campagnolo neutron wielen
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006
Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?
Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):
NeutronProfiel: Laag met dunne aero spaken.Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.Reden:* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.* Bochten: Lateraal stijf.Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.
EurusProfiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.Reden:* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?
Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):
NeutronProfiel: Laag met dunne aero spaken.Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.Reden:* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.* Bochten: Lateraal stijf.Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.
EurusProfiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.Reden:* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door kritou op 16 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006
Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?
Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):
NeutronProfiel: Laag met dunne aero spaken.Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.Reden:* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.* Bochten: Lateraal stijf.Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.
EurusProfiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.Reden:* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
De 2005 eurus versie heeft geen aero spaken, en de velg is ook nog wat slanker dan de 2006 versie, maar als ik dit zo lees is de neutron toch het meer alround wiel. Of vergis ik me nou?
En hoe zit het met de kwaliteit van de naven, worden bij deze wielsets dezelfde kwaliteit naven toegepast? Chorus-niveau?
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006
Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?
Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):
NeutronProfiel: Laag met dunne aero spaken.Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.Reden:* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.* Bochten: Lateraal stijf.Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.
EurusProfiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.Reden:* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
De 2005 eurus versie heeft geen aero spaken, en de velg is ook nog wat slanker dan de 2006 versie, maar als ik dit zo lees is de neutron toch het meer alround wiel. Of vergis ik me nou?
En hoe zit het met de kwaliteit van de naven, worden bij deze wielsets dezelfde kwaliteit naven toegepast? Chorus-niveau?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006
De 2005 eurus versie heeft geen aero spaken, en de velg is ook nog wat slanker dan de 2006 versie, maar als ik dit zo lees is de neutron toch het meer alround wiel. Of vergis ik me nou?En hoe zit het met de kwaliteit van de naven, worden bij deze wielsets dezelfde kwaliteit naven toegepast? Chorus-niveau?
De naven van Neutron zijn Record-klasse (dat staat trouwens zo in de catalogus van Campa 2007, er zitten Record en Bora-onderdelen in). Wat die van Eurus zijn blijft voor mij een raadsel (er zitten ook Record onderdelen in).
De Neutron lijkt dus een goed all-round wiel. En ik heb nu net niet deze gekozen (wel Zonda, Eurus was me te duur - als je Eurus kan betalen kun je ook Neutron Ultra aan). Hmm, ik twijfel nog steeds. Maar ik denk dat ik bij de Zonda zal blijven. Ook goede reviews van gelezen en ze zijn in het zilver leverbaar en ogen mooi met die aero-look.
De 2005 eurus versie heeft geen aero spaken, en de velg is ook nog wat slanker dan de 2006 versie, maar als ik dit zo lees is de neutron toch het meer alround wiel. Of vergis ik me nou?En hoe zit het met de kwaliteit van de naven, worden bij deze wielsets dezelfde kwaliteit naven toegepast? Chorus-niveau?
De naven van Neutron zijn Record-klasse (dat staat trouwens zo in de catalogus van Campa 2007, er zitten Record en Bora-onderdelen in). Wat die van Eurus zijn blijft voor mij een raadsel (er zitten ook Record onderdelen in).
De Neutron lijkt dus een goed all-round wiel. En ik heb nu net niet deze gekozen (wel Zonda, Eurus was me te duur - als je Eurus kan betalen kun je ook Neutron Ultra aan). Hmm, ik twijfel nog steeds. Maar ik denk dat ik bij de Zonda zal blijven. Ook goede reviews van gelezen en ze zijn in het zilver leverbaar en ogen mooi met die aero-look.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door kritou op 16 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006 Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):Neutron
Profiel: Laag met dunne aero spaken.
Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.
Reden:
* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).
* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.
* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.
* Bochten: Lateraal stijf.
Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.Eurus
Profiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.
Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.
Reden:
* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.
* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).
Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
Aanvulling uit ervaring: wind is geen probleem en rechtdoor willen rijden ook niet. Op dat gebied merk ik geen verschil met mijn DT's. Qua klimeigenschappen is er geen verschil met de Neutrons. Overige punten kloppen volgens mij wel aardig.
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006 Zijn nu deze neutron's gelijkwaardig aan de eurus of zelfs misschien nog beter?? Of is het verschil dat de eurus stijver is?Dit is wat ik ondertussen kan besluiten (althans dat denk ik, ik kan er ook naast zitten):Neutron
Profiel: Laag met dunne aero spaken.
Goed voor: Klimmen, slechte ondergrond (kasseien), lange ritten en bochten.
Reden:
* Klimmen: omdat ze licht zijn en lateraal stijf (bij 'al dansend' naar boven gaan buigen de wielen niet).
* Slechte ondergrond: het wiel vangt de schokken op door de dunne velg en door de vele dunne spaken en omwille van het verdelen van de krachten over de volledige lengte van de spaak.
* Lange ritten: zie slechte ondergrond, dus comfortabel wiel.
* Bochten: Lateraal stijf.
Minder geschikt voor: snelheid op rechte lange stukken.Eurus
Profiel: Medium profiel met (dikkere) aero spaken.
Goed voor: Rechte stroken, snelheid en 'looks'.
Reden:
* Rechte stroken/snelheid: door de hogere velg en aero spaken krijgt men vanaf een bepaalde snelheid voordeel. Hierdoor wil het wiel echter wel rechtdoor en is misschien minder nuttig voor bochtenwerk. Iets meer last van zijdelingse wind.
* 'Looks': een medium of hoge velg oogt mooier (en G3 patroon).
Minder geschikt voor: Kasseien = stijf wiel (door de hogere velg en het spaakpatroon G3) en dus minder comfortabel.
Aanvulling uit ervaring: wind is geen probleem en rechtdoor willen rijden ook niet. Op dat gebied merk ik geen verschil met mijn DT's. Qua klimeigenschappen is er geen verschil met de Neutrons. Overige punten kloppen volgens mij wel aardig.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Over de naven van de 2005 carbon eurus heb ik het volgende gevonden:
Eurus Carbon wheels employ the structural carbon hubs from the Bora series. The rear hub features an oversize flange on the right side which enhances the performance of the G3 spoking and Ultralinear geometry used.16 spoked front wheel, 21 spoke rear wheel.
Als het de naven zijn van de Bora's zit het met de kwaliteit wel goed, denk ik.
Eurus Carbon wheels employ the structural carbon hubs from the Bora series. The rear hub features an oversize flange on the right side which enhances the performance of the G3 spoking and Ultralinear geometry used.16 spoked front wheel, 21 spoke rear wheel.
Als het de naven zijn van de Bora's zit het met de kwaliteit wel goed, denk ik.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Alleen al voor de looks zou ik toch voor de Eurus kiezen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 16 November 2006
Alleen al voor de looks zou ik toch voor de Eurus kiezen.
Voor de looks had ik ook Ksyrium ES gekozen!!! ........... dus
Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.
Maar ik denk inderdaad dat ik toch maar het setje Eurus 2005 carbon kies, lees hierover alleen maar goede reviews, en qua rijeigenschappen maakt het weinig uit met Neutron. Alleen wat harder en stijver, maar dat lijkt mij juist wel prettig,
Alleen al voor de looks zou ik toch voor de Eurus kiezen.
Voor de looks had ik ook Ksyrium ES gekozen!!! ........... dus
Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.
Maar ik denk inderdaad dat ik toch maar het setje Eurus 2005 carbon kies, lees hierover alleen maar goede reviews, en qua rijeigenschappen maakt het weinig uit met Neutron. Alleen wat harder en stijver, maar dat lijkt mij juist wel prettig,
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Eurus 2006 is nauwelijks meer aero dan Neutron, 2005 zal wel wat aerodynamischer zijn. 't Zijn allebei perfecte wielen, kies vooral wat je mooi vindt.
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 16 November 2006
Alleen al voor de looks zou ik toch voor de Eurus kiezen.
Voor de looks had ik ook Ksyrium ES gekozen!!! ........... dus
Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.
Maar ik denk inderdaad dat ik toch maar het setje Eurus 2005 carbon kies, lees hierover alleen maar goede reviews, en qua rijeigenschappen maakt het weinig uit met Neutron. Alleen wat harder en stijver, maar dat lijkt mij juist wel prettig,
Hoi,
Zoals je wellicht weet heb ik zowel ervaring met de Eurus 2005 Silver en de Eurus Carbon. De Carbon is het betere wiel maar het verschil is niet heel groot.
Maar, en daar zit het nu, de Eurus Carbon kan je nog voor 450 euro op de kop tikken en dat maakt het nu net zo aantrekkelijk; Bora naven voor een prokje, zeg maar. De Eurus 2006 versie kost duidelijk meer en is volgens mij niet beter wel integendeel.
Dat de Eurus stijver is dan een Neutron lijkt me vanzelfsprekend, de Neutron is het typisch criterium wiel, comfortabel door een soepele velg, lichtvoetig genoeg voor bergwerk maar niet aero genoeg voor het langere solowerk.
Wil je toch comfort met de Eurus gebruik dan een goede latex binnenband en een goede kwaliteit vouwband a la Veloflex, Pariba of Vredestein. Weeg je 70kg zet dan 7,5 bar druk vooraan en 8 bar achteraan en je rijdt als in een zetel. Comfortabeler dan de Corima Aero met Veloflex Carbon tubes bij dezelfde bandenspanning, zoveel is zeker.
Zoals hierboven door BikeAddict al aangegeven zijn de Eurus 05 meer aero dan de 06 versie. Reden is de lagere velg vooraan en een brede molenwiek van een spaak is maar aero zolang de wind niet op de zijkant staat, dan zijn het echte zeilen. De spaken van alle 05 Eurussen zijn van hetzelfde type als de Sapim CX-Ray, als dat geen aero spaak is dan weet ik het ook niet....
De naven van alle Eurusversies zijn allemaal Record klasse, alleen op de Eurus Silver van 05 zitten een paar kleine verschillen. Waarom weet ik ook niet.
Let wel, de Eurus Carbon gebruikt niet dezelfde spaaklengtes als de gewone Eurus. Dit voor wie een Mini-kit zou willen bestellen.
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 16 November 2006
Alleen al voor de looks zou ik toch voor de Eurus kiezen.
Voor de looks had ik ook Ksyrium ES gekozen!!! ........... dus
Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.
Maar ik denk inderdaad dat ik toch maar het setje Eurus 2005 carbon kies, lees hierover alleen maar goede reviews, en qua rijeigenschappen maakt het weinig uit met Neutron. Alleen wat harder en stijver, maar dat lijkt mij juist wel prettig,
Hoi,
Zoals je wellicht weet heb ik zowel ervaring met de Eurus 2005 Silver en de Eurus Carbon. De Carbon is het betere wiel maar het verschil is niet heel groot.
Maar, en daar zit het nu, de Eurus Carbon kan je nog voor 450 euro op de kop tikken en dat maakt het nu net zo aantrekkelijk; Bora naven voor een prokje, zeg maar. De Eurus 2006 versie kost duidelijk meer en is volgens mij niet beter wel integendeel.
Dat de Eurus stijver is dan een Neutron lijkt me vanzelfsprekend, de Neutron is het typisch criterium wiel, comfortabel door een soepele velg, lichtvoetig genoeg voor bergwerk maar niet aero genoeg voor het langere solowerk.
Wil je toch comfort met de Eurus gebruik dan een goede latex binnenband en een goede kwaliteit vouwband a la Veloflex, Pariba of Vredestein. Weeg je 70kg zet dan 7,5 bar druk vooraan en 8 bar achteraan en je rijdt als in een zetel. Comfortabeler dan de Corima Aero met Veloflex Carbon tubes bij dezelfde bandenspanning, zoveel is zeker.
Zoals hierboven door BikeAddict al aangegeven zijn de Eurus 05 meer aero dan de 06 versie. Reden is de lagere velg vooraan en een brede molenwiek van een spaak is maar aero zolang de wind niet op de zijkant staat, dan zijn het echte zeilen. De spaken van alle 05 Eurussen zijn van hetzelfde type als de Sapim CX-Ray, als dat geen aero spaak is dan weet ik het ook niet....
De naven van alle Eurusversies zijn allemaal Record klasse, alleen op de Eurus Silver van 05 zitten een paar kleine verschillen. Waarom weet ik ook niet.
Let wel, de Eurus Carbon gebruikt niet dezelfde spaaklengtes als de gewone Eurus. Dit voor wie een Mini-kit zou willen bestellen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006Zoals je wellicht weet heb ik zowel ervaring met de Eurus 2005 Silver en de Eurus Carbon. De Carbon is het betere wiel maar het verschil is niet heel groot.Maar, en daar zit het nu, de Eurus Carbon kan je nog voor 450 euro op de kop tikken en dat maakt het nu net zo aantrekkelijk; Bora naven voor een prokje, zeg maar. De Eurus 2006 versie kost duidelijk meer en is volgens mij niet beter wel integendeel.
Waar kan je eurus Carbon voor 450 kopen dan??
Waar kan je eurus Carbon voor 450 kopen dan??
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 17 November 2006
Maar, en daar zit het nu, de Eurus Carbon kan je nog voor 450 euro op de kop tikken en dat maakt het nu net zo aantrekkelijk; Bora naven voor een prokje, zeg maar. De Eurus 2006 versie kost duidelijk meer en is volgens mij niet beter wel integendeel.
Waar kan je eurus Carbon voor 450 kopen dan??
Bel Hopmans in Bergen op zoon eens , die heeft , of beter gezegd had zeker nog een aantal sets hangen. Of hij ze nu nog heeft weet ik niet , maar wel dat ze 450 Euro kosten.
Greetz Rene
Maar, en daar zit het nu, de Eurus Carbon kan je nog voor 450 euro op de kop tikken en dat maakt het nu net zo aantrekkelijk; Bora naven voor een prokje, zeg maar. De Eurus 2006 versie kost duidelijk meer en is volgens mij niet beter wel integendeel.
Waar kan je eurus Carbon voor 450 kopen dan??
Bel Hopmans in Bergen op zoon eens , die heeft , of beter gezegd had zeker nog een aantal sets hangen. Of hij ze nu nog heeft weet ik niet , maar wel dat ze 450 Euro kosten.
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Nee die heeft ze niet meer hangen helaas...