Pagina 5 van 5
Licht wielsetje
Geplaatst: 06 feb 2006 15:07
door jaapmulders
Quoten: Origineel geplaatst door pinarello op 31 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door friesche Leeuw op 31 Januari 2006
erg licht:
http://www.vuelta.it/19.pdf
Een aanrader; Zoran Kalaba, zijn bedrijf heeft Bikexperto. Een echte professional op dit vlak, hij stuurt ook wielen op.
Prijs? Kwaliteit?
Licht wielsetje
Geplaatst: 06 feb 2006 15:35
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Februari 2006
Zombie FDE bedoeld met die accelaraties zogenaamde micro acceleraties. Als je klimt ben je steeds aan het versnellen en afremmen, doordat je cadans lager is en dat je eerder stilstaat als je niets meer doet (of eigenlijk zelfs achteruit gaat). Als je met 60 omwentelingen per minuut rijdt, dan versnel je 120 keer per minuut een klein beetje. Ben je een uur lang aan het klimmen dan ben 120*60=7200 keer versneld.
Wat u moet weten is dat het vermogen een gemiddelde berekening is. Als uw pedalen vertikaal staan, kan je niet op de pedalen drukken, als ze horizontaal staan is de kracht maximaal. Het verloop van de kracht op de pedaal, naargelang de stand van de pedaal, is sinusoidaal. Wel, het vermogen is de integraal van die sinusoidale functie in de tijd. Of zeg maar : het gemiddelde. De kracht varieert in de tijd, maar het resulterend vermogen is gelijk, want de integraal wordt berekend naar de tijd.
Als je het echt in jullie microtheorie wilt bekijken dan moet je het volgende weten. Een vermogen wordt dus berekend tussen twee standen van uw pedaal. Dus wat jij zegt is dat je minder vermogen kan leveren tijdens de quasi vertikale stand van de pedaal, en een hoger vermogen in de quasi horizontale stand van de pedaal. Wel dat fenomeen hangt meer samen met uw pedalen dan met de wielen. Maar laat ik even met u meedenken en veronderstellen dat elke microversnelling ertoe zou doen. Als FDG dit inderdaad zou bedoelen, dan is de (micro)versnelling niet van 15 naar 25 maar eerder van 15 naar 15,2 en terug of zoiets. Als we dan toch de berekening eens volledig gaan maken en we vergelijken KSYRIUM ES met EURUS, ttz 1480 tegenover 1510 gram (herinner dat in mijn simpel voorbeeld sprake was van 600 gram verschil, wat echt een belachelijk getal is). Stel dat het verschil tussen die 2 wielen dan nog volledig in de velg zit, dan is het verschil in joule 0.0238 Joule. En dit dan gedurende 7200 maal gedurende 3600 seconden, dan levert dit een verschil op van 0.0476 Watt. Microacceleraties hebben dus blijkbaar ook een microverlies tot gevolg (wat logisch is) LOL.
Maar eigenlijk is dit de discussie niet waard. Als uw ketting scheef licht (bv 39/13 of 53/26) dan veroorzaakt dit een vermogensverlies vele malen groter dan wat een wiel veroorzaakt. Pomp je banden slecht op, of een halve bar te weinig erin, en je hebt hetzelfde aan je broek. Als je staand klimt en je achterwiel slijpt tegen de remblokken aann of je hebt je ketting niet gepoetst dan is dit vele malen erger dat een wat een gewoon wiel kan veroorzaken. Je moet alles in het juiste perspectief laten zien.
Daarbovenop komt dat ik al een tiental malen de Alpe D'Huez heb opgereden, en ik twijfel ten sterkste aan de micro acceleratie theorie. Ik draai niet vierkant op de Alpe, maar wél als je de velomediane of parc à gibier oprijd., 20 of meer dus. Daar heb je het "horten en stoten gedrag" dat jullie omschrijven als microacceleraties. Als je dit ook hebt op de Alpe, dan stel ik voor dat je dat geld voor lichte wielen beter investeert in een trainingsstage.
Echter je energieverlies is volgens mij maar zeer gering. Want je remt de energie niet uit je wielen zoals je in bijv een criterium doet. De energie die er in komt tijdens het versnellen zorgt gewoon voor behoud van snelheid (tot op zekere hoogte) terwijl je op je dode punten zit.Klopt! Als je met zware wielen op de Alpe rijdt, vertraag je ook minder als je op het dode punt zit. Dus dat ondergraaft ook weeral die microacceleratie theorie.
Die Obermayers zijn "slap" door de Tune naaf met carbon as die erin zit. Gewone Light Weight's zijn een stuk stijver.
voor de goede orde...ik heb deze postings opgesteld ism een 2de persoon, die zoals je kan zien anders gekwalificeerd is dan ik....
Licht wielsetje
Geplaatst: 06 feb 2006 20:25
door stefan
Heeft iemand een mening over FRM naven? Ze zijn iets zwaarder dan Soul (V 64gr. A. 180gr. totall ongv. 24gr. zwaarder) Maar wel goedkoper met V.69 en A.189 euro.
Om er maar even een nieuwe naven vraag tussendoor te kwakken. Sprinter he