafd. De grepen liggen goed in de hand, beter dan Campa ergo's en ze zijn niet zo lomp als de shimano shifters.
Al met al ik ben een tevreden met de sram spullen.
Al met al ik ben een tevreden met de sram spullen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die